Nieuw 2021 | Orbea Alma: op maat gesneden voor competitie

Techniek
20 August 2020 — Léo Kervran

De Orbea Alma zag in 2007 het levenslicht en groeide in de jaren daarna – met dank aan toenmalig teamlid Julien Absalon – uit tot een mythische fiets in het XC-wereldje. Het Baskische merk neemt voor het nieuwe modeljaar zijn hele XC-gamma onder handen en dus kreeg ook deze hardtail een moderne snit aangemeten.

Hoe maak je anno 2020, een tijdperk waarin full suspensions de scepter zwaaien, een hardtail interessant genoeg voor de consument? Deze vraag hebben de ingenieurs en productmanagers van Orbea zichzelf herhaaldelijk gesteld tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Alma. Net als hun tegenhangers bij heel wat andere merken, kwamen ze tot een vrij simpele conclusie: wanneer een renner tijdens een wedstrijd of training de Alma verkiest boven de Oiz, dan is dat omdat hij of zij op zoek is naar een groter reactievermogen en minder gewicht dan wat een full suspension kan bieden. De Alma is dus bedoeld om tot op het hoogste niveau mee te strijden voor de overwinning.

Het eerste dat verandert, is het materiaal. Net zoals dat bij de nieuwe Oiz het geval is, doet Orbea ook voor deze nieuwe Alma een beroep op de OMX-constructie die we eerder al zagen op de koersfietsen van het merk. Het acroniem verwijst naar de constructie van het frame, met name naar de verschillende lagen koolstofvezels en hars die zodanig werden aangepakt om de verhouding tussen gewicht en stijfheid te optimaliseren. Die verhouding is op alle fietsen belangrijk, maar nog meer op een XC-hardtail die maar een ding wil: op het hoogste podiumtrapje eindigen. Datzelfde zien we ook terug in het feit dat de Alma volledig uit één stuk werd vervaardigd door de verbindingen tussen de buizen te elimineren, wat het volgens Orbea mogelijk maakt om de betrouwbaarheid van het frame te verbeteren.

Een medium frame van de OMX-versie zou op de weegschaal afklokken op 830 gram. Dat is geen record, want de nieuwe Canyon Exceed en Mondraker Podium duiken al flink onder de grens van 800 gram, maar het blijft niettemin erg licht. Het is ook een sprong vooruit in vergelijking met het oude frame, aangezien er 90 gram werd bespaard, of 10% van het gewicht van het frame.

Zoals gebruikelijk is bij moderne hardtails, werd er veel aandacht besteed aan de verdeling van de stijfheid op de verschillende framebuizen. Dit om een ​​uitstekende krachtoverbrenging te bieden met behoud van een minimum aan comfort. Op de Alma bestaat het ‘onderste’ deel van het frame (van de balhoofdbuis tot de liggende achtervork) uit massieve buizen om weerstand te bieden tegen laterale en torsiebelastingen. Het ‘bovenste’ deel (lees: de staande achtervork en de bovenbuis) is dunner om wat meer flexibiliteit te bieden. Ook de positionering van de koolstofvezels werd met het oog hierop bestudeerd.

De geometrie van de Alma ziet er helemaal anders uit dan op het oude model. De keuze voor een hardtail mag inderdaad niet (te) nadelig zijn in de afdalingen van de modernste XC-circuits. De nieuwe Alma krijgt een balhoofdhoek van 68 graden (de nieuwe referentiewaarde in XC zeg maar) tegenover 69,5 graden voorheen. Dit geeft de Alma een geometrie die wel heel sterk op die van de Oiz lijkt, iets wat handig kan zijn wanneer je regelmatig tussen de twee fietsen wisselt, zoals bij de profrenners vaak het geval is.

Het is weinig verrassend dat de reach langer wordt; 13 tot 19 millimeter naargelang de fietsmaat. Toch zijn dit kleinere waarden dan bij een groot deel van de concurrentie, maar het is bekend dat een Orbea eerder klein uitvalt en dat je bij hen vaak beter voor een grotere fietsmaat kiest dan dat je gewoon bent. De 27,5″-wielen – waarmee voorheen de S en M werden uitgerust – verdwijnen volledig uit het aanbod.

De OMX-versie van de Alma verbergt nog enkele functies die het bekijken waard zijn. Aan de achterkant zien we een Flatmount-bevestiging voor de remklauw, een zeer compacte standaard die komt overgewaaid van de koersfietsen.

Orbea voorziet een zeer kleine chainguide met een Type E-bevestiging, wat wil zeggen dat deze een plaats krijgt rond het volledige bottom bracket. Op die manier kon men gewicht besparen (wanneer je zonder kettinggeleider rijdt) en verzwakt het frame niet door het schroefgat dat men in dat geval voorziet.

Orbea ging niet tot het uiterste om gewicht te besparen en bewaarde enkele technische oplossingen die, ook al wegen ze enkele grammen, het onderhoud vergemakkelijken of de fiets beschermen. Denk maar aan de volledig geleide interne doorvoer van de kabels, de universele achterpat van Sram, de bescherming van de liggende achtervork die het lawaai van de ketting moet verminderen en de Acros Blocklock.

Tot slot wordt de Alma uitgerust met een zadelpen met een diameter van 27,2 millimeter. Van origine is dit een stijve zadelpen, maar optioneel kan je ook een dropper post van 80 millimeter aanschaffen. Achteraan past er maximaal een remschijf van 160 millimeter; bij het kettingblad is dat maximaal 36 tanden (of 34 voor een ovaal kettingblad).

Ook de Alma kan je naar wens personaliseren via MyO (wat staat voor My Orbea) met enkele nieuwe kleurtjes en motieven.

De OMX-familie van de Alma is het topaanbod en telt 3 modellen. De M-LTD versie is net zoals vorig jaar uitgerust met een stijve voorvork met de naam Spirit, maar je kan ook voor een geveerde voorvork opteren. De Spirit weegt 500 gram en is 501 millimeter hoog, wat overeenkomt met een vork met 100 millimeter veerweg die ingesteld staat met een sag van 20%. Hierbij een overzicht van de drie OMX-modellen:

  • Alma M-LTD, 7499 euro: Orbea Spirit-vork, Sram XX1 Eagle AXS-aandrijving, Sram Level Ultimate-remmen, DT Swiss XRC 1200-wielen (interne breedte van 30 millimeter), Maxxis Rekon-banden (29 x 2.35, EXO-karkas, 120 tpi)
  • Alma M-Team, 4999 euro: Fox 32 SC Factory-vork, Shimano XTR-aandrijving, Shimano XT-remmen, DT Swiss XR 1650-wielen (interne breedte van 25 millimeter), Maxxis Rekon-banden (29 x 2.35, EXO-karkas, 120 tpi)
  • Alma M-Pro, 3999 euro: Fox 32 SC Factory-vork, Shimano XT-aandrijving, Shimano XT-remmen, DT Swiss X1900-wielen (interne breedte van 25 millimeter), Maxxis Rekon-banden (29 x 2.35, EXO-karkas, 120 tpi)

Net daaronder vinden we de familie met carbon OMR-frames, een iets zwaarder maar ook iets steviger carbon. Dit frame zou 1100 gram wegen (medium) en laat onder meer de Flatmount-bevestiging voor de achterste remklauw achterwege. Ook de personalisatie van de lakkleur van het frame via MyO is niet langer mogelijk (de verschillende opties van afmontage wel). Er staan 4 modellen op het programma:

  • Alma M25, 2699 euro: Fox 32 SC Performance-vork, Shimano SLX / XT-aandrijving, Shimano Deore-remmen, DT Swiss X1900-wielen (interne breedte van 25 millimeter), Maxxis Ikon-banden (29 x 2.2, EXO-karkas, 120 tpi)
  • Alma M30, 2199 euro (foto): RockShox Sid Select-vork, Shimano Deore / SLX / XT-aandrijving, Shimano Deore-remmen, Orbea OC1-wielen (interne breedte van 25 millimeter), Maxxis Ikon-banden (29 x 2.2, EXO-karkas, 60 tpi)
  • Alma M50-Eagle, 1699 euro: RockShox Judy Silver-vork, Sram NX Eagle-aandrijving, Shimano MT201-remmen, Orbea OC1-wielen (interne breedte van 25 millimeter), Maxxis Ikon-banden (29 x 2.2, EXO-karkas, 60 tpi)
  • Alma M50, 1699 euro: RockShox Judy Silver-vork, Shimano Deore-aandrijving, Shimano MT201-remmen, Orbea OC1-wielen (interne breedte van 25 millimeter), Maxxis Ikon-banden (29 x 2.2, EXO-karkas, 60 tpi)

De goedkoopste versies van de Alma zijn uitgerust met een aluminium frame, waarvan het gewicht 1650 gram zou bedragen (medium). Hier zijn enkele belangrijke technische wijzigingen te melden: naast de Flatmount-standaard verdwijnt ook de Acros Blocklock, heeft het bottom bracket een BSA 73-standaard (tegenover PF92 op de carbon frames) en is ook de geometrie een tikkeltje anders. De liggende achtervork is op deze modellen 5 millimeter langer en de balhoofdbuis 10 millimeter, wat de stack hoger maakt. Er zijn 4 modellen beschikbaar:

  • Alma H10-Eagle, 1299 euro: RockShox Judy Silver-vork, Sram NX Eagle-aandrijving, Shimano MT201-remmen, Orbea OC1-wielen (interne breedte van 25 millimeter), Maxxis Ikon-banden (29 x 2.2, karkas 60 tpi)
  • Alma H20, 1199 euro: RockShox Judy Silver-vork, Shimano Deore / SLX-aandrijving, Shimano MT201-remmen, Orbea OC1-wielen (interne breedte van 25 millimeter), Maxxis Ikon-banden (29 x 2.2, karkas 60 tpi)
  • Alma H30, 999 euro: RockShox Judy Silver-vork, Shimano Deore-aandrijving, Shimano MT201-remmen, Mach1 Klixx-wielen (interne breedte van 23 millimeter), Maxxis Ikon-banden (29 x 2.2, karkas 60 tpi), geen opties mogelijk
  • Alma H50, 899 euro: RockShox Judy Silver-vork, Shimano Deore 11-speed aandrijving, Shimano MT201-remmen, Orbea Black Rock-wielen (interne breedte van 23 millimeter), Maxxis Ikon-banden (29 x 2.2, karkas 60 tpi), geen opties mogelijk

We hebben nog geen kans gehad om een testrit te maken met de nieuwe Orbea Alma, iets wat ons wel al lukte met de nieuwe Oiz 2021: https://www.vojomag.nl/nieuw-orbea-2021-de-oiz-krijgt-een-nieuw-jasje/

Meer info via orbea.com

Foto’s copyright Orbea