Test Ride #23 | IRC Tanken, Hope Union TC & Thule VeloSpace XT - Test Ride: Thule VeloSpace XT-fietsendrager

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Test Ride #23 | IRC Tanken, Hope Union TC & Thule VeloSpace XT - Test Ride: Thule VeloSpace XT-fietsendrager

Thule VeloSpace XT

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een of meerdere fietsen te vervoeren in een busje. Daarom is een goede fietsendrager eigenlijk noodzakelijk indien je regelmatig op verplaatsing gaat biken. Van zodra je een trekhaak hebt op je wagen is het vinden van een drager makkelijk en zijn er talrijke opties bij verschillende merken. De moderne mountainbikes zijn echter steeds langer, hebben bredere sturen, dikkere banden en wegen soms – in het geval van e-bikes – ook dikwijls veel zwaarder. Is de referentie op de markt, de Thule VeloSpace XT, hier allemaal op voorzien? Wij zochten het uit!

Als je aan een fietsendrager denkt, dan is de kans groot dat je aan het Zweedse Thule. Sinds 1992 zit dit product al in het gamma van het outdoor lifestyle bedrijf opgericht in 1942 door de Thulin familie en als je wat rondkijkt op de Vlaamse en Nederlandse wegen, dan is het zelfs moeilijk om een andere merk terug te vinden. We zijn ondertussen 30 jaar verder en de ontwikkeling heeft niet stilgestaan. De VeloSpace XT voor 3 (eventueel 4 met extender) die we hier testen is het vlaggenschip uit de collectie en is voorzien van heel wat vernuftigheden die het praktische gebruik een stuk handiger maken.

De fietsendrager straalt een kwaliteit en degelijkheid uit die overeenkomt met het prijskaartje van 799,95 euro. Er is de keuze tussen een zwart/zilveren en een volledig zwarte versie. Wij hebben zoals je kunt zien de black uitvoering. We hebben ook een aantal kleine accessoires meegeleverd gekregen. Die moet je als consument extra bijkopen, maar we vertellen je straks waarom deze zeker nuttig zijn.

De bevestiging op een trekhaak heeft één belangrijke beperking en dat is het maximaal toegelaten gewicht. Dit heeft niks met Thule te maken, maar is simpelweg afhankelijk van de trekhaak zelf. Deze kogeldruk of Max Vertical Load kun je altijd terugvinden in de voertuigpapieren van je auto en staat dikwijls ook aangeduid op de trekhaak zelf. Meestal zit die rond 75kg en daar moet je dus naast de kilo’s van je fietsen ook het gewicht van de Thule zelf bijrekenen. De VeloSpace XT is relatief licht en zit op 20,6kg. Je kunt dus heel veilig een dikke 50kg aan fietsen monteren. Let desalniettemin op met e-bikes, want met 2 stuks zit je al dicht bij de limiet (en met een zwaardere fietsendrager zit je er snel boven).

Het bevestigen op de trekhaak was voor ons in het verleden niet altijd het meest makkelijke klusje en we controleerden dikwijls op de parking van de autostrade of onze drager nog steeds goed vaststond. Bij deze moderne Thule is de bevestigingsprocedure enorm verbeterd en die is nu makkelijk en 100% betrouwbaar. Met een grote hendel, die je eerst helemaal openzet, sluit je de kubusvormige Hercules koppeling die de bol omsluit. Met een stelschroef kan die eenvoudig met de hand op maat worden afgesteld. Zo kan je de omsluiting strakker makken. Het is echter niet de bedoeling dat je bij het sluiten je volledige gewicht moet gebruiken, met een beetje kracht zit de fietsendrager meer dan vast genoeg. Een slot zorgt er bovendien voor dat niemand de fietsendrager kan losmaken zonder de juiste sleutel.

Het bevestigen van een fiets is door de brede achterste beugel en de handige grijper heel simpel. Als de “bek” helemaal openstaat, kan die volledig sluiten en kun je de stang vastklikken. En eenmaal je begint vast te draaien kan die niet meer loskomen. De grijper draai je gewoon zo hard die kan vast, want te hard kan in principe niet. Bij een door de Zweden goed uitgezocht krachtmoment van 4Nm draait de knop door en kun je buizen van je frame niet plat/kapot knijpen. Bij carbon frames wordt er aangeraden om het geribbelde accessoire met blauwe elastiekjes, gekend als de Thule Carbon Frame Adapter, te gebruiken. Dit verdeelt de krachten, vermijdt puntbelastingen en beschermt tegelijk de lak van je frame nog ietsje beter dan de gewone rubberen binnenzijde van de bek. Als laatste dien je enkel nog de straps rond de wielen aan te spannen en voor alle zekerheid kun je de grijpers, met dezelfde sleutel als van de trekhaakhendel, sluiten.

In de praktijk kun je binnen de 5 minuten makkelijk twee fietsen secuur bevestigen op de fietsendrager. Als het de eerste keer is, dan moet je een beetje zoeken naar de ideale plaatsing van de grijpers op de achterste beugel, maar dit kost je maximaal enkele minuten extra. Je slaat ook best de middelste goot over zodat de fietsen elkaar nergens raken. In het geval van “echte” mountainbikes met een normaal stuur van 68cm of breder, een verende vork en uitgesproken achtertrein ben je verplicht dit te doen. Wij slaagden er ook niet in om drie mountainbikes op deze VeloSpace XT 3 te monteren. Drie gravelbikes lukken net wel, maar dat is wel wat puzzelen.

Voor de rest kun je perfect lang uitgevallen fietsen (zoals onze endurobike of een e-bike) bevestigen op de lange goten. Je moet enkel opletten met iets hogere velgen en/of plusbanden. De straps zitten dan echt op hun uiterste. Hiervoor bestaat gelukkig een langere uitvoering.

Als je fiets niet voorzien is van een dropper post, als je redelijk hoog zit met je zadel of laag met je cockpit kan het zijn dat je zadel in contact komt met het stuur van de tweede fiets. Hiervoor bestaan handig te bevestigen bike protectors, die vanzelfsprekend ook te gebruiken zijn op andere plaatsen waar je ongezellig contact tussen de fietsen wilt vermijden.

Als laatste details moeten we nog vermelden dat je de fietsendrager makkelijk en stabiel kunt doen kantelen met de voetpedaal om de kofferklep van je auto te openen. Een nummerplaat bevestigen is ook doodeenvoudig want het is gewoon vastklikken.

Verdict

De Thule VeloSpace XT voor 3 fietsen is een uiterst kwalitatief product waar de fabrikant duidelijk veel ervaring heeft met het werkelijk gebruik ervan. Dit uit zich in het grote gebruiksgemak van de drager. Iedereen met twee linkerhanden kan efficiënt, betrouwbaar en veilig één of twee fietsen bevestigen. Drie dat is puzzelwerk en is ons niet gelukt met mountainbikes. De investering van 800 euro (of meer met accessoires) is stevig, maar de verhouding tussen prijs en kwaliteit zit meer dan goed! Er bestaat trouwens ook een 100 euro goedkopere 2 bike versie waar de gootafstand groter is dan bij de 3 bike uitvoering die wij getest hebben (25cm in vergelijking met 19cm), maar zonder extender kun je hier geen drie bikes op kwijt kwijt.

Meer informatie: www.thule.com

Thule VeloSpace XT 3

€ 799,95

20,6kg

  • Gebruiksgemak
  • Kwaliteit
  • Veiligheid
  • Fietsendrager voor 3 fietsen nodig om makkelijk 2 mountainbikes te monteren
  • Drie mountainbikes bevestigen lukt ons niet

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

[summary

DoorJeffry Goethals

Test Ride #23 | IRC Tanken, Hope Union TC & Thule VeloSpace XT - Test Ride: Thule VeloSpace XT-fietsendrager