Wordt een mix van 27,5/29''-wielen de toekomst? Volgens Martin Maes wel!

Techniek
15 March 2019 — Olivier Béart

Wordt het mengen van twee verschillende wielmaten, 27,5″ achteraan en 29″ vooraan, ‘the next big thing’ op onze gravity-fietsen en e-mountainbikes? Daar lijkt het althans op sinds kort geleden een oud UCI-reglement werd geschrapt. In het e-bike wereldje gonst het sindsdien van de bedrijvigheid en met de komst van een nieuwe wedstrijdserie zijn heel wat renners volop aan het testen welke configuratie nu de beste is. En daarbij deinzen ze niet terug om naar twee verschillende wielmaten te grijpen, kwestie van te profiteren van het beste van twee werelden. En ook de endurowereld blijft niet achterop; daar is Martin Maes de eerste topper die zich aan deze ‘formule’ waagt. Vojo opperde dit idee overigens twee jaar geleden al en zag er toen ook al de voordelen van in. Hoog tijd dus voor een update!

Er is weer een taboe de wereld uit! En het is Martin Maes die samen met GT als eerste de aanzet geeft. Hij is de eerste toprenner die met twee verschillende wielmaten aan de start van een wedstrijd zal verschijnen: 27,5″ achteraan en 29″ vooraan. De keuze voor een 27,5″-wiel achteraan maakt de fiets nerveuzer en dynamischer en zorgt ervoor dat je toch nog makkelijk met het achterwiel door de bochten kunt driften en dat de fiets wendbaar blijft. Het 29″-wiel vooraan zorgt voor meer zijdelingse grip en het beter absorberen van kleine schokken. Daar komt nog bij dat deze combinatie de deuren opent om dingen te veranderen aan de geometrie, zoals het verlagen van het bracket of hoeken die nog vlakker komen te liggen (zonder in het extreme te vervallen, want dan veeg je al de voordelen van de twee verschillende wielmaten opnieuw van tafel).

Martin Maes (die onlangs met ons een koud avontuur beleefde op het strand van Bredene) heeft afgelopen winter zijn huiswerk gemaakt en overtuigde de ingenieurs van GT om voor hem een speciale GT Force te ontwikkelen. Maes is zelfs zo overtuigd van deze optie dat hij zijn “Frankenstein bike” mee heeft genomen naar Nieuw-Zeeland en Australië voor de eerste twee manches van de Enduro World Series 2019!

Veel wil hij echter nog niet kwijt over zijn prototype, maar zijn ogen spreken boekdelen wanneer we met hem over het potentieel van deze fiets hebben. Wanneer we de fiets bestuderen (op foto, we hebben de fiets nog niet live mogen aanschouwen), lijkt het erop dat Martin Maes met nieuwe NoTubes Flow-velgen rijdt waarvan het profiel werd aangepast. Hij heeft klaarblijkelijk ook zijn nieuwe Shimano XTR 12-speed ontvangen, maar dan wel zonder de oorspronkelijk voorziene crankset (die misschien nooit het licht zal zien wegens productieproblemen). In de plaats daarvan komt een andere versie die in eerste instantie ook in de winkels zal komen te liggen en die gebruikmaakt van cranks die sterk lijken op de vorige XTR-cranks en van een nieuw Direct Mount-kettingblad.

Maar we wijken af, we gingen het hier hebben over de mix van twee verschillende wielmaten. In welke disciplines mogen we deze optie zoal verwachten? En is dit echt origineel? En wat moeten we ervan denken?

Een beetje geschiedenis

Het idee om twee wielmaten met elkaar te mixen is al zo oud als de fiets zelf. Denk maar aan de hoge bi. Ook in motorcross wordt dit principe toegepast. Het principe op onze mountainbikes is vergelijkbaar: je plaatst het kleine wiel achteraan voor het lagere gewicht en meer levendigheid (korte liggende achtervork, betere stijfheid, …) en het grote wiel vooraan voor meer grip en het beter absorberen van schokken (dit lijstje is niet volledig). Historisch gezien krijgt Trek de eer om als eerste een poging te wagen met zijn 69er. Een fiets die, ondanks zijn beperkte oplage (het ging om een singlespeed), zijn tijd ver vooruit was. Lezers hebben ons ook gewezen op een 24/26″-versie van de Specialized BigHit.

Vervolgens heeft Moustache deze oplossing toegepast op zijn eerste elektrische modellen. Het merk is daar intussen van afgestapt en teruggekeerd naar identieke wielen (27,5+) omdat ze deze laatste maat beter geschikt vonden voor elektrische fietsen en de 29″-wielen te zwaar vonden. Het goede nieuws is echter dat 27,5+-fietsen compatibel zijn met 29″-wielen. Het staat je dus vrij om zelf te experimenteren.

Dat is trouwens iets dat wij bij Vojo ongeveer twee jaar geleden ook al gedaan hebben. Toen hebben we een Santa Cruz Tallboy getest die compatibel was met 27,5+ en 29″-wielen. We hebben het hier wel over een recreatief gebruik, een gebruik in de gravity disciplines als enduro en downhill en op e-mountainbikes, niet in crosscountry. In deze laatste discipline blijven de grotere 29″-wielen wel op hun plaats omdat deze het voordeel hebben van een grotere inertie en ze er beter de snelheid inhouden. In crosscountry is het trouwens ook nog niet toegelaten om twee wielmaten te mengen.

Wil je meer lezen, dan kunnen we jullie aanbevelen om ons volledige artikel over dit onderwerp (opnieuw) te lezen: www.vojomag.nl/dossier-29-inch-of-275-plus-vojo-zocht-het-voor-je-uit.

Een geschrapt reglement

Heel wat liefhebbers en enkele merken hebben deze oplossing uiteraard al langer getest, maar dit idee brak niet door omdat de UCI verbood om in competitie uit te komen met twee verschillende wielmaten. Die oude regel werd oorspronkelijk bedacht om extreme tijdritfietsen te verbannen die we in de jaren negentig zagen verschijnen in het wegwielrennen. Die passage in het reglement werd onlangs echter geschrapt! Het technisch reglement van de UCI verwijst sinds 2019 in punt 4.1.044 naar het volgende:

For Mountain Bike downhill and enduro events, as opposed to the general rule defined in article 1.3.006, the two wheels can be of a different diameter (…)

Dit wil dus zeggen dat het in enduro en downhill voortaan officieel is toegelaten om vooraan en achteraan verschillende wielmaten te gebruiken, op voorwaarde dat men binnen de limieten blijft die de UCI heeft vastgelegd. En het is die nieuwe regel die Martin Maes vandaag toepast … Onze kleine teen zegt trouwens dat de anderen snel zullen volgen, zeker indien de jonge Belg met deze setting naar de winst snelt.

De toekomst

We vangen trouwens al geruchten op uit het DH- en endurowereldje dat heel wat renners en teams volop aan het testen zijn met deze setting. Behalve Martin Maes zijn er echter weinig die al het achterste van hun tong laten zien. Enkel Rachel Atherton heeft laten weten dat ze hoogstwaarschijnlijk deze oplossing zal toepassen op de fietsen van het nieuwe familiale merk, maar we achten de kans groot dat we dit type fietsen al bij de eerste wedstrijden van het nieuwe DH-seizoen zullen zien verschijnen. We hebben het hier wel over een klassiek 27,5″-wiel met, net zoals op het voorwiel, een band van 2.4/2.5″. Ook een 2.6″-band lijkt ons een interessante oplossing. Een 27,5+-wiel is bij de downhillers uit den boze wegens niet precies genoeg voor deze veeleisende discipline.

In de nieuwe e-bike competitie ziet het ernaar uit dat deze oplossing zeer populair zal worden, getuige het materiaal van de teams die aan de World eBike Series zullen deelnemen. De e-teams van Haibike en Lapierre hebben reeds laten weten dat ze achteraan een 27,5*2.8 zullen gebruiken en vooraan een 29″-wiel.

Pioniers Trek en Moustache mogen dan wel (tijdelijk?) dit idee hebben opgegeven, toch zijn er de eerste tekenen dat deze trend minder snel zal overwaaien dan je zou kunnen denken, of toch niet in All-Mountain, enduro, DH en e-Bike. Schwalbe is met zijn nieuwe e-bike-banden, Eddy Current, meteen op de kar gesprongen; deze banden zijn verkrijgbaar in 27,5+ voor het achterwiel en in 29″ voor het voorwiel. Canyon maakt er al gebruik van op zijn elektrische Spectral:ON en Rockrider laat op verschillende modellen in het gamma de keuze van wielmaat aan de koper over via het “Switch & Ride”-concept.

Waar we de wielerwereld soms terecht kunnen verwijten dat ze ons foute dingen probeert op te dringen, moeten we hier toch zeggen dat we sterk geloven in de mix van een 27,5″-wiel achteraan en een 29″-wiel vooraan. Zeker nadat we deze configuratie twee jaar geleden zelf getest hebben. Het is wachten op de constructeurs om nu frames aan te bieden die compatibel zijn met 27,5/27,5+/29-wielen en die de keuze overlaten aan de consument, zoals Rockrider doet, en dit niet als een nieuw apart platform zien. Dat laatste zou door de consument kunnen aangevoeld worden als een poging om hem nog maar eens een nieuwe fiets te doen kopen. Wat jammer zou zijn …

Wil je meer weten, lees er dan zeker volgende artikels nog eens op na: