Test MTB | Trek Procaliber 9.7: een geslaagde heropleving van de XC-hardtail

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test MTB | Trek Procaliber 9.7: een geslaagde heropleving van de XC-hardtail

Hoewel full-suspensions steeds meer terrein winnen in de crosscountry-wereld, hebben hardtails hun laatste woord nog niet gezegd. Deze modellen blijven zich ontwikkelen om aan de behoeften van de rijders te voldoen. Voor de Procaliber van Trek betekende dit dat er een compleet nieuw frame met een origineel design werd ontwikkeld. Wij wilden weten wat hij waard is op het terrein en dit is ons verdict na een test van een zestal weken:

De Trek Procaliber verscheen in 2015 voor het eerst in de catalogus van het Amerikaanse merk en veroverde al snel een plaats bij het grote publiek. Hij maakte indruk door het gebruik van het IsoSpeed-systeem. Ter herinnering: dat systeem werd oorspronkelijk door Trek ontwikkeld voor de Domane-racefiets om de schokken van de kasseien van Parijs-Roubaix te verzachten, en werd later dus ook op de Procaliber toegepast. Het systeem zelf vond een plek bij de zadelpen en moest de trillingen afvlakken.

Het verzachten van de trillingen is dus vanaf de beginjaren een belangrijk aandachtspunt geweest van Trek op de Procaliber. Het is dan ook verrassend dat Trek op deze nieuwe generatie heeft besloten om het IsoSpeed-systeem te laten vallen (hier komen we later op terug). Het moet gezegd worden dat Trek onlangs de Supercaliber in zijn assortiment heeft verwelkomd, een kruising tussen een hardtail en een full-suspension (zie Test | Trek Supercaliber: heb je echt meer veerweg nodig?), reden genoeg om de Procaliber te dwingen zichzelf opnieuw uit te vinden?

Frame

Voor deze derde generatie van zijn XC-hardtail besloot Trek dan ook om het frame helemaal te vernieuwen, een frame dat voor 100% uit carbon bestaat.

Geen IsoSpeed-systeem dus, op de nieuwe Trek Procaliber vinden we nu de IsoBow-technologie terug, namelijk een bijzondere constructie van de staande achtervork en de bovenbuis die zich kenmerkt door de opening voor de zitbuis. Waar voorheen de demping van de trillingen plaatsvond via een kogellagersysteem bij de verbinding van de bovenbuis en de zitbuis, is het nu het carbon zelf dat voor deze demping zorgt, met dank aan de dunne staande achtervork en de opening in het frame.

“IsoBow biedt dezelfde voordelen als IsoSpeed, namelijk meer zitcomfort, maar is tegelijkertijd eenvoudiger en lichter”, legt het merk uit. Dit is een belofte die we in het terrein moeten verifiëren. Het ontbreken van lagers (zoals bij het IsoSpeed-systeem) zorgt alvast voor een gewichtsbesparing van ongeveer 200 gram ten opzichte van zijn voorganger (1150 gram tegenover 1350 gram voor een gelakt frame in maat L) en voor een eenvoudiger onderhoud.

Wat het gewicht betreft, merken we op dat 1150 gram voor een framemaat L behoorlijk zwaar is, waar de hardtail-frames van een hele reeks concurrenten minder dan een kilo wegen (de Origine Théorème HT die we onlangs hebben getest, weegt bijvoorbeeld 860 gram). Onze complete fiets, in maat M/L, klokt op de weegschaal af op iets minder dan 11 kilogram.

Niet enkel de achterkant van de fiets evolueert, want de voorkant blijft niet achter! De voorvering van deze Procaliber is vergroot naar 120 mm (voorheen was dit 100 mm), waarbij je optioneel kunt kiezen voor een voorvork van 110 mm.

De Procaliber is uitgerust met een nieuwe zwevende remklauw die werd overgenomen van andere modellen uit het gamma. Deze zwevende remklauw beweegt mee met de flexibele staande achtervork om de ‘demping’ beter te isoleren van de remkrachten. Ook moet worden opgemerkt dat Trek bij dit model afziet van het Knock Block-systeem, een systeem dat voorkomt dat het stuur het frame raakt bij een val.

Trek koos voor het praktische gemak op deze Procaliber. De kabels lopen intern door het frame, met een ingang bovenaan de onderbuis! Een speciale vermelding verdient de lak van ons testmodel, die er esthetisch zeer geslaagd uitziet!

Geometrie

 

Vergeleken met de vorige generatie is de reach van deze nieuwe Procaliber vergroot tot 445 mm in maat M/L. De balhoofdhoek werd vlakker tot 67° (vergeleken met 68,8° voorheen), de zitbuis rechter (73,8° waar deze bij de vorige versie 74,3° was) en de liggende achtervork 3 mm langer (435 mm).

Onderdelen

Voor de duur van onze test stelde Trek ons de luxueuze Procaliber 9.7-uitvoering ter beschikking.

Dit model is uitgerust met een RockShox SID-voorvork met 120 mm veerweg.

Sram verzorgt de aandrijving met een T-Type AXS GX-groepset (zie Test nieuw | Sram GX Eagle AXS 2023: de T-Type wordt goedkoper).

Naast de aandrijving levert Sram ook de Level Bronze Stealth-remmen met twee zuigers en remschijven van 180 mm.

De carbon Bontrager Kovee Elite 30-wielen komen uit eigen huis. Rond deze wielen zijn Pirelli Scorpion XC RC-banden (Prowall-behuizing en diameter van 2.4 inch) gemonteerd. Houd er wel rekening mee dat de fiets normaal gesproken is uitgerust met Bontrager Sainte-Anne RSL XR-banden uit de catalogus van het Amerikaanse merk.

De Trek Procaliber 9.7 is uitgerust met een zeer mooie cockpit uit één stuk carbon, namelijk een Bontrager RSL met een 750 mm breed stuur en een stuurpen van 70 mm (met een hoek van -13°). De dropper post is een Bontrager Line met een drop van 150 mm en ziet er even verzorgd uit.

Trek Procaliber: versies en prijzen

Van de Trek Procaliber staan er drie versies in de catalogus van het merk:

De Trek Procaliber 9.5 (12,13 kg) met een prijs van € 1999 is het instapmodel van de familie. Hij is als volgt uitgerust:

  • RockShox Judy GOLD-voorvork
  • Shimano Deore-aandrijving
  • Shimano MT200-remmen
  • Bontrager Kovee-wielen
  • Bontrager Sainte-Anne Pro XR-banden

De Procaliber 9.6 (11,08 kg – € 2499) is het tussenmodel:

  • RockShox Reba RL-voorvork
  • Shimano SLX/XT-aandrijving
  • Shimano MT501-remmen
  • Bontrager Kovee Comp 25-wielen
  • Bontrager Sainte-Anne Pro XR-banden

De Trek Procaliber 9.7 (10,58 kg) is het topmodel en heeft een prijskaartje van € 4499:

  • RockShox SID-voorvork
  • Sram GX T-Type aandrijving
  • Sram Level Bronze 2-zuigerremmen
  • Bontrager Kovee Elite 30-wielen
  • Bontrager Sainte-Anne RSL XR-banden

Trek Procaliber 9.7 Carbon 2024: de terreintest

Onze eerste vraag is misschien wel dé vraag die iedereen zich stelt bij het zien van deze nieuwe Trek Procaliber: is hij, ondanks het ontbreken van het IsoSpeed-systeem, net zo comfortabel als de vorige generatie? Deze nieuwe versie van de XC-hardtail van Trek zorgt niet voor een revolutie op het gebied van het filteren van de trillingen, maar behoudt wel de kwaliteiten die we van hem gewend zijn! Met andere woorden: deze 3de generatie van de Procaliber doet het niet beter … maar ook niet slechter.

Op papier kondigt het merk aan dat het nieuwe IsoBow-systeem “minstens 80% van het comfort biedt dat het vorige IsoSpeed-systeem bood.” Om dat te verifiëren, hebben we een ‘oude’ Procaliber uit de kast gehaald (foto links) om ons geheugen op te frissen over de trillingsfiltratie van de vorige generatie. Het resultaat? Een zo subtiel verschil dat het moeilijk zou zijn om het verschil te merken als je geblinddoekt reed, maar op comfortvlak evolueert de rest van de fiets wel grondig.

De derde generatie van de Trek Procaliber positioneert zich daarmee nog steeds tussen de meest comfortabele hardtails op de markt, net als de Orbea Alma of de BH Ultimate. En dat is een echt pluspunt voor lange tochten en/of uitdagend terrein.

Hoewel het aspect van de ‘trillingsfiltratie’ door het frame niet verandert, maakt het geruststellende en veilige karakter van de fiets in de afdalingen wel een sprong voorwaarts. Dankzij de voorvork van 120 mm, de gemoderniseerde geometrie en de standaard telescopische zadelpen is deze Trek Procaliber prettig om op de meer technische stroken te fietsen.

Jammer dat de remmen niet van hetzelfde hoge niveau zijn als de rest van de machine. Een verbetering op dit punt zou dit geruststellende aspect nog meer benadrukken.

Ook waardeerden we het gemak en de reactiesnelheid waarmee we de fiets in het door ons gekozen traject konden plaatsen, evenals de precisie die de fiets biedt, wat een voordeel is in afdalingen …

… maar ook tijdens technische beklimmingen, waardoor je een goede klimgeit tussen je benen hebt. De achterkant is iets flexibeler dan die van sommige concurrenten, wat zorgt voor iets meer grip op het achterwiel.

De Trek Procaliber biedt weliswaar een goede trapefficiëntie en responsiviteit, maar anderzijds haalt hij niet het niveau van de absolute benchmarks in de categorie. Dit is een capabele, goed presterende hardtail, maar sommige van zijn directe concurrenten bieden een betere krachtoverbrenging. Je kunt niet in alles perfect zijn, het is een kwestie van compromissen sluiten! En een comfortabele fiets is een fiets waarop je langer en harder fietst, toch?

Verdict

Tot nu toe wist de Trek Procaliber zich te onderscheiden van zijn vele concurrenten dankzij het ingenieuze IsoSpeed-systeem. Met deze derde generatie heeft Trek besloten om het frame te moderniseren om aan de veranderende praktijken te voldoen … En we kunnen zeggen dat de missie geslaagd is! Dankzij een goed compromis tussen comfort, precisie en prestaties, positioneert de Trek Procaliber zich als een interessante optie voor zij die op zoek zijn naar een veelzijdige hardtail die toleranter is dan gemiddeld. Hoewel hij qua trapefficiëntie een tikje achterloopt op de meest geavanceerde modellen in het segment, is hij nog steeds zeer efficiënt. Daarmee is de nieuwe Trek Procaliber geschikt voor zowel de recreatieve wedstrijdrijder als de regelmatige rijder die op zoek is naar veelzijdigheid.

Trek Procaliber carbon 9.7

4499 €

10,92 kg (in maat M/L)

  • Kwaliteit van de filtering van de trillingen
  • Veelzijdig karakter van de fiets
  • Zeer mooi lakwerk
  • Remmen die iets onderdoen voor het vermogen van de fiets
  • Niets te melden

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Favoriet
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.trekbikes.com

Door  Adrien Protano