Eurobike 2025 | Onze vondsten op de beursvloer van Europa’s grootste fietssalon – Deel 2
Door Paul Humbert -

Zoals elk jaar vormt Eurobike een hoogtepunt op de kalender. Met een mix van nieuwe en originele producten die er worden getoond aan het publiek, ontdekken we er wat wellicht de mountainbike, gravelbike en e-bike van de toekomst zal vormgeven. Dit is het tweede en laatste deel van alles wat onze aandacht trok tijdens de editie van 2025:
We zetten onze speurtocht op de beursvloer van Frankfurt verder en breien een vervolg aan wat ons tijdens Eurobike 2025 opviel. Wie het eerste deel moest gemist hebben, kan dat hier terugvinden: Eurobike 2025 | Onze vondsten op de beursvloer van Europa’s grootste fietssalon – Deel 1.
TRP
Bij TRP wordt het remmengamma uitgebreid met de nieuwe Evo Pro 4-zuigerremmen, die volgens het merk 25% meer remkracht ontwikkelen dan de DH-R Evo. De reach en het contactpunt kunnen worden aangepast. Ze zijn ook uitgerust met nieuwe schijven, die bovendien een betere koeling bieden.
Voor gravel presenteerde het merk een samenwerking met Classified, waarmee je virtueel over 15 versnellingen beschikt met één kettingblad en een cassette met 12 tandwielen. Hoe? Eenvoudigweg dankzij de communicatie tussen de Classified-naaf en de elektronische TRP-derailleur. Naar het midden van de cassette toe zal de Classified-naaf zijn versnellingsreductie toepassen of overschakelen naar de directe modus, afhankelijk of je omhoog of omlaag schakelt in de versnellingen. Tegelijkertijd zal de derailleur 3 tandwielen omhoog of omlaag bewegen, waardoor je over de genoemde 15 versnellingen beschikt en de rijder het gevoel krijgt van continuïteit bij het schakelen.
Een prototype van Michelin op de teamfiets van Origine Racing Division
De Théorème FS van het Origine Racing Division-team was te zien op de stands van verschillende partners, waaronder Suntour, dat hen voorziet van veringen. Deze laatste zijn ons bekend …
… maar we zagen daarentegen wel een nieuw model van een Michelin XC-band, die breed en licht genopt is en een beetje doet denken aan de beroemde Aspen van Maxxis.
KS
Het Taiwanese KS presenteerde zijn Rage Circuit-dropper post, het kleine broertje van de Lev Circuit. Ook deze is draadloos, maar goedkoper. Hij is verkrijgbaar in diameters van 30,9 en 31,6 mm.
De batterijbehuizing werd aangepast, zodat de batterij gemakkelijker kan worden ingebracht. Ook is er een deksel dat de afdichting en bescherming moet vergroten.
De KS Rage Circuit is nauwelijks zwaarder dan zijn grotere broer, maar is enkel verkrijgbaar met een drop van 120, 150 of 180 mm. Hij biedt ook niet de mogelijkheid om de luchtdruk en daarmee de snelheid om terug omhoog te schieten aan te passen. Daarentegen is hij met een aangekondigde prijs van € 399 wel het goedkoopste elektronische model op de markt. Genoeg om de laatste twijfelaar te overtuigen?
KS presenteert ook een specifieke e-bike versie van zijn elektronische zadelpen; zonder batterij, maar met een kabel aan het onderste gedeelte, waarmee deze rechtstreeks op de motor/batterij-eenheid van de fiets kan worden aangesloten. Op dit moment is de compatibiliteit met Bosch-, Shimano- en DJI-motoren verzekerd, maar KS werkt aan een verdere uitbreiding van de partnerschappen.
SQLab
Het Duitse SQLab, dat onlangs werd geïntegreerd in de Boards and More-groep (Ion), breidt zijn assortiment uit met gravelsturen met een ‘rise’ en een breedte van 400 of 460 mm. Ook bij de mountainbikesturen zien we een nieuw model met een meer uitgesproken rise. Er zijn ook nieuwe handgrepen met dubbele dichtheid.
Bij de zadels zagen we een 60X met een korte neus.
De twee merken van de groep kruisen elkaar op het gebied van beschermingen, met name met deze K-Pact voor enduro. Het merk wil de maten van kniebeschermers loskoppelen van de kledingmaten. En dus ontwikkelde het een leidraad voor het kiezen van de juiste maat bescherming. K-Pacts zijn per maat in twee lengtes verkrijgbaar. We zien geen klittenband meer aan de onderkant, maar wel één zeer elastische en lange klittenband aan de bovenkant waarmee we de mate van aanspanning eenvoudig kunnen aanpassen. Het merk stopt ook met het gebruik van neopreen, omdat dit te vervuilend is. Het gebruikte beschermende membraan wordt geleverd door Re-Zero, net als bij de onlangs uitgebrachte borstbeschermer. Er is ook een model met rits beschikbaar.
Feedback Sports
Om jouw fiets eenvoudig op te tillen, heeft Feedback de oplossing gevonden: een werkplaatsstandaard voorzien van een pneumatisch systeem. Het principe is heel eenvoudig: met een voetpomp pomp je lucht in het systeem zodat de fiets omhoog komt, en je laat de lucht eruit om hem weer omlaag te brengen.
Dit systeem kan erg handig zijn voor elektrische mountainbikes die vrij zwaar kunnen zijn, zeker als je bedenkt dat het systeem een gewicht tot 45 kg kan tillen.
Level of Future
Is dit een goed of een slecht idee? Een klein merk genaamd Level of Future presenteert een stuur dat is uitgerust met een gepatenteerd systeem dat flexibiliteit aan de uiteinden biedt dankzij kleine elastomeren. De ‘flex’ van een paar millimeter is ‘uitschakelbaar’ en zorgt ervoor dat je de beweging van de fiets kunt volgen of jouw armen kunt ontlasten bij brake-bumps. Te testen!
Marin
In het gravelgamma heeft Marin de Headlands opnieuw ontworpen en nu uitgerust met een opbergvakje en de nieuwste Sram XPLR-aandrijving voor gravel. De echte nieuwigheid bevindt zich op het elektrische vlak met twee nieuwe aluminium e-gravelbikes met de naam Lombard, die zijn uitgerust met een Bosch Performance SX-motor.
Content creator Brendan Carberry was aanwezig op de stand met een ‘trail builder’-fiets, uitgerust met zelfgemaakte accessoires en een motor op het voorwiel, die verbonden is met de kettingzaagmotor aan de achterkant van de fiets.
Megamo
Megamo presenteerde op zijn Silk gravelracer een nieuwe cockpit. Het merk kondigde ook aan dat er meer ruimte in het frame komt voor bredere banden.
Ook zagen we de Reason, de nieuwe elektrische mountainbike van het merk, die uitgerust is met de DJI Avinox-motor. De fiets is binnenkort verkrijgbaar met twee veerwegen: 140 of 160 mm.
Schwalbe
Bij Schwalbe is de Clik Valve (zie onze test: Test | Schwalbe Clik Valve & SKS CLIK TEC-pompsystemen: proberen is houden!) nu ook verkrijgbaar op binnenbanden. We onthouden ook de komst van de gravelbanden G-One RX Pro en G-One RS Pro met een diameter van 55 mm.
Magura
Het mountainbike-gamma van Magura is de laatste tijd grondig vernieuwd met de komst van een toegankelijkere Elite-versie van de Gustav 4-zuigerremmen en ook de Louise Elite, een trailrem die minder dan € 100 kost.
Zéfal
Het Franse Zéfal onthulde een ‘uitschakelbare’ bel, die met een kleine drukknop kan vergrendeld en ontgrendeld worden.
Zéfal presenteerde ook een ‘intermediate’ pomp, ofwel een mini-voetpomp, die in een rugzak past en waarmee je eenvoudig grotere volumes kunt oppompen.
Polygon
Polygon werkt aan de toekomst door de Collosus T9 aan zijn gamma toe te voegen. Het model is speciaal ontworpen voor all-mountain en enduro en is gebaseerd op de IFS-kinematica van het merk.
Galfer
Galfer presenteerde een nog hoogwaardigere versie van zijn Shark-schijf (zie onze test) met dezelfde rembaan als de eerste versie, maar met een lichter aluminium centraal deel dat de koeling bevordert. Ben je een liefhebber van kleurcombinaties? Galfer biedt deze schijf aan in een gouden ‘Kashima’-afwerking die past bij de kleuren van de hoogwaardige Fox-veringen.
Black Bearing
Soms moet je naar een beurs gaan om oude bekenden (weer) te zien! Dat was bijvoorbeeld het geval bij Black Bearing, een Franse specialist in lagers die gevestigd is in Bretagne. Hoewel we ze al bij naam kennen en al eerder gebruik hebben gemaakt van hun diensten, is een bezoek aan hun stand een goede gelegenheid om te beoordelen wat ze allemaal te bieden hebben.
Of het nu gaat om lagers voor ophangingen, balhoofden of trapassen, ze zijn er trots op dat ze werkelijk alles in huis hebben en oplossingen kunnen bieden voor alle problemen in hun vakgebied.
L-Twoo
L-Twoo is een Chinese outsider op het gebied van aandrijvingen. Al enkele jaren zien wij hun derailleurs op bepaalde verkoopplatformen verschijnen, en dat tegen zeer concurrerende prijzen. Na de mechanische 1×12 komt het merk nu met een draadloze elektronische aandrijving.
Waar de achterderailleur meer doet denken aan de nieuwe Shimano Di2, is de bediening duidelijk geïnspireerd op die van Sram.
Cycplus
Cycplus, een pionier op het gebied van minicompressoren die we tegenwoordig vrijwel overal zien opduiken, wil zich blijven onderscheiden. Het bedrijf toonde in Frankfurt een nieuwe, superlichte versie van zijn vlaggenschipmodel, met een aluminium behuizing en composietmaterialen. Er zit nog steeds een digitale drukmeter in.
Sapim
Sapim is een referentie op het gebied van spaken. Naast de stalen spaken, waar het geen afstand van doet, diversifieert het bedrijf door ook platte carbon spaken aan te bieden. Deze wegen 185 gram voor 64 stuks, wat bijna 100 gram lichter is dan de stalen spaken!
Het merk presenteerde ook flexibele textielspaken, waarvan de vezels beschermd worden door een membraan, zoals op de spaken van de Spinergy-wielen uit de jaren 2000. Er zijn speciale naven voor nodig.
Vittoria Torrente
Naast de veelzijdige Barzo (links) lanceerde Vittoria een XC-raceband die speciaal is ontworpen voor modderige omstandigheden: de Torrente. De band is verkrijgbaar in twee breedtes, met een design dat is ontworpen voor een betere grip en afvoer van modder, en met een rubber dat is ontworpen voor meer grip op nat terrein.
Vittoria boekt ook vooruitgang in het ontwerp van hoogwaardige producten met een beperkte impact op het milieu.
Motion
Motion is al bijna 10 jaar aanwezig op de markt met fietsveringen en we kunnen ons hun eerste parallellogram-voorvork nog goed herinneren, want die was behoorlijk spectaculair. Nadat ze zich eerst op het ontwerp en mobiliteitsoplossingen hadden gericht, keren ze met deze gravelvork en een mountainbikemodel terug naar de sportieve fietsen.
Het gravelmodel is gebaseerd op een vervormbaar parallellogram dat een koolstofblad samendrukt en zo als een veer fungeert. De retour wordt geregeld door een hydraulisch patroon dat zich in de andere vorkpoot bevindt.
Bij het mountainbikemodel is het principe van de vervormbare parallellogram identiek, maar de vork heeft slechts één vorkpoot en wordt bediend door een Fox-demper.
De naaf, die intern is ontwikkeld en door Erase wordt geproduceerd, beschikt over een systeem dat een zeer snelle demontage mogelijk maakt. De remschijf blijft aan de vork bevestigd, dus je hoeft de remklauw niet aan te raken om het wiel te verwijderen.
Smith Archive LTD Edition & Pilot
Smith presenteerde van zijn topmodellen een gelimiteerde editie met de naam Archive, die verwijst naar de iconische kleuren uit de geschiedenis van het merk, dat dit jaar zijn 50-jarig jubileum viert.
Voor de integraalhelm is ook een bijpassend masker verkrijgbaar.
Maar de grote nieuwigheid is de Pilot, het instapmodel van het merk, met een prijs van € 85.
Deze is verkrijgbaar in 5 maten en is uitgerust met het Mips-systeem.
Er zijn ook verschillende nieuwe brillen verkrijgbaar, waaronder twee fotochromatische modellen (rechts).
Maxxis
32 inch banden zijn vanaf nu officieel onderdeel van het commerciële Maxxis-gamma, en dat middels een XC Aspen. Meer over deze ‘nieuwe’ wielmaat in dit artikel: Reflectie | Zijn 32 inch wielen de toekomst in het mountainbiken?
Tot volgend jaar voor een nieuwe Eurobike!
Wie nog niet genoeg heeft van Eurobike kan hier ons eerste artikel terugvinden: Eurobike 2025 | Onze vondsten op de beursvloer van Europa’s grootste fietssalon – Deel 1.