Test nieuw | De productieversie van de Rockrider Race 940 S is (eindelijk) klaar

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | De productieversie van de Rockrider Race 940 S is (eindelijk) klaar

Nadat het prototype ruim een ​​seizoen door het Rockrider Ford Racing Team werd gebruikt, is nu eindelijk ook de productieversie van de Rockrider Race 940 S klaar! Deze competitiegerichte full suspension zegevierde reeds in tal van internationale evenementen en haalde al het podium in de wereldbeker, maar vanaf heden is hij dus ook voor gewone stervelingen in de winkels beschikbaar. Vojo kreeg de kans om er in Spanje een eerste proefrit mee te maken en dit is wat we ervan vonden:

Het is niet de eerste keer dat we op Vojo over deze Rockrider Race 940 S spreken. Voor diegenen die het zich niet meer herinneren of het verhaal niet gevolgd hebben, overlopen we de geschiedenis kort. Tijdens de presentatie van het team voor 2023 liet Rockrider al ontvallen dat er een nieuw model zat aan te komen, voordat het een paar weken later het prototype onthulde. Dat prototype werd vorig seizoen gebruikt door de atleten van het Rockrider Ford Racing Team met als doel het frame te testen voordat het in een tweede fase aan het grote publiek zou worden aangeboden. Op ons netvlies zien we de strijd terug die Joshua Dubau met deze fiets in de wereldbekermanche van Nove Mesto leverde tegen Tom Pidcock en de overwinning van Samara Maxwell bij de XCO U23 in Snowshoe. Tijdens de Roc d’Azur 2024 onthulde Rockrider dan voor het eerst de standaardversie en kleur van zijn Race 940 S.

Omdat we deze winter te ongeduldig waren om dit nieuwe Rockrider-frame te ontdekken, leenden we voor een dag de fiets van Emeline Detilleux. Meer daarover lees je hier: Eerste test | Rockrider Race 940 S: meesterwerk in voorbereiding!

Het resultaat was duidelijk: op ons gezicht stond een grote glimlach aan het einde van deze dag op de Race 940 S. Het was echter de trainingsfiets van Emeline Detilleux, en dus met een afmontage van het team, dat op verschillende punten anders is dan de serieversie.

Een paar dagen voor een van de eerste internationale wedstrijden van het seizoen, namelijk de XCO van Chelva in Spanje, nodigde Rockrider ons uit om een ​​dag met het team door te brengen om deze productieversie te ontdekken … of beter gezegd twee productieversies! Naast de Race 940 S met een prijs van € 4.500, biedt Rockrider ook een gelimiteerde versie aan (Race 940 S LTD – € 6.499), waarvan de afmontage zeer dicht in de buurt komt van die van de renners van het Rockrider Ford Racing Team.

Twee versies in de catalogus, hetzelfde frame! 

Als de catalogus van het merk twee verschillende versies van de Race 940 S toont, hebben de verschillen alleen betrekking op de onderdelen en niet op het frame zelf. We hebben het frame van de Rockrider Race 940 S al in detail aan je voorgesteld tijdens onze test van de fiets van Emeline Detilleux, aangezien het om hetzelfde frame gaat als datgene dat gebruikt wordt door de atleten van het team. “Atleten brengen hele dagen door op de fiets en pushen hem veel verder dan wij. Het zou daarom dom zijn om ons hun expertise te ontnemen en af ​​te stappen van hun keuzes op het gebied van vezels en constructie van het frame”, vertelt Luis, productmanager van de Race 940 S.

Het carbon frame in maat M weegt zonder schokdemper 1,655 kg, en eenmaal uitgerust met de demper 1,9 kg.

We wijzen er nog eens op dat het frame volledig uit carbon bestaat en in maat M zonder schokdemper 1,655 kg weegt, en eenmaal uitgerust met de demper 1,9 kg. Naast de kwestie van het gewicht als zodanig, is het vooral de verhouding tussen gewicht en stijfheid die het merk heeft geoptimaliseerd om een ​​frame te verkrijgen dat de best mogelijke responsiviteit biedt.

Hoewel het niveau van de veringen verschilt tussen de twee versies in de catalogus, zijn beide gebouwd op basis van een klassieke single pivot + link, een architectuur die alom is bewezen op talloze crosscountry-modellen. De twee versies van deze Rockrider Race 940 S hebben een veerweg voor/achter van 120 mm, een keuze die volgens Rockrider essentieel is in crosscountry.

De geometrie is modern en wedstrijdgericht, met een balhoofdhoek van 66,5°, een zitbuishoek van 75,4°, een reach van 449,2 mm en een liggende achtervork van 435 mm in maat M. “We wilden ook een zeer kort balhoofd (85 mm), dat relatief laag ligt, om een racy maar comfortabele houding te bieden. Het is altijd mogelijk om de positie minder agressief te maken, terwijl het in de tegenovergestelde richting ingewikkelder is”, legt de productingenieur uit.

Onderdelen Rockrider Race 940 S en Race 940 S LTD

Rockrider Race 940 S: prestaties rijmen met toegankelijkheid

Met deze Rockrider Race 940 S wil het Franse merk zijn missie van toegankelijkheid uitbreiden, niet langer naar de sport in het algemeen zoals bij zijn vorige modellen, maar ook naar competitie toe! “We wilden een competitief en efficiënt frame creëren, voor een zo groot mogelijk aantal rijders”, legt Luis Moro, productmanager van deze Race 940 S, uit. Het is dan ook een pragmatische montage die we zien, waarbij elk onderdeel is gekozen om een ​​slimme balans te bieden tussen prijs en prestaties.

De veringen zijn afkomstig van RockShox, met een duo bestaande uit een SID Base-voorvork gecombineerd met een SIDLuxe Select+-demper, die beide een veerweg van 120 mm ontwikkelen en aangestuurd worden door een bediening met 3 standen waarmee je kunt wisselen tussen een open modus voor afdalingen, een tussenliggende modus genaamd “Pedal” voor technische beklimmingen en snelle singletracks en een totale lockout. Voor meer details over deze nieuwste generatie veringen, klik hier: Test nieuw | RockShox SID 2024: wanneer iets goeds toch nog beter wordt.

Zoals we reeds vertelden, is de keuze van de componenten gemaakt om een ​​pragmatische montage mogelijk te maken. Het meest sprekende voorbeeld is de aandrijving, waar Rockrider koos voor een Sram GX T-Type en niet voor het duurdere model. Het klopt dat dit een verschil in gewicht tot gevolg heeft, maar de werking in het terrein is grotendeels hetzelfde.

Voor de remmen trok Rockrider een meer exotische kaart door te opteren voor een paar TRP Slate X2-remmen met remschijven van 180 mm (voor) en 160 mm (achter). Deze XC-remmen werden ontwikkeld in samenwerking met het Rockrider Ford Racing Team en beloven progressiviteit en betrouwbaarheid.

Het onderstel bestaat uit een paar carbon Reynolds TR309/289 XC-wielen. Ze wegen 1665 gram, hebben een interne breedte van 30 mm/28 mm (voor/achter), Sapim Sprint-spaken, een Reynolds TR MTN-naaf en een levenslange garantie. Ze zijn geschoeid met Hutchinson-banden, namelijk een Kraken Racing Lab (127 TPI karkas, 2.30″) aan de voorkant en een Kraken Racing Lab Hardskin (66 TPI karkas, 2.30″) aan de achterkant.

De cockpit komt uit eigen huis met een stuurpen van 70 mm in maat M (+- 10 mm afhankelijk van de maat) en een hoek van -20°, vergezeld door een 760 mm breed aluminium stuur. De telescopische zadelpen is een 125 mm TranzX Light en het zadel is een Fizik Vento Argo R5.

Rockrider Race 940 S LTD: geïnspireerd op het Rockrider Ford Racing Team

De Rockrider Race 940 S LTD, een model met een beperkte oplage, wil de fiets zijn die het dichtst in de buurt komt van de machine die wordt gebruikt door de atleten van het Rockrider Ford Racing Team. Naast de kleur die verschillend is, is het grote verschil vooral merkbaar aan de veringen. Het team rijdt immers rond met veringen van Manitou, maar deze bevinden zich in de ontwikkelingsfase en zijn dus nog niet klaar om op de markt te worden gebracht. “Maar het zal niet lang meer duren, we bereiken immers het einde van de ontwikkelingsperiode!”, krijgen we te horen. Het is dan ook een duo van RockShox dat we aantreffen met een SID Ultimate-voorvork gecombineerd met een SIDLuxe Ultimate-demper, beide met een veerweg van 120 mm en voorzien van een bediening met 3 standen op het stuur.

Bij een high-end fiets hoort een high-end aandrijving en dus zien we een luxueuze Sram XX SL T-Type groep. Het is moeilijk om daarin beter te doen. Rockrider koos voor een kettingblad met 36 tanden, omdat het oordeelde dat dit de ideale keuze was voor wedstrijden. De cranks zijn 170 mm lang bij de maten S en M, en 175 mm bij de maten L en XL.

De kleur mag dan anders zijn, toch zijn de remmen identiek aan diegenen die we zien bij het team en op het goedkopere model van de Rockrider Race 940 S. Het gaat om een paar TRP Slate X2-remmen met remschijven van 180 mm (voor) en 160 mm (achter).

Het onderstel bestaat uit een combinatie van Mavic-wielen en Hutchinson-banden. De Mavic Crossmax XLR-wielen hebben een interne breedte van 30 mm en een gewicht van 1595 g. “De vraag rees of we voor een Crossmax Ultimate-set zouden gaan, maar het was de prijsfactor die doorslaggevend was. Om onder de € 6.500 te blijven, moesten we kiezen voor de Crossmax XLR. Dit is misschien wel het enige ‘compromis’ dat we bij deze versie moesten sluiten”, legt het merk ons ​​uit. Voor de banden viel de keuze op een Hutchinson Kraken Racing Lab van 2.30″ op het voorwiel en een Hutchinson Skeleton Racing Lab (Hardskin karkas) van 2.30″ op het achterwiel.

Passend bij de aandrijving werd er gekozen voor een Rockshox Reverb AXS-dropper post met daarop een Fizik Vento Argo X3-zadel. Net zoals bij het team van het merk bestaat de cockpit uit een aluminium FSA KFX-stuurpen met een hoek van -20° en een lengte van 60 mm in maat S/M en 70 mm in maat L/XL, en een 760 mm carbon FSA KFX-stuur.

Gewicht, versies en prijzen van de Rockrider Race 940 S

De Rockrider Race 940 S wordt op de markt gebracht voor een prijs van € 4.500 en weegt ongeveer 11,6 kg (11,4 kg in maat S tot 11,8 kg in maat XL). Pre-orders openen deze maandag 19 februari 2024 en er zijn 250 fietsen gepland voor deze eerste lancering. Andere exemplaren zullen later in het seizoen arriveren.

Van het Limited Edition-model met een prijs van € 6.500, de Rockrider Race 940 S LTD, voor een gewicht van 11 kg in maat M (10,9 kg in maat S tot 11,2 kg in maat XL) worden er in deze eerste fase slechts 50 exemplaren gemaakt.

Rockrider Race 940 S LTD: de terreintest

Allereerst willen we erop wijzen dat dit geen echte test is zoals we die traditioneel op Vojo uitvoeren, dat wil zeggen uitgevoerd over meerdere weken op onze paden thuis. Het gaat om een eerste korte test die ons de mogelijkheid biedt om de belangrijkste karaktereigenschappen van het frame te identificeren en een leidraad te kunnen meegeven voor het type gebruikers en beoefenaars voor wie deze nieuwe Rockrider Race 940 S bedoeld is.

Omwille van de transparantie moeten we ook specificeren dat de biker op de foto’s die dit artikel illustreren Luis Moro is, de productmanager van deze Race 940 S. Het is voor je nederige dienaar immers moeilijk om zowel voor als achter de lens te staan. Hoe dan ook, onderstaande is wel de mening van de redactie en niet die van Luis, wiens laatste kindje hem (te?) nauw aan het hart ligt …

Voor onze 1m77 is maat M ideaal en hij lijkt ons geschikt voor bikers tot 1m80. Wat betreft de aanpassing van de schokdemper adviseert Rockrider een SAG tussen 20 en 25% en het raadt aan om op deze XC racemachine niet verder te gaan. Vanaf het begin hebben we het gevoel dat we op een machine zitten die is gebouwd voor competitie, waarbij de bestuurder in een redelijk racy positie wordt geplaatst, het resultaat van een moderne geometrie en de keuze van het team van het merk voor een vrij lage cockpit.

Deze productieversie maakte vooral indruk op ons door de efficiëntie van de achtervering

Waar de Rockrider Race 940 S van Emeline Detilleux indruk op ons maakte toen we haar trainingsfiets leenden met zijn lage gewicht (zie: Eerste test | Rockrider Race 940 S: meesterwerk in voorbereiding!), maakte deze productieversie vooral indruk op ons door de efficiëntie van de achtervering. Zelfs met de vering in geopende stand wekt de fiets niet de indruk energie te verspillen door te pompen, iets waarop zijn voorganger bekritiseerd werd (zie: Test nieuw | Rockrider XC 920S LTD: een GX AXS bij Decathlon!). Toch laten we het niet na om ook de andere posities aan het werk te zetten, om onze vering ideaal klaar te stomen voor technische afdalingen (open modus) of snelle singletracks en technische beklimmingen (pedal-modus, de tussenpositie).

Deze achtervering (en omliggende kinematica) wordt versterkt door het frame. Met een goed uitgebalanceerde stijfheid wekt de Rockrider Race 940 S de indruk dat de energie van elke pedaalslag door het frame wordt teruggegeven om je uit te nodigen steeds meer te geven. Voor het eerst in de geschiedenis van het merk worden we geconfronteerd met een competitiefiets, die je er voortdurend toe aanzet om er nog wat steviger tegenaan te gaan.

Zodra het bergaf gaat, hebben we echter niet de indruk dat het frame te stijf is. Ons testparcours, in het La Nucia bikepark in Spanje, bood een aantal mooie technische afdalingen, maar zonder extreem lang te zijn. Hoe dan ook, de Rockrider Race 940 S lijkt bergaf redelijk comfortabel voor een machine in deze categorie, terwijl hij toch actief bestuurd wil worden. Het gaat hier niet om een ​​toerfiets waarop je je kunt laten leiden door de fiets.

En in dit spel is de Rockrider Race 940 S best leuk. De fiets is vrij wendbaar en precies, laat zich leiden en gehoorzaamt aan de vinger en het oog. Met een goed gecentreerde en uitgebalanceerde zitpositie voel je jezelf zelfverzekerd bij het aangaan van de verschillende technische passages en sprongen die op het lokale parcours worden voorgeschoteld. Ook in bochtigere passages waarbij het voorwiel op natuurlijke wijze wordt belast door het bovenlichaam is het een kracht, waardoor je redelijk scherp kunt draaien zonder je (al te veel) zorgen te maken over de grip van het voorwiel.

Maar zijn we met deze nieuwe wedstrijdgerichte Race 940 S niet het DNA van Rockrider kwijtgeraakt, namelijk fietsen die zowel financieel als op het terrein toegankelijk zijn? Het antwoord is nee: als je besluit om in een rustiger tempo te rijden, gaat de Race 940 S niet ten onder, zoals sommige zeer typische XC-frames. Integendeel, hij biedt een zachter tweede gezicht, en wat hij verliest aan levendigheid en behendigheid, maakt hij goed aan comfort. Hoewel hij rijders die van competitie houden, zal bekoren, zijn we ervan overtuigd dat hij ook een breder publiek zal aanspreken dat op zoek is naar een licht, krachtig frame … en dat tegen een betaalbare prijs voor dit type machine!

Verdict

Rockrider heeft het gedaan! Na de ontwikkelingsperiode waarin het prototype door de atleten van het Rockrider Ford Racing Team tot het uiterste werd gedreven om het frame te perfectioneren voordat het aan het grote publiek werd aangeboden, bereikt Rockrider een mijlpaal in zijn geschiedenis: een efficiënte fiets aanbieden die in staat is om mee te strijden op de eerste rij in wedstrijden. Met een efficiënte achtervering, een licht en dynamisch gevoel bij het trappen, een wendbaar en nauwkeurig karakter bij het afdalen en een nogal racegerichte zitpositie, is de Rockrider Race 940 S klaar om aan elke startlijn te verschijnen, maar daar stopt het niet bij! De Race 940 S is niet alleen een fiets die is ontworpen voor wedstrijden, maar kan ook meegaand en comfortabel zijn tijdens rustige herstelritten of wanneer het tempo lager ligt. Wij van onze kant kunnen niet wachten om dit frame een echte test te laten ondergaan op onze thuiscircuits.

Meer info via www.decathlon.be

DoorAdrien Protano