Merida 2020: een fraaie collectie met One-Twenty RC en eOne-Sixty als eyecatchers

Techniek
27 October 2019 — Jurgen Groenwals

Wat Merida voor het modeljaar 2020 voor ons in petto heeft, is al eventjes bekend. Wij gingen op bezoek in het Merida Experience Center in Apeldoorn om er samen met Bart Oosting, verantwoordelijk voor marketing en sales bij Merida Benelux, alle ins en outs te ontdekken van wat de Taiwanezen voor het komende seizoen voor ons in petto hebben.

Je hebt de lokale fietsboer, daar staat een tiental fietsen uitgestald, is een werkplaats(je) en hangt een onoverzichtelijke boel accessoires en kledij tegen de muur. Vervolgens heb je een soort premium fietszaak met een ruime showroom en verzorgde werkplaats. Een trapje hoger krijg je de concept store. Alles rond een bepaald merk staat daar netjes opgesteld, je krijgt grondige uitleg, je kan eventueel terecht voor een opmeting, misschien kan je zelfs een testrit regelen. Als overtreffende trap van dit alles heb je in Apeldoorn het Merida Experience Center.

Oorspronkelijk was dit een Harley Davidson-garage, de ‘Harley branded’ poolbiljart en de supergezellige bruine kroeg – open haard inbegrepen – doen daar nog aan herinneren.

Voor het overige merken we piekfijne kleedkamers en douches, een ruimte om fietsmetingen te doen en bikes … heel veel bikes. Alle, maar dan ook werkelijk alle modellen uit de Merida-catalogus staan er opgesteld. Je droomfiets testen kan dan weer in het bos om de hoek en het licht heuvelachtig terrein van de Veluwe.

Racen in het DNA

Merida kan een fraai palmares voorleggen op vlak van crosscountry- en marathonraces. De geesten van José Antonio Hermida en Gunn-Rita Dahle Flesjå zijn dan ook nooit veraf. Snelle hardtails en dito lichtgewicht full suspensions maken nog steeds een groot deel uit van het gamma.

Merida One-Twenty RC

Het grote nieuws op vlak van marathonracing situeert zich bij de One-Twenty RC 9000. “One-Twenty is toch helemaal niet nieuw in het Merida-gamma”, hoor ik je al denken. Dat klopt, de One-Twenty is al een tijdje zo’n beetje de alleskunner bij Merida. Die komt in verschillende versies en afmontages en staat ook voor 2020 opnieuw in de catalogus. De RC-versie daarvan is echter gloednieuw. De One-Twenty RC 9000 was oorspronkelijk enkel bedoeld als wapen voor José Antonio Hermida en Joaquim Rodriguez in de Cape Epic. Zij waren op zoek naar een full suspension die goed uit de voeten kon op de ruige Zuid-Afrikaanse bodem, onderwijl voldoende comfort en stabiliteit leverend. De One-Twenty kwam al snel in hun vizier en mits wat aanpassingen was de RC geboren. Met succes overigens, het Merida-duo snelde in de editie van dit jaar naar de overwinning in de Masters-categorie.

De ‘gewone’ One-Twenty is een trailbike met achteraan 120 millimeter veerweg. De RC-versie daarentegen richt zich eerder tot de marathonrijder of crosscountry-racer. Het frame van de RC is bijna identiek aan de gewone One-Twenty, maar dankzij de carbon achterbrug werd flink bespaard op het gewicht. De One-Twenty RC heeft geen 120 millimeter veerweg, maar doet het met een Float Link achterbrug met 100 millimeter veerweg. Vooraan levert een Fox Factory 34 SC 110 millimeter veerweg.

Het onderdelenlijstje van de RC 9000 krijgt – zeker in vergelijking met de andere One-Twenty-modellen – een flinke injectie aan racegenen. Volledige XTR-groep in 1×12, carbon DT Swiss XRC 1200 Spline-wielen, Fox-vork en -demper, lichtlopende Maxxis Recon Race bandjes, KS Lev Integra dropper post, … De Merida One-Twenty RC 9000 klokt op de weegschaal af op 11,4 kilogram.

De One-Twenty RC komt in twee versies. De 9000 RC die je 8599 euro lichter maakt en de XT Edition die met 2699 euro een flink stuk goedkoper is. Het onderdelenlijstje van deze laatste valt met delen van de Shimano XT-groep, een RockShox Reba-vork, Merida Expert CC-velgen in niets te vergelijken met het racekanon dat de RC 9000 is. De komst van de One-Twenty RC luidt meteen ook het einde in van de Ninety-Six. De roep om meer veerweg van de meeste XC-en marathonrijders maakt dat de vraag naar deze Ninety-Six te beperkt is geworden om nog productie te voorzien.

Voor het overige blijft de One-Twenty in een reeks verschillende afmontages uiteraard in het aanbod van Merida. Opvallende nieuwkomer is de One Twenty 8000, de eerste One-Twenty met een volledig carbon frame. Dat maakt de fiets uiteraard meteen een heel pak lichter. Een RockShox Pike-voorvork en Deluxe Ultimate-demper, Sram XO1 Eagle-groep, Sram Code-remmen en DT Swiss XM1501 Spline-wielen zorgen voor een prijskaartje van 6799 euro.

Big Nine-Series

Niet nieuw maar zeker de moeite om even bij stil te staan, is het almaar ruimer wordende aanbod aan Big Nine-modellen. De Big Nine is de klassieke hardtail binnen het Merida-gamma, verkrijgbaar in aluminium of carbon en in verschillende prijsklassen. De carbon-modellen richten zich tot de gemotiveerde crosscountry-racer, terwijl de Big Nine TFS-aluminium frames een wat meer ontspannen geometrie en zithouding hebben. 

Merida Big Nine 9000

De Big Nine 9000 is de racehardtail bij uitstek. Met slechts 8,4 kilogram moet dit bergop een onvervalste raket zijn. Net zoals op de andere topmodellen uit het Merida-gamma wordt hier beroep gedaan op de volledige Shimano XTR-groep, DT Swiss XRC Spline-wielen en Continental Race King-banden. Onderdelen die omtrent gebruik en inzetbereik niets aan de verbeelding overlaten: dit is puur crosscountryrace-materiaal.

De Big Nine 9000 kost je 6999 euro. Er zijn nog veel meer Big Nine-modellen waarvan de interessantste voor 1199 euro (Limited) tot 5799 euro (700) over de toonbank gaan.

Merida Matts J.24+

Kinderen kunnen nu terecht op een erg knappe en fraai vormgegeven Matts J.24+. Vaste vork, brede banden, niet al te zwaar (10,57 kilogram), schijfremmen en geen voorderailleur … ideaal voor de eerste mountainbike-avonturen van de jongste Hermida’s of Dahle’s van de familie. Voor 499 euro vlamt de toekomstige olympische kampioen(e) door bos en veld.  

Merida eOne-Sixty 10K

Tijd om de batterijen op te laden met het elektrische paradepaardje uit de Merida 2020-collectie.

Merida’s nieuwste vlaggenschip is deze e-endurobike met 160 millimeter veerweg, carbon hoofdframe en een gemengde wielmaat. Deze e-bike werd door Merida in Duitsland bedacht en ontwikkeld. De voorste driehoek is uit carbon opgetrokken, de staande en liggende achtervorken komen in aluminium. In de onderbuis is de batterij heel netjes verwerkt. De Energy Guard zorgt voor een eenvoudige maar doeltreffende bescherming van de batterij.

Wat ons vooral kan bekoren aan het frame van deze eOne-Sixty zijn de fraaie rechte lijnen van het frame (iets wat we overigens ook op andere nieuwe modellen van Merida aantreffen). Bovenbuis, bovenste link van de demper en de staande achtervorken lijken in elkaar over te vloeien. De onderbuis is, doordat daar de batterij zijn plaats moet vinden, een flink uit de kluiten gewassen exemplaar geworden. Een erg geslaagde groenblauw/zwarte kleurstelling doet in niets meer denken aan de ‘zwarte vlammen op gifgroene frames’ van de vorige generatie Merida’s. En daar kunnen wij enkel maar blij om zijn.

Vier scharnierpunten en een Fox X2-demper houden de achterkant netjes in bedwang. Let ook even op de branding van de boutjes: eMTB.

De Thermo Gates kan je met wat fantasie als koelvinnen beschouwen. Zij dienen om de warmte van de batterij af te voeren. Om stijfheid te garanderen kreeg het balhoofd een hormonenkuur. Onder dat balhoofd, rond de vorkbuis, is een Internal Block aangebracht. Die belet dat je stuur bij een val tegen je bovenbuis kan slaan.

De laadpoort bevindt zich erg handig opgesteld. Dat maakt ook dat je kan laden zonder de batterij te verwijderen. Die batterij zit overigens erg netjes beschermd achter een stevig rubberen deksel. Centraal op de bovenbuis zit de aan/uit-knop.

De gemengde wielmaat met 29” vooraan en 27,5” achteraan combineert het rolvermogen en de wendbaarheid van beide wielmaten. 

Merida maakt voor haar e-bikes gebruik van de Shimano Steps-motor. Voor dit vlaggenschip betekent dat de Steps 8000 en de nieuwe 504 Wh batterij. De Steps 8000 is een licht en compact model dat goed is voor 70Nm. Voordeel aan die compacte motor is dat die amper invloed heeft op de geometrie van de fiets. De motor bedienen doe je met de kleine ‘satellite shifter’. Op het onderdelenlijstje van de eOne-Sixty 10K hebben we niets aan te merken. Je wordt op pad gestuurd met de volledige Shimano XTR groep – de XT-crankarmen vormen een onderdeel van de Shimano Steps-motor – een dikke Fox 36 Factory-vork en Fox X2-demper, carbon DT Swiss HXC 1200-wielen en een Maxxis Assegai-band (29×2.5″) vooraan en een Minion DHR (27,5×2.6″) achteraan.

De 10K in de benaming slaat op de prijs, die is namelijk met net geen 10000 euro (9999 euro) niet aan de malse kant. Daarin zit wel een Evoc FR Trail E-Ride rugzak en een reservebatterij inbegrepen. Die batterij past netjes in die Evoc-rugzak, waardoor je dus steeds met een reservebatterij op stap kan.

Goedkopere versies van de e-One Sixty zijn er onder de vorm van een 9000, 8000, 5000 en een Limited versie, respectievelijk voor 7499, 6299, 5199 en 4599 euro.

eOne-Forty

Het kleine broertje van de eOne-Sixty doet het zoals de naam reeds laat vermoeden met 140 millimeter veerweg. De One-Forty heeft een vergelijkbare carbon voordriehoek en aluminium achterdriehoek, loopt op dezelfde Shimano Steps 8000-motor en -batterij en doet het eveneens met de gemengde wielmaat als de eOne-Sixty. Minder veerweg vraagt om een aangepaste geometrie waarbij zowel balhoofdhoek als zitbuishoek steiler zijn in vergelijking met de eOne-Sixty. De e-One Forty komt in drie versies waarbij de 8000 met 6099 euro de duurste is. De e-One Forty 5000 en eOne-Forty Limited krijgen hetzelfde frame, maar verschillen in afmontage. Op deze modellen wordt de Steps 7000-motor gebruikt.

Gravel

Gravel blijft aan terrein winnen bij de fietsfabrikanten, ook daar vormt Merida geen uitzondering op. De Silex-gravelbikes werden vorig jaar geïntroduceerd en nemen ook voor 2020 hun eigen plaats op.

De Silex 7000 kreeg een optische make-over en een aangepast onderdelenpakket. Merida monteert voortaan de Shimano GRX-groep op de gravelbikes. Wil je nog even je geheugen opfrissen over die GRX-groepen, lees dan onze voorstelling hier nog eens na: www.vojomag.nl/news/shimano-grx-drie-specifieke-groepen-voor-gravel.

Cyclo

Ook het cyclocross-gamma gaat quasi onveranderd verder. Dat Merida echt wel inzet op veldritfietsen mag duidelijk blijken uit het feit dat er maar liefst acht verschillende modellen in het aanbod zitten.

Deze Mission CX 100 SE is met 899 euro een van de goedkopere modellen, maar wij vonden die gouden kleur zo mooi dat we hem absoluut op de foto moesten hebben. Topmodel is de Mission CX 8000 E, voorzien van een Shimano Ultegra Di2-groep en carbon Vision SC40 DB-velgen. Die Mission CX 8000 E staat hier overigens naast ons te blinken. Daarvan mag je binnenkort een grondige test verwachten.

Oog voor detail

Drie details die we op een hele reeks Merida-bikes terug zien komen, lichten we graag even verder toe.

Wat dacht je van deze handige opbergplaats voor je minitool? Merida heeft aan haar eigen zadels de mogelijkheid voorzien dit tooltje netjes en stevig op te bergen.

De Merida Team CC S-Flex carbon zadelpen die gebruikt wordt op de carbon Big Nine-fietsen heeft in het midden van de pen een afvlakking. Hierdoor wordt een zekere mate van flex aan de zadelpen toegevoegd, wat dan weer het comfort ten goede komt. 

In de achteras van heel wat modellen steekt een inbussleuteltje van 4 en 5 millimeter. Voor als je bijvoorbeeld de batterij van je eOne-Sixty onderweg wilt vervangen.

Alsof alle deze blitse bikes nog niet genoeg zijn, kan je bij Merida ook nog terecht voor kledij, helmen, losse onderdelen, … De Birzman-accessoires maken het geheel meer dan zomaar een beetje compleet.

Meer info op www.merida.nl

Wie nog dieper in wil gaan op de eOne-Sixty kan onze voorstelling van deze e-endurobike hier nog eens nalezen: www.vojomag.nl/news/merida-eone-sixty. Onze review van de Silex vind je hier: www.vojomag.nl/test-merida-silex-7000-gravel-alleskunner.