Test | Hammerhead Karoo 2-gps: Klein Duimpje met potentieel

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test | Hammerhead Karoo 2-gps: Klein Duimpje met potentieel

In de wereld van gps-toestellen nemen verschillende minder populaire spelers het op tegen het gigantische Garmin. Hammerhead is er daar een van. Het nieuwste model, de Karoo 2, heeft sterke punten in huis, maar zijn ze genoeg om de marktleider te doen beven?

Hammerhead verscheen in 2017 via crowdfunding op de markt met een opvallend toestel: een gps in de vorm van een hamer, vandaar de naam, die simpelweg voorzien was van leds. Vervolgens greep het merk terug naar een meer conventioneel ontwerp met de Karoo 1, voordat het in januari 2022 werd geïntegreerd in de Sram-groep. Dit keer ontwikkelde het Amerikaanse merk in samenwerking met Hammerhead de Karoo 2.

Sram lijkt dus maar niet te stoppen met meer elektronica toe te voegen aan het aanbod, nadat het eerder verschillende sensoren onder de AXS-noemer integreerde, zoals de Airwiz (kleine sensor die permanent de druk in de veringen controleert) of de Quarq TyreWiz (monitoring van de druk van de banden). Voor ons een nieuwe aanwijzing dat er wel eens een Sram-motor, die we al hebben gespot tijdens de openingsmanche van de EWS-E in Tweed Valley, zit aan te komen.

Behuizing: moderner

We kwamen deze tweede versie van de Karoo tegen tijdens Eurobike 2022. Dit nieuwe toestel brengt een grote esthetische evolutie met zich mee, want het ontwerp is veel moderner en minder omvangrijk. De afmetingen bedragen 100,6 x 60,8 x 19,3 millimeter en het toestel weegt (door ons nagewogen) 124,8 gram. Ter vergelijking: de Edge 1040 van Garmin meet 117,6 x 59,3 x 20,0 millimeter voor 126 gram.

Ook het diagonaal gemeten scherm van 81 millimeter (3,2 inch) wordt moderner en kan voortaan rekenen op een resolutie van 480 x 800 pixels (tegenover 88,9 millimeter diagonaal en 282 x 470 pixels voor de Garmin 1040). Het grote voordeel is dat het een touchscreen heeft, maar het kan net zo goed worden bediend met 4 knoppen – respectievelijk aan de twee zijkanten van het apparaat – wat erg praktisch kan zijn in meer grillige omstandigheden zoals modder, regen of sneeuw.

Hammerhead is vol lof over dit scherm, want het merk legt uit dat deze Karoo 2 “het breedste kleurenspectrum en tweemaal de pixeldichtheid (292PPI) heeft van zijn naaste rivaal, dat allemaal op een responsief smartphone-achtig touchscreen.” De marketingstrijd is duidelijk volop losgebarsten in dit segment, maar we moeten toegeven dat de kleuren van het scherm ons aangenaam hebben verrast en dat de touchscreen aangenaam en vloeiend werkt.

We worden nog meer verrast wanneer we de Karoo 2 omdraaien, aangezien Hammerhead heeft gekozen voor een nieuw en eigen bevestigingssysteem. Waar we bij Garmin gewoon zijn aan een bevestiging die op de behuizing zit, kiest Hammerhead voor een uitholling waarin de houder komt te blokkeren.

Het merk van de Sram-groep levert echter standaard een adapter voor Garmin-bevestigingen mee bij de gps. Waarom het wiel opnieuw uitvinden, toch? Naast deze adapter wordt de Karoo 2 ook geleverd met een stuurbevestiging (voor een diameter van 31,8 millimeter), een polsbandje, een oplaadkabel en zelfs een kleine inbussleutel om de houder te installeren.

Werking van de gps: verbluffend eenvoudig

Eenmaal ingeschakeld, biedt de Hammerhead Karoo 2 een mooi startscherm om tussen de verschillende profielen te navigeren. Het gebruik van afzonderlijke profielen is erg praktisch, omdat je hiermee respectieve weergaven en instellingen kunt hebben, afhankelijk van de praktijk of de fiets van de dag (MTB, gravel, indoor, weg, enz.).

De Karoo 2 bevat ergonomische menu’s. De gps zit niet vol met een veelheid aan submenu’s waarin men gemakkelijk zou kunnen verdwalen. Hammerhead lijkt gekozen te hebben voor eenvoud waardoor je alles makkelijk bij de hand hebt en alles mooi op zijn plaats lijkt te staan. Helaas blijft er een zwart puntje: op dit moment wordt alleen Engels ondersteund door de boordcomputer. Zelfs zonder diepgaande kennis van de taal van Shakespeare lukt het wel om met het toestel te werken, al blijft het voor sommige gebruikers een ongemak.

Op papier worden de 2 belangrijkste lokalisatiesystemen (GPS en GLONASS) ondersteund, maar GALILEO ontbreekt. Er is echter compatibiliteit met het Chinese COMPASS-systeem en het Japanse QZSS-systeem, die zich de laatste tijd snel hebben ontwikkeld. Deze zijn voorlopig nog niet in de mogelijkheid om de grote gebruikte systemen te vervangen, maar hun integratie in de Karoo 2 lijkt ons een verstandige beslissing.

Qua connectiviteit is de Karoo 2 uiteraard ANT- en ANT+-compatibel, maar hij beschikt ook over Bluetooth 4 en WIFI. Het toestel is aan de achterkant voorzien van een sleuf voor een simkaart om te profiteren van het mobiele netwerk. Door de Bluetooth-verbinding kunnen meldingen van de telefoon direct op de gps weergegeven worden tijdens het fietsen. Uiteraard kan ook een Sram AXS-aandrijving gekoppeld worden aan de gps, net zoals een hometrainer of Garmin Varia.

Let op, elektrische aandrijvingen van Shimano waren voorheen compatibel met Hammerhead-apparaten, maar de toetreding van het merk tot de Sram-groep maakte daar een einde aan. Het is dus niet meer mogelijk om je Di2-aandrijving aan je Karoo 2 te koppelen.

Dankzij de WIFI kan je de gps synchroniseren met het “Hammerhead Dashboard”. Deze bijzonder aantrekkelijke en verfijnde website van het merk maakt het mogelijk uitstapjes te creëren of te synchroniseren met diensten van derden zoals Strava, komoot, … Het is ook via deze website dat de import van trainingen gebeurt.

Op papier lijkt het maken van een route in het “Hammerhead Dashboard” kinderspel. In de praktijk is de tool echter een beetje terughoudend om MTB-paden te nemen en geeft hij er de voorkeur aan om deze via brede nabijgelegen wegen te omzeilen. Het vraagt wat geduld om de tool te ‘dwingen’ de juiste wegen te kiezen, of je kan andere routeplanners gebruiken en nadien het GPX-bestand op dit “Dashboard” importeren.

Van een app voor de smartphone wordt niet gesproken. Vlak na de activiteit kan dit frustrerend zijn, maar echt analyseren van je rit doe je toch sneller via het Hammerhead Dashboard. Wie website zegt, zegt verbinding met de gps via een wifi-netwerk … Het is dus onmogelijk om op het laatste moment een route toe te voegen via Bluetooth, dat is jammer!

Fietscomputer/trainingsfuncties

Aanpassingen mogelijk maken volgens de smaak van de gebruiker, dat is de missie die Hammerhead aan deze Karoo 2 heeft toevertrouwd. De “In-ride” gegevensschermen (begrijp: tijdens een activiteit) kunnen naar believen worden gewijzigd, en dit afhankelijk van het gekozen profiel.

Hammerhead onderscheidt zich door een veelheid aan gegevens in grafische vorm aan te bieden, wat mooier is dan het doorgaans digitale display van zijn belangrijkste concurrenten. Zo kun je jouw versnelling, hartslag of zelfs het hoogteverschil tijdens de volgende kilometers visualiseren. De functionaliteit is prettig in gebruik, maar het is niets revolutionairs.

Wat trainingsprogramma’s betreft, ondersteunen zowel de Karoo 2 als de website van Hammerhead het maken ervan niet, alleen het importeren ervan. Hammerhead heeft ervoor gekozen om samen te werken met TrainingPeaks en de mogelijkheid tot een automatische synchronisatie toe te passen. Merk echter op dat het ook mogelijk is om je trainingsbestanden eenvoudig te importeren op het Hammerhead-platform.

Eenmaal geïmporteerd in de gps is het volgen van een trainingsprogramma heel eenvoudig. Op dit gebied krijgt de grafische weergavefunctie meer betekenis, met informatie die prominenter wordt weergegeven en gemakkelijker te volgen is.

Opslagruimte, autonomie en prijs:

De Karoo 2 heeft een opslagruimte van 32 GB, zonder mogelijkheid om dit uit te breiden. Je zal dus moeten kiezen welke routes of gemaakte ritten je op de gps laat staan indien je niet wil dat hij verzadigd raakt.

Het Amerikaanse merk kondigt een actieradius aan van 12 uur onder normale omstandigheden, met een volledige herlading in minder dan 3 uur en het opladen van de eerste 30 procent van de batterij in minder dan 30 minuten. Opladen doe je via een USB-C poort.

De Karoo 2 wordt verkocht voor 399 euro. Hoewel de prijs terecht onder de prijzen van Garmin ligt, is hij vergelijkbaar met de gemiddelde prijs van de rest van de concurrentie.

Hammerhead Karoo 2: de terreintest

We wisselen de houder van ons gebruikelijke Garmin-toestel niet en maken gebruik van de door Hammerhead meegeleverde adapter om de Karoo 2 op ons stuur te monteren. Deze laatste is in grootte vergelijkbaar met een Wahoo Elemnt Roam; niet te groot of te klein dus.

Na afloop van meerdere ritten en vele testweken vertoont de Karoo 2 geen krassen, noch op het chassis, noch op het scherm. Dit is voldoende om een ​​zekere robuustheid te suggereren. De verzonken randen zijn echter een toevluchtsoord voor vuil- en modderresten …

Indien we deze Karoo 2 zouden moeten situeren ten opzichte van de concurrentie, dan ligt de keuze voor de hand: juist tussen een zeer (te?) complete Garmin en een eenvoudigere maar even doeltreffende Wahoo. Deze Hammerhead heeft niet de vele functies die te vinden zijn op een Garmin-apparaat uit de 530/830/1040-reeksen, maar heeft niettemin alle functies die de meesten van ons nodig hebben. We vinden dus een eenvoud in gebruik die vergelijkbaar is met die van een Wahoo, zonder dat we een smartphone-app moeten doorlopen zoals op het Amerikaanse merk.

Zoals we eerder hebben uitgelegd, is de algemene ergonomie redelijk goed en was de bediening gemakkelijk, zelfs voor de mindere “nerds” onder ons. De menu’s zijn teruggebracht tot het hoogst noodzakelijke en de functionaliteiten zitten waar je ze verwacht.

Naast het opstarten en het initiële laden van het menu bij het openen, wat meestal langer duurt dan bij zijn belangrijkste rivalen, vertoont de Karoo 2 geen vertraging tijdens het gebruik. Het reactievermogen komt dicht in de buurt van dat van een smartphone. Het aanraakscherm speelt ook een rol in dit gebruikscomfort, en de duplicatie ervan met de knoppen gebeurt over het algemeen instinctief. Merk ook op dat het scherm een ​​antireflectiebehandeling heeft ondergaan, waardoor je het scherm duidelijk kunt zien, zelfs als de zon erop schijnt.

Het aansluiten van verschillende sensoren (hartslag, vermogensmeter, …) is ook heel eenvoudig. Wat de vermogensmeter betreft, kan je met de Karoo 2 de waarden van de vermogenszones definiëren, maar ook het aantal gewenste zones, wat niet vaak het geval is. Wanneer we de Karoo 2 koppelen aan een Varia-fietsradar van Garmin, dan worden de voertuigen die achter ons aankomen weergegeven in de vorm van een gele band, net zoals op een Garmin-apparaat.

Ook voor de navigatie heeft Hammerhead gekozen voor eenvoud. De “Open Street Maps”-basiskaart is overzichtelijk en laat zich vrij gemakkelijk lezen. Dit is echter ook niet de meest uitgebreide kaart op de markt en er kunnen soms wat kleine singletracks ontbreken. De Karoo 2 is uitgerust met een vrij betrouwbaar automatisch pauzesysteem, dat bij lage snelheid niet meteen ingrijpt bij het minste obstakel.

Op het scherm informeert een klein indicatievenster constant over de volgende richtingsverandering. Wanneer het dichterbij komt, wordt aanvullende informatie weergegeven terwijl een akoestisch signaal de gebruiker waarschuwt. Het systeem is redelijk goed gemaakt en aangenaam in gebruik op de paden.

Wanneer je je van weg vergist of wanneer er een verplichte omleiding opduikt, biedt de Karoo 2 direct een route aan om weer op de aanvankelijk gevolgde route te komen. Om aan te geven dat je op een afwijkende route zit, is deze rood gekleurd, net als de richtingaanwijzers op de datapagina’s.

Een functie die we leuk vonden, is de grafische weergave van het stijgingsprofiel, genaamd “Climber”

Een functie die we leuk vonden, is de grafische weergave van het stijgingsprofiel waarmee je een overzicht hebt van het stijgingspercentage en de resterende hoogte. Genaamd “Climber” en vergelijkbaar met Garmin’s “Climb Pro” of Wahoo’s “Summit”, heeft deze functie ten opzichte van de twee bovengenoemde concurrenten het voordeel dat het zelfs buiten een vooraf opgenomen route beschikbaar is.

Het opslaan van gegevens door de Karoo 2 verloopt zeer betrouwbaar. Er is zoals gezegd geen app voor de smartphone beschikbaar om alle informatie te raadplegen die door de gps is geregistreerd na je tocht. Het wordt je dus enigszins opgelegd om de Hammerhead-website te gebruiken. Deze website is echter niet de meest gedetailleerde en de meest nieuwsgierigen zullen zich daarom moeten wenden tot een platform van derden om hun activiteit in detail te analyseren.

De autonomie is voldoende voor dagtrips, maar nog niet van dien aard om de nieuwste modellen van Garmin in verlegenheid te brengen. Het is altijd moeilijk om hieromtrent exacte cijfers te geven, aangezien veel factoren een rol spelen: helderheid, aantal aangesloten sensoren, … Hoe dan ook, de schatting van de 12 uur autonomie van Hammerhead komt overeen met onze uiteenlopende ervaringen op de paden. Houd er echter rekening mee dat opladen tijdens gebruik mogelijk is en dat daarvoor een ​​externe batterij op de gps kan worden aangesloten.

Tot slot willen we de follow-up van Hammerhead onderstrepen, die (zeer) regelmatige updates uitvoert om mogelijke problemen te verhelpen, nieuwe functionaliteiten toe te voegen of zijn gps reactiever te maken. Er was een merkbaar verschil in gebruik tussen de Karoo 2 toen deze werd uitgebracht en de huidige versie die nu is gecorrigeerd door deze meerdere updates. In een paar maanden tijd heeft het apparaat van Hammerhead een echte plaats voor zichzelf veroverd als concurrent van Garmin.

Verdict

Waar de eerste generatie van de Karoo weinig kans leek te maken tegen zijn concurrenten vanwege zijn omvangrijke chassis, neemt Hammerhead met de Karoo 2 duidelijk revanche. De Karoo 2 is modern en robuust en heeft een verfijnd scherm dat prettig in gebruik is. Het apparaat beschikt over ergonomische menu’s, al zijn ze tot nu toe helaas alleen in het Engels beschikbaar. Verder is er geen mobiele app en de daaruit voortvloeiende noodzaak van een wifi-verbinding om de gps te synchroniseren. Het Kleine Duimpje dat Hammerhead is, heeft een mooie basis ontwikkeld om in de toekomst de gigant Garmin te bevechten, maar deze laatste van de troon stoten zit er voorlopig nog niet in.

Meer info via www.eu.hammerhead.io 

Hammerhead Karoo 2

€ 399,99

124,8 g

  • Duidelijk kleurenscherm
  • Ergonomie en eenvoud van de menu's
  • Werking van apparaat
  • Geen ondersteuning voor trainingsprogramma (er is een toepassing van derden voor nodig)
  • Gps en website enkel in het Engels beschikbaar
  • Geen app voor de smartphone
  • Wifi-verbinding verplicht (Bluetooth is niet voldoende)

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorAdrien Protano