Test | Schwalbe Clik Valve & SKS CLIK TEC-pompsystemen: proberen is houden!
Door Olivier Béart -

Welk onderdeel van onze fietsen is als enige een kranige eeuweling? Het antwoord is het Presta-ventiel! Gezien de ontwikkelingen die onze velgen en banden hebben doorgemaakt en de wijdverbreide toepassing van tubeless, vond Schwalbe het tijd om dit kleine accessoire eens tegen het licht te houden. Uit de vele studies kwam de Clik Valve ter wereld, een fietsventiel dat gebruiksvriendelijker zou zijn en komaf zou maken met de huidige ‘problemen’. En omdat een nieuw ventiel niets is zonder een pomp, werd samen met SKS Germany gelijktijdig een nieuw CLIK TEC-pompsysteem ontwikkeld om de bandenspanning op peil te zetten. Vojo nam beide producten onder de loep voor een dubbeltest:
Beginnen doen we dit artikel met even terug te gaan in de tijd, meer bepaald naar het begin van de 20ste eeuw. Het is toen dat het zogenaamde Presta-ventiel werd uitgevonden door een zekere meneer Sclaverand. Het patent daarvan is inmiddels verlopen en in het publieke domein terechtgekomen zodat het door meerdere fabrikanten werd overgenomen. Heden ten dage wordt het Presta-ventiel dan ook veel gebruikt in de wielersport, zowel op de weg als in het mountainbiken en gravelen.
De evolutie van onze banden en velgen, en vooral de veralgemening van de toepassing van tubeless in combinatie met het gebruik van antilek-vloeistoffen, bracht nieuwe uitdagingen met zich mee. Meerdere merken bogen zich dan ook over het fameuze Presta-ventiel in hun zoektocht om dit te verbeteren. Het Presta-ventiel doet zijn werk nog steeds, maar raakt vaak verstopt door de antilek-vloeistof en/of heeft een te lage luchtdoorstroming om de bandhielen op de velg te laten ploppen.
Schwalbe Clik Valve
Santa Cruz/Reserve bijvoorbeeld was een pionier om een oplossing aan te bieden, gevolgd door merken als MucOff, NoTubes, enz. (het heeft geen zin om ze allemaal te noemen, we zouden er zeker en vast een paar vergeten). Met Schwalbe is het voor het eerst een zwaargewicht op het gebied van fietsbanden die zich over deze kwestie buigt en een oplossing heeft gevonden met het Clik Valve-concept. De belofte van het merk: een duurzamer en sterker ventiel met een betere luchtdoorstroming, meer gebruiksgemak en minder verstoppingen door antilek-vloeistoffen.
Het ventiel zelf wordt geproduceerd door de specialisten van het Italiaanse bedrijf Record. Hoewel Schwalbe ook complete tubeless Clik Valve-ventielen verkoopt (vanaf € 23,95 voor een paar van 40 mm), is in de praktijk alleen het bovenste gedeelte (ook wel de ventielkern genoemd) anders. Je kan dus jouw bestaande ventielen behouden en slechts een klein onderdeel vervangen. Zo’n ombouwset met twee ventielkernen kost slechts € 5,95, of € 13,95 met de adapter voor een Schrader-pomp en € 16,95 voor de ombouwset met twee ventielen en de specifieke CLIK TEC-pompkop waarmee je de Presta-/Schrader-kop op een vloerpomp kunt vervangen (meer daarover verderop in het deel over het CLIK TEC-pompsysteem). Dit zijn, dat moet gezegd worden, zeer schappelijke prijzen, zeker als je deze vergelijkt met de complete ventielsets van Reserve of MucOff, die meer dan € 40 kosten. Goed om weten is dat Schwalbe binnenkort ook begint met de productie van de eerste binnenbanden met de nieuwe Clik Valve.
SKS CLIK TEC-pompsysteem
Een nieuw ventielsysteem is allemaal goed en wel, maar je staat nergens zonder een pomp die onze banden op volume kan brengen. En daar schieten de buren van SKS Germany te hulp. SKS is al langer bekend om pompen in allerlei vormen en maten (zie Test | SKS Germany: fietspompen van de garage naar de trails) en ontwikkelde gelijktijdig met de Schwalbe Clik Valve tal van handige oplossingen.
Zo had SKS al snel een nieuwe pompkop klaar en dan was het voor hen een eitje om deze te monteren op een kant-en-klare vloerpomp, de AIR-X-PLORER CLIK VALVE 10.0, speciaal dus voor Clik Valve-ventielen.
Bij deze pomp van € 49,99 wordt tevens de al eerder genoemde ombouwset meegeleverd met daarin twee Clik Valve-ventielkernen voor Presta-ventielen en twee voor Schrader-ventielen. Verder zitten er in de ombouwset ook nog een ventielsleutel en 4 stofdopjes.
De AIR-X-PLORER CLIK VALVE 10.0 is voorzien van een niet inklapbare metalen voet en een ergonomische handgreep, maar het is vooral de grote analoge precisiemanometer die opvalt en ons wist te bekoren met een naald die zeer stabiel de juiste bandenspanning weergeeft. De maximale druk bedraagt 10 bar of 144 psi en de pomp heeft een hoogte van 71 cm.
Maar wat doe je als je al een vloerpomp van SKS in huis hebt – die vaak generaties lang meegaat (lees Flashback | SKS RENNKOMPRESSOR: de fietspomp waarmee al bijna zes decennia geen vuiltje aan de lucht is) – en je niet graag nog eens 50 euro wil spenderen? Dan kan je een losse CLIK TEC-pompkop (11,99 euro) van SKS Germany aanschaffen en deze monteren op je ‘oude’ pomp.
Dit doe je door de darm net onder de huidige pompkop door te snijden, een sluitring over de darm te schuiven en de nieuwe pompkop op zijn plaats te duwen. Tot slot schroef je de sluitring op de pompkop en klaar is Kees: nu kan je je Clik Valve-ventielen oppompen.
Een andere oplossing is de CLIK TEC-adapter die op de pompkop van de huidige Schrader-pompen kan worden gemonteerd (door vastklemmen of vastschroeven), zelfs bij handpompen. En dat laatste is vooral handig wanneer je onderweg met een leegloper te maken krijgt. Deze adapter kost slechts 7,99 euro.
Schwalbe Clik Valve & SKS CLIK TEC: in de praktijk
In de praktijk is de montage kinderspel. Draai de Presta-ventielkernen los en vervang ze door Schwalbe Clik Valve-ventielkernen. Een handeling die … 30 seconden in beslag neemt.
Het pompmondstuk op het ventiel plaatsen is zo mogelijk nog eenvoudiger. De pompkop heeft geen hendel meer waarmee je de pomp op het ventiel moet vastklemmen, en ook de ventielkern hoef je niet langer los te draaien. Je drukt simpelweg het pompmondstuk op het ventiel tot je een klik hoort zodra alles vastzit, en dat is alles! Hetzelfde geldt voor het verwijderen: trek eraan en de pompkop ‘klikt’ los. De manier waarop de nieuwe pompkop met een eenvoudige ‘klik’ op het ventiel wordt geplaatst, ligt overigens aan de oorsprong van de naam van het hele systeem.
Wat betreft gebruiksgemak verdient het Clik Valve-concept en het bijhorende CLIK TEC-pompsysteem een 10/10.
Kortom, wat betreft gebruiksgemak verdient het Clik Valve-concept en het bijhorende CLIK TEC-pompsysteem een 10/10, terwijl we voor Presta-ventiel/pompsets een score van 5 tot 7/10 zouden geven.
Wat de luchtstroom betreft kunnen we zeggen dat deze inderdaad aanzienlijk groter is dan bij een ventiel met een Presta-kop (Schwalbe claimt 50% meer luchtdoorstroming in vergelijking met klassieke ventielen). Gecombineerd met de uitstekend werkende AIR-X-PLORER CLIK VALVE 10.0-pomp gaat het oppompen van banden met een Clik Valve heel wat gemakkelijker. Bovendien heb je een grotere kans om een tubeless band succesvol op de velg te laten ploppen. Maar verwacht geen wonderen. Als een nieuwe band weerstand biedt zal een compressor nog steeds beter werken dan een vloerpomp om de band een eerste keer te monteren.
Over het geheel genomen voelt het Clik Valve-ventiel een stuk robuuster aan dan een Presta-ventiel omdat de mobiele delen zich in de ventielbehuizing bevinden, net als bij een klein Schrader-ventiel. Het risico dat het uiteinde van het ventiel buigt of breekt zoals bij Presta is hier nihil.
Opgelet, omdat het mechanisme verborgen zit en niet uit het ventielhuis steekt, kan het wat lastiger zijn om met de hand lucht uit de band te krijgen, tenzij je lange, sterke nagels hebt. Schwalbe bedacht daarvoor een eenvoudige oplossing: de ventieldopjes hebben een uitstekende rand waarmee je het ventiel kan indrukken en lucht kan laten ontsnappen.
In de praktijk merken we verder dat de Clik Valve-ventielen minder snel vastlopen door opgedroogde latex. Omdat het onderste deel echter vrijwel hetzelfde is als dat van een Presta-ventiel, kan het toch voorkomen dat er op dit niveau latex naar binnen sijpelt. Het zal dus af en toe nodig zijn om het ventiel schoon te maken, maar dit is eenvoudiger dan bij Presta en het duurt langer voordat het ventiel helemaal verstopt raakt en er een echt probleem ontstaat.
Verdict
Het Clik Valve-ventiel is geen revolutie, maar Schwalbe is er wel in geslaagd om een hele mooie evolutie van het klassieke Presta-ventiel te ontwikkelen door een eenvoudig, goedkoop en effectief product aan te bieden. In eerste instantie denk je: “Wat is het nut?”, maar als je het Clik Valve-ventiel eenmaal hebt gebruikt, raak je er snel aan gewend en wil je nooit meer iets anders omdat het zo makkelijk in gebruik is. Voor de prijs hoef je het ook al niet te laten, al dien je er ook wel rekening mee te houden dat je je huidige pomp of pompkop dient te vervangen. SKS Germany heeft daarvoor verschillende uitstekende oplossingen in de catalogus staan – van een kant-en-klare pomp tot adapters – gaande van enkele euro’s tot vijf tientjes. Maar eens overgestapt, mag je op beide oren slapen: je zal niet teleurgesteld zijn door het nieuwe Clik Valve-concept en bijhorende CLIK TEC-pompsysteem.
Meer info via www.schwalbe.com & www.sks-germany.com