Eerste test | Rockrider Race 940 S: meesterwerk in voorbereiding!

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Eerste test | Rockrider Race 940 S: meesterwerk in voorbereiding!

Vorig jaar, bij de lancering van het Rockrider Racing Team, mochten we reeds een eerste blik werpen op de nieuwe Rockrider Race 940 S die we vervolgens meermaals aan het werk zagen in de wereldbeker XCO. We haalden hem ook al voor de lens voor een bike check en daarmee was onze honger nog niet gestild, want we stonden vol ongeduld te trappelen om hem een ​​keertje uit te proberen. Omdat we niet wilden wachten tot de officiële release, gingen we onlangs een dag op pad met de fiets van Belgisch kampioene Emeline Detilleux! En we kunnen alvast vertellen dat we niet teleurgesteld zijn!

De Rockrider 940 S is ongetwijfeld een fiets die furore heeft gemaakt, zowel op sociale netwerken als op de crosscountry circuits. Rockrider, het MTB-merk van Decathlon, is gewend om zowel financieel als op gebruiksvlak toegankelijke fietsen aan te bieden. Met deze fiets, die ontworpen is voor prestaties en in staat is om te concurreren met de beste XC-bolides op de internationale circuits, slaat het merk een nieuwe weg in. Dit verhaal hebben we je al meerdere keren verteld: tijdens de lancering van het officiële team van het merk – het Rockrider Ford Racing Team – dat het frame heeft getest tijdens de verschillende wereldbekers, maar ook in ons interview met Maxime Marotte of in onze bike check van de wereldbeker in Nove Mesto en bij onze ontmoeting met de fiets op de stand van het merk op de Roc d’Azur.

De missie van vandaag is totaal anders: we willen eindelijk op de fiets stappen om hem een dagje uit te proberen! Uiteraard staat er nog een officiële presentatie door het merk gepland van zodra het productiemodel beschikbaar is, maar we konden niet wachten om nu al onze eerste indruk mee te geven.

Gelukkig maakt regerend Belgisch kampioene Emeline Detilleux deel uit van het Rockrider Ford Racing Team. Onze toegangspoort tot deze exclusieve test was dus gevonden! We ontmoetten elkaar kort op de trainingslocatie van de 24-jarige renster, waarbij Joseph de Poortere (productingenieur, links) en Luis Moro (productmanager, rechts) ons vergezelden.

Ter verduidelijking: de fiets van Emeline en het muntblauwe model dat Luis in zijn handen houdt, zijn dezelfde modellen, alleen de gepersonaliseerde kleuren ter ere van Emeline’s Belgische titel verschillen. Joseph heeft dan weer het allereerste productiemodel van de Rockrider Race 940 S in zijn handen.

Emeline Detilleux in het kort:

  • Rockrider Ford Racing Team sinds 2022
  • Drievoudig Belgisch kampioene XCO
  • Top 20 in de wereldbeker

 

De Rockrider Race 940 S van het Rockrider Ford Racing Team

Of het nu in de kenmerkende muntblauwe kleur van het Rockrider Ford Racing Team is, of in de speciale kleuren ter ere van de nationale titels van Savilia Blunk en Emeline Detilleux, je hebt deze Rockrider Race 940S zeker en vast al aan het werk gezien in de internationale races met de verschillende renners van het team (naast de twee zojuist genoemde namen zijn dat Joshua Dubau, Maxime Marotte, Greta Seiwald, Samara Maxwell en Mathis Azzaro).

Tot nu toe was de fiets enkel gereserveerd voor de atleten van het Rockrider Ford Racing Team. De ontwikkelingsperiode is voorbij, ook voor gewone stervelingen staat de Rockrider Race 940 S binnenkort in de winkel.

Voor degenen die verliefd zijn geworden op de versie die gereserveerd is voor het Rockrider Ford Racing Team, weet dat er een speciale “Team Replica”-versie in de pijplijn zit. Deze genummerde modellen zijn beperkt tot iets minder dan honderd exemplaren en zullen profiteren van een hoogwaardigere montage dan de productieversie, vergelijkbaar met die van het team (afgezien van de veringen). In deze exclusieve versie zou de Rockrider Race 940 S op de markt moeten komen voor ongeveer € 7.000, vergeleken met € 4.500 voor de productieversie. Maar alles op zijn tijd, het is nog niet voor meteen en het is de “klassieke” versie die eerst beschikbaar zal zijn.

Frame

Laten we er vanaf het begin op wijzen dat het frame van de productieversie identiek is aan het frame dat het Rockrider Ford Racing Team tijdens het seizoen gebruikte, en in het bijzonder door Samara Maxwell bij haar overwinning in de World Cup XCO U23 van Snowshoe. Zoals reeds gezegd is het de fiets van Emeline Detilleux die ons ter beschikking werd gesteld voor deze praktijkdag en aan de hand waarvan het team achter deze Race 940 S ons de bijzonderheden van het frame uitlegt.

“Het gaat om dezelfde carbon lay-up als die het team gebruikt. De renners van het team brengen hele dagen door op de fiets en hebben een zeer precies gevoel. Waarom zou je jezelf dat onthouden? Ze kozen voor de in hun ogen beste lay-up en nu bieden we deze aan het grote publiek aan”, legt Joseph uit. Alle uitleg over dit frame is dus direct overdraagbaar naar de productieversie, waarbij alleen de uitrusting verschilt.

Omdat de Race 940 S ontworpen is voor prestaties en bedoeld voor wedstrijden, is hij volledig gebouwd in carbon. “Het doel was om de verhouding tussen gewicht en stijfheid te optimaliseren, om een ​​fiets te verkrijgen die stijf genoeg is voor de huidige crosscountry-races, maar die trillingen kan filteren om het comfort te behouden. In plaats van te praten over pure stijfheid, praten we liever over het zoeken naar de best mogelijke respons voor het frame”, vervolgt de productingenieur. Op de weegschaal weegt het frame 1,655 kg zonder achterdemper, en 1,9 kg eenmaal uitgerust met achtervering.

“We hebben behoorlijk veel werk verricht aan de achterdriehoek, een deel dat veel nauwkeurigheid vereist. De achterdriehoek moet zowel bij torsie als bij laterale vervorming stijf zijn om een ​​stevige blokkering van de demper te bewerkstelligen, maar zonder daarin te ver te gaan en het comfort uit het oog te verliezen”, legt Joseph uit.

Een van de onderdelen van deze Race 940 S waarmee de ontwerpteams van Rockrider al heel lang bezig zijn, is de link die is vervaardigd uit 7075 aluminium. Voor het ontwerp ervan hebben de ingenieurs van het merk gebruikgemaakt van zogenaamde digitale simulatie: software simuleert de verdeling van het materiaal waarmee het beste compromis tussen de beperkingen en de vooraf gekozen sleutelfactoren kan worden bepaald. “Alles is tot op de gram geoptimaliseerd, we hebben zelfs voor titanium bouten gekozen. Deze methode zorgt ervoor dat je een zo licht en betrouwbaar mogelijk ontwerp krijgt. De link weegt ongeveer 50 gram”, legt Joseph uit.

Let op de kleine beschermkap aan de onderkant van de zitbuis, die net zoals de bescherming op het bottom bracket en op de staande achtervork met de 3D-printer geprint zijn. “Dit maakt het mogelijk om sneller te gaan in het ontwikkelingsproces, om materiaal te besparen ten opzichte van het injectieproces, maar ook om een ​​kleinere voorraad onderdelen nodig te hebben die in de loop van de tijd gemakkelijker te beheren is. Als een klant dit onderdeel bijvoorbeeld binnen zeven jaar moet vervangen, hoeft het alleen maar opnieuw geprint te worden”, legt Luis uit.

In tegenstelling tot sommige concurrerende merken heeft Rockrider de Race 940 S niet uitgerust met een stuurstop. “Het is niet onmogelijk dat dit later komt”, vertelt Joseph. De kabels lopen door het frame via een ingang aan de bovenkant van de onderbuis, en niet ter hoogte van de headset zoals we steeds vaker zien.

Veringen

De ophanging werkt op basis van een klassieke single pivot + link architectuur. Deze structuur, die we al goed kennen, heeft zichzelf grotendeels bewezen met bepaalde zegevierende modellen op het internationale crosscountry-toneel. De Rockrider Race 940 S heeft vooraan en achteraan een veerweg van 120 mm. Een keuze die gemaakt werd door het team achter dit model, dat gelooft dat deze veerweg de trend wordt in crosscountry.

Door hand in hand te werken met de atleten van het Rockrider Ford Racing Team kon het Franse merk zijn kinematica verfijnen om zo dicht mogelijk bij zijn verwachtingen te komen. “We wilden een uitgebalanceerde fiets, die een goede chemie biedt, met een progressieve maar lineaire kinematica en een afnemend uiteinde van de veringscurve”, legt Joseph uit.

“Naast het ontwerpen van een fiets voor het team, hebben we er rekening mee gehouden dat een groot deel van de eindgebruikers slechts een bepaald deel van de veerweg zal gebruiken. We geven er de voorkeur aan dat ze af en toe een bottom out ervaren, in plaats van dat ze de veerweg niet kunnen benutten vanwege een te progressieve kinematica”, voegt Luis toe.

“Voor ons moet een fiets grip bieden. We geven er de voorkeur aan dat het frame lichtjes pompt als je hierdoor de fiets over moeilijk terrein gestuurd krijgt, in plaats van te streven naar een overmatige anti-squat om het pompen te voorkomen, wat zou resulteren in een verminderde grip … We zijn uiteindelijk aan het mountainbiken », leggen de twee mannen uit.

Het team is een van de weinige, zo niet het enige, in de paddock dat is uitgerust met Manitou-veringen. Het Amerikaanse merk is een grote partner van Rockrider en de lancering van het Rockrider Ford Racing Team heeft het mogelijk gemaakt om de synergie nog te vergroten, ook al heeft men nog veel werk aan de ontwikkeling ervan. Bij de vork lijkt de boog dunner dan op de R7 Pro uit de catalogus. Het chassis van de demper is anders dan alles wat we van Manitou kennen.

Geometrie

De geometrie is modern en wedstrijdgericht, met een balhoofdhoek van 66,5°, een zitbuishoek van 75,4°, een reach van 449,2 mm en een liggende achtervork van 435 mm in maat M. “We wilden ook een zeer kort balhoofd (85 mm ), dat relatief laag ligt om een ​​racegerichte maar comfortabele houding te bieden. Het is altijd mogelijk om de positie minder agressief te maken, terwijl het in de tegenovergestelde richting ingewikkelder is”, legt de productingenieur uit.

Onderdelen

Wat de aandrijving betreft, koos Rockrider voor een klassiek en overbekend model, aangezien de Rockrider Race 940 S van het team is uitgerust met de nieuwste Sram XX SL-aandrijving.

De bronzen kleur van de TRP Salte X2, die gereserveerd is voor de renners, past mooi bij de Belgische kleuren van de Race 940 S van Emeline Detilleux. Dit was de eerste keer dat we de kans kregen om ze uit te proberen en we vonden ze efficiënt.

De Mavic Crossmax SL Ultimate-wielen worden gecombineerd met Hutchinson-banden. In de World Cup XCO wordt vaak gekozen voor het zeer rollende Skeleton-profiel, en bijna altijd met de speciaal voor hen ontwikkelde “Racing Lab”-rubbers of -karkassen. “De Kraken wordt ook regelmatig gebruikt door sommigen in het team”, vertelt Emeline. Merk op dat de Team Replica-versie zal worden uitgerust met Mavic Crossmax SL-wielen, en niet met de SL Ultimate, om het prijskaartje redelijk te houden.

Tot slot vinden we onder het prachtige Fizik Vento Adaptive-zadel met 3D-geprinte vulling een BikeYoke Divine SL-zadelpen met een sticker van … Manitou.

Het productiemodel van de Rockrider Race 940 S

Na de persoonlijke fiets van Emeline Detilleux, en breder die van het Rockrider Ford Racing Team, is het tijd voor het productiemodel! Zoals we een paar regels hierboven hebben uitgelegd, is het frame van deze Race 940 S precies hetzelfde als het frame dat door het team wordt gebruikt. Alle verklaringen, zowel wat betreft het frame als de kinematica, zijn daarom direct overdraagbaar naar dit model.

Naast de kleur is het de uitrusting die echt verschilt tussen de twee versies. Vergeet niet dat het doel van het merk met deze Race 940 S was om een ​​pragmatische montage aan te bieden: “We wilden een fiets aanbieden die de rijder in elke race of crosscountry-wedstrijd kan vergezellen, en dat alles tegen een interessante prijs”, zegt Rockrider. Bedenk dat dit seriemodel op de markt wordt gebracht voor een prijs van € 4.500.

Verder merken we in bovenstaande afbeelding op dat de bovenbuis bij het seriemodel is voorzien van een bescherming om impacts met het stuur te voorkomen bij een val. Het merk gaf de voorkeur aan deze eenvoudige oplossing boven een stop in de headset.

De prijs is ook de reden die het Franse merk ertoe heeft aangezet om bijvoorbeeld voor een GX T-Type groep te kiezen in plaats van voor zijn luxueuzere naamgenoot.

Aan de andere kant is het niet de prijs die het Franse merk ertoe heeft aangezet om voor RockShox-veringen te kiezen in plaats van het Manitou-duo dat de fietsen van het team uitrust. Dit komt simpelweg door het feit dat de Manitou-veringen zich nog maar in de ontwikkelingsfase bevinden.

Het is dus een SID-vork die we zien aan de voorkant en een SIDLuxe-schokdemper aan de achterkant. Waar de vork volledig standaard is, heeft Rockrider met RockShox samengewerkt om de demper aan te kunnen passen aan de kinematica van de fiets om er het maximale uit te halen!

Goed nieuws, dit zijn de nieuwste veringen van de Amerikaanse gigant, waarop we de 3 standen vinden (open, pedal en gesloten). Het is niet nodig om alle goede dingen die we erover denken te herhalen, deze hebben we al in detail aan je uitgelegd in dit artikel: Test nieuw | RockShox SID 2024: wanneer iets goeds toch nog beter wordt.

De kleur is anders dan op de fiets van Emeline Detilleux, maar ook hier is het de TRP Slate X2 die deze Race 940 S standaard uitrust, namelijk de remmen die zijn ontwikkeld en gebruikt door het Rockrider Ford Racing Team. Ze zijn gekoppeld aan zwevende schijven van 180 mm voor en 160 mm achter.

De carbon Reynolds TR 289-wielen zijn geschoeid met een Hutchinson Kraken Racing Lab-band aan de voorkant en een Skeleton Hardskin Racing Lab aan de achterkant.

De cockpit komt uit eigen huis, met een aluminium stuur dat 260 gram weegt. “Het is een goed stuur voor aluminium, maar het comfort kan enigszins worden verbeterd omdat een carbon stuur meer flexibiliteit biedt. Er moet ook worden opgemerkt dat integratie via de balhoofdbuis mogelijk is, ook al is dat niet standaard voorzien”, legt de productmanager uit.

De high-end TransX-zadelpen weegt op de weegschaal ongeveer 450 gram. “De cartridge wordt ook gebruikt op een grote serie fietsen in onze catalogus, deze is dus uitgebreid getest. Maar hier gebruiken we wel een lichtere buitenste pen”, legt Luis uit.

Zoals we een paar regels eerder al uitlegden, heeft Rockrider zijn model hier en daar voorzien van beschermingen: plastic films op het frame, 3D-bescherming op het bottom bracket en – aan de zijde van de aandrijving – op de liggende achtervork en een beschermkap op de staande achtervork.

Rockrider Race 940 S: de eerste test

De release van de productiefiets van de Race 940 S staat gepland voor het voorjaar van 2024 en de eerste officiële testfietsen zullen kort daarvoor beschikbaar zijn. Maar doordat we deze fiets reeds in de wedstrijden zagen en vele vragen kregen van onze lezers, hebben we bij het merk en het team gepolst of we hem deze winter al mochten uitproberen. De oplossing kwam al snel: waarom niet profiteren van een ontmoeting/interview met Belgisch kampioene Emeline Detilleux om haar trainingsfiets te lenen en haar te vergezellen op een uitstapje niet ver van haar huis, bij de abdij van Aulne in het Belgische Henegouwen.

Laten we er ook op wijzen dat dit slechts een kennismaking van één dag betreft – wat voldoende is om de karakteristieke kenmerken van de fiets te herkennen en een idee te krijgen van de sterke en zwakke punten – maar dus geen echte test is gedurende een langere periode zoals we bij Vojo gewend zijn te doen. Dit deel zal voor later zijn, wanneer het productiemodel beschikbaar is.

Wie verandering van rijder zegt, zegt uiteraard verandering van instellingen en druk om de fiets van de zeer afgetrainde Emeline aan te passen aan onze redacteur. Aan de andere kant is de fiets in maat M qua maat, afgezien van de zadelhoogte, zonder problemen geschikt tot 180 cm. Voor de demper adviseert Rockrider een SAG tussen de 20 en 25% in te stellen, en meer specifiek om bij deze XC-racemachine niet verder te gaan dan dat.

Eerste vaststelling: de Rockrider 940 S geeft een zeer licht gevoel. We gaan niet zeggen dat hij op eigen kracht vooruit gaat, maar toch. Vergeleken met zijn voorganger, de 920 S, is er een enorme sprong gemaakt. Voorbij is de royaal pompende achtervering; hier hebben we een echte hedendaagse XC-fiets met een vering die behoorlijk neutraal is in de open positie en die de indruk wekt geen energie te verbruiken. En het frame heeft een perfect uitgebalanceerde stijfheid om de energie van elke pedaalslag door te geven.

We proberen een paar versnellingen. De fiets reageert meteen en ontploft tussen de benen! Hij komt daarmee aardig in de buurt van onze referenties op dit gebied. Indrukwekkend! De fiets lijkt altijd om meer te vragen en biedt een absoluut perfecte krachtoverdracht. We kunnen duidelijk het werk voelen dat er in R&D is verzet om een ​​fiets te bekomen die niet superstijf is, zoals een stuk hout, maar wel een responsieve fiets dankzij het onderzoek naar de juiste dosering van de stijfheid van het frame.

Met dit kwaliteitsvol frame gekoppeld aan het efficiënte werk van de ophanging, hebben we het gevoel dat we heel gemakkelijk een goede grip op het achterwiel behouden en dat het vermogen goed wordt doorgegeven, zelfs op zeer ruw terrein en op technische beklimmingen. De lockout is handig op vlot rollende stroken, maar we hebben deze niet systematisch gebruikt en gaven er vaak de voorkeur aan om de vering te laten werken, ook in meer rollende delen, omdat het nooit het gevoel geeft dat je veel energie verspilt. Er is ook niet het geringste onaangename gevoel dat de achterkant doorzakt op steile hellingen, terwijl dit een punt was waar we bij de 920 S last van hadden.

Ondanks alles, en dit is een kleine verrassing voor zo’n sterk presterende fiets, weet deze nieuwe Rockrider 940 S ook hoe hij comfortabel en volgzaam moet zijn. Dat is niet voor alle XC-wedstrijdfietsen het geval, verre van. Wanneer je het tempo verlaagt onthult de 940 S een zacht en verzoenend gezicht dat helpt de bestuurder te ontzien dankzij de soepel werkende veringen. Dit wijst erop dat de fiets niet alleen gereserveerd zal zijn voor getrainde atleten, maar ook een breder publiek zal kunnen aanspreken. Een publiek dat graag op lichte, goed presterende fietsen rijdt zonder noodzakelijkerwijs een hoog niveau te hebben of de wens om te racen.

We waardeerden ook de zitpositie, met het gevoel perfect gecentreerd en gebalanceerd op de fiets te zitten.

We waardeerden ook de zitpositie, met het gevoel perfect gecentreerd en gebalanceerd op de fiets te zitten. Hierdoor konden we alle steile heuvels en technische delen van onze testlus met groot gemak aan en kregen we het gevoel dat het heel gemakkelijk was om de wielen van de fiets op de grond te houden om grip te vinden. Dit helpt ook op kleine, bochtige singletracks om het voorwiel te belasten en scherp te draaien zonder de grip aan de voorkant te verliezen.

Bergaf is de fiets zowel veilig als leuk. We hebben vertrouwen om er stevig tegenaan te gaan, met een redelijk voorwaartse positie die toch comfortabel en volkomen geruststellend blijft. De fiets moedigt het ook aan om wat gekker te doen, om jezelf van de ene bocht naar de andere te gooien, of om scherpe lijnen te volgen. Een echte traktatie, deze cocktail van efficiëntie en plezier! Nogmaals, de efficiëntie van de ophanging speelt hier ook een grote rol. Manitou lijkt ons goed in de game te zitten met deze “Team”-modellen die zich momenteel nog in de prototypefase bevinden. We kunnen niet wachten om de productieversies te zien arriveren. Wat betreft de Race 940 S die op de markt zal worden gebracht met RockShox SID-ophangingen – die we goed kennen – zou het gedrag ervan niet significant anders mogen zijn.

Verdict

Vergeet die Rockrider-fietsen die we alleen kochten vanwege hun interessante verhouding tussen de onderdelen en prijs, inclusief een zeer correct frame, maar toch niet helemaal op het niveau van de meest prestigieuze merken. Met de 940 S heeft Rockrider een fiets uitgebracht die kan concurreren met de meest prestigieuze en succesvolle XC-machines. Hyperefficiënt en tegelijkertijd toegankelijk en leuk om mee te rijden: dat verbaasde ons tijdens deze eerste test. Eerlijk gezegd zijn we echt verliefd geworden op deze machine en het zou heel goed kunnen dat de aanschaf van een Rockrider daarmee niet langer alleen een kwestie van rede is, maar ook van pure passie! Wordt vervolgd met de release van de productieversie, maar aangezien het frame identiek zal zijn (afgezien van de lak), kunnen we verwachten dat we alle belangrijke karaktereigenschappen van deze Team-versie terug zullen vinden op het model dat in het voorjaar op de markt zal verschijnen. We kijken ernaar uit!

Dit uitje was ook een gelegenheid om met Emeline Detilleux te praten over dit nieuwe frame, maar ook breder over haar persoonlijke voorkeuren, haar tijd binnen het team en haar doelstellingen voor 2024. Dat interview met de Belgische kampioene volgt over enkele dagen!

DoorAdrien Protano