Test | Het DT Swiss 232 One-platform: onbemind? Onterecht! - F 232 One: de verende voorvork

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Test | Het DT Swiss 232 One-platform: onbemind? Onterecht! - F 232 One: de verende voorvork

F 232 One: de verende voorvork

De F 232 One is de vernieuwde verende voorvork voor crosscountry gebruik van DT Swiss. Dit is de opvolger van de OPM O.D.L, waarmee Nino Schurter en Jenny Rissveds olympisch goud haalden in Rio. Er zijn in totaal 12 verschillende versies van deze vork. Ze bestaat met 100, 110 en 120 mm veerweg, met of zonder remote lockout en met een offset van 51mm of 44mm. Bij de lancering was er nog geen 44mm offset beschikbaar, terwijl de markt al stevig deze richting was uitgegaan (nu wordt er bijna geen enkele fiets meer uitgeleverd met vorken van 51mm offset). Een jaar na de lancering kwam DT Swiss dan “eindelijk” met hun 44mm. Wij hebben de vork nu dus getest in zijn 120mm, remote lockout en 44mm variant.

Er wordt een gewicht aangekondigd van 1480g voor de 100mm versie waarmee deze vork zich wat zwaarder positioneert ten opzichte van de Fox 32 Step-Cast (1456g) en zeker in vergelijking met de RockShox SID SL (1326g). Onze 120mm vork moet je qua gewicht (en rijgedrag) echter gaan vergelijken met de Fox 34 Step Cast (1628g), de RockShox SID (1530g) en de SR Suntour Axon-Werx 34 (1614g) … want dat zijn de concurrerende modellen die bestaan in 120mm.

Qua prijs scoort de F 232 One alvast zijn eerste punten met zijn 1099 euro. Die ligt een stuk onder de Fox 34 Factory Step-Cast (1459 euro) en is ook een tikje goedkoper dan de RockShox SID Ultimate (1163 euro) en de SR Suntour Axon-Werx 34 (1199 euro). Dit zijn trouwens steeds de prijzen met spatbord en remote-hendel.

Wij wogen onze DT Swiss F 232 One met een ingekorte stuurbuis van 165mm op 1512g. Dit bevestigt de lichtgewicht reputatie van DT Swiss, maar we moeten er wel rekening mee houden dat deze vork slechts 32mm vorkpoten heeft en we in de praktijk zullen moeten ondervinden of de vork qua werking en stijfheid kan volgen met de concurrenten met dikkere vorkpoten. Hou er ook rekening mee dat al deze gewichten zonder as zijn (die weegt meestal tussen de 40 en 50 gram) en zonder ster of expander (30-40g).

Onze rijklare F 232 One, met zijn as van 49g, het perfect aansluitende spatbord van 59g en een ster van 26g, komt op 1646g. Er is in tegenstelling tot de O.D.L. geen extra lichtere versie met carbon kroonstuk en stuurbuis.

Qua look kunnen we alleen maar enthousiast zijn over deze zwarte stealth vork met futuristische vorkboog en minimalistische vorkpoten (DT Swiss noemt het Topology Optimization), waar al het overbodige materiaal werd achterwege gelaten. De inkepingen bij de vork hebben wel het kleine nadeel dat ze moeilijk proper te maken zijn.

Alles straalt verfijning en afwerking uit, zoals ook de bevestiging van de kabel voor de remote lockout. Op het lockout mechanisme van de vork kun je enkel met een T10 sleutel de compressie veranderen, maar je zult weldra lezen dat je bij deze vork net heel weinig op dat gebied zult moeten aanpassen. Ook het vermelden waard is dat we tijdens de testperiode geen enkel probleem hebben ondervonden met de werking van het lockout mechanisme. Wat bij de concurrerende merken niet per se altijd het geval is, zeker als je zoals ons enkele modderige ritten hebt meegemaakt.

Er zitten verschillende technologieën verwerkt in de vork. Zo heb je de APT-technologie, dat staat voor Adaptable Progression Tune, waarbij de rijder de progressie van de luchtveercurve kan aanpassen door volume spacers in de luchtkamer van de vork toe te voegen of te verwijderen, zonder dat de soepelheid van de vork wordt beïnvloed. Op zich niks speciaals, want deze mogelijkheid heb je op alle high-end vorken. Wat wel handig is, is dat je de luchtkamer met een simpele 15mm dopsleutel kunt openen – nadat je alle lucht hebt laten ontsnappen.

Dankzij de LINEAIR-technologie heb je een makkelijk aanspreekpunt in het begin van de veerweg voor controle en rust, een lineair gevoel in het midden en een progressief eindverloop om de grote klappen op te vangen.

Er is de LINEAIR-technologie die zorgt voor een specifieke veerkarakteristiek. Het is een systeem met twee luchtkamers die met een bypass in verbinding staan met elkaar. Door de grootte van de luchtkamers en de positie van de bypass is de werking van de vork specifiek afgestemd op de behoeften van XC-rijders. Zo heb je een makkelijk aanspreekpunt in het begin van de veerweg voor controle en rust, een lineair gevoel in het midden en een progressief eindverloop om de grote klappen op te vangen. We komen later bij de demper nog in detail terug hoe het exact werkt.

Als laatste is er ook de INCONTROL-demping, waarbij:

  • In de OPEN stand: de olie vloeit doorheen de low speed (LSC) en high speed compressie (HSC) kanalen. Je kan hier de LSC in 14 stappen sluiten.
  • In de DRIVE stand: het LSC kanaal is gesloten. Alle olie stroomt door het HSC-kanaal. De vork reageert hierbij bijna uitsluitend op snelle schokken die van de grond af komen en zo goed als niet meer op bewegingen van het lichaam.
  • In de LOCK stand: de LSC- en HSC-oliekanalen worden afgesloten Een blow-off valve beschermt rijder en interne componenten tegen onverwachte klappen.

In de praktijk geeft dit een vork waar wij heel veel plezier mee hebben gehad en een dikke aanrader is voor elke prestatiegerichte XC- of marathonrijder. Ten eerste is er de kenmerkende harde lockout die je enkel bij DT Swiss zult terugvinden. De tussenstand is een heel stugge, waardoor je in de open stand weinig of geen extra low-speed compressie moet gebruiken. Bij vorken met twee standen of een soepele tussenstand, zoals bij Fox, moet je dikwijls meer low speed compressie instellen om het dansen in de veerweg bij zittend klimmen te vermijden. Het enige nadeel aan de stugge tussenstand van de F 232 One is dat je die bij een full-suspension moet combineren met een demper die eveneens zo’n stugge tussenstand heeft, zoals bijvoorbeeld de R 232 One.

Voor ons totale rijdersgewicht (lichaamsgewicht en uitrusting) van 75kg en redelijk agressieve rijstijl hadden wij 80PSI in de vork en 2 volume spacers gemonteerd. Dit gaf ons een boterzacht gevoel bij het begin van de veerweg – zeker omdat je met de compressie volledig open kunt rijden – en bij opeenvolgende klappen gaf deze vork geen krimp en bleef deze hoog in de veerweg. Ook bij grote jumps en impacts deed de vork alles wat we verwachtten en hoopten.

Dan resteert nog enkel de vraag of de stijfheid van het 32mm chassis te vergelijken is met dat van de concurrentie die met 34mm (Fox en SR Suntour) of 35mm (RockShox) uitpakken. Wij rijden al lang met de uitstekende SR Suntour en de DT Swiss moet op dit gebied zeker niet onderdoen. We hebben ze echt tot het uiterste getest en het verbaasde ons eigenlijk dat zo’n slanke vork zo stijf kan zijn. We kunnen ons wel inbeelden dat een zwaardere rijder, die richting de 90kg gaat, een verschil zou kunnen merken. Maar deze vork kun je zeker en vast inzetten bij heel stevige technische trails.


Wordt deze vork onterecht vergeten tussen het RockShox en Fox geweld? Absoluut! De DT Swiss F 232 One is een fantastisch werkende en strak uitziende vork, die bovendien licht en betaalbaar is. Smijt daarbovenop een lekker harde lockout en heel stugge tussenstand en je hebt, toch zeker voor wat wij verwachten in België en Nederland, een absolute topvork. We hebben daarnaast in de maanden die we getest hebben geen enkel probleem ondervonden en verwachten er ook geen te hebben tot we aan het eerste grote onderhoud toekomen.

DT Swiss F 232 One

€ 1099,00

1512g(geverifiëerd, zonder as)

  • Uitstekende werking
  • Harde lockout en stugge tussenstand
  • Verbazend stijf chassis
  • Look en afwerking
  • Misschien toch te slap voor zwaardere rijders?
  • Niks te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJeffry Goethals