Test nieuw | Sram XPLR: een bepaalde visie op gravel - Zipp 101 XPLR wielen en andere componenten

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test nieuw | Sram XPLR: een bepaalde visie op gravel - Zipp 101 XPLR wielen en andere componenten

De Zipp 101 XPLR wielen

Het laatste nieuwtje van de XPLR familie, zijn de Zipp 101 wielen. Zipp heeft al verschillende multifunctionele weg/gravel modellen in zijn catalogus, zoals de 202 en 303 serie, maar met de 101 is het de eerste keer dat er een wielset werd ontworpen specifiek voor gravel.

Radicaal verschillend van de andere Zipp wegwielen, zijn de 101 XPLR’s erg geïnspireerd door de 3Zero Moto MTB-wielen. Ze zijn gemaakt van carbon, zijn laag, zeer breed (27mm binnenbreedte, ideaal voor banden tussen 40 en 55mm) en hebben dezelfde enkelwandige constructie met een “U” vorm die ze in staat moet stellen zich te vervormen om het terrein te volgen. Dit is wat Zipp het “ankle compliance” effect noemt.

Op papier is het niet gemakkelijk te begrijpen, maar de 3Zero Moto had echt indruk op ons gemaakt toen we ze testten, met ongeëvenaarde absorptiecapaciteiten. Dynamiek was echter het zwakke punt van deze wielen en gezien het gewicht van de 101 XPLR (1665g in 700c / 29″), vermoeden we dat ze zich op dit gebied ook niet zullen onderscheiden.

Zipp mikt met deze wielset echter niet op racers, maar op avonturiers en mensen die de grenzen van gravel opzoeken. Voor dit soort ritten is een beetje extra comfort en grip altijd een goede zaak.

Om de technische fiche van deze 101 XPLR af te sluiten, wijzen we erop dat ze 28 spaken hebben en dat de naaf 66 aangrijppunten heeft, wat 2 keer minder is dan de 3Zero Moto. Niet noodzakelijk een slechte zaak voor gravel, want meer aangrijppunten betekent meer wrijving bij het freewheelen en dus een minder goed snelheidsbehoud. Wat de montage van de remschijven betreft, zijn deze wielen alleen verkrijgbaar in de CenterLock-standaard.

Prijs en gewicht (een 700c paar, zonder velglint en ventielen): 1840 euro en 1665g

De eerste Zipp 101 XPLR’en zullen beschikbaar zijn in augustus, met een herbevoorrading later in het jaar gepland.

Andere componenten

Enkele andere componenten droegen al het XPLR-label voor deze lancering, zoals de Zipp G40 XPLR-banden of het Zipp Service Course SL-70 XPLR-stuur. De banden hebben een relatief veelzijdig profiel (voor een gravelband natuurlijk), met een bijna ononderbroken loopvlak dat wordt ondersteund door kleine overgangsnoppen en brede, maar verder uit elkaar liggende zij-noppen. Voor de breedte heeft Zipp gekozen voor polyvalentie en biedt de band enkel in 40mm aan, zoals de naam doet vermoeden.

Het 127 tpi karkas en de beige zijwanden (of beter gezegd de natuurlijke kleur, zonder toegevoegd carbon zwart dat de neiging heeft om te verstijven) is zeer soepel, maar Zipp legt uit dat er vooral aan lekbestendigheid is gewerkt. Zo heeft het merk deze banden voorzien van een aramideversteviging van hiel tot hiel, die naar verluidt zeer doeltreffend is tegen insnijdingen op de zijwanden.

Het Service Course SL-70 XPLR stuur maakt ook deel uit van de polyvalente filosofie, met een iets meer uitlopende “flare” dan de pure wegmodellen, maar nog steeds ver verwijderd van de extremen die we soms zien. De positie met de handen onderaan het stuur is 6 cm breder dan de positie met de handen op het stuur.

Andere nuttige afmetingen zijn de drop (hoogteverschil tussen de boven- en onderkant van het stuur) van 115mm en een reach (diepte tussen de ronding voor het stuur en het deel dat met de stuurpen is verbonden) van 70mm, waarden die voor de meeste mensen geschikt zouden moeten zijn. Hij is gemaakt van aluminium en is verkrijgbaar in breedtes van 40 tot 46 cm (voor weg en gravel wordt de breedte gemeten vanaf de bovenkant van het stuur) in stappen van 2 cm.

Gewichten en prijzen: 480g en 72 euro per stuk voor de G40 XPLR, 260g en 123 euro voor het Service Course SL-70 XPLR stuur in 42 cm

Meer informatie: sram.com

DoorLéo Kervran