Pimp my ride: een betere fiets in drie stappen

Techniek
5 September 2017 — Olivier Béart

Ook nadat je jezelf een prachtige fiets cadeau hebt gedaan, voor vaak een leuke som geld, kan je deze nadien nog een flinke upgrade geven om hem helemaal naar je zin te maken. Dat is wat ook wij gedaan hebben met onze Scott Spark die we eerder dit jaar hebben meegenomen naar de Cape Epic en die nu als basis dient voor dit artikel. In drie stappen zullen we je uitleggen wat we hebben gedaan om deze XC-machine nog beter te maken. En als bonus geven we nog wat tips om je fiets piekfijn uit te rusten om met een gerust gemoed aan de start te verschijnen van marathons allerhande. Natuurlijk was het onze bedoeling om gewicht te winnen. En natuurlijk kost dit veel geld. Maar er is meer dan dat en niet alle mogelijkheden kosten handenvol geld. Tijd nu om onze gereedschapskist boven te halen en de handen uit de mouwen te steken!

Het uitgangspunt van dit artikel is eenvoudig: onze test van de Scott Spark 900 RC Pro waar we bij ontvangst meteen een boontje voor hadden. Toch was ook hij uitgerust met enkele onderdelen die we niet echt geschikt vonden om er wedstrijden mee te rijden en dat ondanks het prijskaartje van 4999 euro. In 2017 gebruikten we de Scott Spark als onze XC- en marathonfiets en met het frame als basis, dat bijna identiek is aan het frame dat Nino Schurter gebruikt, hebben we de fiets stap per stap nog verbeterd en aan onze smaak aangepast. Dit alles opdat de fiets nog leuker zou zijn om mee te rijden en uiteraard ook dat hij nog sneller zou worden …

De bedoeling van dit artikel is om je een andere kijk te geven op een fiets en om je via onze analyse ideeën te geven om zelf aan te slag te gaan op je eigen fiets.

Scott Spark RC 900 Pro 2017: de kennismaking

De Scott Spark RC 900 Pro is in de jaargang 2017 de ‘instapversie’ van dit model. In de realiteit verschillen enkel de link en de carbonvezels met de frames uit het topsegment. We beschikken met de Scott Spark RC Pro dan ook al over een zeer goede basis. Zo weegt het frame met HMF-vezels inclusief de demper minder dan 2 kilogram. We hoeven dan ook niet te zeggen dat je de duurdere HMX- en HMX SL-vezels van de Spark World Cup en SL niet echt nodig hebt om je bike nog lichter te maken. Idem voor de Fox-vork. Het gaat hier niet om het Factory-model, maar de afwezigheid van de Kashima-coating is eerder bijzaak. Het instellen van de compressie bij lage snelheid verloopt misschien een tikkeltje moeilijker op onze Performance-versie van de vork, maar de Fit4-dempercartridge presteert reeds zeer sterk.

Eens uit het karton weegt onze Spark 10,8 kilogram (zonder pedalen, in de maat L). Het equivalent van ons model zal in het modeljaar 2018 niet veel veranderen en onze tips blijven ook voor dat model staande, ook al staat er op het 2018-model een Sram GX Eagle-groep waarvan het bereik interessanter is dan bij de Shimano XT-groep op onze testfiets. En op het modeljaar 2018 krijgen de wielen ook bredere velgen voor een beter rijgedrag. Als kers op de taart wordt het model 2018 maar liefst 700 euro goedkoper om op een prijskaartje van 4299 euro uit te komen.

Op onze Scott Spark RC 900 Pro van 2017 zijn er meteen enkele details die in het oog springen en die voor verbetering vatbaar zijn, iets dat we bijna kunnen generaliseren op quasi alle nieuwe fietsen. Tijd nu voor fase 1 van ons plan!