Test Ride #19 | CushCore XC, Orange Seal & Michelin Force/Wild AM² - Test Ride: Orange Seal

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Test Ride #19 | CushCore XC, Orange Seal & Michelin Force/Wild AM² - Test Ride: Orange Seal

Orange Seal: melk is goed voor elk

Hoewel de binnenband bezig is met een comeback (zie Schwalbe & Pirelli), is de gouden standaard nog steeds om tubeless te rijden (al dan niet met een insert) en daarvoor heb je ontegensprekelijk een anti-lekvloeistof nodig. Deze moet in de eerste plaats je band luchtdicht maken bij montage, daarnaast gaatjes en hopelijk ook scheurtjes dichten en ook vloeibaar blijven in je band onder invloed van tijd en temperatuur. De sealant van Orange Seal zou dit allemaal uitmuntend doen, we zijn benieuwd!

We kregen twee busjes van de Regular Sealant opgestuurd. Eentje kwam met een handige injectieslang, waardoor je makkelijk vloeistof via je ventiel kunt (bij)vullen, de andere was een refill. Er is ook een Endurance-variant die minstens dubbel zo lang vloeibaar blijft dan de Regular en een Subzero-versie die bij extreem koude temperaturen ook blijft werken. Wij gingen de anti-lekvloeistof gedurende twee maanden testen in de Benelux en eventueel iets zuidelijker, dus voor ons was Regular al goed genoeg.

De lichtschuimende substantie heeft een oranje schijn en ruikt niet uitgesproken chemisch.  De vloeistof kleeft (initieel) niet en is bovendien ecologisch afbreekbaar. Wat ook betekent dat bij morsen je spatten makkelijk met een natte vod kunt opkuisen. We brengen ruim 100 ml in per wiel en merken enkele uren later dat onze nieuwe band nog steeds hard staat. Twee van de zes door Orange Seal aangekondigde key-points (het dichten van de poreuze binnenzijde van de band en het contact tussen rubber en velg hermetisch afsluiten) kunnen we al met veel voldoening afvinken.

Het belangrijkste punt is echter bij lekrijden het gaatje of scheurtje dichten en daarvoor moesten we eerst en vooral lekrijden. En dat hebben we niet gedaan, of toch wel? Een goed werkende anti-lekvloeistof dicht immers de gaten snel zonder dat je het merkt en al te veel lucht verliest. En ja hoor, na een brute rit in Kroatië merkten we bij het terug rijklaar zetten van onze fiets, dat de achterband toch wel iets zachter stond dan gewoonlijk. We bleken uiteindelijk op maar liefst 3 plaatsen te zijn lekgereden. Puntje 3, check!

Punt 4 is dat er na lekrijden een permanente plug wordt gevormd en dat bleek bij onze lekke band jammer genoeg niet zo te zijn. Als we de band terug op druk zetten (1.2 bar) begonnen de gaatjes weer te broebelen en moesten we toch een nieuwe buitenband monteren. Daarbij merkten we op dat de vloeistof, die toch al 6 weken in de band zat, onze CushCore insert en velglint mooi met rust had gelaten en niet had aangetast (punt 5 = niet corrosief), maar er bleef wel zo goed als niks meer van over. Op dat moment besloten we ook onze voorband om te wisselen naar een volumineuzer model en daar bleef iets meer, maar ook niet veel meer, van onze oorspronkelijke 100 ml over. De reden hiervan kan liggen bij verschillende oorzaken, maar punt 6 is voor ons toch geen volledig vinkje.

Verdict

Dat de Orange Seal werkt zoals aangekondigd hebben we zelf mogen ervaren. Gaten tot 6 millimeter worden efficiënt gedicht. Je bent dus niet alleen beschermd tegen doornen, maar ook tegen scherpe rotsen en scheurtjes. De vloeistof zelf droogt volgens ons iets te snel uit, maar daarvoor heb je de iets duurdere Endurance-variant. De goeie werking van de anti-lekvloeistof heeft bovendien in verhouding een heel schappelijke prijs

Orange Seal Regular Tubeless Sealant 273ml (met injectieslang)

€ 15,99

  • Dicht kleine en iets grotere gaatjes en scheurtjes (tot 6mm)
  • Is biologisch afbreekbaar en niet-corrosief
  • Droogt iets te snel op
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info op www.orangeseal.com

DoorJeffry Goethals

Test Ride #19 | CushCore XC, Orange Seal & Michelin Force/Wild AM² - Test Ride: Orange Seal