Test nieuw | BMC Fourstroke 01 & Fourstroke LT: the fight club - BMC Fourstroke LT: in de schaduw van zijn tweelingbroer?

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test nieuw | BMC Fourstroke 01 & Fourstroke LT: the fight club - BMC Fourstroke LT: in de schaduw van zijn tweelingbroer?

BMC Fourstroke LT: in de schaduw van zijn tweelingbroer?

De LT-versie werd anderhalf jaar na de gewone Fourstroke gelanceerd en kreeg via een paar aanpassingen 120 millimeter veerweg op hetzelfde basisplatform als zijn tweelingbroer die meer op XC gesneden was. Als een soort tussenweg is de LT nog steeds erg dynamisch, maar wel een beetje toleranter en in staat om je horizon te verruimen naast de competitie. Wie nieuwe Fourstroke zegt, zegt dus ook nieuwe Fourstroke LT, maar deze keer heeft BMC zijn aanpak enigszins verfijnd.

Als je dat nog niet hebt gedaan, raden we je aan om de vorige pagina over de Fourstroke 01 en Fourstroke te lezen voordat je verder leest over deze Fourstroke LT. Deze ‘long travel’-versie is immers identiek aan de pure XC-modellen, op de veerweg na toch.

De driehoeken zijn een kopie van de ‘gewone’ Fourstroke, dat wil zeggen met minder duur carbon en zonder de AutoDrop-zadelpen. Het zijn gewoon de ankerpunten van de schokdemper die veranderen naar 120 millimeter veerweg, net zoals de vork.

Nog interessanter is dat BMC aan deze ankerpunten heeft gewerkt om de verschuivingen bij de geometrie op te vangen die deze grotere veerweg (hogere vork bijvoorbeeld) met zich meebrengt. De Fourstroke LT geeft, op één detail na, precies dezelfde geometrie weer als de Fourstroke en Fourstroke 01.

Dat detail is de hoogte van het bottom bracket. Op de XC-modellen ligt dit zeer laag en het Zwitserse merk heeft besloten om het iets hoger te plaatsen op deze iets veelzijdigere versie.Op de Fourstroke LT zit hij 38 millimeter onder de wielas, ofwel 15 millimeter hoger dan op de Fourstroke 01.

Voor de rest zijn de frames in alle opzichten identiek en vinden we dezelfde geleide interne doorgangen, de headset met aanslag of de compatibiliteit met twee bidonhouders terug. Het is dan ook op de onderdelen dat het verschil wordt gemaakt.Hier zijn de banden van grotere noppen voorzien, zijn de remmen groter (4 zuigers, schijven van 180 millimeter) en biedt de telescopische zadelpen een veel grotere drop (125, 180 of 185 millimeter, afhankelijk van de grootte van de fiets).

Eenvoudiger en minder exclusief dan de Fourstroke met een veerweg van 100 millimeter, heb je bij de Fourstroke LT de keuze uit drie modellen.De Fourstroke LT Two kost 4499 euro (Shimano Deore/SLX, RockShox Sid RL / SidLuxe Select+), de LT One 5899 euro (Shimano SLX, RockShox Sid & SidLuxe Select+) en de LTD 11999 euro (Sram X01 Eagle AXS, Fox 34 SC & DPS Factory).

BMC Fourstroke LT LTD: de eerste terreintest

De dag na onze kennismaking met de Fourstroke 01 klimmen we op de Fourstroke LT LTD, het topmodel. Hem nemen we mee naar de lastige en veeleisende paden van de Estérel.

Met een skelet dat dat van de Fourstroke 01 sterk benadert, hebben we niet verrassend te maken met sensaties die op het eerste gezicht vrij gelijkaardig zijn.De zitpositie is nog steeds goed en we zitten perfect op de fiets, of het nu gaat om lange ritten of om technische beklimmingen aan te pakken.

De Fourstroke LT reageert niet zo goed op impulsen die we op de trappers uitoefenen als zijn tweelingbroer.Eenmaal gelanceerd, is het verschil echter minimaal of zelfs onmerkbaar.Gecombineerd met de sportieve houding geeft dit een fiets die helemaal niet onaangenaam bolt over lange afstanden.

Voor de dosis comfort lijkt de vering nogal aan de stugge kant, maar dankzij de vering is de grip behoorlijk indrukwekkend om de meest technische beklimmingen te overwinnen.Ook rijden in groep, dat gepaard gaat met schommelingen in het ritme en mini-blokkades, vertrekken vanuit (bijna) stilstand of wanneer je enkele seconden uit balans geraakt, verloopt vlot en zonder te slippen.

Bergaf is het beeld een beetje anders.Ondanks een sag van 30%, zoals aanbevolen door BMC, vonden we de vering erg vermoeiend op dit specifieke terrein.Rustig rijden is nutteloos, want dan heb je het gevoel dat je geen beroep doet op de veerweg en dat je meer dan ooit over de stenen stuitert. 

Je moet dan ook het volle pond geven en zeer actief sturen om de ware aard van de Fourstroke LT te ontdekken.In dat geval wordt de ondersteuning van de veringen een troef om de fiets in balans te houden en kun je heel hard rijden voordat je de grenzen van de machine voelt.In die zin deed de Fourstroke LT ons een beetje denken aan de Canyon Spectral 125, met iets minder marge in de afdalingen maar wel veel betere capaciteiten bij het trappen op de pedalen.

Nadat de Fourstroke 01 gisteren ons hart wist te stelen, verraste het rijgedrag van de LT ons toch. Misschien was onze vering niet optimaal afgesteld? Antoine Lyard, productmanager bij BMC, verbergt echter niet dat het idee nog steeds was om een ​​redelijk sportieve en dynamische fiets te maken, in de geest van de andere creaties van het merk.Misschien is het eenvoudigweg niet het soort fiets dat het meest geschikt is voor de unieke paden van de Estérel en dat deze Fourstroke LT zich meer op zijn gemak zal voelen op andere terreinen, met minder kleine schokken en meer stevigere compressies.

Na de Fourstroke 01 hadden we uiteraard hoge verwachtingen van deze BMC Fourstroke LT.Te hoog?Door de keuze om dezelfde geometrie te behouden met iets meer veerweg, is het moeilijk om hem te positioneren. De vergelijking met de Fourstroke 01 stelt ons niet in staat om hem naar waarde te schatten, want zo fel wist de 100 millimeter versie ons te verbluffen. Achteraf realiseren we ons echter dat het een zeer goede fiets is door zijn capaciteiten bergaf en tijdens het trappen op de pedalen. Misschien toch maar een herkansing op een terrein dat beter bij zijn capaciteiten moet passen?

Meer info via bmc-switzerland.com

Foto’s BMC – Maxime Schmidt

[summary

DoorLéo Kervran

Test nieuw | BMC Fourstroke 01 & Fourstroke LT: the fight club - BMC Fourstroke LT: in de schaduw van zijn tweelingbroer?