Nieuw 2022 | Orbea Terra: verander nooit een winnend team

Techniek
11 November 2021 — Jan Geys

Als iets werkt, moet het dan gewijzigd worden? Orbea heeft vandaag de tweede generatie van de Terra-gravelbike gepresenteerd en je kan alvast zeggen dat dit nieuwe model op papier heel dicht tegen zijn voorganger aanleunt. Maar dat betekent niet hetzelfde als identiek en deze nieuwe Orbea Terra profiteert dan ook van een aantal interessante nieuwe functies.

Na twee jaar van ontwikkelen, werd in 2017 de Terra geboren. Het was de eerste gravelbike van Orbea en meteen een schot in de roos. Zowel pers als gebruikers – die van de Terra een van de populairste modellen van Orbea maakten – waren lyrisch over de fiets. Wil je onze ‘oude’ test nalezen, dat kan hier.

De lat ligt dan ook zeer hoog voor zijn opvolger. In vier jaar tijd is het gravelbiken echter ook danig veranderd. Zowel het aantal gebruikers is explosief gestegen, maar ook treedt er steeds meer segmentatie op in het gravelen. Een Ridley Kanzo Fast, een Cervélo Aspero, een BMC URS LT, een Evil Chamois Hagar en een Niner MCR 9 RDO kregen allen het etiket gravel opgekleefd maar hebben toch weinig met elkaar gemeen.

Orbea nam niet te veel risico’s en zorgde ervoor dat de nieuwe Terra in dezelfde lijn zou liggen als de voorganger. Het merk verkoos dan ook om enkel hier en daar wat details aan te pakken.

De reach wordt slechts enkele millimeters langer (+ 5 millimeter op de XS, + 9 millimeter op de XXL) en het bottom bracket komt ongeveer 1 centimeter lager te liggen. De liggende achtervork wordt dan weer korter (van 430 naar 420 millimeter). De balhoofdhoek, die voordien op alle maten 70,5 graden bedroeg, varieert vanaf nu tussen 70,5 (XS) en 72 graden (XL).

Wanneer we de tabel bekijken, kunnen we concluderen dat de Terra niet meteen de grootste uitblinker zal zijn op technisch terrein, maar Orbea steekt dat ook niet onder stoelen of banken. De Basken mikken met de Terra eerder op typische snelle gravelpaden met de ambitie dat hun fiets “het snelst over het asfalt scheurt, want deze stroken asfalt zijn onvermijdbaar tussen de stroken gravel in, en dat hij het comfortabelst is op slechte wegen of pistes.”

In de persmededeling wordt dan ook met geen woord gerept over smalle paden en het woord ‘speed’ komt er vaker in voor dan ‘fun’. Officieel is dit dan ook een wedstrijdfiets, maar toen de fiets aan ons werd gepresenteerd, had het merk dit hokjes-denken toch wat afgezwakt. Maar het is toch geen toeval dat volgend jaar een nieuwe UCI-serie voor gravel het levenslicht ziet …

Voor het comfort moeten vooral de vork en de zitbuis en zadelpen (diameter van 27,2 millimeter) zorgen.

In de nieuwe Terra passen banden tot 700×45 of 650×50. Verder kan je kiezen tussen een enkelvoudig of dubbel kettingblad, met in het tweede geval een kleinste kettingblad met maximaal 34 tanden. Voor woon-werkverkeer kan je ook spatborden monteren (met bevestiging ter hoogte van de wielas), maar in dat geval kan je maximaal banden van 35 millimeter breed monteren.

Tot slot is de Terra ook uitgerust met een ‘handschoenenkastje’: de Lockr. Hierin kan je een tooltje of ander reservemateriaal kwijt.

Eind deze herfst zullen er zes modellen – allen uit carbon – beschikbaar zijn. Drie met een enkelvoudig kettingblad en drie met een dubbel kettingblad, telkens onderverdeeld tussen instap- en topmodellen. ‘Voorlopig’ geen aluminium modellen dus. De oude Terra was wel verkrijgbaar in aluminium, maar Orbea maakt er de gewoonte van om de aluminium versies pas enkele weken na de carbon versies te onthullen. Het zou ons dan ook verbazen moest de nieuwe Terra in de toekomst enkel in carbon verkrijgbaar zijn.

Meer info via orbea.com