Wegwijs in de Schwalbe XC/Marathon bandencollectie met Erno McCrae

Techniek
10 December 2022 — Jeffry Goethals

Het Duitse Schwalbe is een heel gekende bandenfabrikant, met bijna duizend-en-één keuzes op gebied van profielen, karkassen, diameters en compounds. Door de vele (rubber)bomen zie je echter dikwijls het bos niet meer. Wij gingen daarom, samen met de Belgische top XC-renner Erno McCrae, aan de slag met hun collectie XC/Marathon-banden. We hadden als doel om tot één combinatie te komen, die in alle omstandigheden én voor iedereen altijd een heel goede bandenkeuze is. Ambitieus … en we stelden ons zeker op voorhand de vraag of dat überhaupt wel mogelijk is?


Kijk, we geven het direct toe. We hebben een bandenfetisj! We krijgen niet genoeg van de subtiele tot soms drastische invloed die een stuk rubber kan hebben op onze rij-ervaring. We kunnen uren palaveren over de rolweerstand en de grip van een band. En daarbij ook over de vorm en stevigheid van het karkas, de lekbestendigheid, de slijtvastheid, de kleur van de flanken, het gewicht …

Er zijn echter ontelbare modellen beschikbaar op de markt, allemaal met hun specifieke eigenschappen en kwaliteiten. Indien we geen conclusies zouden trekken en beslissingen nemen, dan zouden we blijven koffie drinken aan de keukentafel en nooit meer op de fiets en in het bos belanden. Een collectie waar heel veel over te vertellen valt, is het XC/Marathon-gamma van de Duitse bandenfabrikant Schwalbe. Met hun verschillende profielen, compounds, diameters en karkassen, heb je bijna een encyclopedie nodig (of een ervaren specialist zoals Erno) om een weloverwogen bandenkeuze te maken.

In het 26″ tijdperk was het nochtans makkelijk. Je nam een Rocket Ron als voorband en een Racing Ralph als achterband. Reed je marathons dan mocht je niet vergeten de SnakeSkin-versie te nemen. Maar zou het niet mogelijk zijn om één combinatie te kiezen die “altijd” goed is? Om dat uit te zoeken beginnen we met het begin en dat zijn de …

Profielen


We starten met de profielen omdat de naam van de band verschilt afhankelijk van het noppenpatroon. Als we binnen het XC/Marathon-segment blijven van Schwalbe dan heb je:

  • De Thunder Burt: een band met een centrale strook met uiterst kleine vierkante nopjes en kleine zijnoppen (lees hier er meer over).
  • De Rocket Ron: een band met iets grotere rechthoekige noppen die relatief ver uit elkaar staan.
  • De Racing Ray: een band met gelijkaardige zijnoppen als de Rocket Ron, de centrale noppen staan echter in de rijrichting.
  • De Racing Ralph: een band met gekruiste zijnoppen, waarbij de lage langwerpige noppen in het centrale profiel horizontaal liggen.

In het verleden kon je bij ons al lezen dat we heel enthousiast zijn over de Racing Ray/Ralph combinatie. Over de Rocket Ron hebben we daarentegen sinds de start van Vojo (in 2014 in het Frans en 2017 in het Nederlands) nooit iets geschreven. Is deze dan, sinds de overstap naar 29″ en zijn re-design, niet meer van toepassing? We komen in dit artikel zeker op deze klassieke band terug.

Als je op de website van Schwalbe de XC/Marathon filter selecteert, krijg je ook nog de Wicked Will (lees hier onze test) alsook de Nobby Nic … In dit artikel (Nieuw | Schwalbe ‘Super’: vernieuwde karkassen en nieuwe profielen) hebben we het kort over de nieuwste versie van deze laatste. Hebben deze agressievere profielen een plaats in de kast van de echte XC/Marathon-rijder? Ook hier komen we later op terug.

Karkassen


In het artikel waar we net naar het nieuwste profiel van de Nobby Nic verwezen, hebben we het ook uitgebreid over de verschillen soorten karkassen. We vatten uit dat artikel graag samen wat belangrijk is voor XC/Marathon gebruik. Voor de duidelijkheid: we bespreken hier enkel de Evolution Line en niet de Performance Line, bestaande uit goedkopere banden met hetzelfde profiel met een minder complexe rubberopbouw. De prijs is ongeveer de helft lager, maar je hebt ook dikwijls meer rolweerstand, minder grip, lagere lekbestendigheid en een slechtere slijtvastheid.

Bij de “duurdere” banden heb je enerzijds het SuperRace-karkas en anderzijds het SuperGround-karkas. De XC/Marathon-profielen zijn steeds verkrijgbaar in beide types. De Wicked Will en Nobby Nic zijn ook in SuperTrail-karkas te krijgen, maar dat is wegens het gewicht geen type dat past in onze opzet.

Het grote verschil tussen de beide XC/Marathon-karkassen is dat bij de SuperGround er een verstevigende SnakeSkin-laag (geel op de afbeelding rechts) loopt van de ene bandhiel naar de andere. Bij de SuperRace-banden is er enkel op het loopvlak een verstevigende RaceGuard-strook (blauw op de afbeelding links). Beide karkassen hebben de “Chafer”-bescherming tegen doorstoten aan de bandhielen (paars op de afbeelding).

Doordat de SuperRace geen zwart rubberen SnakeSkin-laag heeft, kunnen de flanken bruin zijn en is de band ook soepeler dan de SuperGround-versie. Het paradoxale is dat doordat de band soepeler is, het loopvlak bij een SuperRace-band (dat even goed beschermd is als dat van een SuperGround-band) meer kan vervormen en dus daar iets minder kans heeft op lekrijden. Tegelijk zijn de banden met bruine flanken ook ietsje lichter en, door hun soepel karkas, hebben ze ook minder rolweerstand. De flanken zijn natuurlijk wel een stuk gevoeliger voor scherpe uitsteeksels en ondersteunen ook iets geringer bij lage druk.

Diameter en compounds

Het gewichtsverschil tussen beide XC/Marathon-karkassen is niet heel groot en ook dat tussen een 2.25 en 2.35 band is te verwaarlozen, de eerstgenoemde is natuurlijk de lichtste van de twee. Hier zal het benodigde rijgedrag en de interne velgbreedte de doorslaggevende rol spelen. Op een moderne velg met 30mm interne breedte zal een 2.35 het meest tot zijn recht komen. Terwijl op een 23 of 25mm velg de 2.25 het beste past.

Binnen het XC/Marathon-segment worden er twee “Addix”-rubbercompounds gebruikt. Je hebt de Speed en de SpeedGrip. Herkenbaar door respectievelijk een rode of blauwe streep die over de band loopt. Zoals je in de tabel kunt zien, zijn de banden met een SuperRace-karkas alleen verkrijgbaar met de snelste rubbersoort. Daarnaast zijn de SuperGround-versies van de Racing Ralph en Thunder Burt alleen in Speed te verkrijgen, die van de Racing Ray enkel in SpeedGrip en bij die van de Rocket Ron kun je (als enige band) kiezen tussen de twee compounds.

Je merkt het, zelfs als je het simpel probeert te houden, wordt het op het eind toch opnieuw een kluwen van talrijke keuzemogelijkheden. Daarom hebben wij de afgelopen maanden uitgebreid zitten testen en het advies ingeroepen van de Belgische XC-renner Erno McCrae, die al enkele jaren op een zeer hoog niveau (inclusief een nationale U23-titel en deelname aan Wereldbekers) met de Schwalbe-banden XC- en marathonwedstrijden rijdt.

De suggestie(s) van de chef


We gooien onmiddellijk alle kaarten op tafel. Er is één combinatie van Schwalbe-banden die in meer dan 90% van de omstandigheden goed of uitzonderlijk goed presteert en dat is:

De Racing Ray voor en Racing Ralph achter. Beide in een breedte van 2.35 met het SuperRace-karkas.

Wil je dus één combinatie die je (bijna) nooit gaat teleurstellen, dan kies je voor de Racing Ray voor en Racing Ralph achter. Beide in een breedte van 2.35 met het SuperRace-karkas. De Racing Ray is een ronduit fantastische voorband, die ook bij natte en modderige toestanden goed blijft presteren. De Racing Ralph is dan weer, in de meeste situaties, een sublieme achterband, met een lage rolweerstand maar toch genoeg tractie en remkracht. Het plooibare SuperRace-karkas zorgt voor een relatief laag gewicht (721g Ray & 711g Ralph) en samen met de 2.35 diameter ook voor een lage rolweerstand, veel grip en een kleine kans op lekrijden.

Naargelang je persoonlijke voorkeur en de omstandigheden kun je evenwel ook kiezen voor andere combinaties …

Erno vertelde ons dat hij in winterse en/of modderige omstandigheden ook heel graag rijdt met de Racing Ray/Ralph combinatie in 2.25 breedte met SuperGround-karkas. De smallere band snijdt beter in de zompige ondergrond en door de stuggere zijflanken kan hij met een gerust gemoed op lagere druk (rond de 1 bar voor een rijder van 70kg) rijden. De Rocket Ron als achterband is in die omstandigheden een heel goeie optie om meer tractie te hebben dan met de snelle, soms doorslippende, Racing Ray. De “oude” combinatie Rocket Ron voor en Racing Ralph achter kan je op zich nog steeds monteren, maar dat heeft volgens ons weinig voordelen.

In het geval van een droog F1-parcours opteert Erno voor de Racing Ralph (dus niet de Ray) als voorband en de Thunder Burt als achterband. Beide in 2.35 en SuperRace (opnieuw voor de lagere rolweerstand en hogere grip). Hij vertelde ons dat er ook rijders zijn die de Thunder Burt dan vooraan monteren, maar hij verkiest de extra grip die de Racing Ralph vooraan geeft. Wij als technisch minder begaafde rijders, spreken hem hier absoluut niet tegen. Met de Thunder Burt vooraan moeten wij naar 700-800g bandendruk gaan om vertrouwen te houden in de band en dat is praktisch gewoon te weinig.

Voor een (meerdaagse) marathon blijft Erno bij de “gouden” combinatie van Racing Ralph/Ray 2.35 in SuperRace. Op zijn niveau is een lage rolweerstand en grip belangrijker dan meer lekbestendigheid van de flanken. “Je krijgt immers vooral scheuren in de flanken omdat je technisch over je toeren gaat en dat probeer ik te vermijden. Gelukkig ben ik technisch in een marathon bij één van de beteren”. Wij concluderen daaruit dat een iets minder begaafde rijder of iemand die wat bruter rijdt in die situatie best kiest voor dezelfde banden in SuperGround.

In het echte XC/Marathon-competitiewereldje is er volgens Erno geen nood aan de Nobby Nic of Wicked Will. Wij zien echter toch wel mogelijkheden voor de Wicked Will als achterband (in combinatie met een Racing Ray als voorband). De Wicked Will rolt goed en biedt in rotsige omstandigheden achteraan een stuk meer body (grip, remkracht en lekbestendigheid) dan de Racing Ralph. Je kunt dan al eens zonder nadenken vol doorgaan in een afdaling … en ja dat doen we graag!

We hebben ons de afgelopen maanden echt geamuseerd met het uitproberen van de verschillende Schwalbe XC/Marathon-banden en denken dat ons advies goed onderbouwd is. Maar niks houdt je tegen om een andere keuze te maken. Vertrouwen en geloof hebben in je banden is het belangrijkste! Je gebruikt zo meer van de capaciteiten ervan en hebt tegelijk meer plezier en minder kommer en kwel onderweg.

Meer informatie over Schwalbe XC/Marathon (en andere) banden: www.schwalbe.com