Eerste Test | Specialized Turbo Levo Expert 2019: meneer ... en mevrouw plus!

Techniek
19 December 2018 — Olivier Béart
Omdat twee meer weten dan één, mocht Vojo een duo sturen naar de presentatie van de nieuwe Specialized Turbo Levo in Kroatië. Elodie en Olivier, een vrouw en een man, moeten voor een verschillende kijk zorgen op de elektrische mountainbike van het Amerikaanse merk. Heeft hij zowel Mars als Venus betoverd? Het antwoord lees je hier:

 

De Levo van mevrouw volgens Elodie Lantelme

Aanvankelijk was het de bedoeling om het specifieke Women-model van de Specialized Turbo Levo te testen. Een model dat net als de klassieke Stumpjumper aangepast werd aan ons vrouwen. Denk maar aan een specifieke instelling van de veringen (progressiever in het begin van de veerweg en een meer linaire compressiecurve) en andere contactpunten (zadel, handvatten). De Specialized Turbo Levo Women was uiteindelijk nog niet beschikbaar en dus reed ik net als Olivier op een Levo Expert 2019, maar dan wel een extra korte.

De laatste keer dat ik met een Turbo Levo reed, dateert al van 2015 toen hij voor het eerst uitkwam. Toen vielen me zijn uitstekende dynamische kwaliteiten al op. Maar ook enkele kinderfouten, want door de warme zuiderzon raakte de Brose-motor toen snel oververhit. Met als gevolg dat de motor soms plotsklaps veel vermogen verloor of zelfs uitviel. Ik ben dan ook benieuwd hoe deze tweede generatie het ervan af zal brengen.

Ik kom niet meer terug op de presentatie van de Levo, maar som wel even graag het Women-gamma op.

In de catalogus staan twee versies, beiden verkrijgbaar in S, M en L. De Specialized WMN’S Turbo Levo FSR Comp 29 (kleuren Plum Purple/Acid Java) heeft een aluminium frame, een RockShox Deluxe RT WMN-achterdemper met 150 millimeter veerweg en een Revelation Charger RC 29 Boost-voorvork met eveneens 150 millimeter veerweg, een Sram GX 11-speed aandrijving, Sram Guide-remmen met remschijven van 200 millimeter en een batterij van 500Wh. Adviesprijs: 5699 euro. De WMN’S Turbo Levo FSR 29 (kleuren Marine Blue/Acid Fuschia) heeft een RockShox Deluxe WMN-achterdemper met 150 millimeter veerweg, een Sektor RL Boost-voorvork met 150 millimeter veerweg, een Sram NX-aandrijving, Sram Level-remmen met remschijven van 200 millimeter en een batterij van 500Wh. Zijn prijskaartje: 4499 euro.

Waarom geen specifiek frame voor vrouwen, met een kortere bovenbuis en een iets meer sloping frame dat beter beantwoordt aan de vrouwelijke lichaamsbouw? Het antwoord is simpel: “Lichaamsmetingen hebben uitgewezen dat de fiets dat niet echt nodig heeft. Indien we voor de vrouwen een specifiek frame hadden moeten ontwerpen in functie van de doeleinden van de fiets, dan hadden we exact dezelfde fiets ontworpen als diegene die hier staat.” We nemen genoegen met dit antwoord, maar vinden het wel jammer dat er voor ons geen S-Works- of Expert-versie met een batterij van 700Wh van de Levo voorhanden is.

In alle discretie

Om te starten drukken we op de on-knop en we zien meteen de autonomie van de batterij verschijnen op de bovenbuis, wat leuker is dan op het vorige model waar we op de zijkant moesten kijken. Ook de mogelijkheid om een fietscomputer uit eigen huis te gebruiken, vind ik leuk. Zij die liever geen fietscomputertje op het stuur zien, kunnen dit weglaten. Zowel Olivier als ik verkozen om dit te laten staan.

Ik ben ook onder de indruk van de compactheid van de motor. Dit moet zeker helpen om door conservatieve bikers het gebruik van een e-mountainbike op de trails te accepteren. De Levo hoopt als een van de eerste e-mountainbikes de Amerikaanse markt te veroveren die slechts met mondjesmaat op gang komt. Ik wil de fiets in zijn originele configuratie testen en verander niets aan de programmatie van de modi, wat mogelijk is via de Mission Control app.

In alle zachtheid

Na de ochtendrit laat ik nog wat lucht uit de banden en ik vertek opnieuw met 1.1 bar achteraan en 1 bar vooraan. De oorspronkelijke sag van 35% breng ik na diezelfde ochtendrit terug naar 30% omdat ik meer de neiging had om met de cranks tegen de grond te botsen dan mijn collega’s. Na deze aanpassing deed dit euvel zich niet meer voor. Ook de drie spacers onder de stuurpen moesten er na de ochtendrit aan geloven. Ik had tijdens mijn eerste rit vaak de indruk dat ik moeite had om de voorkant onder controle te houden. Daardoor kreeg ik steeds minder vertrouwen in mijn fiets en verplaatste ik mijn gewicht steeds meer naar achteren, waardoor de voorkant nog moeilijker te controleren viel. Enfin, een vicieuze cirkel waar ik enkel uitraakte door de drie spacers weg te nemen. De voorkant bleef nadien opnieuw mooi op de grond kleven waardoor mijn vertrouwen een boost kreeg.

Eerder dit jaar mocht ik ook al eens de BH Atom X Lynx 6 27,7+ Pro ontdekken (www.vojomag.nl/presentatie-eerste-test-bh-atom-x-lynx) en ik was benieuwd hoe Specialized met dezelfde ingrediënten (nieuwe Brose-motor en batterij van 700Wh) de Levo toch zou klaarstomen voor heel andere doeleinden. En ik was ook benieuwd hoe de motor het ervan af zou brengen in de hitte van de Kroatische kust (deze presentatie vond plaats eind augustus). Zou de nieuwe Brose-motor komaf gemaakt hebben met de oververhittingsproblemen van de eerste generatie? Tijdens de twee dagen in Kroatië hebben we daar geen last van gehad, noch van het eerder genoemde verlies aan vermogen, al moeten we dit nog verifiëren tijdens een intense test, want we stopten regelmatig om foto’s te nemen, wat de motor de tijd gaf om af te koelen.

De motor loopt zeer stil en werkt lineair samen met de pedaalslag, waardoor je de maximale ondersteuning kunt gebruiken op de meest technische hellingen.

Wat ik ook waardeerde was de smeuïge werking van de Duitse motor. Zelfs in de boost-modus reageert hij niet agressief zoals een Bosch-motor wel doet in zijn Turbo-stand of een Shimano-motor in zijn Boost-stand (die te configureren zijn zonder dat je hun DNA echt kunt wijzigen). De motor loopt zeer stil en werkt lineair samen met de pedaalslag, waardoor je de maximale ondersteuning kunt gebruiken op de meest technische hellingen. 

De wielmaat

Het vermogen van de motor wordt mooi overgebracht naar de grond doordat kinematica, geometrie en achterdemper perfect op elkaar zijn afgestemd. Hierdoor is de Levo een uitstekende klimmer, wat nog versterkt wordt door de 29″-wielen. Ik kan de beslissing van Specialized om niet langer 27,5 Plus-wielen te gebruiken (en zeker niet met de 3.0″-banden van in het begin) alleen maar toejuichen. Ik heb de Levo met 2.8″-banden nooit getest, maar ik twijfel er niet aan dat dit al beter was. Banden met een breedte van 2.8 of meer mogen dan veel vertrouwen schenken bergaf, toch vind ik ze persoonlijk te zwaar en niet precies genoeg sturen. Wat de fiets dan weer minder speels maakt. 29″-wielen met 2.6″-banden lijken me dan ook het perfecte compromis. Toch zeker op de stenige Kroatische ondergrond, de steile geplaveide Romeinse wegen en afdalingen vol wortels.

Op het steilste en meest technische stuk van een smal wandelpad vol trappen (we reden bijna verloren) heb ik ook de Walk Assist uitgeprobeerd. Een simpele tik van de duim volstaat om deze modus te activeren. In tegenstelling tot de Walk Assist op de eerste generatie van de Turbo Levo, helpt deze modus nu wel effectief door de fiets lichter te doen lijken.

Na deze twee dagen in Kroatië kan ik zeggen dat ik op de nieuwe Specialized Turbo Levo Expert echt het gevoel had over hetzelfde ludieke en veelzijdige rijgevoel te beschikken als op de klassieke Stumpy, maar dan wel met een zijdezachte motor die coherent is met de identiteit van deze e-mtb. Hij geeft me, ook dankzij zijn autonomie, het perspectief dat ik aan zijn stuur langere tochten kan maken over gevarieerder terrein.

Epiloog

Sommige punten zijn voor de ene belangrijker dan voor de andere, maar toch waren we het allemaal eens dat deze nieuwe Specialized Turbo Levo 2019 een zeer geslaagde fiets is. Het is een plezier om hem te besturen, de ondersteuning werkt efficiënt maar toch discreet en ook de grote autonomie is een kwaliteit die we onthouden. Heb je zopas een Levo van de vorige generatie aangeschaft? Wees niet bang, dat blijft een uitstekende fiets. Maar we moeten toegeven dat Specialized met de nieuwkomer opnieuw een grote voorsprong neemt op heel wat concurrenten, die ongetwijfeld niet zullen wachten om te reageren, wat alleen maar goed kan zijn voor de gebruikers van elektrische mountainbikes.

Onze presentatie van de Specialized Turbo Levo 2019: www.vojomag.nl/presentatie-specialized-turbo-levo-2019-benchmark-neemt-terug-voorsprong

Meer info op www.specialized.com