Pro bike check XC 2019 | De mooiste fietsen en nieuwigheden uit de paddocks
Dropper post en lockout: een moeilijke oefening …
Op het hoogste niveau is een lockout op het stuur om de veringen te blokkeren een must. Maar steeds meer renners rijden ook met een dropper post, die ook op het stuur moet bediend worden. Voor de mecaniciens wordt de oefening dan ook steeds moeilijker om alles netjes op het stuur kwijt te raken en iedereen zoekt dan ook naar eigen goeddunken een oplossing in afwachting van een oplossing die beide systemen harmonieus met elkaar doet verzoenen.
Bij BMC (Absolute Absalon en BMC Factory Team) maakt men voor de veringen gebruik van een bediening van DT Swiss. Dit is ongetwijfeld een van de meest ergonomische modellen om bovenop het stuur te monteren. Onderaan het stuur zien we de hendel waarmee de dropper post bediend wordt. De afstand tussen beide is groot, maar het idee is om met de rechterhand te schakelen en de andere zaken op de fiets met de linkerhand te bedienen.
De andere, minder esthetische, oplossing bestaat eruit om een remote aan de rechterkant van het stuur te monteren, vlak bij de shifter om te schakelen. Hier bij Ekoï-KMC-Orbea is het de hendel voor de Fox-veringen die naar de rechterkant van het stuur is verhuisd. Meer zelfs, deze staat nu bovenaan op het stuur, terwijl deze eigenlijk bedoeld is voor een montage aan de linker onderkant van het stuur. De hendel om de dropper post te bedienen blijft links alleen achter.
Carlos Coloma maakte de keuze om beide hendels links onderaan het stuur te monteren. De Fox-hendel voor de veringen werd wat meer naar binnen en voren geplaatst, terwijl de hendel voor de dropper post (KS) meer op de achtergrond verdween, waar hij kan bediend worden met de wijsvinger. Deze montage is echter niet met alle hendels mogelijk.
Of je kan de lockout voor de veringen links onderaan monteren en de hendel voor de dropper post rechts bovenaan. Mathias Flückiger maakte deze keuze op zijn Thömus. We zien dat hij op de hendel van de KS-dropper post wat schuurpapier heeft aangebracht en dat hij gebruikmaakt van de Twinlock van Scott, terwijl zijn team helemaal niets met dat merk te maken heeft. De lockout van Scott is een zeer populaire keuze in het peloton omdat je de veringen in drie posities kunt instellen, ook al gaan de meesten daar zeer discreet mee om omdat ze geen publiciteit willen maken voor een concurrerend merk …
Bij Specialized hebben ze deze problemen niet, want de veringen van de Epic zijn uitgerust met de automatische Brain-lockout! Enkel voor de bediening van de dropper post moest dus een plaatsje gezocht worden op het stuur. Dat is ook het geval bij de weinige teams die opteerden voor de Live Valve van Fox, zoals bij Pivot bijvoorbeeld.
Assessements (0)