Pro bike check XC 2019 | De mooiste fietsen en nieuwigheden uit de paddocks

Dossiers Techniek
5 July 2019 — Olivier Béart

De Orbea Oiz TR 120 van Victor Koretzky

Op de vorige pagina hadden we het er met de mecanicien van Nino Schurter al over of we in de toekomst steeds vaker fietsen met 110 of zelfs 120 millimeter veerweg zullen zien opduiken in de wereldbeker XC. Victor Koretzky geeft alvast het voorbeeld door te opteren voor de Orbea Oiz; niet voor de XC-versie met 100 millimeter veerweg, maar wel voor de TR-versie met 120 millimeter veerweg.

Zoals we in de presentatie en eerste test van de Oiz al hebben uitgelegd, is het frame van de XC- en TR-versie identiek. Door een demper met een grotere slag te gebruiken en een Fox F34 Step Cast-vork beschik je op de TR echter over meer veerweg.

De extra veerweg zorgt voor iets meer vertrouwen op de technische hedendaagse xc-circuits, terwijl het verlies aan rendement zeer miniem is.

Ondanks zijn voortrekkersrol op het vlak van de veringen, blijft Victor Koretzky wel trouw aan een klassieke zadelpen. Deels heeft dit te maken met het extra gewicht van een dropper post, maar ook met zijn rijstijl, waardoor hij van oordeel is dat een dropper post geen must is voor hem.

De banden komen van Michelin: een Force vooraan en een Jet achteraan, beide met een breedte van 2.25″. De banden liggen rond Mavic CrossMax-wielen met carbon velgen.

Zijn team, Ekoï-KMC-Orbea, koos voor Sram om de aandrijving (een mechanische XX1 Eagle) en de remmen (Level ULT) te leveren, zonder dat Sram een officiële partner is van het team. En zo komt het dus dat we remschijven zien van het Spaanse merk Galfer, dat wel een sponsor is van het team.

De ketting komt uiteraard van titelsponsor KMC. Het carbon crankstel van FSA is uitgerust met een vermogenssensor. De Look-pedalen zijn dan weer een persoonlijke keuze van Victor.




Beoordelingen (0)