Dossier | Wat is een gravelbike? We zoeken een antwoord aan de hand van zes tests!

Dossiers Techniek
19 November 2018 — Olivier Béart
Dat gravelbiken hot is de laatste tijd hoeven we niet meer te vertellen, vooral over de grote plas waar de kiemen liggen van deze nieuwe tak van de wielersport! Ook bij ons duiken er steeds meer evenementen op en de merken pakken in hun catalogus meer en meer uit met echte gravelbikes. Maar wat moeten we ons bij dit laatste nu eigenlijk voorstellen? Gaat het simpelweg om racefietsen met dikkere banden? Of lijken ze meer op onze mountainbikes, maar dan zonder de veringen? Zijn het misschien kopies van onze crossfietsen? Of niets van dit alles? Omdat we het antwoord schuldig moesten blijven, hebben we een jaar lang de kans gegrepen om verschillende fietsen te testen en te kijken of we überhaupt wel een definitie kunnen plakken op een gravelfiets.

 

Conclusie

Nu onze mountainbikes steeds complexer en gesofisticeerder worden, zijn er heel wat beoefenaars die willen teruggrijpen naar eenvoud. Zo hopen ze op het terrein sensaties terug te vinden die helemaal verdwenen zijn door alle technologische snufjes. Ze willen opnieuw leren kleine obstakels te omzeilen en het juiste spoor kiezen; dingen die met onze veringen kinderspel geworden zijn. Als we gravel zo bekijken, kunnen we alle fietsen van dit dossier daar ook in onderbrengen, want elk op hun manier bieden ze ons deze sensaties.

Maar wat ons dossier ook leert, is dat de term gravel enkel de discipline goed omschrijft, maar niet de fietsen definieert. Ons dossier toonde namelijk aan dat je in deze categorie heel wat verschillende types fietsen kunt onderbrengen! Een gravelfiets is niet meteen een alle-terreinfiets zoals de mountainbike, want wanneer de ondergrond te ruig wordt, botst hij op zijn limieten. Maar hij geeft je wel een extra dosis vrijheid, iets waar racefietsen niet toe in staat zijn.

Behalve de Chiru Divider en de Orbea Alma, leunen de andere fietsen uit dit dossier nauwer aan bij racefietsen dan bij mountainbikes. Maar in een tijd dat ook pure racefietsen steeds specifieker worden (aerodynamischer, lichter, enz) slaan gravelfietsen een brug tussen de verschillende disciplines.

Gravelfietsen verliezen niet uit het oog dat de fiets vooral bedoeld is als een prachtig hulpmiddel om je te verplaatsen en niet enkel dient om topprestaties na te jagen. Ook al zijn deze fietsen technisch goed ontwikkeld, toch staat vooral eenvoud, betrouwbaarheid, comfort en plezier voorop.

Het is niet makkelijk om in enkele woorden samen te vatten welke indruk de fietsen uit onze test op ons hebben achtergelaten, maar we doen toch een poging:

-De Orbea Terra heeft veel weg van een racefiets en is sterk gericht om topprestaties na te jagen.
-De Stevens Vapor verbaast met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en kan zowel op de weg als in het bos uit de voeten.
-De Canyon Inflite is een pure crossfiets en in zijn domein een geweldige fiets. Ook in het bos zal een mountainbiker veel plezier aan hem beleven.
-De Chiru Divider is een atypische fiets die gemaakt werd om kilometers te verslinden, maar door zijn comfort en betrouwbaarheid kun je hem evengoed inzetten op korte tochten dicht bij huis.
-De Ritchey Outback verenigt de moderne en vintagewereld. Het rijgedrag leunt nauw aan bij dat van een racefiets, maar met een extra dosis comfort.

We zouden kunnen concluderen dat een gravelfiets de perfecte racefiets is voor een mountainbiker. Je zit ook rechter en comfortabeler op een gravelfiets. Door de grotere banden kun je op tijd en stond het asfalt verlaten, gewoon omdat je er zin in hebt of omdat je het drukke verkeer wilt mijden.

Maar vergeet niet dat het vooral gaat om wat je graag doet!