Test | Trek Fuel EX 9.9: je t’aime, moi non plus 

Techniek
19 June 2020 — Paul Humbert

Sinds Trek de Fuel EX vorig jaar een opfrisbeurt gaf, is hij meer dan ooit het all-mountain model van het merk. Na een eerste, korte kennismaking aan het eind van de zomer van 2019, mochten we hem vervolgens gedurende meerdere maanden testen in onze eigen contreien. We deden dat met het topmodel, de 9.9, waar we een intense maar bijwijlen complexe relatie mee beleefden. We leggen je alles haarfijn uit:

Reeds toen we tijdens het perskamp in Italië voor het eerst kennismaakten met de nieuwe Trek Fuel EX, viel ons het enorme potentieel van de fiets op. We gaan hem hier niet opnieuw in detail voorstellen – daarvoor kan je terecht in dit artikel: www.vojomag.nl/nieuw-trek-fuel-ex-2020-een-ware-allrounder – maar beperken ons tot een korte samenvatting.

 

 

Zoals we in de intro reeds vertelden, is de Trek Fuel EX het all-mountain model van het Amerikaanse merk. Met zijn veerweg van 130 millimeter achteraan en 140 millimeter vooraan is hij alvast allround inzetbaar.

Trek biedt maar liefst 8 verschillende maten aan (de XS in 27,5″, de S in 27,5 en 29″ en de rest in 29″) waaronder een zeer interessant tussenmodel: de M/L. De geometrie is modern en naargelang de maat wordt hij 10 tot 20 millimeter langer. Onze large heeft een reach van 470 millimeter. De balhoofdhoek bedraagt 66 graden, wat tegenwoordig standaard is voor deze categorie, en de liggende achtervork meet 437 millimeter. De zitbuishoek bedraagt 75 graden.

De Trek Fuel EX is uitgerust met een flip chip (Mino Link) waarmee je de geometrie lichtjes kan wijzigen. De overgrote meerderheid van onze test voerden we uit met de flip chip in de laagste stand.

In vergelijking met de vorige generatie is het vooral de kinematica die het grondigst werd gewijzigd. Het Amerikaanse merk liet de full floater-technologie achterwege omdat de nieuwste veringen en dempers almaar beter presteren. De achterdemper zit evenwijdig met de zitbuis en werd verankerd aan de schuine buis en de link. We zien tevens een scharnierpunt ter hoogte van de achteras (met de naam ABP wat staat voor Active Braking Point) om in alle omstandigheden over een actieve vering te beschikken.

De RE:Aktiv Thru Shaft-demper van Fox werd in samenspraak met Trek ontwikkeld. Hij kreeg een klein extern reservoir (External Thermal Compensator) om de warmte af te voeren en zo voor optimale prestaties te zorgen, zelfs tijdens lange afdalingen.

 

 

Tot daar de grote lijnen van de Fuel EX in het algemeen, laat ons nu eens kijken wat er nog speciaal is aan onze Fuel EX 9.9-testfiets. Het prijskaartje van 7499 euro maakt al meteen duidelijk dat het hier gaat om een topmodel. We hebben dan ook hoge verwachtingen, zowel wat de prestaties als de betrouwbaarheid betreft. En we kunnen al meteen met de deur in huis vallen dat de Fuel EX 9.9 ons op dat vlak niet ontgoocheld heeft, op één (groot) detail na.

De fiets is alvast prachtig afgewerkt. Op de liggende achtervork en onder de schuine buis werden de nodige beschermingen aangebracht. De blootgestelde delen vertonen alvast weinig sporen van impacts.

Kabels en leidingen rammelen niet en blijven mooi op hun plaats zitten. De Sram X01-aandrijving toonde zich bijzonder betrouwbaar en we hoefden de derailleurkabel nauwelijks aan te spannen. Er glipte wel een GX-cassette in de X01-montage. Deze is minder duur in aankoop maar presteert wel gelijkaardig. Uiteraard is deze cassette ook een tikkeltje zwaarder dan een X01-model.

 

 

Shimano XT 4-zuigerremmen zorgen ervoor dat de Fuel EX meteen tot stilstand komt, zelfs tijdens de langste afdalingen in de bergen. Daar dragen ook de remschijven van 203 millimeter (vooraan) en 180 millimeter (achteraan) hun steentje aan bij. Tijdens onze testperiode hebben we de remmen nooit moeten ontluchten.

 

De veringen van de Fuel EX 9.9 vormen de kern van het rijgedrag van de machine. Vooraan zit er een Fox 36 met een Grip2-dempercartridge. Eens je doorhebt hoe je alles fijn moet afstellen (wat best wat moeite kost), levert deze vork uitzonderlijke prestaties. Fox werkte nauw samen met Trek bij het ontwerpen van de demper zodat deze perfect zou passen bij de geometrie van de fiets. En we moeten toegeven dat het resultaat er mag zijn (hier lees je meer over de Tru Shaft-technologie: www.vojomag.nl/trek-reaktiv-thru-shaft-back-to-the-90s). De fiets reageert erg gevoelig en leest het terrein bijzonder goed.

Het kleine reservoir op de demper lijkt te doen wat hij met doen, want we merkten nooit enige vorm van oververhitting op, zelfs niet tijdens lange afdalingen in de Alpen.

Het comfort en het prestatieniveau van de veringen zijn zodanig dat je verwacht dat de fiets het tempo in steeds snellere secties kan bijhouden, maar dat is niet altijd het geval. Al ligt dat ook aan het feit dat je de neiging hebt hem steeds verder te pushen en uit zijn comfortzone te halen.

Het schoentje van de Fuel EX wringt bij de wielen. De 9.9 is uitgerust met een Bontrager Line Carbon 30-wielset en met Bontrager XR4-banden met een breedte van 2.6″. Deze banden zijn perfect geschikt voor compact en glooiend terrein en dankzij hun breedte bieden ze een kleine dosis extra grip. Echt veelzijdig zijn ze echter niet en ze hebben moeite om zich op los terrein vast te bijten. We kozen dan ook al snel voor een andere bandenset.

 

 

Op papier garandeert deze combinatie een grote levendigheid. Op het terrein is het geheel dynamisch, maar onder veel omstandigheden ook te stijf. Het was een van de dingen die tijdens onze test de meeste vragen opriep. We misten de nodige grip, comfort en simpelweg vertrouwen in de technische stroken en op paden met een losse ondergrond waar je dreigt weg te schuiven.

Het genadeschot volgde tijdens een redelijk ongevaarlijk uitje toen de achtervelg – zonder een grote impact – in twee brak. We namen contact op met Trek dat ons meteen doorverwees naar hun Carbon Care-garantie: www.trekbikes.com/nl/nl_NL/carbon_care_wheels.

 

 

Met de wielen hadden we dus wat tegenslag, het Bontrager-zadel daarentegen beviel ons uitstekend. En de bediening van de dropper post – met een drop van 170 millimeter – werkte soepel en nauwkeurig.

Het stuur – met een diameter van 35 millimeter – is goed geproportioneerd, maar misschien een tikkeltje te stijf.

 

 

Er zit nog een grote nieuwigheid aan deze Trek Fuel EX: het handschoenenkastje! Serieuzer nu, onder de bidonhouder zit een opbergruimte. Toegang is eenvoudig: via een hendel haal je het luik eraf. Vervolgens steek je je gereedschap in een hoes die in het frame past. Die hoes werd per vergissing niet meegeleverd op ons testmodel. We wikkelden dan maar een binnenband en CO2-patroon in een windjack en stopten dit in de opbergruimte.

De hendel van het achterwiel kan worden verwijderd en ‘verbergt’ een ​inbussleutel. Slim!

 

 

Tot slot nog een woordje over het frame dat een nieuw ontwerp kreeg en weer wat stijver werd dan het vorige model. De bovenbuis is recht en vrij breed en Trek geeft toe dat het de bedoeling was om een stijver frame te ontwikkelen. Ook de Fuel EX is uitgerust met een Knock Block die de rotatie van het stuur op een straal van 58 graden blokkeert, zodat de vork het frame niet kan beschadigen. De meningen van onze testers zijn op dit punt verdeeld. Niet dat we fouten merken aan dit systeem, maar wel omdat het soms onhandig kan zijn bij het transporteren van de fiets.

Trek Fuel EX 9.9: de terreintest

Hoog tijd nu om de balans op te maken op het terrein. De Trek Fuel EX heeft alle kleuren van de regenboog gezien. Hij ging door de handen van heel wat testers en vertoefde in de uithoeken van onder meer de Alpen, Elzas, Vogezen en Ardennen.

De Fuel EX 9.9 kan op elk terrein uit de voeten en je zal onder alle omstandigheden plezier beleven aan zijn stuur. De fiets is geen bliksemschicht en hij is niet de lichtste en ook niet de snelste bergop, maar hij doet duidelijk wat er van hem verwacht wordt en we aarzelen geen seconde om er uren mee door te brengen – met dank aan de rechte zitpositie.

Op vlakke wegen is hij levendig en gemakkelijk te hanteren. Eenmaal in de bergen houdt de kwaliteit van de constructie in combinatie met het uitstekende werk van de ophangingen, je op de been. Je waant jezelf bijna op een enduromachine. De Fuel EX is dan ook erg breed inzetbaar, wat een van zijn sterkste punten is.

We voelden ons meteen thuis op deze Fuel EX: de ergonomie, de onderdelen, de afmetingen, alles klopte. Voeg daar de praktische opbergruimte in het frame aan toe en we voelden ons klaar voor alles.

 

 

Het mag dan wel duidelijk zijn dat we een boontje hadden voor de fiets, toch was onze relatie met de Fuel EX niet altijd even gemakkelijk. Met een stijf frame, een stevige cockpit, een Fox 36 (die we ook op endurofietsen tegenkomen) en carbon Bontrager-wielen, liet de fiets zich niet zomaar doen. Bij het remmen en het nemen van bochten moesten we dan ook goed bij de leest blijven. We hadden al snel het gevoel van “te stijf, te glibberig, te snel tegen de vlakte, …”

De oorspronkelijke banden werden dan ook al vlug ingeruild voor een setje van 2.5″ met iets grotere noppen. En dat verschil is meteen voelbaar bij het remmen en in de bochten. We stelden ook de veringen nog wat fijner af voor wat extra comfort. Toch is de fiets niet altijd vergevingsgezind wanneer je van je lijn afwijkt, zeker niet op natte ondergrond of op wortels.

Het komt regelmatig bij ons op dat we dol zijn op deze fiets, maar dat dit niet wederzijds is. Met het nodige geduld leren we hem echter beter begrijpen en leren we wanneer we voorzichtig moeten zijn. Het is aan ons om ons aan te passen. Onze relatie werd rustiger, net zoals onze uitstapjes, want we moeten toegeven dat we door dit alles toch steeds met de handrem op rondreden. Het is dan ook niet de fiets waar we al het snelst de berg mee afdonderden. En ook niet diegene waarmee we met een gerust gemoed in de modder gingen spelen.

Voor een gebruik op een droge en compacte ondergrond begrijpen we de keuze voor meer stijfheid, maar we hebben het gevoel dat deze montage niet is bedacht voor een … Europese ondergrond. Terwijl we regelmatig praten over een upgrade om een ​​fiets te verbeteren, denken we nu eerder aan een downgrade, bijvoorbeeld met een goed paar aluminium wielen die vergevensgezinder zijn en toch even levendig.

Verdict

 

 

De nieuwe Trek Fuel EX 9.9 wist ons wel te bekoren. Je kunt er zowel uren op rondcruisen als dagenlang mee van de bergen donderen. Hij is prachtig afgewerkt en uitgerust met topmateriaal dat we niet op een fout konden betrappen, behalve dan de wielen. En ja, hij heeft een stevig karakter, waar we soms mee botsten maar nog vaker compleet gek van waren.

Trek Fuel EX 9.9

  • Geometrie, ergonomie
  • Veringen & kinematica
  • Afwerking
  • Te grote zijdelingse stijfheid
  • Bontrager Line Carbon 30-wielen braken tijdens de test
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 7499,00
Gewicht: 13,2 kg (large, tubeless, zonder pedalen)

Meer info via www.trekbikes.com

Onze presentatie van de Trek Fuel EX: www.vojomag.nl/nieuw-trek-fuel-ex-2020-een-ware-allrounder 

Onze test van de Trek Top Fuel: www.vojomag.nl/test-trek-top-fuel-9-9-trailbike-met-crosscountry-racegenen