Test | Schwalbe Eddy Current: een massieve e-mountainbikeband met tonnen grip!

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Schwalbe Eddy Current: een massieve e-mountainbikeband met tonnen grip!

Schwalbe biedt als grote bandenspecialist vaak specifieke producten aan. De wereld van de e-mountainbikes ontsnapte dan ook niet aan hun aandacht en het Duitse merk presenteerde een tijdje geleden de Schwalbe Eddy Current, een band die vooraan en achteraan een verschillende breedte en profiel kreeg. Maar werkt dit ook op het terrein? We zochten het uit.

Schwalbe verrast niet enkel met een specifieke e-mountainbikeband maar speelt ook in op een verschillende wielmaat vooraan en achteraan. Steeds meer merken volgen immers de trend die ingezet werd door Moustache en kiezen op hun e-mountainbikes voor een achterwiel van 27,5″ en een wiel van 29″ vooraan (denk maar aan de Canyon Spectral:ON). Ook in enduro en downhill wordt die trend steeds meer gevolgd. Moest je meer willen weten over dit onderwerp, dan kan je hier ons dossier nalezen over het rijgedrag van eenzelfde fiets met verschillende wielmaten of het artikel over de nieuwe endurofiets van Martin Maes.

Maar terug naar de Schwalbe Eddy Current. Deze nieuwe e-mountainbikebanden worden door Schwalbe aangeboden in volgende maten: 27,5×2.8″ achteraan en 29×2.4″ of 2.6″ vooraan. Dit idee komt overgewaaid van de motorwereld en moet vooraan voor meer stuurprecisie en zijdelingse grip zorgen (door de grotere maar smallere band) en achteraan voor meer tractie, meer tolerantie en betere prestaties bij het remmen (door de bredere maar kleinere band).

Naast een andere breedte (en wielmaat), opteert Schwalbe ook voor een verschillend profiel op de voor- en achterband. Deze trend werd eind jaren 90 en begin jaren 2000 vaak gevolgd en lijkt nu zijn comeback te maken. Op die manier kunnen ze de kwaliteiten van de band nog beter verfijnen naargelang de plaats waar hij gemonteerd wordt. Bij Schwalbe vinden we dat ook terug op de Racing Ray & Ralph voor XC/Marathon.

Om de beschrijving van de band te vervolledigen, geven we nog mee dat Schwalbe heeft gekozen voor één van de zachtste rubbers uit hun assortiment, de Addix Soft (herkenbaar aan het oranjekleurige logo en de fijne lijn op het loopvlak). Omdat een e-MTB over een motor beschikt om het rendement niet te veel af te straffen en je dus minder het gevoel zult hebben dat de banden aan de grond kleven, kun je op een e-MTB makkelijker de keuze maken voor een zacht rubber. Dit laatste moeten zorgen voor meer grip en vertrouwen.

De Super Gravity-constructie maakt gebruik van een versterkt karkas dat sterk gelijkt op die van de DH-modellen. Naast de bescherming tegen scheuren, worden de flanken nog extra verstevigd door het gepatenteerde Turn Up-membraan. Het loopvlak behoudt wel zijn soepelheid. Uiteraard zijn de banden tubeless.

Het verrast ons niet dat deze banden geen pluimgewichten zijn op de weegschaal! We kwamen uit op een gewicht van 1350 en 1440 gram! De motorondersteuning is dus meer dan welgekomen. De adviesprijs bedraagt 65 euro.

Schwalbe Eddy Current: de terreintest

Het eerste wat ons te doen staat, is de banden rond onze wielen leggen. En dat valt niet mee. Dit zijn ongetwijfeld de hardnekkigste banden die we ooit hebben moeten monteren. Zelfs DH-banden met een stijve hieldraad hebben ons nooit zoveel last bezorgd. De hieldraad zelf mag dan wel soepel zijn, de banden op zich zijn ontzettend stijf met zeer nauw aansluitende zijkanten (ongetwijfeld om te vermijden dat de banden van de velg vliegen). Na een half uur bloed, zweet en tranen, een gebroken bandenlichter en enkele schietgebedjes voor de arme velg, zijn we er eindelijk in geslaagd om ze op hun plaats te leggen. Of toch bijna.

Ook het oppompen van de band verloopt moeizaam, ondanks het toevoegen van een flinke dosis latex. Het karkas is goed luchtdicht, maar of we nu velgen van DT, Syncros of Mavic gebruikten, telkens weer moesten we een beroep doen op een compressor om de banden op druk te krijgen. Na lang zwoegen zijn we eindelijk klaar en met een lage bandendruk van ongeveer 1 bar (voor een biker van 75 kilogram) gaan we op pad.

Waar we de Schwalbe Eddy Current in onze werkplaats nog vervloekt hebben, is dat op de paden een heel ander verhaal. Daar weten de banden ons meteen in te palmen. De grote noppen achteraan werken op het terrein als kleine zuignapjes en bieden tonnen grip. Toch behouden ze een zekere soepelheid. De Eddy Current is de koning van de onmogelijke beklimmingen en je moet al met opzet een fout uitlokken (in de boost-modus een gladde helling bestormen) om hem op een misstap te betrappen. Bij remmanoeuvres schenken ze hetzelfde vertrouwen. De brede achterband dient niet enkel om de fiets in de juiste richting te sturen, hij helpt ook om de fiets te vertragen. Met dank aan de breedte van 2.8″ en het goed doordachte profiel. Toch kun je met hem ook nog door de bochten driften. De zijdelingse grip werd zo gedoseerd dat hij niet blijft kleven wanneer we de achterkant door de bochten laten glijden.

Ook de voorkant doet perfect datgene waar hij voor gemaakt is, te weten: voor de nodige stuurprecisie zorgen. De combinatie van de juiste plaatsing van de noppen, het zachte rubber en de smallere maar grotere 29er-band, maken van deze Schwalbe Eddy Current Front een ideale partner om plezier te beleven op de e-mountainbike. En of de ondergrond nu droog is of modderig, hij presteert overal uitmuntend. Het enige nadeel is dat kleverige modder slecht wordt afgevoerd. We vreesden dat het karkas, dat we tijdens het monteren als te stijf beschouwden, ook te hard zou zijn op het terrein, maar daar waren we best verbaasd hoe soepel dit karkas is.

Een van onze testers wilde de Eddy Current ook wel eens op een klassieke mountainbike zonder ondersteuning monteren om hem vervolgens mee te nemen naar Finale Ligure, om zich daar vol te kunnen smijten op de enduropaden zonder zich zorgen te moeten maken over een lekke band. Bergaf weerstonden ze die vuurproef met verve en hielden ze hun belofte. Maar zonder ondersteuning betaal je bergop wel een zware prijs. Het gewicht, het profiel, het zachte rubber, … alles vreet energie. En ze blinken ook niet uit door een lage rolweerstand. Maar je kan niet alles hebben.

De duurzaamheid en stevigheid van de banden staan buiten kijf, die zijn geweldig. We reden tijdens onze testperiode geen enkele keer lek en stelden na afloop geen overmatige slijtage vast. We vreesden dat de achterkant sneller zou slijten, maar ondanks het zachte rubber lijkt het erop dat de grote noppen helpen om de levensduur te verhogen. De Eddy Current lijdt ook niet aan de ziekte waarbij de zijnoppen snel afscheuren, wat bij andere modellen van Schwalbe wel al eens voorkomt.

Verdict

Schwalbe heeft met zijn eerste specifieke e-mountainbikebanden meteen raak geschoten. De Eddy Current Front & Rear vervullen elk perfect hun rol, met een maximum aan tractie achteraan en stuurprecisie vooraan. Bij het monteren zul je ze nog vervloeken, maar nadien stellen ze niet teleur. We zouden ze wel eerder aanraden aan bikers die hun e-MTB gebruiken op technische paden en coole afdalingen en beklimmingen dan aan diegenen die er graag voor vele uren opuit trekken. In dit laatste geval is de rolweerstand te hoog, waardoor ze veel energie verslinden. Want ja, banden als de Schwalbe Eddy Current verkleinen de autonomie van de batterij.

Meer info op www.schwalbe.com/nl/offroad

Onze test van de Schwalbe Racing Ray & Ralph: www.vojomag.nl/test-schwalbe-racing-ray-racing-ralph-racebroertjes-leveren-topprestaties

DoorOlivier Béart