Roc d’Azur 2022: onze vondsten in de wandelgangen van het salon

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Roc d’Azur 2022: onze vondsten in de wandelgangen van het salon

De Roc d’Azur dankt zijn bekendheid in de eerste plaats aan de geweldige trails die in het zuiden van Frankrijk voor de wielen worden geschoven, maar in de loop der tijd is ook de beursvloer een must geworden. Het ene jaar zien we er iets meer nieuwigheden dan het andere, maar telkens weer zijn er leuke dingen te zien. En dit jaar was daar geen uitzondering op! Kon je er zelf niet bij zijn, dan nemen we je nu mee door de wandelgangen van het salon alsof je er zelf bij was.

Over de nieuwigheden die net voor en tijdens de Roc d’Azur werden onthuld, hadden we het al eerder in deze artikels:

Test nieuw | BMC Fourstroke 01 & Fourstroke LT: the fight club

Nieuw 2023 | Ridley Probe RS en Raft: nieuwe XC-mountainbikes van Belgische makelij

Rockrider 2023: vernieuwing in alle lagen!

De Cervélo van Milan Vader kwam dan weer aan bod in dit artikel:

Interview | Milan Vader: ”Het plan heeft even on-hold gestaan, maar is niet veranderd!”

Maar er viel nog veel meer te zien en dat hebben we hieronder verzameld:

Specialized

Specialized zag het groots om zijn terugkeer naar de Roc te vieren, nadat het merk er vorig jaar niet bij was. Op de gigantische en zeer open stand zagen we stukken uit collecties, kleine displays rond bepaalde modellen en fietsen van atleten, met als hoogtepunt de Demo van Loïc Bruni, die wereldkampioen downhill werd in Les Gets.

Daarnaast kon je de Epic van Jordan Sarrou bewonderen (die op zondag de afsluitende Roc d’Azur won) en de Enduro van Kévin Miquel die er eerder dit seizoen het podium mee behaalde in de EWS van Crans-Montana.

We kunnen een glimlach niet onderdrukken als we de nieuwe fietsen vergelijken met de FSR Comp uit 1998. Wat een evolutie hebben onze fietsen de afgelopen twintig jaar doorgemaakt …

Ben je meer een avonturier in de stad of een avonturier in het veld?

Santa Cruz

Aan de overkant werden we in de stand van Santa Cruz verwelkomd door de V10 van het jonge wonderkind Jackson Goldstone, dit jaar winnaar van het algemeen klassement van de World Cup DH bij de junioren en de RedBull Hardline.

De Californische fabrikant zette vooral zijn wielenmerk Reserve in de spotlights. Dat merk werd in 2017 gelanceerd om carbon DH/endurowielen te bouwen die aangepast waren aan de behoeften van de rijders van Santa Cruz, maar sindsdien is Reserve uitgegroeid en biedt het een compleet assortiment aan, met naast de DH- en endurowielen ook wielen voor XC, gravel en zelfs de weg. Deze laatste vinden we terug op de fietsen van Cervélo.

Het goede nieuws is dat deze wielen binnenkort voor iedereen beschikbaar zijn! Waar ze tot hiertoe enkel gebruikt werden op complete fietsen van bepaalde merken van de Pon-groep, gaat Reserve nu ook naar de aftermarket.Meer informatie opreservewheels.com.

Lapierre

Ook bij Lapierre viel er vanalles te bekijken, zoals de fiets van Isabeau Courdurier in de versie die haar het grootste deel van het seizoen vergezelde.

En dan was er die mysterieuze doos met licht doorschijnende wanden …

In die doos zat een fiets verstopt, en niet de minste!Vier kleine gaatjes ter grootte van een muntstuk maakten het mogelijk om een glimp op te vangen van wat erin verborgen zat. We zagen kabels van een elektromotor en de oplaadpoort van de Fazua-motor, herkenbaar aan het kleine logo.De vork is ongetwijfeld een RockShox Pike Ultimate gezien de veerweg en de kleur.Is dit de volgende eZesty?

Scott

Ook bij Scott stond een fiets van een atlete in de schijnwerpers: de Gambler van Marine Cabirou. Door een kwetsuur stond de Française het grootste deel van het jaar aan de zijlijn waardoor ze haar algemene titel van 2021 niet kon verdedigen, maar we hopen dat ze volgend seizoen in topvorm kan weerkeren.

Cannondale

Bij Cannondale ging de meeste aandacht naar … een kartonnen doos. Het merk heeft onlangs al zijn fietsverpakkingen vernieuwd om plastic wegwerpartikelen te verwijderen en daar is het best trots op.Anderen hebben dezelfde aanpak al gevolgd, zoals Mondraker, en we kunnen dit soort initiatieven alleen maar aanmoedigen.

Het is geen mountainbike of gravelbike, maar we konden deze SuperSix Evo van het EF Education-Rapha Team onmogelijk negeren. Het is een resultaat van de samenwerking met Palace en hij werd door de renners van het team gebruikt in de Tour de France 2022. Er werd een beperkte oplage aangeboden van dit frame met als prijskaartje 4999 euro. Maar doe geen moeite, want ze zijn al uitverkocht!

BMC

Bij BMC werd uiteraard de nieuwe Fourstroke-familie tentoongesteld, die officieel onthuld werd de dag voor de opening van het salon (lees: Test nieuw | BMC Fourstroke 01 & Fourstroke LT: the fight club).

Scor

Enkele meters verderop werden bij het zustermerk Scor de nieuwe kleuren van de modellen zonder elektrische ondersteuning geshowd.Afgezien daarvan zijn er geen technische wijzigingen te melden, maar we kregen te horen dat er in 2023 wel nieuwigheden zouden kunnen zijn. In afwachting daarvan kun je onze test van de 4060 LT altijd (her)lezen: Test | Scor 4060 LT GX: met de felicitaties van de jury.

Hutchinson

We wisten niet waar eerst kijken bij Hutchinson, het leek wel of alle atleten die door het merk worden gesponsord hun fiets op de stand hadden achtergelaten.

Zo stonden de Rossignol “Super-Heretic” (een eerbetoon aan de legendarische Super Virage-ski’s uit de jaren 80) van Morgane Jonnier en de Lapierre Spicy “Trophée des Nations” van Isabeau Courdurier broederlijk naast …

… de BH Lynx Race van Julia Grégoire (BH-Wallonie) en de Rockrider Race 900 van Joshua Dubau.

De Franse freerider William Robert kon geen afstand doen van zijn fiets, maar schonk wel een van zijn helmen!

Rossignol

Uiteraard kleurde de Super-Heretic ook de stand van Rossignol met ernaast de beroemde Super Virage-ski’s.

Het merk onthulde ook een leuk idee: het hergebruiken van slechte ski-topsheets (meestal het plastic vel dat de ski beschermt en verfraait) waar bijvoorbeeld drukfouten op staan, om er spatborden van te maken!

Het merk presenteerde ook een e-bike die is uitgerust om er ski’s mee te vervoeren. Als je weet dat transport het grootste deel van de vervuiling voor de wintersport vertegenwoordigt en dat we er zelfs bij toerskiën niet aan kunnen ontsnappen, is het idee niet zinloos.

Sunn

We gaan verder met het Franse merk Sunn, dat zijn nieuwe Kern bijhad met een prachtige chromen afwerking.

SR Suntour

Ook een volle stand bij SR Suntour.Het merk presenteerde veel modellen die tot nu toe nog weinig werden gezien, zoals deze vork voor gravel.

Aan de andere kant van het spectrum staat de RUX 38 op een al even zeldzame Orange 279.

Of wat denk je van de nieuwe Durolux 38 voor enduro/e-bike met ernaast een TriAir 2-demper.

Op de Scott Ransom van Hugo Pigeon (Scott Sr Suntour Enduro Team) viel ons een elektronische blokkering op die bedacht en vervaardigd werd door de monteur van het team, Ludovic Gauthier.

Hope

Hope kwam met volle handen naar Fréjus afgezakt. Zo zagen we Union-klikpedalen, de nieuwste generatie van zijn remhendels (Tech 4) die eerder in het jaar werden gepresenteerd en vooral de HB.916, zijn enduro-frame.

Ziehier een stevige kanshebber voor de onofficiële competitie voor de mooiste fiets van het salon …

Haibike

De lichte Haibike Lyke e-bike maakte aan de Côte d’Azur zijn eerste openbare uitje na de presentatie in september.

Pass’Portes du Soleil

Verrassend nieuws op de stand van de Pass’Portes!Het evenement, dat in 2023 van 23 tot en met 25 juni zal plaatsvinden in Morzine, verwelkomt volgend jaar ook de gravelaars. Binnenkort meer informatie!

Giant

Bij Giant kregen we een tentoonstelling van verzamelmodellen te zien!

Cadex (dat nu een nieuw leven leidt in het triatlon) of Giant, hardtail of full suspension, er was voor elk wat wils.

Duke

Tussen twee fietsen van atleten (de oude generatie van Filippo Colombo’s BMC Fourstroke en de Commencal Supreme DH V5 van Frans kampioen Antoine Vidal), onthulde Duke twee nieuwe velgen.

Met een interne breedte van 23 millimeter en 4 verschillende hoogtes (36, 42, 48 en 56 millimeter) speelt de Baccara X op zowel de weg- als gravelfietsers.Ze zijn geschikt voor banden met een doorsnede van 28 tot 50 millimeter en het gewicht varieert, afhankelijk van de hoogte, tussen 345 tot 420 gram per velg.

Voor de mountainbikers stelde Duke de vierde generatie voor van de XC Lucky Jack.Voor deze Lucky Jack SLS4 werkte Duke aan de gebruikte carbonvezels, waardoor ze nog meer gewicht konden winnen (30 gram per velg) terwijl ze de weerstand tegen impacts wisten te verbeteren.

Lee Cougan

Lee Cougan, een merk dat eind jaren 70 het levenslicht zag in Amerika en een tiental jaar geleden een koers begon te varen onder Italiaanse vlag, was voor de eerste keer aanwezig op de Roc d’Azur.

Het gamma van het merk bestrijkt alle mountainbikedisciplines, maar het hart van het merk slaat toch net iets sneller voor XC. En dus kregen de fietsen met een ‘kleine’ veerweg logischerwijs ook de meeste aandacht op hun stand. Aan de ene kant een relatief klassieke full suspension genaamd Crossfire …

en aan de andere kant een intrigerende hybride genaamd Rampage Innova.De Rampage is de hardtail van Lee Cougan, maar op dit model heeft het merk een heel speciaal systeem toegevoegd waardoor er achteraan een vering is van 30 millimeter!

De liggende achtervork werkt als een veer, het blad voor de zitbuis geleidt het geheel en twee zuigers schuiven in de staande achtervork om te fungeren als compressie- en rebound-controle.De instelling wordt gekozen bij het bestellen en voor honderd euro is het mogelijk om een ​​tweede kit te kopen.

FSA

Op de FSA-stand kruiste ons pad met deze ongewone Vent Frontier, een volledig geveerde e-gravel (ja, je leest het goed) met FSA HM 1.0-motor in het achterwiel en geïntegreerde 250 Wh-batterij.We zouden bijna de telescopische zadelpen vergeten …

Baam

Bij Mohawk’s, in Frankrijk distributeur van merken als Open, Pivot en Enve, kreeg de stalen gravelbike van het huismerk Baam een prominente plek.Hiervan staat ondertussen een test gepland!

Madnes

Leuke verrassing bij Madnes, een kleine Franse vakman die we hier vorig jaar ontdekten.Het merk had voor het eerst een eigen stand waar twee nieuwe fietsen wachtten op de bezoekers.

De Atlas is de 29″-versie van de Stellar voor enduro. De geometrie (lengte van de liggende achtervork en van de balhoofdbuis) en de veerweg (10 millimeter minder, dus 160 millimeter voor en 150 millimeter achter) moesten enigszins worden herzien om tegemoet te komen aan de grote wielen, maar verder zijn de twee fietsen bijna identiek.

De Nova is een trailbike, ook in 29″ maar met een achtervering van 120 of 130 millimeter. Vooraan raadt Madnes aan om een ​​vork van 120 tot 140 millimeter te monteren. Dit biedt veel mogelijkheden, afhankelijk van waar je fietst en je voorkeuren!

Hayes / Manitou / Reynolds

Nog meer fietsen van atleten bij Hayes, zoals Romain Seigle’s Rockrider Race 900 en de Gamux voor DH.

Bijzonder aan deze laatste fiets is dat het frame volledig machinaal is bewerkt.Er is geen enkele las op het frame! Dit houdt wel in dat men moet starten van een aluminium blok van 140 kilogram, maar het merk verzekert dat dit bepaalde voordelen heeft in het gedrag van de fiets, vooral qua grip.

Afgezien daarvan zagen we ook ecosystemen voor gravel en XC, met componenten van de verschillende merken van de groep.

Vaast

Aluminium? Nee! Staal? Zeker niet! Titanium dan? Weer mis! Dit frame van het Amerikaanse Vaast is uit magnesium.

Door dit materiaal is het frame lichter en resistenter en biedt het een betere schokabsorptie dan de rest van de legeringen.Maar waarom wordt het dan niet vaker gebruikt?Het blijkt dat magnesium ook erg gevoelig is voor corrosie, wat niet ideaal is voor een buitensport …

Vaast heeft daarvoor een ​​oplossing gevonden die erin bestaat haar frames in EPO-baden (elektrolytafzetting) te laten weken om ze te beschermen.Voor de rest zal de Vaast A/1 eind 2022 in 3 uitvoeringen verkrijgbaar zijn met prijzen variërend van 2300 tot 3000 euro.

Camelbak

Je waterzak is ouder dan je eerste kind en je ziet geen reden om hem te vervangen?Camelbak kan je van gedachten doen veranderen met dit nieuwe model. Op de Fusion verandert het sluitsysteem volledig om een ​​veiligere sluiting aan te nemen.

Volgens het merk is dit praktischer, zowel bij het vullen als bij het schoonmaken.Hij heeft ook een versterkte achterkant om zijn vorm te behouden als hij leeg raakt.Je hebt de keuze uit verschillende capaciteiten, van 2 L tot 10 L, voor prijzen tussen 54 en 99 euro.

Raymon

Net als Husqvarna behoort het Oostenrijkse merk Raymon tot de machtige Pierer-groep.Naast de elektrisch ondersteunde fietsen met een scherpe prijs-kwaliteitverhouding, leerden we tijdens de Roc d’Azur dat het aanbod ook zal uitbreiden naar klassieke fietsen zonder ondersteuning.

Onder het assortiment, dat gaat van kinderfietsen tot hardtails en endurofietsen, zagen we deze FullRay 170 10.0 met een volledig carbon frame, 4Bar Linkage-type ophanging met 165 millimeter veerweg achteraan, een Sram GX Eagle-groep en een RockShox Domain-vork met 170 millimeter veerweg voor een prijs van 4899 euro.

Zéfal

Het Franse merk presenteerde twee nieuwe pompen.De ene (op de voorgrond) is bedoeld voor mountainbiken en de andere (achter) voor gravel.Naast elkaar zien we dat de MTB-versie omvangrijker is om grotere banden gemakkelijk op te pompen, terwijl de gravel versie compacter en lichter is.

Beide zijn gemaakt van metaal en hebben een slang die uit het lichaam van de pomp komt om beschadiging van het ventiel tijdens het opblazen te voorkomen en om het leven van de gebruiker gemakkelijker te maken.

We zagen ook een nieuw, origineel klein accessoire: een intrekbare ‘lijn’ die onder het zadel wordt bevestigd om een ​​kind bergopwaarts te helpen of een rijpartner te slepen.Let op voor volwassenen, het gewicht is beperkt tot 90 kilogram.

Zéfal nam ook het bagageaanbod grondig onder handen. Meer daarover binnenkort!

Woom

We eindigen met Woom, een Oostenrijks merk gespecialiseerd in kinderfietsen dat nog weinig bekend is in onze regio maar (zeer) stevig verankerd is in de Duitstalige markt.

Woom ontstond 10 jaar geleden en biedt lichte (9,5 kilogram voor de 26″) en intelligent ontworpen fietsen aan. Zo zijn de meeste modellen uitgerust met een stijve vork en met banden met echt een groot volume. De verende voorvork die we zien op de 26″-modellen is een in-house ontwikkeld model.

Op de stand kon je ook bijzondere miniatuurversies van fietsen met bagagerekken ontdekken.Verkrijgbaar in 3 wielmaten (26″/20″, 24″/16″ of 20″/14″) kunnen ze een belasting van 15 kilogram aan.

Daarmee zit de Roc d’Azur er voor dit jaar weer op! Afspraak in oktober volgend jaar voor een volgende editie. En wil je meer lezen over de Roc d’Azur 2022, dan kun je al onze artikels op deze pagina terugvinden: www.vojomag.nl/?s=roc+d%27azur+2022

DoorLéo Kervran