Test | Look X-Track, Ritchey WCS XC & Shimano XT: drie SPD-pedalen op de testbank

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Look X-Track, Ritchey WCS XC & Shimano XT: drie SPD-pedalen op de testbank

De door Shimano uitgevonden SPD-standaard is ondanks het feit dat hij zijn dertigste verjaardag nadert, nog steeds de populairste optie voor onze pedalen en schoenplaatjes. Ook merken die eerst een poging hebben ondernomen om met een eigen oplossing op de proppen te komen, hebben tegenwoordig SPD-pedalen in hun catalogus staan. In deze test confronteerde Vojo de Shimano XT M8000-pedalen met twee outsiders die ook gebruikmaken van het SPD-platform: de nieuwe Look X-Track Carbon en de Ritchey WCS XC Mountain.

Er zijn natuurlijk nog steeds andere systemen te verkrijgen, bijvoorbeeld bij Look, Time, Crankbrothers, Speedplay, HT, enz. We stellen echter vast dat SPD-pedalen het populairst blijven. Een tweede vaststelling is dat Shimano erin geslaagd is om in dit segment zijn leiderspositie te behouden. Dit dankzij goede producten die de reputatie hebben van zeer betrouwbaar te zijn. De concurrentie is echter bikkelhard en de laatste tijd zagen we dan ook enkele interessante nieuwe modellen op de markt verschijnen.

Een test mocht dan ook niet langer uitblijven en onder de nieuwigheden pikten we er de Ritchey WCS XC Mountain (die gebruikt worden door een zekere Nino Schurter) en de Look X-Track Carbon uit die we de strijd laten aangaan met de Shimano XT M8000. Is er een verschil voelbaar tussen deze drie klikpedalen die gebruikmaken van hetzelfde systeem? Het antwoord lees je op de volgende pagina’s:

Look X-Track Race Carbon: een nieuwkomer met grote ambities

Het Franse Look is niet meer of minder dan de uitvinder van de moderne klikpedalen die in 1984 voor het eerst met succes werden ingezet door een zekere Bernard Hinault. Op de weg is het merk nog steeds een van de marktleiders, maar in het mountainbiken hebben ze het moelijker om zich door te zetten. Nadat ze eerst met een eigen versie kwamen van de Eggbeater van Crankbrothers en nadien met de S-Track een eigen standaard hebben getest, keert Look nu terug met een SPD-pedaal: de X-Track.

De Look X-Track Race Carbon-pedalen kunnen we ondanks de carbon body niet echt licht noemen. Nu is 347 gram ook niet overdreven zwaar, maar we hadden wel een betere score verwacht. Wanneer je ze in de hand neemt valt het meteen op dat ze veel volumineuzer zijn dan de pedalen van de concurrentie, wat hun score op de weegschaal verklaart. Logisch, want dat grote contactoppervlak moet van ergens komen.

Alvorens we op onze fiets kunnen stappen, moeten we natuurlijk eerst de schoenplaatjes onder onze schoenen monteren. Jammer genoeg stelden we vast dat de bouten van slechte kwaliteit zijn. Een oude demon die we eerder ook al op de S-Track-exemplaren tegenkwamen. Waarschijnlijk ging het hier om een oud exemplaar uit de stock, want Look bezorgde ons nadien nieuwe schoenplaatjes en bouten en met die definitieve versie hadden we geen problemen. Oef!

Eens je aan het fietsen bent, voel je meteen dat je met andere pedalen onderweg bent dan met exemplaren van Shimano. Dit kan verrassend lijken want in andere gevallen merken we nooit veel van het verschil in contactoppervlak, maar in dit geval springt het wel in het oog. We zitten perfect vastgeklikt en we voelen geen speling, al heeft onze voet natuurlijk wel de gebruikelijke laterale bewegingsvrijheid. Het voelt ook allemaal heel aangenaam aan. Op papier is dit grotere contactoppervlak beter om de krachten over te brengen, en dus voor de prestaties, maar we gaan hier geen gecompliceerde berekeningen bovenhalen om dat te staven. Want laten we eerlijk zijn, op ons niveau, en waarschijnlijk ook op het jouwe, is dat minder belangrijk. Maar Look is er wel in geslaagd om aangenaam voelende pedalen te produceren waarbij we duidelijk een verschil voelen met Shimano, en dat is al een hele prestatie op zich.

In- en uitklikken verloopt iets softer als bij Shimano, maar het gebeurt wel heel precies en je voelt duidelijk wanneer je in- of uitklikt. Je kan de klemspanning trouwens zeer makkelijk bijregelen. En het maakt ook niet uit of je met raceschoenen onderweg bent (denk maar aan Shimano S-Phyre of Specialized S-Works) of met een model (Specialized 2FO Cliplite of Lake winterschoenen) met grotere noppen en een soepelere zool: de Look X-Track-pedalen doen steeds wat ze moeten doen. Ondanks het grote contactoppervlak blijft er weinig modder aan de pedalen kleven. Wanneer het zeer koud is, houdt de carbon body minder aarde en ijs vast als een metalen body.

Over de betrouwbaarheid kunnen we ons minder uitspreken, gewoon door het feit dat we minder lang met de Look X-Track Race Carbon hebben rondgereden in vergelijking met de andere modellen uit deze test. De Look X-Track Race verscheen in oktober 2017 en we kregen ze pas eind 2017 toegestuurd zodat we ze uiteindelijk maar een dikke drie maanden hebben kunnen testen, tegenover zes tot twaalf maanden voor de andere twee modellen. Maar door de slechte winterse omstandigheden zijn we natuurlijk wel in staat om enkele conclusies te trekken.

Wanneer we de pedalen demonteren, zien we dat de twee lagers nog intact zijn en vrij ronddraaien. Van origine draaien deze Look-pedalen niet het lichtst rond van ons testpanel en dat is in de loop der kilometers ook niet echt verbeterd, al is dit niet dramatisch. Je mag niet vergeten dat met de hand een draai geven aan de pedalen of ze belasten door er met de voet veel druk op te zetten, twee verschillende dingen zijn. We stellen ook vast dat de pedaalas aan de crankzijde een beetje vuil is, gelukkig bleven de lagers wel gespaard. Speling hebben we nog niet opgemerkt. Wordt vervolgd dus, maar het ziet er alleszins al goed uit.

Verdict

In het algemeen voelen alle SPD-pedalen goed aan. Soms voel je een klein verschil, maar in het geval van deze Look X-Track Race Carbon is dat verschil wel heel wat prominenter aanwezig. Het grote contactoppervlak voelt aangenaam aan, zowel voor een gelegenheidsbiker met soepele schoenen als voor een wedstrijdrenner met bikkelharde raceschoenen. Deze pedalen hebben dan ook heel wat harten van onze testers veroverd … zozeer zelfs dat sommigen meteen een setje besteld hebben voor persoonlijk gebruik. Indien ze op lange termijn kunnen bewijzen dat ze betrouwbaar zijn, dan gaan deze Look X-Track-pedalen een mooie toekomst tegemoet die de exemplaren van Shimano wel eens in de schaduw zouden kunnen zetten. En ook de prijs is correct. De meest directe concurrentie voor hen vinden we in eigen huis, want de goedkopere X-Track-pedalen met een body uit composiet bieden (op papier) dezelfde eigenschappen, maar ze zijn wel de helft goedkoper.

Afmetingen Look X-Track Race Carbon: breedte 54 millimeter – lengte 65 millimeter (body 41 millimeter) – hoogte 18 millimeter
Meer info op www.lookcycle.com – Ons artikel over de introductie van de Look X-Track-pedalen

Ritchey WCS XC Mountain: in de schoenplaatjes van Nino

Komen deze pedalen van Ritchey je bekend voor? Dat kan, want Nino Schurter himself gebruikt dit model op zijn Scott Spark. De Zwitser heeft trouwens ook meegewerkt aan de ontwikkeling van deze Ritchey WCS XC Mountain-pedalen. Visueel lijken deze compacte pedalen met een redelijk groot contactoppervlak heel sterk op de Shimano XTR-pedalen.

Een van de sterke punten van deze Ritchey-pedalen is hun gewicht van 300 gram. Daarmee behoren ze tot de lichtste SPD-pedalen, de modellen met een titanium as en magnesium body uitgezonderd. Deze laatste modellen zijn daarentegen kwetsbaarder als de modellen met een aluminium body zoals onze Ritchey WCS XC. Er bestaat ook een eenvoudigere Comp XC-uitvoering (lagers, afwerking, …) die een dertigtal gram zwaarder is en de helft goedkoper.

De Ritchey WCS XC Mountain-pedalen zien er prachtig uit in hun zilverkleur met enkele goudkleurige accenten. Maar ze zijn niet enkel mooi, ook met de duurzaamheid zit het snor. Tijdens onze zes maanden durende test kregen ze ontelbare stenen naar hun ‘hoofd’ geslingerd, onder meer tijdens onze trip in Canada. Na afloop van de test zien ze er nog steeds als nieuw uit en van deze test zijn zij diegenen die het minste slijtagesporen dragen.

Daarnaast schuift Ritchey ook de betrouwbaarheid naar voren. Zo is de crankzijde met een waterdichte afdichting uitgerust, zien we aan de buitenkant een ringlager en in het midden een naaldlager. Als we de pedalen na afloop van de test demonteren, ziet alles er nog als nieuw uit, ook binnenin. Het vet is nog intact en we vinden geen vuil op de stalen as: een perfecte score.

De pedalen hebben ook nog geen last van speling. We hadden enkel wat moeite om één van de goudkleurige bouten los te draaien die toegang geeft tot de lagers, waarschijnlijk omdat de pedaal ergens tegenaan is gebotst en de schroefdraad geraakt werd, want op de andere pedaal hadden we dit probleem niet.

Eens ingeklikt voelen we, in tegenstelling tot het exemplaar van Look, geen verschil met Shimano. In- en uitklikken gebeurt met hetzelfde gevoel en je zit redelijk stevig ingeklikt. Tijdens de opwaartse trapbeweging voel je dat de schoen iets te vrij zit, zelfs met nieuwe schoenplaatjes. Bij de neerwaartse beweging is de druk op de pedalen wel perfect. Om uit te klikken moet je zijdelings iets meer kracht zetten. Het gevoel met het contactoppervlak situeert zich dan ook in het goede gemiddelde.

De klemspanning kan makkelijk bijgeregeld worden via een goed bereikbare schroef die toch voldoende beschermd zit tegen rondvliegende stenen en andere projectielen. Modder wordt zeer goed afgevoerd dankzij het open ontwerp, maar als het vriest blijft de modder wel kleven (zoals op het merendeel van de pedalen met een aluminium body).

Verdict

Wat de betrouwbaarheid, afwerking en duurzaamheid betreft zijn de Ritchey WCS XC Mountain-pedalen meer dan geslaagd. We hadden eerlijk gezegd zelfs niet verwacht dat ze zo goed zouden zijn. Ze zijn iets duurder dan hun concurrenten van de dag, maar het pleit in hun voordeel dat ze ook lichter zijn. Eens ingeklikt merken we geen verschil met de pedalen van Shimano; het zijn goede SPD-pedalen maar op dit punt voegen ze geen meerwaarde toe. Wanneer de verhouding tussen gewicht en betrouwbaarheid je belangrijkste criterium is bij de keuze van pedalen, dan zijn deze Ritchey WSC XC Mountain-pedalen de onbetwiste keuze.

Afmetingen Ritchey WCS XC Mountain: breedte 60 millimeter – lengte 69 millimeter (body 43 millimeter) – hoogte 18 millimeter
Meer info op https://ritcheylogic.com/wcs-xc-mountain-pedal

Shimano XT M8000: de referentie staat onder druk

Shimano is en blijft de onbetwistbare leider op het vlak van SPD-pedalen. De XTR-modellen zijn uiteraard de speerpunten uit het gamma, maar voor velen gaat de voorkeur uit naar de heel wat goedkopere Shimano XT M8000-pedalen die nauwelijks zwaarder zijn. De recentste uitvoering heeft zelfs een groter contactoppervlak dan zijn grote broer. Maar of dit voldoende is om te blijven domineren?

De Shimano XT M8000-pedalen zijn iets hoger dan de XTR-pedalen en ze zijn ook iets compacter. Toch hebben ze een groter contactoppervlak. Waar de XTR-pedalen met moeite boven de 200mm² uitkomen, is dit bij de XT-pedalen bijna 300mm². In de praktijk voelen we dit verschil echter niet echt. We zitten goed ingeklikt en de voet heeft de nodige bewegingsvrijheid. De Look X-Track-pedalen doen het op dit vlak nog een tikkeltje beter, maar ook hier zit alles aangenaam en goed. Het verschil met de instapmodellen 520 en 540 is voelbaar en de XT-pedalen zijn hun meerprijs heus wel waard. De officiële adviesprijs van de Shimano XT-pedalen bedraagt 91,90 euro, wat hen de goedkoopste pedalen uit deze test maakt. En indien je een beetje zoekt, kun je ze zelfs al vinden voor minder dan 70 euro.
Shimano is duidelijk nog steeds de referentie wat betreft het in- en uitklikken van de schoen. De Japanners hebben het ideale compromis gevonden tussen de nodige bewegingsvrijheid en het gevoel wanneer je in- of uitklikt. Al moet de Look X-Track op dit gebied niet veel onderdoen.

De pedalen van Shimano zijn gekend voor hun robuustheid. Toch zagen we al snel krassen op de donkerkleurige body van ons XT-exemplaar.

Ook het contactoppervlak met de schoen is niet echt slijtvast, want na een gebruik van één jaar merken we al diepe krassen op. Daardoor merkten we dat het schoenplaatje losser kwam te zitten in de pedaal.

Binnenin maakt Shimano gebruik van een eigen systeem met bij te regelen kogellagers die gemonteerd worden op de as en niet aan de body zoals bij het merendeel van de rivalen. Moest er speling optreden, wat bij dit principe steeds het geval is, dan volstaat het om de pedalen te openen en met twee sleutels de spanning van de kogels te regelen via de twee schroefjes. Dit is zeer handig en vaak hoef je deze operatie ook niet uit te voeren. Wij hebben tijdens onze duurtest van één jaar geen speling gemerkt en hebben dan ook niets moeten doen. De pedalen draaien nog steeds soepel rond en ze zijn nog steeds waterdicht. Het vet is wel donkerder geworden, maar dat komt vooral door kleine deeltjes metaal die zich met het vet hebben gemengd.

Verdict

De Shimano XT M8000-pedalen zijn gevoelsmatig nog steeds de referentie op het vlak van het in- en uitklikken en het vlot ronddraaien van de lagers. Op andere punten zijn ze ondertussen echter voorbijgestoken door de concurrentie. Zo voelen de pedalen van Look eens ingeklikt aangenamer aan en lijken de Ritchey-pedalen ons duurzamer. De Shimano-pedalen zijn wel betrouwbaar, maar ze slijten sneller, wat je na verloop van tijd vooral voelt bij het contact met de schoen. En dat is jammer. De Japanners zullen deze punten op de volgende generatie pedalen dan ook moeten aanpakken, want de concurrentie zit niet stil. Rest er nog één punt waar Shimano zo goed als onklopbaar is: de prijs-kwaliteitverhouding.

Afmetingen Shimano XT M8000: breedte 60 millimeter – lengte 69 millimeter (body 43 millimeter) – hoogte 18 millimeter
Meer info op bike.shimano.com

Conclusie

Na afloop van onze test waarin drie SPD-pedalen met elkaar in de clinch zijn gegaan, stellen we vast dat Shimano het strijdtoneel met opgeheven hoofd mag verlaten. De Japanners zijn nog steeds de kampioenen wat betreft de prijs-kwaliteitverhouding maar toch wordt er stevig aan hun troon gezaagd. Zo scoren de Ritchey WCS XC-pedalen beter qua afwerking, betrouwbaarheid en gewicht.

Look is er dan weer in geslaagd om met de X-Track een model op de markt te brengen met een eigen persoonlijkheid. Het gevoel tijdens het trappen op de pedalen is iets anders en beter als op de klassieke modellen met Shimano op kop. Vermits we ze minder lang hebben getest als de twee andere pedalen moeten ze natuurlijk nog wel bewijzen wat ze waard zijn op lange termijn.

[summary

Door Olivier Béart