Test nieuw | Scott Ransom 2024: de koning is dood, lang leve de koning

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | Scott Ransom 2024: de koning is dood, lang leve de koning

Hoewel hij sinds 2019 niet meer is geëvolueerd, wil de Scott Ransom in de race blijven. En dus onderging de endurobike van Scott voor modeljaar 2024 een transformatie! We hadden de kans om de nieuwe Ransom exclusief te ontdekken en brachten er zelfs een paar dagen mee door op de specials van Santa Coloma in Spanje. 

De eerste Scott Ransom dateert ondertussen al uit 2006! Scott koos destijds voor een carbon frame, met een lange veerweg en een zeker vermogen om goed te reageren op de input van de pedalen, wat in die tijd verre van gebruikelijk was …

In 2019 verscheen de Ransom na een aantal jaren afwezigheid opnieuw in de catalogus van het Zwitserse merk, dit keer volwassener en misschien beter afgestemd op de tijd en de verwachtingen van het publiek. Deze keer met succes: Nieuw | Scott Ransom: de comeback van een grote enduronaam!

Scott heeft de Ransom nu een update gegeven met als doel het benchmark enduro-frame voor de komende jaren te creëren. “We hebben de oude generatie van de Ransom als basis gebruikt, waarbij we deze wilden optimaliseren zodat deze zou voldoen aan de eisen van moderne enduro, maar ook in relatie tot de feedback van onze teamatleten, de vakpers en van het interne team,” leggen Clément Martin, de productmanager achter deze Ransom, en hoofdingenieur Kai Wheeler (links op de foto) ons uit.

Het team had eerder tijdens het EWS-seizoen van 2021 al een prototype getest dat bestond uit een Gambler-frame die was omgevormd tot een endurofiets. “Deze test was succesvol op de klassementsproeven, maar hij presteerde ondermaats bij het trappen op de pedalen. In 2022 begonnen we opnieuw op basis van de Ransom die we hebben uitgerust met een aangepaste Rocker Link”, vervolgt Clément. We herinneren ons dat Patrick Lüthi, de ingenieur en endurorijder van het merk, Zwitsers kampioen enduro werd aan zijn stuur.

Deze verschillende fasen leidden tot de ontwikkeling van het prototype dat we zagen tijdens de EDR-manche in Châtel die een voorproefje was van dit productiemodel. Dat productiemodel heeft een volledig carbon frame, met naar keuze 29 inch wielen of een mullet opstelling, een veerweg van 170 mm voor/achter en bovenal … profiterend van de integratie van de schokdemper in het frame.

Frame: integratie getekend door Scott

De eerste grote evolutie van de Ransom is uiteraard de metamorfose in de constructie ervan. Nadat zijn kleine broers onlangs van gezicht zijn veranderd en een geïntegreerde schokdemper kregen, treedt de Ransom nu in hun voetsporen.

De Ransom is niet langer een uit de kluiten gewassen trailbike, maar eerder een downhill-fiets die goed presteert bij het trappen op de pedalen.

Naast een louter visuele evolutie, hebben de evoluties van zijn kleine broertjes (Genius en Genius ST) de Ransom ertoe aangezet zichzelf dienovereenkomstig te herpositioneren. “Enduro is radicaler geworden en leunt nu dichter aan bij downhill dan voorheen. Deze nieuwe Ransom volgt dezelfde logica. Het is niet langer een uit de kluiten gewassen trailbike, maar eerder een downhill-fiets die goed presteert bij het trappen op de pedalen”, legt Clément uit, een van de vaders van deze Ransom 2024.

Naast het doel dat het frame zo capabel moest zijn als een DH-fiets, was de missie van Scott vooral dat het frame ook licht en efficiënt moest blijven voor de verschillende verbindingsstukken tussen de klassementsproeven in.

Zoals gebruikelijk worden de oriëntatie, verdeling en keuze van de koolstofvezels vanaf nu gemaakt op basis van de spanningszones van het frame. We stellen dus vast dat de zone rond het bottom bracket en de demper versterkt is, terwijl de middens van de buizen dunner zijn. Ook moet worden opgemerkt dat binnen het gamma alleen het luxueuze 900 RC-model profiteert van een volledig HMX-carbon frame, namelijk het meest hoogwaardige carbon van het merk. Bij de rest van de versies is de voorste driehoek van HMX-carbon, terwijl de liggende achtervork van aluminium is.

Meer dan alleen een geïntegreerde demper

De demper werd niet alleen in het frame geïntegreerd, ook de positionering ervan werd door Scott herzien. De demper werd zo laag mogelijk horizontaal in het frame geplaatst, net boven de trapas, zoals we ook al zagen bij de nieuwste Linkin en Unplugged van zustermerk Bold (die een andere kinematische ophanging behouden).

Een dergelijke plaatsing van de schokdemper vereiste zorgvuldig technisch werk. Alles moest door het frame gaan, op een zo functioneel en licht mogelijke manier. Een hele uitdaging! Om dit te verwezenlijken hebben de teams van Scott deze merkwaardige rocker ontwikkeld, concentrisch met de trapas.

Eén van de voordelen van deze plaatsing heeft te maken met de constructie van het frame. Zoals we een paar regels hierboven hebben uitgelegd, is het gebied van het bottom bracket nu versterkt, gezien de spanningen die worden doorstaan. Door de demper in hetzelfde gebied te plaatsen, centraliseert het Ransom-frame deze versterkte gebieden in één zone en zijn er geen andere overmaatse buizen nodig.

Een Ransom vol details: een opbergvakje, interne kabelgeleiding, …

Net als bij de andere modellen van Scott met een geïntegreerde schokdemper zit er aan de onderkant van de onderbuis een luikje dat toegang biedt tot de demper. Deze kunststof deur vervult tevens de rol van bescherming: bij een impact op de onderkant van het frame is het deze kunststof bescherming die de klap zal opvangen. “We hebben veel impacttests uitgevoerd. Het kost meer energie om dit plastic omhulsel kapot te maken dan het oude carbon frame van de Ransom …”, zegt Kai Wheeler. Aan de binnenkant van deze kunststof bescherming heeft Scott op ingenieuze wijze een multitool geïntegreerd.

Net als bij de Genius en Genius ST gaat de luikdeur open met een drukknop (in plaats van een halve slag zoals bij de Spark). Dit is gemakkelijker en je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het mechanisme goed vastzit wanneer je het weer op zijn plaats hangt.

Alsof de demper nog niet genoeg was, besloot Scott ook om een ​​opbergvakje in de onderbuis te plaatsen. “Dit opbergvak is geïnspireerd op dat van de Bold, maar is volledig door onze teams gemaakt. Naast het geleiden van de kabels zit er een reparatiesetje in”, legt het merk uit.

Standaard is deze overlevingsset van de Ransom uitgerust met een binnenband, bandenlichter en kettingpons, allemaal netjes opgeborgen in een ‘sok’ die in de onderbuis glijdt.

Met de demper in het frame, moest Scott ook een oplossing vinden voor de dropper post en de weg die de kabel moet afleggen. De zadelpen past in een gegoten buis voorzien van een stop zodat de punt van de telescopische zadelpen niet in contact komt met het bovenste draaipunt. De kabels worden bovenaan het opbergvak door de voorste driehoek geleid voordat ze langs de demper passeren en naar de achterste driehoek lopen.

Geometrie Scott Ransom 2024

In vergelijking met de Ransom van de vorige generatie volgt het modeljaar 2024 de trend ‘longer, slacker’ met de wens om de cursor meer naar de gravity-disciplines te verschuiven. De geometrie van de Scott Ransom 2024 wordt in maat M gekenmerkt door een reach van 458 mm, een balhoofdhoek van 63,8° en een liggende achtervork van 440 mm. Wel kreeg de fiets een rechtere zitbuishoek, die nu 77,2° bedraagt, terwijl dat bij de vorige generatie 75° was.

Deze geometrie is op twee niveaus aanpasbaar. Eerst en vooral is het mogelijk om te kiezen voor een mullet-montage die tot gevolg heeft dat de liggende achtervork 10 mm (430 mm) korter wordt en het bottom bracket iets lager komt te liggen. Bij de balhoofdhoek kan je dan weer kiezen tussen een hoek van 65° (om de fiets zo wendbaar mogelijk te maken), een hoek van 63,8° (ideaal voor stabiliteit bij hoge snelheid) of een tussenliggende stuurhoek van 64,4°. De verandering tussen de eerste twee bovengenoemde hoeken gebeurt door het omdraaien van de balhoofdcups, terwijl de tussenhoek wordt verkregen door de standaard meegeleverde cups te installeren.

Veringen: 6-bar linkage of niets!

Deze nieuwe Ransom profiteert van een gloednieuwe 6-bar linkage. Dit nieuwe ophangingsplatform is een directe evolutie van de Horstlink-architectuur die te vinden is op de vorige generatie van de Ransom. “Het maakt het mogelijk om de ene parameter te variëren zonder de andere te moeten variëren, zoals het geval is bij een 4-bar linkage. Hierdoor kunnen we een perfect resultaat bereiken tussen stijfheid, vering en prestaties”, legt Kai Wheeler uit.

Als de 6-bar linkage architectuur steeds wijdverspreider wordt, is het duidelijk dat dit tot nu toe niet de meest voorkomende is. Grofweg kunnen we stellen dat dit overeenkomt met een 4-bar linkage waaraan een rocker is toegevoegd tussen de liggende achtervork en de voorste driehoek.

Dit zorgt voor een betere gevoeligheid en we konden de progressiviteit nauwkeurig aanpassen. Dit is het echte belang van de 6-bar linkage.
Clément Martin, Productmanager

Door zijn positionering blijft de schokdemper tijdens de eerste helft van de slag in zijn as staan, voordat hij alleen transversaal draait. “Dit zorgt voor een betere gevoeligheid. Aan het begin van de slag wordt de bovenste link geactiveerd en pas aan het einde van de slag neemt de onderste de controle over. Hierdoor konden we de progressiviteit nauwkeurig aanpassen. Dit is het echte belang van de 6-bar linkage”, aldus Clément Martin.

Met het oog op de gevoeligheid en de prestaties werkte Scott nauw samen met Fox om de demper intern aan te passen aan de kinematica van de Ransom. Deze Fox Float X Nude-demper is gemonteerd op lagers en is te vinden op alle modellen uit het gamma. Het is mogelijk om een ​​andere demper te monteren, waarvoor het merk een lijst verstrekt die nauwkeurig moet gevolgd worden. In dat geval moet je het wel stellen zonder de speciale aanpassingen die aan de Float X Nude werden gedaan voor de Ransom.

Ziehier de lijst van dempers die compatibel zijn met de Scott Ransom 2024: Fox Float X, Float X2, DHX en DHX2; RockShox SuperDeluxe Air; Öhlins TTX22 Coil en Air; Marzocchi Bomber Coil en Air.

De demper is uiteraard gekoppeld aan de TracLoc-bediening op het stuur waarmee je kunt wisselen tussen drie standen: Descent (standaardpositie), Ramp Control (luchtvolume verlaagd tot 60%, maar compressies open) en Climb (luchtvolume verlaagd tot 60% en gesloten compressies). Naast het feit dat de fiets responsiever wordt door de achtervering te sluiten, kan de tussenpositie van de TracLoc ook van belang zijn bij het beklimmen van paden waar grip en comfort essentieel is. Het verschil tussen de TracLoc en de bekende TwinLoc (die de Spark en Genius van Scott uitrust) is dat de eerste alleen op de demper inwerkt, en niet op de voorvork, wat een efficiëntere cartridge mogelijk maakt voor de voorvork.

De demper afstellen kan via de onderkant. Aan de linkerkant, net boven de crank, zit een kleine magnetische indicator die met de rocker meedraait, langs een gegradueerde baan die de veerweg weergeeft. Een effectieve oplossing voor het aanpassen van de sag of voor het evalueren van de veerweg die bij een schok wordt gebruikt. De aanpassing van de luchtdruk, rebound of zelfs langzame compressie zijn op hun beurt gemakkelijk toegankelijk via het luik eronder.

Onderdelen

Scott stelde ons het topmodel van de Ransom ter beschikking voor deze kennismaking. De Ransom 900 RC weegt 15,1 kg en biedt het beste qua uitrusting. We vertelden eerder al dat de hele Ransom-familie is uitgerust met een Fox Float X Nude-demper, alleen het afwerkingsniveau varieert afhankelijk van het model. Onze testfiets is uitgerust met een demper uit het Factory-assortiment, gecombineerd met een Fox 38 Float Factory Grip 2-voorvork. Beide ontwikkelen een veerweg van 170 mm.

Sram levert de uitstekende AXS T-Type XO groep, gekoppeld aan een 32-tands kettingblad. Onze test van de nieuwste elektronische aandrijving van Sram kan je hier nalezen: Test | Sram Eagle AXS 2023: zonder gelijke.

Ook afremmen doe je met Sram en een paar Code Ultimate Stealth-remmen met 4 zuigers en 200 mm HS2-remschijven (zie: Test nieuw | Sram Level en Code Stealth-remmen: veranderen zonder te veranderen).

Het onderstel bestaat uit Race Face Turbine R 30-wielen, geschoeid met een Maxxis Assegai-band van 2.5″ aan de voorkant (Maxx Gripp-rubber en Exo+-karkas) en een Maxxis Dissector van 2.4″ aan de achterkant (Maxx Terra-rubber en Double Down-karkas). Als je niet bekend bent met de nuances tussen de verschillende profielen, karkassen en rubbers van Maxxis, vind je hier alle details: Maxxis MTB-banden: de complete gids voor het trail- & endurogamma. De hendel van de achterwielas is afneembaar en bevat drie sleutels (een T25, een T30 en een inbussleutel van 6 mm).

Verder is de Ransom 900 RC uitgerust met een carbon Syncros Hixon iC-cockpit uit één stuk. De zadelpen is een Syncros Duncan met variabele veerweg afhankelijk van de framemaat (140 mm in S, 180 mm in M ​​en 210 mm in L en XL). Het zadel is een Syncros Tofino 1.5 met titanium rails.

Versies, prijzen en gewicht van de Scott Ransom 2024

Naast het dure 900 RC-model omvat de Ransom 2024-familie nog 3 andere versies en een Contessa-model voor de vrouwelijke bikesters.

Het instapmodel, de Scott Ransom 930 (16,6 kg), is als volgt uitgerust:

RockShox Domain R Solo-voorvork
Fox Float X Nude-demper
Shimano Deore-aandrijving met 12 versnellingen
Shimano MT520-remmen
Syncros X30S-wielen
Maxxis Assegai-band (voor) en Maxxis Dissector-band (achter)
Syncros Hixon 2.0 aluminium stuur, Syncros AM 2.0-stuurpen, Syncros Duncan 1.5-dropper post en Syncros Tofino 2.0-zadel.

Net daarboven biedt de Scott Ransom 920 (16,4 kg) de volgende technische fiche:

RockShox Zeb Select+ Charger 3-voorvork
Fox Float X Nude-demper
Sram SX/NX-aandrijving
Sram DB8-remmen
Syncros Revelstoke 2.5-wielen
Maxxis Assegai-band (voor) en Maxxis Dissector-band (achter)
Syncros Hixon 2.0 aluminium stuur, Syncros AM 2.0-stuurpen, Syncros Duncan 1.5S-dropper post en Syncros Tofino 2.0-zadel.

De Scott Ransom 910 is het derde en laatste model met een HMX-carbon voordriehoek en aluminium liggende achtervork. Hij weegt 15,7 kg en is voorzien van de volgende uitrusting:

Fox 38 Performance Grip 2-voorvork
Fox Float X Nude-demper
Sram GX T-Type-aandrijving
Sram Code RSC Stealth-remmen
Syncros Revelstoke 2.0-wielen
Maxxis Assegai-band (voor) en Maxxis Dissector-band (achter)
Syncros Hixon iC Carbon-cockpit, Syncros Duncan 1.5S-dropper post en Syncros Tofino 1.5-zadel.

De Contessa Ransom, een model bedoeld voor vrouwen, is alleen verkrijgbaar in de “910” -versie, met een HMX-carbon voordriehoek en aluminium liggende achtervork. De technische fiche:

Fox 38 Performance Grip 2-voorvork
Fox Float X Nude-demper
Sram GX T-Type aandrijving
Sram Code RSC Stealth-remmen
Syncros Revelstoke 2.0-wielen
Maxxis Assegai-band (voor) en Maxxis Dissector-band (achter)
Syncros Hixon iC Carbon-cockpit, Syncros Duncan 1.5S-dropper post en Syncros Savona 1.5-zadel.

Het Zwitserse merk heeft op dit moment nog niet gecommuniceerd over de prijzen van zijn verschillende modellen.

Scott Ransom 2024: de eerste test

Scott nodigde ons uit in Santa Coloma, in het noordoosten van Spanje, voor een kennismaking met de nieuwe Scott Ransom. Santa Coloma is het terrein bij uitstek voor enduro en heeft alles wat je nodig hebt om de Ransom op de proef te stellen: drops, rotsen, technische bochten, sprongen, …

Van meet af aan moet duidelijk worden gemaakt dat dit slechts een eerste kennismaking is en geen duurtest. De enkele uren aan het stuur van de nieuwe Scott Ransom waren wel voldoende om zijn belangrijkste karaktereigenschappen te identificeren!

Op het eerste gezicht en gezien de korte beschrijving die Scott maakte van zijn nieuwe frame – beschreven als in staat om te spelen op het terrein van de grootste fietsen in de sector – zou deze Scott Ransom iemand kunnen doen geloven dat bergop rijden geen onderdeel zou zijn van het plezier. Het is op dit eerste punt dat hij ons wist te verrassen: de Ransom doet het goed bij het trappen op de pedalen!

Het geheime wapen van deze Ransom om zo efficiënt te zijn? De TracLoc!

Het geheime wapen van deze Ransom om zo efficiënt te zijn? De TracLoc, waarmee je kunt schommelen tussen een tussenpositie die de grip biedt die nodig is voor technische beklimmingen terwijl het pompeffect van de vering wordt beperkt, en de gesloten positie waarmee je efficiënt op brede paden kunt klimmen. In deze high-end versie weegt ons testmodel in maat M slechts 15 kg. Dit gewicht voor een machine van dit type en de goede zitpositie om te trappen maken hem een goede klimmer. Verrassing.

Het belang van deze tussenpositie beperkt zich niet alleen tot het bergop rijden, aangezien deze ons vooral aansprak op speelse, snelle en soepele singletracks, waar het reactieve karakter van de Ramp Control-positie ideaal was. Het is ook een positie die geschikt kan zijn wanneer je hoog in de veerweg wenst te blijven en snelheid wilt creëren met de compressie van het terrein en de verschillende kombochten.

Maar denk eraan dat de Ransom een ​​goed geboren enduro-machine blijft en dat hij een beetje helling en snelheid vereist om echt tot leven te komen. Anders heb je de indruk dat je in een imposante 4×4 op een kartbaan rijdt. Ondanks de tussenpositie van de TracLoc, zorgen het gewicht en de veerweg van de Ransom ervoor dat hij bedoeld is voor een bepaald gebruik – enduro dus – ver van de kleine bochtige paden waarop je aan het stuur van een trail/all-mountain frame gewoonlijk veel plezier beleefd. Dat is het jachtterrein van de Genius-familie: Test | Scott Genius vs Genius ST: welke kiezen?

Als het moeilijk wordt, biedt de Ransom in de eerste plaats zijn toegankelijkheid en gebruiksgemak. Je hoeft geen professionele en/of extreem snelle en agressieve bestuurder te zijn om op deze Ransom te rijden en plezier te hebben. De juiste hoeveelheid aandacht en inzet zorgt ervoor dat je je niet laat meeslepen door het imposante frame en dat je snel de weg vindt hoe je met hem het meeste plezier beleeft. Merk op dat de fiets standaard was uitgerust met cups die de stuurhoek op 63,8° brachten. Wij kozen liever voor de neutrale stuurhoek van 64,4°, beter afgestemd op het terrein van de dag.

Dit aspect van een toegankelijke fiets is echter slechts een halve waarheid, en pas wanneer je het frame verder tot het uiterste drijft, onthult het zijn ware capaciteiten. Het was bij het herhalen van de specials die we al hadden verkend, waarop het dus gemakkelijker was om het tempo te verhogen aangezien we ze niet blind reden, dat de Ransom een ​​nog duidelijker karakter onthulde … op een goede manier! De grip is gewoonweg briljant en je hebt de indruk dat je de wielen kunt plaatsen waar je maar wilt, ongeacht het terrein of het obstakel dat je tegenkomt. De ophangingen spelen hun rol en de fiets ‘komt tot rust’ en vindt zijn ritme, tot het punt dat hij de indruk wekt alsof hij op een downhill-frame staat.

Of het nu gaat om over obstakels wippen of aan hoge snelheid door ruw terrein vliegen, telkens weet de Ransom een veilig en comfortabel aspect te behouden. De fiets is altijd gemakkelijk te plaatsen, zelfs als we verrast worden door een obstakel of een onverwachte bocht.

Dankzij een goed compromis op het gebied van stijfheid blijft deze nieuwe versie van de Ransom zeer nauwkeurig zonder oncomfortabel te worden, zelfs op de langste klassementsproeven. De keuze voor aluminium wielen, in plaats van carbon, lijkt ons volkomen gerechtvaardigd en zorgt voor de nodige tolerantie en comfort. In dezelfde lijn lijkt ons een klein evolutiepunt (in onze instellingen? In de keuze en flexibiliteit van materialen?) mogelijk aan de voorkant van de fiets, waar de uit één stuk bestaande combo van de carbon cockpit en de Fox 38 ons wat te stijf leek en daarom vermoeiend op lange, ruige specials.

Verdict

In zijn tijd kon het model uit 2019 ons bekoren, maar hij werd oud en we keken dan ook uit naar de Scott Ransom 2024. En dit keerpunt lijkt een briljant ontwerp te zijn van het Zwitserse merk! Met een radicalere geometrie en een gloednieuwe 6-bar linkage kinematica wil de Scott Ransom 2024 een benchmark enduro-frame worden. De integratie van de schokdemper is niet langer een verrassing, maar we stellen wel het belang van deze plaatsing vast op het terrein, naast de esthetische aantrekkingskracht. De Scott Ransom is veilig, comfortabel, nauwkeurig en verre van exclusief en wist ons tijdens deze kennismaking wederom te bekoren. De Ransom is aanvankelijk vrij toegankelijk en nodigt je uit om tijdens je uitstapjes alles meer en meer los te laten, zonder al te veeleisend te zijn. Daarnaast onthult hij nog een tweede, veel capabeler facet wanneer je besluit het tempo te verhogen. Eenmaal in zijn element komt de Scott Ransom 2024 tot rust en voelt hij bijna als een downhill-fiets waartegen geen enkel obstakel is opgewassen. Hij is ongetwijfeld goed gemaakt en we kunnen niet wachten om een ​​iets toegankelijkere versie op de proef te stellen op onze favoriete routes! 

Meer info via www.scott-sports.com

Foto’s copyright Daniel Geiger

DoorAdrien Protano