Test | NoTubes Crest S1 – Asterion XC29: “Een upgrade zonder je te ruïneren? Leve aluminium!” - Test: NoTubes Crest S1

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | NoTubes Crest S1 – Asterion XC29: “Een upgrade zonder je te ruïneren? Leve aluminium!” - Test: NoTubes Crest S1

Het is een torenhoog cliché maar we herhalen het nog maar eens, indien je je fiets een upgrade wilt geven zijn de wielen een van de eerste dingen om eventueel te vervangen. Tegenwoordig heeft iedereen de mond vol van carbon en dit materiaal weet ook alle aandacht naar zich toe te trekken, omdat het meestal in dit materiaal is dat er veel nieuwigheden opduiken. Wij waren echter benieuwd of we voor een som van 500 à 600 euro goede aluminium wielen zouden vinden die een upgrade betekenen voor fietsen uit het instap- of middensegment. We namen de proef op de som met een dubbeltest van de NoTubes Crest S1, met een prijskaartje van 499 euro, en de Asterion XC29 met een adviesprijs van 599 euro.

 

Test: NoTubes Crest S1

De interne breedte van de velgen is hetzelfde (23 millimeter; volgens NoTubes perfect voor banden met een breedte van 2.0 tot 2.25″), maar de vorm van de velg is anders dan die van de Crest MK3-wielen en ze zijn (logisch) ook zwaarder. Zo is het profiel van de MK3 ronder en dat van de S1 hoekiger. De externe breedte bedraagt 26,6 millimeter op de Crest S1 en 26,3 op de Crest MK3.

De spaakgaten zijn voorzien van oogjes ter versterking, wat niet het geval is op de MK3-wielen. Er werd ook ander aluminium gebruikt: 6061 tegenover 6069 op de MK3. Dit alles zorgt ervoor dat een Crest S1-velg bijna 70 gram zwaarder is dan een Crest MK3-velg (433 tegenover 364 gram in 29″).

De wielen zijn gemonteerd rond een NoTubes Neo-naaf met een eenvoudige body (er bestaat ook een versie met een dood punt van 5 graden in de plaats van 10 graden bij het omzetten van de trapbeweging via de ketting naar de body), maar ze zijn wel verlost van de betrouwbaarheidsproblemen waar de eerste series last van hadden, zoals ook onze eerdere test van de Arch MK3 al uitwees (www.vojomag.nl/test-notubes-arch-mk3).

De bespaking had niet klassieker kunnen zijn, met zowel vooraan als achteraan 32 Sapim Race Black-spaken (op de NoTubes Crest MK3-wielen vinden we vooraan 28 spaken). De ganse wielset klokt af op een gewicht van 1831 gram. De prijs vernoemden we al eerder, die bedraagt 499 euro per paar. Ter vergelijking, een setje MK3-wielen kost 699 euro.

Op het terrein hebben we onze NoTubes Crest S1-wielen getest op een Scott Spark RC en een Rockrider XC500-hardtail van 1200 euro (onze test lees je hier: www.vojomag.nl/test-rockrider-xc500) met van origine zware 29″-wielen. Op deze laatste fiets wisten we met de Crest S1-wielen en lichtere banden (Hutchinson Skeleton) bijna één kilogram te winnen in vergelijking met de origineel gemonteerde wielen. Moeten we nog zeggen dat dit direct voelbaar was op het terrein?

Indien men ons op voorhand had gevraagd om het gewicht te raden, zouden we eerder gegokt hebben op 1700 gram, wat een honderdtal gram minder is dan hun reëele gewicht

Op de Spark namen ze de plaats in van een set carbon DT Swiss XMC1200-wielen. Mirakels bestaan niet, want in dat geval was het meteen voelbaar dat we een stapje achteruit hebben gezet. Maar de Crest S1-wielen zijn wel drie keer goedkoper dan de van origine gemonteerde exemplaren. Ze hebben een homogeen rijgedrag en accelereren vlot. Indien men ons op voorhand had gevraagd om het gewicht te raden, zouden we eerder gegokt hebben op 1700 gram, wat een honderdtal gram minder is dan hun reëele gewicht. We hebben ons nooit zorgen moeten maken over de stevigheid van de velgen. De spaken mochten nog iets meer onder spanning gebracht worden, maar toch kregen we nooit te maken met een slag in de wielen.

Wanneer we de wielen in de bochten onder druk zetten, voelen we ze een tikkeltje vervormen, wat eerder een goede zaak is om de renner te helpen. De NoTubes Crest S1-wielen voelen dan ook niet aan als een stuk beton en we zouden de algemene stijfheid als goed omschrijven. Op een duurdere fiets als de Spark zouden we ze gerust durven inzetten tijdens de wintermaanden of als trainingswielen om te vermijden dat we onze dure carbon wielen te snel zouden beschadigen. Op een goedkope fiets leveren ze een grote meerwaarde terwijl de totaalprijs van fiets en nieuwe wielen toch nog binnen het aanvaardbare blijft (onder de 1700 euro in het geval van onze Rockrider). Banden monteren is kinderspel en de breedte van 23 millimeter in combinatie met banden van 2.1/2.2″ is perfect voor een gebruik in XC/Sportieve tochten.

Verdict

De Notubes Crest S1-wielen gaan rechtstreeks het duel aan met wielen als de DT Swiss X1700 of Mavic CrossMax Elite. Ze zijn homogeen, rijden aangenaam en bewijzen dat het mogelijk is om zeer goede wielen te maken die geen rib uit je lijf kosten om ze aan te schaffen. We hadden misschien gehoopt dat ze iets lichter zouden zijn, maar tijdens het rijden valt van hun gewicht nauwelijks iets te merken en dat is het belangrijkste. We zien ze perfect als tweede wielset voor een dure topfiets of als upgrade voor de wielen van een goedkope fiets.

Meer info op www.notubes.com/crest-s1-wheelset en www.sabma.com

De test van de Asterion XC29 lees je hier: www.vojomag.nl/test-notubes-crest-s1-asterion-xc29-een-upgrade-zonder-je-te-ruineren-leve-aluminium/?more=3-test-asterion-xc29

DoorOlivier Béart

Test | NoTubes Crest S1 – Asterion XC29: “Een upgrade zonder je te ruïneren? Leve aluminium!” - Test: NoTubes Crest S1