Pimp my ride: een betere fiets in drie stappen

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Pimp my ride: een betere fiets in drie stappen

Ook nadat je jezelf een prachtige fiets cadeau hebt gedaan, voor vaak een leuke som geld, kan je deze nadien nog een flinke upgrade geven om hem helemaal naar je zin te maken. Dat is wat ook wij gedaan hebben met onze Scott Spark die we eerder dit jaar hebben meegenomen naar de Cape Epic en die nu als basis dient voor dit artikel. In drie stappen zullen we je uitleggen wat we hebben gedaan om deze XC-machine nog beter te maken. En als bonus geven we nog wat tips om je fiets piekfijn uit te rusten om met een gerust gemoed aan de start te verschijnen van marathons allerhande. Natuurlijk was het onze bedoeling om gewicht te winnen. En natuurlijk kost dit veel geld. Maar er is meer dan dat en niet alle mogelijkheden kosten handenvol geld. Tijd nu om onze gereedschapskist boven te halen en de handen uit de mouwen te steken!

De bedoeling van dit artikel is om je een andere kijk te geven op een fiets en om je via onze analyse ideeën te geven om zelf aan te slag te gaan op je eigen fiets.

Scott Spark RC 900 Pro 2017: de kennismaking

De Scott Spark RC 900 Pro is in de jaargang 2017 de ‘instapversie’ van dit model. In de realiteit verschillen enkel de link en de carbonvezels met de frames uit het topsegment. We beschikken met de Scott Spark RC Pro dan ook al over een zeer goede basis. Zo weegt het frame met HMF-vezels inclusief de demper minder dan 2 kilogram. We hoeven dan ook niet te zeggen dat je de duurdere HMX- en HMX SL-vezels van de Spark World Cup en SL niet echt nodig hebt om je bike nog lichter te maken. Idem voor de Fox-vork. Het gaat hier niet om het Factory-model, maar de afwezigheid van de Kashima-coating is eerder bijzaak. Het instellen van de compressie bij lage snelheid verloopt misschien een tikkeltje moeilijker op onze Performance-versie van de vork, maar de Fit4-dempercartridge presteert reeds zeer sterk.

Eens uit het karton weegt onze Spark 10,8 kilogram (zonder pedalen, in de maat L). Het equivalent van ons model zal in het modeljaar 2018 niet veel veranderen en onze tips blijven ook voor dat model staande, ook al staat er op het 2018-model een Sram GX Eagle-groep waarvan het bereik interessanter is dan bij de Shimano XT-groep op onze testfiets. En op het modeljaar 2018 krijgen de wielen ook bredere velgen voor een beter rijgedrag. Als kers op de taart wordt het model 2018 maar liefst 700 euro goedkoper om op een prijskaartje van 4299 euro uit te komen.

Op onze Scott Spark RC 900 Pro van 2017 zijn er meteen enkele details die in het oog springen en die voor verbetering vatbaar zijn, iets dat we bijna kunnen generaliseren op quasi alle nieuwe fietsen. Tijd nu voor fase 1 van ons plan!

Stap 1: lichter, beter en niet duur!

1.1. Op tubeless overstappen

Van origine worden fietsen bijna altijd uitgerust met binnenbanden. Dit om logistieke redenen en omdat binnenbanden makkelijker te monteren zijn. Toch zijn de banden en velgen tubeless ready. Het zou dan ook stom zijn om daar niet op over te stappen. Voor dertig euro kan je jezelf een set ventielen en 500 ml of één liter latex aanschaffen om je banden tubeless te maken!

En het leuke is dat dit alles niet veel tijd in beslag neemt en je er toch 100 tot 200 gram mee wint, afhankelijk van het gewicht van de binnenbanden en de hoeveelheid latex die je gebruikt. We raden je aan om twee scheppen latex te gebruiken of een totaal van 80 ml voor XC. Onze twee binnenbanden wegen 295 gram en in de plaats daarvan komen vier scheppen latex (180 gram plus 20 gram voor de ventielen). Nog belangrijker is het feit dat je nu ook van alle voordelen van het concept kunt genieten: minder risico om lek te rijden, een betere grip, de mogelijkheid om met een lagere druk rond te rijden, minder rolweerstand, … een must!

1.2. De contactpunten onder handen nemen

Een ander cruciaal punt om aan te pakken zijn de contactpunten. Naast het feit dat je voeten steeds in contact staan met de pedalen, breng je tijdens het fietsen ook veel tijd door met je achterste op het zadel en je handen rond het stuur. Ons advies is om eerst de originele onderdelen te testen. Als de originele onderdelen je bevallen, des te beter! Maar vaak gaat het hier om vrij standaard modellen die een tikkeltje te hard en niet optimaal genoeg zijn. Hier moet je niet proberen om gewicht te winnen, maar eerder zoeken naar comfort. En dat is persoonlijk. We gaan je dan ook geen raad geven over welk zadel nu het beste is, maar als je tevreden bent over het zadel op je oude fiets, gebruik het dan opnieuw of vervang het door het nieuwste model van dat oude zadel, want ook zadels verouderen in de loop der tijd. Veel winkels beschikken ook over testzadels. Maak daar gebruik van!

Voor de handvatten hebben we een zwak voor modellen uit silicone en de ‘originele’ van het Amerikaanse ESI genieten onze voorkeur. We zijn er bijna zeker van dat deze modellen lichter zullen zijn dan de exemplaren die je fiets van origine uitrusten (de silicone grips wegen slechts 50 gram waardoor wij toch meer dan 30 gram hebben gewonnen). Verder zijn ze ook zeer comfortabel, bieden ze zelfs bij regen veel grip en draaien ze niet rond het stuur. Dit is dan ook een makkelijke upgrade die slechts een twintigtal euro kost.

1.3 Je positie aanpassen

Het is ook belangrijk om de zitpositie en de stuurpost perfect af te stellen, want waarom zou je investeren in een lichtere fiets als je al deze kwaliteiten teniet doet met een slecht afgestelde fiets. Zo moet het zadel correct gepositioneerd staan ten opzichte van het stuur, net zoals de zadelhoogte perfect moet zijn. Maar ook de lengte van de stuurpen en de hoogte van de stuurpost zijn punten die aandacht verdienen. Naast de basistips die je zal krijgen van je fietsenmaker kan je ook een fietsanalyse laten uitvoeren. Reken hiervoor op 150 tot 200 euro. Voorbeelden zijn de Bike Fitting van Shimano of de fietsanalyses bij gespecialiseerde centra als Fitlab Nottebohm.

1.4. Perfect afgestelde veringen

Dit kan vanzelfsprekend lijken maar toch is het belangrijk om tijdens je eerste tochten goed op je gevoel te letten en de veringen perfect af te stellen. Vertrek met de basisinstellingen die de constructeur aanraadt, maar neem een voorvorkpomp mee in je zak en aarzel niet om zowel vooraan als achteraan wat meer of minder lucht in de veringen te blazen. Idem voor de instelknopjes van de rebound en de compressie (deze laatste is niet op alle veringen aanwezig!). Je weet niet goed waar deze voor dienen? Wel, probeer dan maar eens eerst de middelste positie en nadien de twee uiterste posities. Je hoeft niet bang te zijn, je zal er niets mee stuk maken, maar je zal wel meteen begrijpen waar ze voor dienen! Vervolgens kan je klik per klik de juiste instelling zoeken. Aarzel niet om de druk en de positie van de knopjes te noteren, alsook je indruk, want dat kan je later nog veel van pas komen.

De huidige luchtvorken bieden steeds meer de mogelijkheid om het volume van de luchtkamer aan te passen door middel van spacers of tokens. Waag je hier niet aan alvorens je de andere basisinstellingen op punt hebt staan. Het toevoegen van tokens is enkel nodig als je vindt dat je vork de neiging heeft van op grote schokken dicht te klappen terwijl ze op kleine schokken wel goed werkt. Als je de druk verhoogt, verlies je aan het begin van de slag datgene wat je op het einde wint. Door tokens te gebruiken behoud je alle voordelen. Deze tokens worden normaal meegeleverd met de vork en de websites van Fox en RockShox leggen duidelijk uit hoe je ze moet monteren of wegnemen. En het is een eenvoudig klusje.

Ook zeer belangrijk is dat je niet mag vergeten de veringen op tijd en stond een servicebeurt te geven. Maar al te vaak zien we dure fietsen waarvan het rijgedrag van een mindere kwaliteit is door slecht of niet onderhouden veringen. Doordat de veringen slechts progressief minder hun werk doen, heb je ook de neiging van dit niet te voelen, wat verraderlijk is! Het is dus belangrijk om ze minstens één keer per jaar te laten onderhouden door een specialist. Ook is het belangrijk om regelmatig te checken of er geen problemen zijn, en om zelf de basisbeginselen te leren over hoe je de afdichtingen kan kuisen en de olie kan vervangen.

Stap 2: het serieuzere werk

In deze fase komen we nog niet aan de veringen en ook van de aandrijving en de remmen blijven we af. Natuurlijk kunnen we wat gewicht winnen ten opzichte van de Shimano XT-groep waarmee onze Scott Spark 900 RC Pro is uitgerust, maar puur naar de werking van de groep gezien heeft hij alles van een groep uit het topsegment. We gaan onze middelen dan ook gebruiken voor zaken die het meer waard zijn om vervangen te worden!

2.1. De wielen

Allereerst pakken we de wielen aan. We horen wel vaker dat het vooral interessant is om op de roterende massa gewicht te besparen en dat klopt ook. De van origine gebruikte Syncros -wielen zijn niet slecht (in zekere zin stammen ze ook af van de DT Swiss X1700-wielen), maar op het terrein zijn ze niet even goed. Als je de kans zou hebben om een Spark te testen met wielen uit het topsegment, dan weet je dat het frame beter verdient om volledig tot zijn recht te komen. Je hebt dan ook twee opties. Met een budget van 600 tot 800 euro kan je ofwel een uitstekende aluminium wielset als bijvoorbeeld de NoTubes Crest Mk3 aanschaffen, ofwel opteer je voor een montage à la carte bij een goede artisanale wielenbouwer.

De tweede optie is kiezen voor carbon wielen van rond de 1000 euro. Wij kozen voor deze laatste optie, vooral dankzij een opportuniteit via het Nederlandse merk 9th Wave die ons een wielset hadden toegestuurd om te testen. Geen geheimen hier, want het gaat wel degelijk om een generisch Aziatisch product. Maar als alle onderdelen met veel zorg gekozen en gemonteerd worden, zoals hier het geval is, dan is dit een uitstekende oplossing. De wielen mogen dan amper lichter zijn dan de aluminium opties waar we het al over hadden, door het carbon kunnen we wel bredere en/of stijvere velgen gebruiken.

Wat je ook kiest, geef de voorkeur aan velgen met een goede verhouding breedte/gewicht/stijfheid. We raden een interne velgbreedte van 23 à 25 millimeter aan en een gewicht dat onder de 400 gram uitkomt (in 29″). Ook de naven en de bespaking moeten van een goede kwaliteit zijn, maar het is onnodig om te proberen om op deze twee laatste punten gewicht te besparen. Ten eerste voel je het gewicht in het midden van het wiel slechts zeer beperkt, dus dit is bijkomstig. Ten tweede kies je het aantal spaken in functie van mechanische redenen en het rijgedrag (te bespreken met je wielenbouwer of de argumentatie van het merk volgen) maar het heeft geen zin om van 32 naar 28 spaken over te stappen om wat gewicht te winnen.

Op de wielen kan je in principe 100 tot 250 gram winnen. In ons geval bedroeg de winst ongeveer 150 gram: 942 gram + 749 gram = 1691 gram voor de originele wielen en 824 gram + 712 gram = 1536 gram voor de wielen van 9th Wave. Een winst die we bijna integraal terug hebben opgeofferd aan de banden!

2.2 Banden die aangepast zijn aan de doeleinden

Al te vaak zijn de van origine gemonteerde banden te licht (dit is een makkelijke manier om gewicht te winnen en een leuke score in de catalogus te kunnen laten optekenen) of niet voldoende aangepast aan je doeleinden. Scott maakte wel een goede keuze door de Spark 900 RC Pro uit te rusten met Schwalbe Rocket Ron-banden die veelzijdig zijn en een goed compromis tussen grip en rolweerstand bieden. Ze zijn licht (603 en 610 gram voor de banden op onze testfiets) en geschikt om op niet al te veeleisend terrein te rijden. Als je je toch graag aan uitdagendere wedstrijden en paden wenst te wagen, is het echter beter om ze te vervangen.

Wij kozen voor de Vittoria Mezcal (achteraan) en Barzo (vooraan), beiden in een doorsnede van 2.25. Deze modellen worden sinds dit jaar ook gebruikt door Julien Absalon en zijn BMC-team, wat zeker zal bijdragen om meer visibiliteit te geven aan dit uitstekende merk dat op de weg veel meer bekendheid geniet.

Achteraan kozen we voor een model met een lage rolweerstand en een uitstekende tractie, terwijl we vooraan voor een veelzijdiger model kozen dat ook veel zijdelingse stijfheid biedt. Voeg daar nog bij dat we uit ervaring weten dat de Vittoria-banden quasi (ex-Geax) onverwoestbaar zijn.

Nadeel is wel dat ze vrij zwaar zijn; meteen ook de reden waarom we praktisch heel onze winst die we hebben geboekt met het vervangen van de wielen terug kwijtspelen. Zo weegt de set Rocket Ron-banden maar 1213 gram terwijl het duo van Vittoria op 1375 gram uitkomt. Dit extra gewicht is echter een slimme investering die de rolkwaliteit ten goede komt!

2.3 De accessoires

Een ander hoofdstuk waar je heel wat gewicht kan besparen zijn de accessoires. Vaak zijn de zadelpen en de stuurpost op fietsen uit het middensegment eerder aan de zware kant (soms zelfs op fietsen uit het topsegment). Dat is ook het geval op onze Scott Spark 900RC Pro waar de aluminium Syncros-onderdelen wel mooi zijn afgewerkt en ergonomisch zijn (een goed bedachte zadelklem, een stuur met een aangename kromming, …) maar ze zijn toch o zo zwaar!

Bij nawegen kwamen we uit op 300 gram voor de zadelpen en 257 gram voor het stuur, daar is dus nog wel wat marge! Op de stuurpen van 147 gram iets minder, maar daar zijn het vooral de lengte en de hoek die ons niet bevallen.

Natuurlijk kunnen we een zeer homogeen carbon geheel van een groot merk monteren, maar dat zou de factuur alleen maar de hoogte injagen. Het was onze bedoeling om de kosten enigszins binnen de perken te houden en daarom kozen we voor elke post het product dat in onze ogen de beste verhouding gewicht/prijs/stijfheid/betrouwbaarheid biedt.

Zo kozen we voor een SB3 Flowy-stuurpen die slechts 113 gram weegt (60 euro) en die, behalve dat ze mooi en goed afgewerkt is, voldoende stijf is om er ook een enduro mee te rijden. Verder kozen we een Lyti Carbon SL-stuur met een breedte van 700 millimeter en een gewicht van 109 gram (109 euro). Een lichte aluminium KCNC-zadelpen (183 gram in 31,6mm*400) vervolledigt het plaatje. Deze laatste kost ons 89 euro. Op een hardtail hadden we er graag nog wat extra euro’s tegenaan gegooid voor een carbon zadelpen die over iets meer flex beschikt en de trillingen beter filtert. Op een full suspension is dat echter minder noodzakelijk. In totaal hebben we op deze drie accessoires 320 gram gewonnen en we hadden gerust 400 gram kunnen winnen als we voor een licht zadel hadden geopteerd! Dat alles voor iets meer dan 250 euro.

2.4 De details

Als we elk hoekje van de fiets gedetailleerd beginnen bestuderen, merken we meteen enkele details op waar we enkele grammen kunnen winnen. Niet veel, maar als we al die grammen bij elkaar zouden optellen komen we toch op een mooi resultaat uit. Een zeer duidelijk voorbeeld zijn de snelspanners van de wielen.

Doordat we heden ten dage toch minder vaak lek rijden, is een inbus steekas geen slecht idee. Al is deze keuze natuurlijk persoonlijk en verkies je misschien toch liever de snelspanner. Moest je toch opteren voor de inbus steekas dan zakt het gewicht van dit kleine accessoire met de helft, en dat voor 60 euro.

Hetzelfde verhaal bij de remschijven. Het is logisch en begrijpbaar dat een merk als Scott voor exemplaren van Shimano kiest (180/160 millimeter) waarbij rekening werd gehouden met het feit dat er ook zwaardere personen met hun fietsen zullen rijden of dat de fietsen gebruikt zullen worden in een regio met veel hoogteverschillen. Maar als je net als ons aan de lichte kant bent en eerder rondrijdt in een regio met vele korte afdalingen, dan kan je vooraan gerust overstappen op een remschijf van 160 millimeter die lichter is dan de originele schijf van 180 millimeter.

Balans: 130 gram winst door op Formula-remschijven van 160/160 over te stappen. Deze zijn niet alleen lichter maar ook nog eens een tikkeltje minder dik dan de exemplaren van Shimano, waardoor de remhendels een iets grotere slag hebben en het remmen iets progressiever verloopt.

2.5. De bouten

Nog iets waar je veel plezier aan zal beleven als je oog hebt voor details om grammen te winnen, zijn de bouten. We hebben het hier niet over de bouten op het frame die volledig op maat van de Scott Spark RC zijn gemaakt, maar wel over alle stalen bouten die we op heel wat onderdelen vinden en die vaak van een povere kwaliteit zijn en kunnen roesten. Deze kunnen we bijna overal vervangen door titanium exemplaren (stuurpen, snelspanner zadelpen, zadelpen, remklauwen, remschijven, remhendels, …) of in sommige gevallen zelfs door aluminium exemplaren waardoor je ook wat kleur kan geven aan de fiets. De gewichtswinst is niet enorm en het is niet hierdoor dat je sneller zal gaan, maar als we de gewichtswinst procentueel bekijken op de massa van de bouten dan is de winst wel indrukwekkend (zeg maar gerust dat we het gewicht kunnen halveren), en dat voor een redelijk budget.

Bij de remhendels en de remklauwen opteerden we voor aluminium bouten. Je hoeft je ogen niet meteen naar de hemel te werpen, want dit is mits enkele voorzorgsmaatregelen echt wel mogelijk. Belangrijk is dat je bouten kiest van een hoge kwaliteit en gezien hun grote diameter (M6) en het feit dat er bij de Postmount-remklauwen geen torsiekrachten optreden, is dit perfect mogelijk. Zorg er wel voor dat je ze elk seizoen preventief vervangt. Wij doen het al enkele jaren op die manier en hebben er nog nooit problemen mee ondervonden.

Als je geen gebruikmaakt van de bouten voor de bidonhouder dan kan je deze vervangen door een silicone kapje of een stukje tape. Het bovenste stukje van een klassieke BIC kan ook. Houd deze M5-bout van de bidonhouder echter bij als reserve, het gaat namelijk om de meest gebruikte diameter op vele fietsen (stuurpen, remschijf, snelspanner zadel, …).

Stap 3: we ontzeggen ons niets!

3.1. Aandrijving: lichter en groter bereik

De Shimano XT-aandrijving op onze testfiets werkt zeer goed maar er zijn twee nadelen aan verbonden. Zo is het gewicht van deze aandrijving niet optimaal want het gaat om een model uit het middensegment waarop men toegevingen heeft moeten doen om de prijs aanvaardbaar te kunnen houden. En ook het bereik van de cassette (11-46) is iets te gelimiteerd om de vele situaties op het terrein, die we tijdens een marathon of stage race kunnen tegenkomen, te lijf te gaan. We kozen dan ook voor de Sram XX1 Eagle met 12 versnellingen.

Dankzij de cassette van de Eagle (10-50) verhoogt het bereik naar 500% (tegenover 418% op de XT in 1×11) en kunnen we kiezen uit twee opties: ofwel spelen we op veilig en behouden we het kettingblad van 32 tanden ofwel mikken we toch op meer snelheid door voor een 34 te opteren, of zelfs een 36. Natuurlijk behouden we achteraan wel het kransje van 50 tanden voor de steilste hellingen. Door over te stappen op de Sram XX1 Eagle winnen we meteen 350 gram. Voor dit alles moet je wel ongeveer 1000 euro opzijleggen en eventueel dien je ook nog het freewheel te verwisselen als dit van Shimano is.

3.2 Remmen: verfijnd, gewicht en prestaties

Tot hier hebben we net als bij de aandrijving ook de originele Shimano XT-remmen behouden, die dezelfde toegevingen doen als de aandrijving om een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding te bieden. We hadden bij Shimano kunnen blijven door te kiezen voor de uitstekende XTR Race-remmen of kunnen kiezen voor de Magura MT8-remmen die volledig uit carbon zijn, maar omdat de aandrijving van Sram is en omdat we de nieuwe Level Ultimate-remmen nog niet getest hebben, zien we daar een opportuniteit.

Carbon remhendels, titanium bouten, zwevende remschijven: men is echt niets vergeten bij deze remmen! Als kers op de taart kunnen we de XX1 Eagle-shifter op de remhendel monteren, zonder dat we een andere beugel moeten gebruiken. De ergonomie van de remhendels is uitstekend en de remkracht is op de afspraak, net zoals de progressiviteit. Aangezien we wedstrijden voor de boeg hebben met veel hoogteverschillen en gewichtswinst op topremmen als deze minder belangrijk is, beslisten we finaal om vooraan toch een remschijf van 180 millimeter te behouden. Op die manier winnen we 100 gram en daarvoor moeten we een budget voorzien van 350 à 450 euro.

3.3 Carbon wielen: het neusje van de zalm

We hadden de wielen reeds een upgrade gegeven met de mooie carbon exemplaren van 9th Wave, maar als je niet op een eurocent moet kijken kan je daar nog een stap verder in gaan. De gelukkige heeft in dat geval twee opties: zich tot een gekende wielenbouwer richten en vragen of hij een lichte wielset kan monteren naargelang de behoeftes of het beste nemen van wat de grote merken aanbieden. Uiteindelijk kozen wij voor dezelfde wielen als Nino Schurter, namelijk de DT Swiss XMC 1200.

De keuze voor de XMC, in plaats van de XRC, werd ons ingegeven door de iets bredere velgen van 24 millimeter. DT Swiss heeft de oude XRC-wielen met velgen van 22,5 millimeter ondertussen uit de catalogus gehaald en vervangen door een nieuwe versie met velgen van 25 millimeter die sterk lijkt op de XMC-versie die je hier ziet. De nieuwe XMC-wielen hebben voortaan velgen van 30 millimeter, wat ons iets te breed lijkt voor een gebruik in XC en marathons, ook al hebben sommige renners in de wereldbeker toch voor deze optie gekozen. Wij wachten eerst een test af om te kijken wat dit geeft.

In tussentijd bieden de door ons gekozen DT Swiss XMC-wielen naven van een voorbeeldige betrouwbaarheid, een niet te evenaren montagekwaliteit voor seriewielen en velgen die zowel licht als stevig zijn. Ten opzichte van de wielen van 9th Wave winnen we een kleine 100 gram (vooral op het achterwiel) vermits onze XMC 1200-wielset 1452 gram weegt in 29″. Onze portefeuille wordt echter ook heel wat lichter, want de wielen kosten maar liefst 2000 euro (als je een beetje zoekt kan je ze al vinden voor 1500 euro).

3.4. Voor de ultieme bescherming is er latex voor de prijs van champagne

De latex (Tire Sealant) van Notubes en heel wat andere merken is al niet goedkoop, maar er bestaat een nog duurder product: de fameuze Notubes Race Sealant. Deze kost maar liefst 50 euro voor één liter en is daarmee bijna 50% duurder dan de klassieke producten. Voor die prijs belooft hij dat hij gaten dicht die twee keer zo groot zijn als de gaten die gedicht worden door een klassiek product en ook een snellere reactie. Deze prijs mag nogal exuberant lijken, maar in het kader van onze ultieme optimalisatie waarbij het doel is om de risico’s zo minimaal mogelijk te houden is dit wel relevant. Zeker voor wedstrijden aan het andere eind van de wereld die een fortuin kosten om aan deel te nemen en waarvoor je je maandenlang hebt voorbereid.

Bonus: nog wat tips voor een marathon

Een lichte en sterk presterende fiets is één, maar het beoefenen van marathons en stage races vereist nog enkele bijzondere verbeteringen die ook zullen helpen om de beste prestaties na te jagen. Het gaat hier om subtiele verbeteringen die het comfort, de ergonomie of de autonomie beïnvloeden. Natuurlijk is de betrouwbaarheid van het geheel belangrijk, zeker van de banden, maar in de voorbije fases hebben we onze fiets al in die richting aangepast. Als bonus pakken we nu nog wat punten aan waardoor we wel weer extra grammen zullen toevoegen aan de fiets, al blijft hij met een gewicht van net onder de 10,5 kilogram zeer licht.

4.1 Op zoek naar het ultieme comfort

In de eerste fase van dit artikel hebben we al even de nadruk gelegd op het feit dat het belangrijk is om een zadel te kiezen dat bij je morfologie past. Wij vonden dat ultieme comfort bij het Specialized Power-zadel. Nooit hebben we in zijn gezelschap last gehad van irritaties of ongevoeligheid en dat ongeacht het aantal uren dat we op het zadel hebben doorgebracht. Ook niet tijdens de Cape Epic, want na afloop voelden onze billen nog aan als een babyhuidje. Het juiste zadel blijft natuurlijk iets persoonlijks en de grote breedte van ons model zal bij sommigen dan weer hinderlijk zijn om achter het zadel te gaan hangen, maar voor ons is dit zadel een must.

Over de uitstekende ESI-grips hebben we het al gehad, maar er is nog een accessoire dat het comfort van de handen kan verhogen: de Spirgrips; kleine ergonomische grips die je midden op het stuur monteert en waar je je polsen even op kan laten rusten door je handen er op een natuurlijke manier op te plaatsen. Sinds we ze getest hebben kunnen we ze niet meer missen en naar onze bescheiden mening is dit dan ook een must voor marathons.

4.2. Voldoende informatie

Het is bijna onmogelijk om een marathon aan te vatten zonder onderweg over voldoende informatie te beschikken. Een goede gps is volgens ons onmisbaar en voor een goede visibiliteit hebben we gekozen voor een gps-steun van K-Edge, een referentie op dit domein.

4.3. Een reparatiekit en bidonhouders

Een rugzak is zeker een optie, maar ook al bestaan er zeer compacte modellen, toch worden ze   steeds minder gebruikt. Ook wij waren er in het verleden fan van maar moeten toegeven dat we blij zijn dat we nu kunnen rondrijden met een rug die niet belast wordt. Toch dien je het nodige te voorzien om in geval van pech een kleine reparatie zelf te kunnen uitvoeren. En we zochten daarvoor naar de beste oplossing om een maximum te kunnen meenemen op de fiets zonder dat je je achterzakken moet volproppen. Die laatste houden we liever vrij voor enkele energierepen.

Scott heeft zelf met de Syncros Tailor Cage een goede oplossing, maar wij gingen toch te rade bij de lichtere en completere Specialized Swat-oplossing. De binnenband krijgt een plaatsje achter het zadel en wordt op zijn plaats gehouden door de Mountain Bandit (16,9 euro) waar je ook een bandenlichter en een CO2-patroon in kwijt kan. Je kan deze accessoires ook met een riem vastmaken, maar het Specialized-zadel is voorzien van bevestigingspunten voor onze kit, een kit die stabieler, betrouwbaarder en makkelijker te openen is.

Een andere manier om een lekke band te herstellen, sneller maar minder onfeilbaar, is met een plug. Wij kozen voor het Sahmurai Sword-systeem dat op punt werd gezet door Stefan Sahm, een ex-winnaar van de Cape Epic. Oorspronkelijk werd dit systeem op punt gezet om in de uiteinden van het stuur weg te stoppen, maar zij die met handen fel naar buiten afdalen vonden dit hinderlijk. En het systeem was op die plaats ook vrij kwetsbaar bij valpartijen. Wij opteren sindsdien dan ook voor de plaats die wordt aangeraden door de mecanicien van Nino Schurter himself: in de trapas!

Ook voor de bidonhouders gingen we langs bij Specialized, want uit ervaring weten we dat de Zee Cage-bidonhouders (vanaf 17,90 euro) zeer licht en betrouwbaar zijn. Maar er is meer dan dat, we waarderen ook de manier waarop we de bidon er zijdelings kunnen uitnemen. En door middel van twee kleine Specialized-beugels kunnen we op de zadelpen nog een tweede bidonhouder monteren, wat onmisbaar is tijdens een lange marathon als je niet over twee bidonhouders op het frame beschikt (zoals het geval is op de Spark RC) of geen assistentie hebt zoals de profs! Er bestaan nog gelijkaardige systemen (BBB, Topeak, …), maar het voordeel is dat je bij Specialized over twee beugels beschikt tegenover maar één bij de concurrentie. Hierdoor kan je de krachten beter verdelen op de zeer lichte zadelpen.

Voor de tooltjes die we meenamen kozen we het EMT Cage Mount-systeem, ook al van Specialized (44,90 euro). Deze multitool is zeer licht en compact en vindt een plaatsje onder de bidonhouder, waar hij makkelijk te grijpen is. Het enige waar deze multitool niet over beschikt is een kettingpons. Maar deze zit wel in de Specialized Top Cap Chain Tool (34,90 euro) die een plaats vindt in het balhoofd. Normaal gezien kan je daar ook een snelsluiting voor de ketting in kwijt, maar door de bijzondere vorm van de Sram Eagle-kettingschakels was dit onmogelijk. Deze hebben we dan ook op de remleiding vastgekleefd. Ondertussen heeft Specialized de tool wel een update gegeven zodat ook de Eagle-kettingschakels erin passen.

Tot slot hebben we nog een rolletje ducttape onder de bovenbuis gekleefd. Dit is altijd handig om een gescheurde band te herstellen of een kapotte schoenzool … En als laatste namen we ook nog enkele kabelbinders mee. Daarmee zijn we voldoende uitgerust om bijna alle problemen te lijf te gaan!

Het nawoord

Zo, nu ken je al onze kleine tips en trucs om je fiets een upgrade te geven, tips die we in de loop der jaren leren kennen en getest hebben. Sommige investeringen zijn al wat duurder dan andere, maar houd in je achterhoofd dat dit alles niet in één keer moet gebeuren. Veel van de tips zullen ook de levensduur van je fiets verlengen en hem up to date houden en ondanks de steeds maar nieuwe standaarden zullen vele onderdelen ook op je volgende fiets passen. Moest je zelf ook nog tips hebben om je fiets een upgrade te geven, dan horen we dit graag via onze Facebookpagina!

[summary

Door Olivier Béart