Nieuw | Radon 2019: een blik op het gamma en een snelle test van de Cragger 7.0 en Slide Trail 10.0

Techniek
28 November 2018 — Jurgen Groenwals
Radon mag dan niet het grote bekende merk op onze markten zijn, toch draaien de Duitsers reeds meer dan twintig jaar mee. Ze doen dat met best knappe fietsen aan vaak erg scherpe prijzen. Wij waren te gast in de Palts-wijnstreek in Duitsland, bewonderden daar het gamma voor 2019 en gingen rijden, vooral rijden.

 

Eerste test | Radon Slide Trail 10.0: een speelse alleskunner

De Radon Slide Trail is de 140 millimeter trailbike van het Duitse merk en werd voor modeljaar 2019 helemaal vernieuwd. Na een middagje stoeien op de trails rond de Kalmit waren wij aangenaam verrast door het polyvalente en speelse karakter van deze alleskunner. 

Frame

De voorste driehoek van de Radon Slide Trail is opgetrokken uit carbon, de achterste driehoek en rocker uit aluminium. Endurobike Radon Jab lijkt wel model te hebben gestaan voor het design van het Slide Trail-frame. De vormen rond het balhoofd of die ter hoogte van de overgang tussen bovenbuis en zadelpen geven de Slide Trail alvast een heel eigen smoelwerk mee. Of we het mooi vinden, daar zijn we nog niet helemaal uit. Over kleuren en smaken discussiëren, laten we bij deze dan ook achterwege. 

De flipchip-technologie stelt je in staat balhoofdhoek en zitbuishoek met één graad aan te passen.

De fraaie interne kabelgeleiding duikt netjes langs de linkerkant van het frame binnen en wordt beschermd door een mooi afgewerkt plaatje. 

Onderdelen

Over kleuren en smaken willen we niet discussiëren. Waar we wel snel eensgezindheid over hebben, is dat ook deze Radon Side Trail voor een bijzonder scherpe prijs een reeks hoogwaardige onderdelen aanbiedt. 

De achterkant wordt in bedwang gehouden door een bijzonder goed functionerende Fox Float DPX2 Factory Evol-demper. De 140 millimeter veerweg wordt erg goed vrijgegeven waarbij met name de gevoeligheid voor kleine schokken ons erg kan bekoren. De demper wordt met een Trunnion-mount aan het frame vastgemaakt, wat een duidelijke meerwaarde voor de stijfheid van het frame betekent.

Ook aan de voorkant staat Fox in voor de veerweg. De Fox 36 Float met Fit Grip2 en Kashima-coat staat reeds langer garant voor uitstekende prestaties, met name wanneer het terrein wat ruiger wordt. De nieuwe hydraulische demper, Fit Grip2, maakt het mogelijk de compressie bij zowel hoge als lage snelheid in te stellen. De 150 millimeter veerweg verteert zelfs de ruigste drops met een glimlach. 

Nog meer Fox in de vorm van de Fox Transfer dropper post. Drie Fox-componenten die de Radon Slide Trail een bijzonder gelikt uiterlijk meegeven. 

Sram Guide RSC-remmen met een 200 millimeter schijf vooraan en 180 millimeter schijf achteraan moeten bekwaam zijn je veilig en gecontroleerd tot stilstand te brengen.

Een bijzonder korte (50 millimeter) Race Face Turbine-stuurpen en een 780 millimeter breed Race Face Turbine-stuur zorgen voor een directe en brede hefboom voor het snellere stuurwerk.

Een meer dan degelijk Newmen Evolution SL-wielsetje tekent voor all mountain fun. De 30 millimeter interne velgbreedte is een mooi evenwicht tussen breedte en gewicht en past helemaal binnen de trend van de bredere velgbreedtes. Minder druk leidt tot meer comfort, meer grip en dus meer rijplezier. Vooraan ligt er een Schwalbe Magic Marry rond de Newmen-wielen, achteraan een Hans Dampf. Als je daarmee grip tekort komt, ligt het echt aan jezelf.

Geometrie

Ook de geometrie is helemaal mee up-to-date met een 65,6 graden vlakke balhoofdhoek en een zitbuishoek van 76,5 graden. Met 435 millimeter zijn de chainstays minimaal kort gehouden. Reach en stack doen het met respectievelijk 445 en 614 millimeter voor een 18”-frame. Zei er iemand speelse geometrie?

Modellen

De Slide Trail is er in drie verschillende modellen. Instapmodel 8.0 krijgt een RockShox Revelation-vork en RockShox Deluxe-demper, een setje DT Swiss M1900 Spline-wielen, Shimano XT-aandrijving en Magura MT5-remmen en is de jouwe voor 2499 euro. De 9.0 gaat met Fox-vork en -demper, DT Swiss M1700 Spline-wielen en Sram GX Eagle-aandrijving de trail af en kost je 3199 euro. Deze Slide Trail 10.0 legt daar de Newmen-wielen, Sram Guide RSC-remmen en Sram XO1 Eagle-aandrijving bovenop. Het goede nieuws komt helemaal achteraan: voor slechts 3799 euro kan deze Slide Trail 10.0 de jouwe zijn. Dat is gezien de technologie en de gebruikte onderdelen geenszins overdreven veel geld.

Radon Slide Trail 10.0: de terreintest

Kniebeschermers worden opnieuw op hun plaatsen geschoven, demper en vork op druk gezet, bandenspanning gecontroleerd en we zijn klaar om opnieuw van de top van de Kalmit naar beneden te denderen. Deze keer zoeken we andere trails op dan diegene die we aan boord van de Cragger deden. Het mag best wat ruiger, wat pittiger. En dat betekent zoals vaak dat we na een korte eenvoudige afdaling naar het echt hoogste punt kruipen. Met meer dan veertien kilogram gewicht is de Slide Trail 10.0 niet meteen een licht klimgeitje. Toch voelt het frame stijf aan en worden de hoogtemeters zonder al teveel pijnlijke bovenbenen verteerd. 

De daaropvolgende afdaling is er eentje die ik niet gauw zal vergeten (de schaafwonde aan mijn linkerheup na een onschuldige schuiver herinnert me er nog dagelijks aan). Het is nat en glad, de rotsblokken zijn brutaal, de boomwortels dreigend. De Slide Trail verteert het met de glimlach. Je kiest een lijn en de Slide Trail volgt die lijn zonder morren, ook al wordt het ruiger dan je graag met een 140 millimeter fiets wilt doen. Geen nood, de Fox-vork weet wel om te gaan met iets te grote drops.

Waar de Slide Trail zich echter helemaal ontpopt tot erg speelse en levendige trailbike is op het deel van de trail dat daarop volgt. Dat gaat iets harder, is meer flowy en biedt meer mogelijkheden tot een speels rijgedrag. De controle en stabiliteit op hoge snelheid zijn indrukwekkend. Onder je voel je gewoon een sublieme Fox-demper zich perfect van zijn taak kwijten. Sturen gaat snel en direct, zonder nerveus te worden. Op dit terrein lijkt het alsof je met veel meer veerweg onderweg bent dan de 140 millimeter. 

Verdict

Net als bij de Radon Cragger hebben we minder dan twee uur aan boord van deze Slide Trail doorgebracht. Dat is ook hier onvoldoende om er harde conclusies aan te verbinden. Zo hebben we bijvoorbeeld nooit met de flip chip gespeeld noch ons verder verdiept in een perfecte fijnafstelling van demper en vork. De Slide Trail is op trage technische secties een wendbare en makkelijk handelbare bike waarmee je heelhuids beneden geraakt. Op snelle en speelse trails waarbij bochten elkaar razendsnel opvolgen is het een pittig en explosief ding. De Slide Trail kan ons zeker bekoren. Voor een diepgaande conclusie was onze testtijd te beperkt. Een tweede kans dringt zich op.

Meer info: www.radon-bikes.de

Foto’s: Felix Weber en Jannis Dietrich