Test nieuw | RockShox SID 120: vederlicht en bekwaam!

Techniek
24 March 2020 — Olivier Béart

RockShox onthulde enkele dagen geleden een nieuwe SID-familie voor crosscountry. Naast een ultralichte vork met een veerweg van 100 millimeter en twee achterdempers, presenteerde het merk ook een potigere SID met 120 millimeter veerweg en binnenpoten van 35 millimeter. Wij rijden ondertussen al enkele weken rond met dit laatste ‘new school crosscountry’-model en dit is onze eerste indruk.

Het mountainbiken en de verschillende disciplines zijn continu aan verandering onderhevig en ook de evolutie van onze fietsen staat dus nooit stil. In deze onophoudelijke beweging waarin het een het ander voortstuwt, moeten ook de onderdelen op elkaar aansluiten en coherentie geven aan deze ontwikkelingen. Dit is de reden waarom de nieuwe RockShox SID zich splitst met enerzijds de ultralichte SID SL en anderzijds de SID 120. Eerstgenoemde doet het met een veerweg van 100 millimeter en binnenpoten van 32 millimeter en is goed voor een gewicht van 1326 gram. De SID 120 is dan weer bedoeld voor zij die crosscountry in de ruimere zin van het woord beleven en op zoek zijn naar dat tikkeltje extra comfort.

In afwachting van een test van het lichte model en de achterdempers, mochten we in première de nieuwe RockShox SID 120 uitproberen. Wil je toch al meer weten over de rest van de nieuwe SID-familie, dan kan je terecht bij onze presentatie: www.vojomag.nl/news/nieuw-rockshox-een-sid-35mm-een-sid-sl-van-1320-gram-en-sidluxe-dempers.

Uit de naam kan je al afleiden dat de SID 120 het met 120 millimeter veerweg doet, met de mogelijkheid om dit te verminderen tot 110 millimeter. Om haar plaats te verdienen op downcountry fietsen – zoals de Orbea Oiz TR die als basis diende voor deze test – dikten de binnenpoten aan tot een diameter van 35 millimeter.

Tot in de kleinste hoekjes uitgehold

Dat weerhield RockShox er niet van om het gewicht van de SID bijzonder laag te houden. Het doel van het ontwikkelingsteam was om even goed of beter te doen dan de vorige SID World Cup 100mm met een carbon stuurbuis!

Om dat doel te bereiken, lieten de ingenieurs de CAD-software op volle toeren draaien en maakten ze jacht op het minste greintje vet. Enkel datgene dat structureel nodig was om de beste verhouding tussen stijfheid en gewicht te garanderen, bleef aan boord. RockShox volgt daarmee dezelfde weg als Fox op zijn F32 en F34 Step-Cast.

Dit alles resulteerde in veel hoekigere vormen van onder meer de magnesium vorkboog.

Onderaan zijn de buitenpoten volledig hol, tot daar waar de hydraulica zit. De patten zijn dan weer zeer groot, wat hen ook geschikt maakt voor naven met Torque Caps. Klassieke Boost 110-naven passen uiteraard ook op de nieuwe SID, net zoals op alle modellen van RockShox, maar met modellen met grotere flenzen geniet je van een tikkeltje meer stijfheid.

Carbon maakt op het t-stuk plaats voor aluminium. Doordat de technische evolutie niet stil staat, zijn de zwarte vezels hier niet meer onontbeerlijk. Het verschil in gewicht wordt immers steeds kleiner. Door carbon overboord te kieperen, maakte men ook meteen komaf met de gecompliceerde manier van produceren en het duurdere prijskaartje. De terugkeer naar aluminium leidt er ook toe dat er geen specifieke expander meer nodig is die toch maar extra gewicht toevoegde en die de headset niet altijd evengoed samendrukte als een conventionele ster.

Het streven naar een zo laag mogelijk gewicht werd tot in de kleinste puntjes uitgevoerd. De knop van de rebound is niet meer of minder dan een ruwe inbussleutel (die verwijderbaar is om desgewenst nog wat grammen te besparen). Bovenaan de vork zien we dat de dop van het ventiel en de lockout zo eenvoudig mogelijk zijn gehouden.

Eenvoudig wil niet zeggen slecht afgewerkt. De afwerking is immers prachtig, ongeacht vanuit welke hoek we kijken naar deze nieuwe RockShox SID 120.

Maar wat is nu het resultaat op de weegschaal? Ons testmodel klokte af op 1530 gram, ofwel 7 gram minder dan het door het merk aangekondigde gewicht. En nadat we de stuurbuis hadden afgezaagd op 155 millimeter, zakten we zelfs naar 1490 gram, amper 10 gram meer dan de carbon SID World Cup die we hebben gewogen tijdens onze test begin 2017. Dit is echter ook 100 gram lichter dan zijn grootste concurrent, de Fox 34 SC, waarvan het afgezaagde exemplaar tijdens onze test bleef steken op 1628 gram. Idem voor de Suntour Axon 34 Werx, die legde tijdens onze test 1614 gram op de weegschaal. Kortom, sterk werk van RockShox.

Charger Race-dempercartridge

Binnenin de vork ging de grammenjacht onverstoord verder, wat resulteerde in een nieuwe hydraulische Charger Race-dempercartridge. Ook hier werd zo veel mogelijk uitgehold of minimalistisch gehouden. Daarnaast werd de hoeveelheid olie verminderd, wat ervoor zorgt dat er meer dan 100 gram werd bespaard in vergelijking met het vorige model van de Charger-dempercartridge.

Bovenaan zit er een “bleed port”, die vergelijkbaar is met die op de laatste Reverb-dropper, om het systeem gemakkelijk en snel te ontluchten. Wanneer je met de lockout de vork dichtzet, dan is deze ook echt dicht en voel je niet de minste inzakking, wat xc-renners zullen appreciëren.

De nieuwe cartridge is verkrijgbaar als upgrade kit en kan worden aangepast aan oude SID’s vanaf 2014 en jonger! Let op, dit geldt enkel voor het 32 millimeter model, maar het gedrag en ontwerp zijn identiek aan het hier geteste model. Reken er echter niet op om een Charger Race SID 35mm cartridge op een Pike of Lyrik te monteren …

DebonAir

Binnenin werd de DebonAir-luchtkamer onder handen genomen, daarbij de trend volgend van de Pike en Lyrik. Maar in tegenstelling tot die laatsten, die werken met een SAG tussen de 25 en 35%, raadt men bij de nieuwe SID een SAG aan tussen de 15 en 25%. Dit omdat de veerweg korter is en men de vork zo hoger in de veerweg laat om reserve te behouden om de grootste schokken op te vangen.

Maxima Plush

Net als op de Pike en Lyrik en de laatste jaargang van de vorige SID, heeft RockShox gekozen voor de Maxima Plush-olie die ontwikkeld werd om wrijvingen te verminderen en de levensduur van de dichtingen te verlengen. Die afdichtingen tussen de binnen- en buitenpoten werden ontwikkeld samen met SKF, opnieuw om de wrijvingen te beperken.

Prijzen en versies

De nieuwe RockShox SID 120 is verkrijgbaar in twee versies: Ultimate (hier getest) en Select. Chassis en luchtgedeelte zijn identiek, maar de Ultimate-versie heeft recht op de nieuwe Charger Race-dempercartridge, terwijl de Select het houdt bij de dempercartridge van de vorige generatie. Merk op dat de nieuwe SID’s alleen worden aangeboden in 29″ (27,5″ is steeds minder aanwezig op de XC-markt) en met een offset van 44 millimeter.

De nieuwe SID’s zijn beschikbaar vanaf maart 2020 en, goed nieuws, de prijzen gaan naar beneden! Dat is zeldzaam genoeg om onderstreept te worden. De nieuwe SID duikt onder de grens van 1000 euro voor de Ultimate-versie (979 euro) en onder de 800 euro voor de Select-versie (759 euro). Ook daar wordt de kloof groter met Fox en Suntour die beiden boven de 1000 euro blijven steken.

RockShox SID 120: de terreintest

Als basis voor de test van deze nieuwe “grote SID” kozen we voor de Orbea Oiz TR, een van de eerste en beste vertegenwoordigers van de nieuwe “downcountry”-categorie. De Oiz TR is een lichte fiets met iets meer veerweg dan de klassieke XC-fietsen. De nieuwe SID 120 draagt zijn steentje bij om het gewicht van onze custom Oiz TR zo laag mogelijk te houden. Inclusief dropper post, banden van 2.35, pedalen, bidonhouder met multitool en plugkit komen we uit op 10,4 kilogram. Dat was enkele jaren geleden nagenoeg ondenkbaar.

Bij het afzagen en monteren van de aluminium stuurbuis dienen we geen specifieke voorzorgsmaatregelen te nemen. Prettig is ook de eenvoudige en goed doordachte geleiding voor de remleiding. Het instellen van de vork is kinderspel: we passen de druk aan volgens de aanbevelingen van het merk en we stellen de rebound in (tussenpositie + 3 klikken sneller) en dan basta! Diegenen die van plug & play houden, zullen er dol op zijn.

Van origine zit er slechts één volumespacer in de luchtkamer. Waar er vroeger minstens 2 of zelfs 3 nodig waren om de vork soepel te laten werken in het begin van de veerweg en voor voldoende ondersteuning in de tweede helft, hielden we het hier bij één spacer. Het werk dat aan het pneumatische gedeelte werd uitgevoerd, werpt duidelijk zijn vruchten af, net zoals al het werk aan de dichtingen en hydraulica.

Kleine schokken worden zachtjes geëlimineerd. Dit zijn duidelijk sensaties die je helemaal niet gewend bent op een XC-vork. De Fox F34 SC heeft een iets hardere aanpak en de Suntour mag dan wel iets zachter zijn dan de Fox, toch wordt ook zij verslagen door de nieuwkomer.

Door de soepele werking bestaat het risico dat de vork halverwege de veerweg plots brutaal induikt, maar op dat moment werken de Charger Race-cartridge en de DebonAir mooi samen om een perfecte ondersteuning te garanderen. We voelen dat we bovenaan in de veerweg blijven, zelfs wanneer we bergaf remmen voor een obstakel. De nieuwe SID 120 werkt foutloos en biedt onder alle omstandigheden een perfecte grip.

Ook bij grote schokken, het landen na een sprong of de opeenvolging van obstakels, is het resultaat verbluffend. De stijfheid van het chassis is op de afspraak en de vork verteert alles.

Aan het einde van de veerweg heb je niet het gevoel dat de vork dichtklapt. Ze blijft zacht haar werk doen. Het stijve chassis geeft geen krimp wanneer we de fiets door de bochten gooien.

Bij het blokkeren van de vork, is deze ook echt geblokkeerd. Wedstrijdrenners zullen dit appreciëren wanneer ze op asfalt een sprint om de zege uit de benen moeten schudden of op lange beklimmingen zonder noemenswaardige obstakels. Op technisch terrein activeren we de vork liever opdat ze haar werk kan doen (ook bergop) en we zo makkelijker de ideale lijn kunnen kiezen.

Ons testexemplaar was niet uitgerust met een remote lockout en eerlijk gezegd, hebben we die niet gemist. Ja, de vork werkt soepel en ze pompt licht wanneer je de vork niet blokkeert en recht op de trappers gaat staan. Maar het blijft binnen de perken. Misschien had een tussenpositie voor de compressie nog welkom geweest, maar de behoefte hiervoor is vooraan nog steeds minder dan achteraan.

Verdict

We hebben lang moeten wachten op de nieuwe generatie van de legendarische RockShox SID, maar het was het wel waard. Na deze eerste testweken, durven we al zeggen dat ze op de goede weg is om zich te positioneren als de beste vertegenwoordiger van haar categorie, ook al heeft ze stevige concurrentie. Ze zal zowel rustige toerrijders die op zoek zijn naar licht materiaal als wedstrijdrenners die in alle omstandigheden veel grip zoeken, kunnen bekoren. Deze SID 120 met binnenpoten van 35 millimeter is uitermate geslaagd en laten we met veel plezier onder onze Orbea Oiz TR staan. Zo kunnen we haar aan een duurtest onderwerpen en ze vergelijken met de SID SL 100mm die we binnenkort zouden moeten ontvangen voor een test.

Meer info via www.sram.com/en/rockshox/series/sid

Onze presentatie van de nieuwe RockShox SID-familie: www.vojomag.nl/news/nieuw-rockshox-een-sid-35mm-een-sid-sl-van-1320-gram-en-sidluxe-dempers.