WK MTB Les Gets 2022 | Onze vondsten in de XC-paddocks

Techniek
28 August 2022 — Léo Kervran

We zijn tijdens het WK in Les Gets gaan rondneuzen in de XC-paddocks! In afwachting van de wedstrijden werden de dagen van de renners en mecaniciens gevuld met trainingssessies op het circuit. Testen, afstellen, de fiets opknappen … Alles moet immers klaar zijn voor de grote dag en de mecaniciens werken even hard als de rijders zelf. En altijd is er wel iets interessant te zien:

Specialized

We beginnen bij de Specialized-stand met de fiets van Jordan Sarrou, een van de Fransen om in de gaten te houden op zondag.

Specialized Factory Racing is een van de weinige XC-teams die een systeem voor het verzamelen van veringsdata gebruikt en dit was duidelijk te zien op de fiets van de Fransman tijdens enkele van de trainingssessies op het parcours. De aandachtige lezer zal ook opgemerkt hebben dat hij ook met de nieuwste Sram AXS-aandrijving rijdt (Spyshot | Een nieuwe Sram Eagle AXS?!) die we reeds bij verschillende teams kunnen zien.

Zoals we al gans het seizoen kunnen zien op de fiets van Jordan Sarrou is er geen Brain, het automatische vergrendelingssysteem dat kenmerkend is voor de Specialized Epic. De uitleg van de renner zelf? “Ja, ik rij op een Epic Evo, het is geen aangepaste Epic. Daar zijn twee redenen voor: ik geef er de voorkeur aan mijn vering zelf te blokkeren en op de huidige circuits is 120mm echt nuttig, zowel voor het comfort als voor de techniek. Maar het was in het begin niet makkelijk, Specialized wilde echt dat ik op een gewone Epic zou rijden!”

In de teamtent van de Amerikaanse fabrikant werden ook de e-bikes van enkele renners klaargemaakt. De Specialized Turbo Levo was een van de meest vertegenwoordigde machines tijdens de E-MTB wereldkampioenschappen op vrijdag. Peter Sagan, verrassingsgast in de mannenrace (WK MTB Les Gets 2022 | Peter Sagan in de e-bike wedstrijd), reed er mee naar een 16de plek.

Achteraan op de stand zien we de Epic full-suspension van Sina Frei, de uittredende wereldkampioene XCC van 2021.

Elke mecanicien heeft zijn eigen stijl …

Maar ze krijgen allemaal dezelfde aandacht van Specialized, met hun eigen gepersonaliseerde mat voor hun werkruimte!

Gewoon voor het oog, de Trinity Racing Specialized Epic, hier tussen de benen van Adrien Boichis. De Fransman, vorig jaar nog wereldkampioen bij de junioren, ontdekt dit jaar de U23 categorie en heeft al verschillende top-10 klasseringen achter zijn naam staan. Vroegrijp zei je?

Santa Cruz-FSA

Bij Santa Cruz-FSA, zijn de gereedschapskisten van een ander formaat!

De XC-paddocks zijn ook een gelegenheid om ultralicht materiaal te bewonderen dat wij niet per se op onze fietsen zouden riskeren, zoals deze indrukwekkende, zeer uitgeholde Galfer Road schijven.

We hoorden ook over een prototype van een Vittoria-band die gebruikt zou worden door Santa Cruz-FSA en BMC, de twee ploegen die door het Italiaanse merk worden gesponsord. Volgens onze informatie is het profiel identiek aan dat van de Mezcal, maar het rubber en het karkas zijn lichtjes anders. We menen ook ten minste één ander onbekend ontwerp te hebben gezien, maar we zijn er niet in geslaagd er een foto van te maken. In ieder geval, Vittoria is zeer actief in XC.

Een remolijf om de remleiding en kabel uit elkaar te houden en storend gerammel te voorkomen. Klemmen, tape, krimpkous, we hebben in de loop der jaren veel trucjes gezien, maar dit is zeker de meest creatieve!

Zoals veel teams is de Fox 34 SC de standaard bij Santa Cruz-FSA. De laatste jaren is het gebruik van de 32, ook al is het historisch het model van Fox voor XC, in de paddocks sterk afgenomen. Wij bewonderen ook deze prachtige Reserve XC-wielen, ontwikkeld door Santa Cruz, met een 28 of 30 mm brede velg (naar keuze van de rijders) met verstevigingen op de spaakkoppen.

Norco

We maken een kleine omweg naar de Norco-stand om de fiets van Gwendalyn Gibson te bekijken, die de shorttrack in Snowshoe won. Geen unieke “maple leaf” paint job zoals het geval was met het Canadese merk voor de Olympische Spelen van Tokyo vorig jaar, maar toch een leuke kleine aanpassing!

SR Suntour

Bij SR Suntour kijken we graag naar Tom Pidcocks fiets. Zijn fiets is voorzien van elektronisch geregelde veringen waarover we weinig of bijna niets weten.

We hebben mecaniciens en ingenieurs aan het systeem zien werken via een app en een apart kastje, dat niet altijd op de fiets zit. Afgezien daarvan lijkt het erop dat er geen enkele manier is om in te grijpen op de werking van de vering, zelfs niet tijdens een race: er zijn geen knopjes of vergrendelingshendels op de fiets!

Onder de mensen die aan de fiets van het Britse wonderkind werkten, zagen we Pierre-Geoffroy Plantet. Zijn naam doet misschien een belletje rinkelen, en dat is normaal: hij werkt nu voor SR Suntour, maar de man werkte vroeger voor Rockrider en is bovenal een van de voorlopers van de elektronische en intelligente vering, want hij stond aan de wieg van het E:i Shock-systeem dat later door Lapierre en de Accell-groep werd overgenomen.

Canyon

De Canyon-fietsen hebben een nieuwe chrome laklaag die er geweldig uitziet. Volgens de informatie die wij erover hebben verzameld, is deze lak uiterst licht, maar ook uiterst fragiel, en het zou tussen 500 en 1000 euro per fiets kosten. Het is daarom onwaarschijnlijk dat deze afwerking ooit op fietsen voor de eindconsument zal worden aangetroffen.

De fietsen worden ook gepersonaliseerd voor elke rijder, met de voornaam geïntegreerd in de vlag (hier de fiets van Luca Schwarzbauer), de naam van de mecanicien en eventueel nog iets anders. Voor de Duitse liefhebber van het nachtleven, is het een typisch jaren ’80 afbeelding!

Blijkbaar zijn alle middelen goed om de Garmin-houder op de juiste plaats te zetten. Zit het nummerbord in de weg? Geen probleem.

De chrome lak is tijdens het WK op bijna alle Canyon-fietsen te vinden. Hier bijvoorbeeld in actie op de fiets van Sam Gaze, de Nieuw-Zeelander uit het Alpecin-Fenix Team en kersvers Wereldkampioen XCC.

Het is moeilijk om Loana Lecomte op deze wereldkampioenschappen tegen het lijf te lopen. Ze ontwijkt de aandacht en we kunnen het haar niet kwalijk nemen, maar dit laat niet veel mogelijkheden over om eventueel nieuw materiaal te ontdekken. Op de Team Relay zagen we aan haar voeten echter een paar Fizik Vento Ferox Carbon schoenen gepersonaliseerd met de kleuren van de Franse vlag. Voor zover wij weten, is zij de enige atlete die een dergelijke gunst van het Italiaanse merk heeft gekregen.

Trek

Bij Trek Factory Racing maakt Evie Richards haar comeback om haar titel te verdedigen. Wegens rugproblemen en Covid-19 heeft de Engelse zeker niet het seizoen gehad waar ze op hoopte en ze komt op deze wereldkampioenschappen zonder echte referentiepunten ten opzichte van haar concurrentes. Kan ze voor een verrassing zorgen? Ze was alvast op de afspraak in de XCC-wedstrijd van vrijdag.

Er is geen twijfel mogelijk, de Trek XC-fietsen zien er geweldig!

Vlad Dascalu is de enige in het team die met Look-pedalen rijdt.

Olympisch kampioene Jolanda Neff en de andere rijders kiezen voor de exclusieve Crankbrothers EggBeater 11. Met een titanium as, veer en kooi goed voor slechts 179g per paar en een prijskaartje van net geen 500 euro!

Alle fietsen van het team zijn voorzien van Nokon-omhulsels voor de kabels van de blokkering van de veringen, een zeldzaamheid tegenwoordig. Nokon was enige tijd geleden zeer populair. Je kan zo veel personaliseren als je wilt, de kabels schuiven soepeler en je kan ze ook iets beter in hoeken monteren. De gouden kleur, in tegenstelling tot zwart voor de andere renners, is uiteraard voorzien voor Jolanda Neff als eerbetoon aan haar olympische titel.

Ieder z’n eigen stijl voor de cockpit.

De personalisatie van de fietsen gaat tot aan de ventielen bij Trek (Vlad Dascalu links, Jolanda Neff rechts) en we zien ook een prototype achterband op de fiets van de Zwitserse.

Met zoveel aandacht voor de fietsen, moeten de gereedschapskisten wel tegen hun taak opgewassen zijn. Dit jaar lijkt het lange, ondiepe formaat de favoriet van de monteurs te zijn!

Net voor we bij Trek vertrekken, zien we een heel mooie Darimo-stuurpen, op maat gemaakt voor Anton Cooper. De Nieuw-Zeelander is niet erg groot (1m67), rijdt met een zeer lage cockpit en rijdt meestal met onderdelen die speciaal voor hem zijn gemaakt. Jordan Sarrou test deze stuurpen ook, die minder dan 100 gram weegt en toch een uitstekende stijfheid heeft, met name dankzij het grote contactoppervlak met het stuur.

Cannondale

Van wie is die zwarte fiets verborgen onder de Cannondale-tent?

Het is die van Mona Mitterwallner! De pas 20-jarige Oostenrijkse zou bij de U23’s moeten rijden, maar ze vroeg om een uitzondering om aan de Elite World Championships te mogen deelnemen. Dit is uiterst zeldzaam, want meestal gaan de U23-renners die in de Wereldbeker met de Elites racen, voor de wereldkampioenschappen terug naar “hun” categorie. Desondanks is Mitterwallner een serieuze kanshebster voor het podium (of zelfs de titel), gezien haar huidige vorm en het parcours dat perfect bij haar past.

Cannondale toonde ons in het verleden mooie gepersonaliseerde gelakte fietsen met details die verband hielden met de landen van zijn rijders, maar dit jaar is het Amerikaanse merk de tegenovergestelde weg ingeslagen: het carbon is kaal, enkel bedekt met een lichte vernislaag! Dit is een geweldige manier om de verschillende vezels en wevingen te bewonderen.

Het is bijna een gewoonte van Cannondale om de balhoofdlager onbedekt te laten om zo de cockpit nog lager te maken en een paar gram te besparen.

“Gottes Segen und Gute Fahrt” ofwel “Gods zegen en een goede reis” in het Nederlands. Ieder zijn eigen kleine talisman! Een vreemd contrast met de rest van de fiets, die heel minimalistisch is en teruggebracht tot zijn eenvoudigste uitdrukking.

De ultra-verfijnde achtervork van de Cannondale Scalpel is noodzakelijk voor de flexibiliteit van de achterdriehoek en de werking van de vering en maakt altijd indruk.

KMC-Orbea

We eindigen onze ronde door de paddocks met de stand van het KMC-Orbea Team. Voor één keer is er niets bijzonders te ontdekken op deze fietsen, alles bestaat gewoon ook in de winkels!

Net als bij Cannondale is het lakwerk gereduceerd tot alleen de Orbea-logo’s om gewicht te besparen. Kijk ook zeker naar de minimalistische kettinggeleider.

Zal Pierre de Froidmont de prestatie van Mont-Sainte-Anne drie weken geleden, waar hij 5de werd, kunnen herhalen? Wij spraken eerder deze week met hem:  Lees: Interview | Pierre de Froidmont: “Ik had niet verwacht dat het dit jaar zo goed zou lopen!”

Op het droge en stoffige parcours van Les Gets lijken de rijders de voorkeur te geven aan een voorband met toch een beetje noppen. Achteraan is echter alles gericht op een maximaal rolvermogen.

De renners kunnen kiezen tussen twee versies van de KS-bediening voor de telescopische zadelpen, afhankelijk van hun voorkeur.

Vijf renners van het team nemen deel aan deze wereldkampioenschappen, dit zijn: Malene Degn en Sebastian Fini voor Denemarken, Janika Lõiv voor Estland, Pierre de Froidmont voor België en Luca Martin voor Frankrijk, in de U23-categorie.

Nog een kleine verrassing …

De show speelt zich ook af in de steegjes van Les Gets! Het was heel toevallig dat we deze prachtige Yeti AS-LT uit 1994 tegenkwamen. Het is het werk van Sylvain Ruelle, mecanicien van het Franse team en lid van Génération Mountainbike.

De aandacht voor detail is uitzonderlijk en Sylvain wist ons te vertellen dat het hem een week kostte om de fiets in elkaar te zetten, nadat hij er jaren over gedaan had om de onderdelen te verzamelen.

Lees hier al onze artikelen over de wereldkampioenschappen van 2022: www.vojomag.nl/?s=les+gets

Waaronder een prototype van een volledig geveerde fiets van BMC en wat lijkt op een nieuwe AXS transmissie van Sram:

Spyshot | Een XC-prototype van BMC in Les Gets!

Spyshot | Een nieuwe Sram Eagle AXS?!