Test | SKS AIRSPY & AIRCHECKER: altijd met de juiste druk onderweg

Techniek
8 November 2020 — Léo Kervran

De juiste bandendruk is essentieel voor zowel prestaties als rijplezier, maar het is niet altijd even makkelijk om de optimale hoeveelheid bar of PSI te bepalen. Om het van dichtbij op te volgen, heeft het Duitse merk SKS onlangs de AIRSPY geïntroduceerd. Via kleine druksensoren, die op het ventiel worden gemonteerd, kun je op je smartphone of je Garmin altijd en overal de exacte druk meten. Daarnaast hebben ze ook de AIRCHECKER, een kleine digitale bandendrukmeter waarmee je snel even kunt controleren onder hoeveel spanning de lucht in je banden staat en die eventueel ook nauwkeurig kunt aflaten tot de gewenste druk. Voor wie is wat interessant? Hier is onze mening:

SKS Germany (lees hier ons artikel over het bezoek aan het bedrijf nog even na) bezorgde ons twee toestelletjes om te controleren of onze banden onder de juiste bandenspanning staan: een setje van de SKS AIRSPY (links op de foto) en de SKS AIRCHECKER (rechts op de foto). Beginnen doen we met de AIRSPY, op de volgende pagina gaan we verder met de AIRCHECKER.

SKS AIRSPY

Elke AIRSPY bestaat uit een centraal lichaam dat lijkt op een groot hol ventiel, een klein omhulsel met daarin het elektronische gedeelte, een stabiliserend armpje (4 lengtes naar keuze worden meegeleverd) die rond de dichtstbijzijnde spaak komt en een kleine moer om alles aan te spannen rond het oorspronkelijk ventiel. Een CR2032-batterij, die wordt meegeleverd, levert de energie die nodig is voor de werking van de sensor. Je kunt deze batterij makkelijk vervangen (nodig na ongeveer 500 uur werking) zonder dat je de AIRSPY weer helemaal moet demonteren.

De installatie is zeer eenvoudig maar vereist een zekere nauwkeurigheid om een goede werking van het systeem te garanderen. Wij gebruiken de AIRSPY SV die compatibel is met Presta-ventielen. Voor een Schräder-ventiel moet je de AIRSPY AV hebben. Het zijn echt twee verschillende versies, de AV past dus nooit op een Presta-ventiel en omgekeerd. Eerst moet je het fietsventiel openen, waarbij je het kopje van de valve core zoveel mogelijk losdraait tot deze in de geopende stand “vastklikt”. Als je dit niet doet, kan de installatie van de AIRSPY ertoe leiden dat de valve core gedeeltelijk wordt gesloten, waardoor het zeer moeilijk is om via de dubbele ventielconstructie lucht uit je band af te laten als het hele systeem eenmaal op zijn plaats zit.

Je plaatst vervolgens het AIRSPY-ventiel op je oorspronkelijke ventiel en draait deze goed vast (een 12 millimeter steeksleutel kan handig zijn, maar let op dat je het onderste ventiel niet losdraait in de velg) en zet vervolgens het elektronische gedeelte en de stabilisator vast met de kleine moer. Met hun matzwarte afwerking passen de AIRSPY’s goed bij de meeste wielen en vallen ze niet echt op.

De bevestiging is dus anders dan bij de Quarq TyreWiz die de oorspronkelijke valve core vervangt. Dit maakt de luchtcirculatie gemakkelijker en vermindert het risico dat het systeem verstopt raakt door latex in je band. Voor de rest is het 50/50: de AIRSPY is zwaarder (ongeveer twintig gram tegen tien) maar zit ongeveer 1 centimeter dichter bij je velg en het elektronisch gedeelte met de batterij zit lager op het oorspronkelijk ventiel. De stabiliserende arm zorgt er bovendien voor dat de AIRSPY minder makkelijk kan afbreken dan een TyreWiz of dat die moeilijker kan gestolen worden (een argument van SKS zelf). Het kan zijn dat die arm tegen je spaak aankomt, maar wij hebben geen storend getik kunnen waarnemen.

Dan is het moment aangebroken om beide AIRSPY’s te verbinden met je smartphone en/of je Garmin (op dit moment het enige compatibele merk). Op een smartphone moet je de SKS MyBike app downloaden, vervolgens activeer je Bluetooth en beweeg je de wielen een beetje om de AIRSPY wakker te maken. Ze verschijnen dan snel op de aansluitingspagina, gerefereerd aan hun serienummer (een 5-cijferige code die op de onderkant van het elektronische gedeelte staat). Let wel dat je duidelijk aangeeft welke AIRSPY respectievelijk overeenkomt met je voor- en achterwiel! Met een Garmin moet je via Garmin Connect en de Connect IQ Store een “data field” downloaden en installeren waarmee je toestel kan communiceren met de AIRSPY en je uiteindelijk de bandendruk gewoon “live” kan aflezen op je scherm van je GPS-toestel.

Tijdens de test heeft een van onze testers problemen ondervonden bij het detecteren van de AIRSPY op zijn smartphone nadat hij de fiets een paar dagen had laten staan. Het was net alsof ze in winterslaap waren gegaan. De applicatie detecteerde ze uiteindelijk toch na enkele minuten wachten.

Daarnaast is de app duidelijk, leesbaar, compleet en zeer gebruiksvriendelijk. Afhankelijk van je gewicht, wat je gaat doen, hoe je banden zijn gemonteerd (tubeless of binnenband) en je bandenmaat, kun je ook een advies krijgen qua bandendruk. We hebben de test gedaan en de aangegeven druk leek correct voor een normaal offroad gebruik, met 1.35 bar aan de voorkant en 1.55 bar aan de achterkant voor 65 kilogram en 2,4″-banden gemonteerd in tubeless. We begrijpen dat ze in Duitsland geen ervaring hebben met strandracen en dus geen rekening kunnen houden met de extreem lage bandendruk (< 1 bar) die daar wordt gebruikt.

Er zijn twee opties om je bandendruk op te volgen: direct op de pagina AIRSPY waar je ook de referentiedruk kunt aangeven (afzonderlijk voor je voor- en achterband) die de applicatie zal gebruiken om je te alarmeren als de druk onder deze grenzen komt.

Een andere optie is via de pagina Cockpit, die zoals de naam al aangeeft bedoeld is om te worden gebruikt tijdens je volledige rit. Je kunt een route volgen, je snelheid en afgelegde afstand zien, de bandenspanning weergeven en zelfs een belletje laten rinkelen om wandelaars te waarschuwen dat je eraan komt! Een veegbeweging van onder naar boven op het scherm vergroot de informatie die onder de kaart wordt weergegeven en geeft je wat extra gegevens, zoals het batterijniveau en de buitentemperatuur van de AIRSPY.

In geval van een lekke band of drukverlies om welke reden dan ook (inclusief een plotselinge lichte deflatie), waarschuwt de applicatie met een melding en een kleurverandering van het betreffende wiel: geel/oranje als het verlies beperkt is, rood als de druk te ver onder de gedefinieerde limieten ligt. Deze waarschuwingen zijn op dit moment niet rechtstreeks te zien op je Garmin, hoewel het mogelijk is dat dit via een toekomstige update ooit wel zal kunnen. Voorlopig kun je enkel onrechtstreeks een melding krijgen op je GPS-toestel als je de notificaties van je smartphone laat weergeven.

De weergegeven druk is betrouwbaar, maar in vergelijking met de TyreWiz duurt het langer om te reageren op drukveranderingen: het duurt 1 tot 2 seconden voordat de druk zich stabiliseert na bijpompen of druk lossen, waar deze verandering direct wordt gezien op de TyreWiz.

Het gevolg is dat de juiste druk in je banden krijgen stapsgewijs moet gebeuren, om het systeem de tijd te geven om de drukverandering te registeren en de juiste waarde weer te geven. Een beetje vervelend, maar de AIRSPY maakt het goed met hun lagere en stevigere bevestiging en vooral met hun geadviseerde prijs: 99,99 euro. Ze zijn makkelijk meer dan 2 keer (ja, ja) goedkoper dan de TyreWiz.

Verdict

Op zich kan de SKS AIRSPY gemakkelijk gezien worden als een gadget, en als je gewoon wilt fietsen en je geen Garmin of smartphone gebruikt om je ritten te registeren, dan gebruik je beter een gewone drukmeter (zie volgende pagina). Aan de andere kant, als je de grip, rolweerstand en stabiliteit van je band helemaal wilt finetunen als een pro dan is de SKS AIRSPY iets voor jou. Wij denken vooral aan de marathonracer die ook altijd zeker wil zijn dat hij geen lekkende band heeft, de strandracer die zijn bandendruk tot 2 cijfers na de komma juist wil hebben om te kunnen zweven boven het zand en de fanatieke trail/endurorijder die het uiterste uit zijn banden wil halen en met het volste vertrouwen doorheen rotsen en natte boomwortels wil rammen. De prijs blijft hoog, maar de AIRSPY doet zijn werk goed en is een stuk goedkoper dan de concurrentie.

SKS AIRSPY

  • Afwerking
  • Prijs (in vergelijking met de concurrentie)
  • Nauwkeurigheid
  • Geslaagde smartphone app en integratie met Garmin
  • Vertraging op drukmeting
  • Momenteel enkel compatibel met Garmin
  • Prijs (in vergelijking met een manometer)
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 99,99 (set van 2)
Gewicht: 21g (geverifieerd, per AIRSPY)

Meer informatie: sks-germany.com

Klik in het menu hieronder om dit artikel te vervolgen met onze test van de SKS AIRCHECKER >>>