Test | Look X-Track, Ritchey WCS XC & Shimano XT: drie SPD-pedalen op de testbank - Look X-Track Race Carbon: een nieuwkomer met grote ambities

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Look X-Track, Ritchey WCS XC & Shimano XT: drie SPD-pedalen op de testbank - Look X-Track Race Carbon: een nieuwkomer met grote ambities

Look X-Track Race Carbon: een nieuwkomer met grote ambities

Het Franse Look is niet meer of minder dan de uitvinder van de moderne klikpedalen die in 1984 voor het eerst met succes werden ingezet door een zekere Bernard Hinault. Op de weg is het merk nog steeds een van de marktleiders, maar in het mountainbiken hebben ze het moelijker om zich door te zetten. Nadat ze eerst met een eigen versie kwamen van de Eggbeater van Crankbrothers en nadien met de S-Track een eigen standaard hebben getest, keert Look nu terug met een SPD-pedaal: de X-Track.

De Look X-Track Race Carbon-pedalen kunnen we ondanks de carbon body niet echt licht noemen. Nu is 347 gram ook niet overdreven zwaar, maar we hadden wel een betere score verwacht. Wanneer je ze in de hand neemt valt het meteen op dat ze veel volumineuzer zijn dan de pedalen van de concurrentie, wat hun score op de weegschaal verklaart. Logisch, want dat grote contactoppervlak moet van ergens komen.

Alvorens we op onze fiets kunnen stappen, moeten we natuurlijk eerst de schoenplaatjes onder onze schoenen monteren. Jammer genoeg stelden we vast dat de bouten van slechte kwaliteit zijn. Een oude demon die we eerder ook al op de S-Track-exemplaren tegenkwamen. Waarschijnlijk ging het hier om een oud exemplaar uit de stock, want Look bezorgde ons nadien nieuwe schoenplaatjes en bouten en met die definitieve versie hadden we geen problemen. Oef!

Eens je aan het fietsen bent, voel je meteen dat je met andere pedalen onderweg bent dan met exemplaren van Shimano. Dit kan verrassend lijken want in andere gevallen merken we nooit veel van het verschil in contactoppervlak, maar in dit geval springt het wel in het oog. We zitten perfect vastgeklikt en we voelen geen speling, al heeft onze voet natuurlijk wel de gebruikelijke laterale bewegingsvrijheid. Het voelt ook allemaal heel aangenaam aan. Op papier is dit grotere contactoppervlak beter om de krachten over te brengen, en dus voor de prestaties, maar we gaan hier geen gecompliceerde berekeningen bovenhalen om dat te staven. Want laten we eerlijk zijn, op ons niveau, en waarschijnlijk ook op het jouwe, is dat minder belangrijk. Maar Look is er wel in geslaagd om aangenaam voelende pedalen te produceren waarbij we duidelijk een verschil voelen met Shimano, en dat is al een hele prestatie op zich.

In- en uitklikken verloopt iets softer als bij Shimano, maar het gebeurt wel heel precies en je voelt duidelijk wanneer je in- of uitklikt. Je kan de klemspanning trouwens zeer makkelijk bijregelen. En het maakt ook niet uit of je met raceschoenen onderweg bent (denk maar aan Shimano S-Phyre of Specialized S-Works) of met een model (Specialized 2FO Cliplite of Lake winterschoenen) met grotere noppen en een soepelere zool: de Look X-Track-pedalen doen steeds wat ze moeten doen. Ondanks het grote contactoppervlak blijft er weinig modder aan de pedalen kleven. Wanneer het zeer koud is, houdt de carbon body minder aarde en ijs vast als een metalen body.

Over de betrouwbaarheid kunnen we ons minder uitspreken, gewoon door het feit dat we minder lang met de Look X-Track Race Carbon hebben rondgereden in vergelijking met de andere modellen uit deze test. De Look X-Track Race verscheen in oktober 2017 en we kregen ze pas eind 2017 toegestuurd zodat we ze uiteindelijk maar een dikke drie maanden hebben kunnen testen, tegenover zes tot twaalf maanden voor de andere twee modellen. Maar door de slechte winterse omstandigheden zijn we natuurlijk wel in staat om enkele conclusies te trekken.

Wanneer we de pedalen demonteren, zien we dat de twee lagers nog intact zijn en vrij ronddraaien. Van origine draaien deze Look-pedalen niet het lichtst rond van ons testpanel en dat is in de loop der kilometers ook niet echt verbeterd, al is dit niet dramatisch. Je mag niet vergeten dat met de hand een draai geven aan de pedalen of ze belasten door er met de voet veel druk op te zetten, twee verschillende dingen zijn. We stellen ook vast dat de pedaalas aan de crankzijde een beetje vuil is, gelukkig bleven de lagers wel gespaard. Speling hebben we nog niet opgemerkt. Wordt vervolgd dus, maar het ziet er alleszins al goed uit.

Verdict

In het algemeen voelen alle SPD-pedalen goed aan. Soms voel je een klein verschil, maar in het geval van deze Look X-Track Race Carbon is dat verschil wel heel wat prominenter aanwezig. Het grote contactoppervlak voelt aangenaam aan, zowel voor een gelegenheidsbiker met soepele schoenen als voor een wedstrijdrenner met bikkelharde raceschoenen. Deze pedalen hebben dan ook heel wat harten van onze testers veroverd … zozeer zelfs dat sommigen meteen een setje besteld hebben voor persoonlijk gebruik. Indien ze op lange termijn kunnen bewijzen dat ze betrouwbaar zijn, dan gaan deze Look X-Track-pedalen een mooie toekomst tegemoet die de exemplaren van Shimano wel eens in de schaduw zouden kunnen zetten. En ook de prijs is correct. De meest directe concurrentie voor hen vinden we in eigen huis, want de goedkopere X-Track-pedalen met een body uit composiet bieden (op papier) dezelfde eigenschappen, maar ze zijn wel de helft goedkoper.

Afmetingen Look X-Track Race Carbon: breedte 54 millimeter – lengte 65 millimeter (body 41 millimeter) – hoogte 18 millimeter
Meer info op www.lookcycle.com – Ons artikel over de introductie van de Look X-Track-pedalen

DoorOlivier Béart