Test nieuw | Santa Cruz Tallboy 4: weinig veerweg, veel karakter - De Santa Cruz Tallboy 4 op papier
Door Léo Kervran -
De Santa Cruz Tallboy 4 op papier
De Santa Cruz Tallboy werd in 2009 voor het eerst voorgesteld aan pers en publiek. Toentertijd was hij een pure xc-fiets met een veerweg van 100 millimeter, 29″-wielen en een balhoofdhoek van 71 graden. Santa Cruz had echter al snel door dat de dreumes tot meer in staat was en stap per stap evolueerde hij naar een kleine trail-fiets. Al misstaat hij nog steeds niet aan de start van een xc-wedstrijd.
Ondertussen was het al drie jaar geleden dat de Tallboy nog eens een update kreeg en hij begon dan ook wat achterop te hinken ten opzichte van de concurrentie. Voor de nieuwste versie besliste Santa Cruz om het geweer radicaal van schouder te veranderen …
Wat meteen opvalt, is dat de demper net zoals op de meeste modellen van het merk zo dicht mogelijk bij het bottom bracket werd geplaatst. We begrijpen dat dit belangrijk zal zijn voor het algemene gedrag van de fiets, maar we vinden het wel jammer dat de fiets daarmee zijn visuele identiteit verliest. Als je niet goed kijkt, zou je de Tallboy nu al snel kunnen verwarren met de Hightower, en die laatste lijkt dan ook nog eens sterk op een Megatower …
Santa Cruz verhoogde de veerweg achteraan naar 120 millimeter, tegenover 110 millimeter voordien. Ook vooraan krijgt de vork 10 millimeter extra veerweg; daar kan de Tallboy voortaan rekenen op 130 millimeter.
Afgezien van deze, al bij al ‘minder belangrijke’ veranderingen, is het vooral de geometrie van de Tallboy die evolueert. Al is evolueren misschien niet het juiste woord in dit geval, want de geometrie van de nieuwe Tallboy heeft niets meer gemeen met die van de oude. Het klinkt dan ook heel wat beter als we het hebben over een geheel nieuwe fiets.
De reach groeit met maar liefst 20 millimeter (450 millimeter op de medium). De balhoofdhoek wordt vlakker en bedraagt nog 65,5 graden in plaats van 68 graden op het vorige model. Simultaan met deze veranderingen neemt de wielbasis met meer dan 4 centimeter toe, terwijl de zitbuis drie graden rechter komt te staan (van 73 naar 76,3 graden nu).
Een radicale geometrie dus die afgeleid werd van de Hightower en Megatower. Je zou hem evengoed een ‘Minitower’ kunnen noemen! De Tallboy is dan ook niet meer of minder dan de trainingsfiets van het Santa Cruz Syndicate Downhill Team …
De geometrie van de fiets kan overigens ook aangepast worden, wat zeldzaam is bij Santa Cruz. De liggende achtervork kan in twee lengtes ingesteld worden: 430 of 440 millimeter. De fiets is op zich al vrij lang en de 440 millimeter lange achtervork is dan ook vooral bedoeld voor zij die met een XL of XXL onderweg zijn. Voor hen helpt deze positie om een beter evenwicht te hebben op de fiets.
Op de onderste link vinden we nog een flip chip. Deze is in twee posities instelbaar (High of Low) en wijzigt de geometrie van de fiets lichtjes. Ook de veringscurve wordt er lichtjes door beïnvloed; de vering werkt iets progressiever in de positie High.
De kabels lopen intern door het frame. Dat frame wordt op de liggende achtervork en de onderbuis beschermd door rubberen beschermplaten. Deze worden op het frame geschroefd en zijn dus makkelijk vervangbaar. Er is plaats voor twee bidonhouders, op en onder de schuine buis.
Je hebt de keuze uit twee kleuren: Rocksteady Yellow en Stormbringer Purple. De nieuwe Santa Cruz Tallboy is verkrijgbaar in 6 maten, gaande van XS tot XXL.
Traditiegetrouw krijgen de vrouwen bij Santa Cruz hun eigen model van de Santa Cruz Tallboy, de Juliana Joplin. De geometrie is dezelfde als op de Santa Cruz Tallboy, maar de Joplin is wel uitgerust met aangepaste onderdelen (zadel, grips) en krijgt een specifiek voor de vrouwen ingestelde demper. De Joplin is verkrijgbaar in de maten XS tot M en enkel in de kleur Aquarius Green.
De Santa Cruz Tallboy / Juliana Joplin is verkrijgbaar in respectievelijk 9 en 5 versies. Allen hebben een levenslange garantie:
- 2 framekits (aluminium of carbon): 1999 of 3199 euro
- 2 aluminium modellen: 3199 of 3699 euro
- 2 carbon C modellen (2 voor de Joplin): van 4599 tot 6399 euro
- 3 carbon CC modellen (1 voor de Joplin): van 7199 tot 10699 euro
Op de volgende pagina vertellen we meer over onze bevindingen op het terrein>>>