Test nieuw | Zipp 1Zero HiTop: levendige wielen?

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test nieuw | Zipp 1Zero HiTop: levendige wielen?

Zipp koos niet voor de makkelijke weg door, toen het zijn intrede maakte in het mountainbiken, te beginnen met een op enduro gericht model met zeer atypische platte velgen. Het wielenmerk van de Sram-groep breidt vandaag zijn aanbod uit naar crosscountry met de 1Zero HiTop. Naast de klassieke verlangens naar lichtheid en duurzaamheid, wilde het Amerikaanse merk vooral het ‘levendige’ karakter onder de aandacht brengen. We kregen de kans om ze al uit te proberen.  

Zipp is op de weg een legendarische naam (en al iets meer dan 10 jaar eigendom van de Sram-groep) en pakte in 2019 het mountainbikesegment aan met de 3Zero Moto, bedoeld voor enduro. Het was duidelijk niet de makkelijke weg, met wielen waarvan de velgen een heel origineel “plat” profiel hebben zoals op een motorfiets (zie Presentatie | Zipp 3Zero Moto: carbon wielen met een plat profiel). Anno 2023 is het tijd voor een XC-set!

Het is onmogelijk om de doelstellingen die XC-enthousiastelingen opleggen op het gebied van gewicht en dynamisch gedrag te bereiken met een velg van hetzelfde type als op de 3Zero Moto of de 101 voor gravel. Waar Zipp nu terugkeert naar een meer ‘traditioneel’ velgprofiel, wil het wel dezelfde ontwerpfilosofie handhaven als op zijn andere offroad-wielen: “Het is niet langer voldoende dat een paar XC-wielen stijf is, integendeel, een set wielen moet levendig zijn. Daarom wilden we dat de Zipp 1Zero HiTop een wiel zou zijn dat reageert op de impulsen van de rijder, dat in symbiose met hem samenwerkt, en bovendien licht en duurzaam is.” Klinkt goed, maar ook bijzonder ambitieus.

Deze woorden zijn natuurlijk niet geheel vrij van een vleugje marketing, maar onze laatste tests van XC-wielen (bv. Reserve 28XC) gaan ook allemaal deze richting uit. Wat een genot om een ​​paar carbon wielen te hebben die kunnen vervormen om comfort te bieden, trillingen te absorberen en tegelijkertijd precisie en een indruk van stevigheid bieden, enz. Enkel een terreintest zal een verdict kunnen vellen over dit nieuwe paar Zipp-wielen, maar als dat goed uitdraait kunnen we afscheid nemen van de stijve carbon wielen. Ze zijn niet meer mee met de tijd en dat is maar goed ook!

Om zijn plaatsje te verwerven tussen de carbon XC-wielen biedt Zipp twee versies van zijn nieuwe wiel aan: de 1Zero HiTop SW en 1Zero HiTop S. Over het algemeen presenteert Zipp dit model als geschikt voor fietsen met een veerweg tussen 120 en 130 mm. Omdat een verrassing nooit alleen komt, maakte het Amerikaanse merk van de gelegenheid gebruik om zijn nieuwe versie van de TyreWiz te presenteren, de bandenspanningssensor van het merk.

Zipp HiTop: jarenlange knowhow

Zowel het SW-model als het meer toegankelijke S-model profiteren van dezelfde velgen genaamd HiTop. Ze zijn dan misschien niet “plat” en in een “U”-vorm zoals die van de 3Zero Moto, maar ook met de meer klassieke driehoekige vorm behoren de HiTop-velgen tot de laagste op de markt (21,2 mm) met dit type bouw. Zonder verdere details te geven, legt Zipp uit dat het de carbon lay-out zo heeft ontwikkeld om het perfecte compromis tussen flexibiliteit en duurzaamheid te bieden. De keuze van het type koolstofvezels, de manier waarop je ze rangschikt of zelfs de mogelijke stapeling van verschillende lagen: zoveel keuzes waardoor je verschillende resultaten op het terrein kunt bereiken!

Qua specificaties wordt de 1Zero HiTop gekenmerkt door een hookless profiel en een interne breedte van 30 mm (zowel voor het voorwiel als het achterwiel, waar we hebben gezien dat sommige concurrenten een verschillende breedte kozen). We merken ook de versterkte wanden op ter hoogte van de groef waarin de band zit, waardoor de velg sterker is maar ook de band wordt beschermd. De dunne randen van klassieke velgen kunnen erg scherp zijn wanneer de band tegen de grond wordt gedrukt, wat lekke banden in de zijwanden en bandhiel kan veroorzaken. In principe zullen ze hier, als ze niet geëlimineerd worden, op zijn minst sterk beperkt zijn.

“Elke 1Zero HiTop carbon velg wordt zorgvuldig vervaardigd en met de hand gegoten in onze fabriek in Taiwan. Vervolgens worden de complete wielen die bestemd zijn voor de Amerikaanse markt in Indianapolis gemonteerd, en die voor de Europese markt in onze fabriek in het Portugese Coimbra”, vermeldt het merk.

Ten slotte adviseert Zipp de 1Zero HiTop voor het monteren van banden met een doorsnede van 2.3 tot 2.5 inch.

Naven en spaken: twee opties!

Het verschil tussen de 1Zero HiTop “SW” en goedkopere “S” zit hem in de naven en spaken:

  • Het SW-model profiteert van de luxueuze ZM2 SL-naven met 66 aangrijpingspunten en 24 Sapim CX Ray-spaken (per twee gekruist).
  • Het S-model is uitgerust met meer klassieke ZM 900-naven met 52 aangrijpingspunten en 24 Sapim CX Sprint-spaken, eveneens per twee gekruist.

Beide zijn verkrijgbaar met XD- of Microspline-body (Shimano – wat een primeur is), maar alleen in Boost-formaat (geen SuperBoost bijvoorbeeld).

TyreWiz 2.0: druk onder nauwlettend toezicht

De Zipp-velgen zijn perfect bruikbaar met klassieke ventielen, maar de meest high-end versie wordt standaard geleverd met het TyreWiz 2.0-systeem, de ventielen met bandenspanningssensor die door het merk werden ontwikkeld en geactualiseerd. Het “S”-model” kan er ook perfect mee worden uitgerust, maar wordt er niet standaard mee verkocht.

Het idee hierachter is om te zeggen dat het allemaal prima en aardig is om met de modernste velgen te rijden, maar dat het weinig nut heeft als de druk in de banden niet correct is. Het principe is eenvoudig: de TyreWiz is verbonden met de AXS-app, waarmee je voor elke band jouw ideale bandendruk kunt definiëren, en een bereik van X bar/psi waarin het acceptabel wordt geacht om te rijden.

Vervolgens informeert TyreWiz de rijder live over de druk die hij in zijn banden heeft met behulp van een groen licht als dit binnen het eerder ingestelde bereik ligt, langzaam rood knipperend als het eronder ligt en rood knipperend als het erboven zit. Een gadget voor sommigen, handig voor anderen, maar we betrappen ons er al snel op dat we de bandendruk telkens checken aan het begin van een rit of tijdens een pauze onderweg.

Voor deze tweede generatie is het systeem door het merk opnieuw ontworpen om betere precisie en bredere compatibiliteit op verschillende velghoogtes te bieden. Bovendien is hij lichter en compacter. Het systeem is gebaseerd op een CR1632-batterij, die volgens Sram ruim 300 uur autonomie biedt (tijdens het rijden, omdat er een automatische stand-by is). In de praktijk kunnen we hopen een goed jaar, of zelfs langer, verder te kunnen zonder de batterij te vervangen.

Gewicht, prijzen en beschikbaarheid

Op de weegschaal kondigt Zipp een gewicht van 1325 g per paar aan voor een “SW”-model, maar op onze weegschaal kwamen we voor een complete set inclusief TyreWiz uit op 1414 g per paar (meer precies 640 g voor het voorwiel en 774 g voor het achterwiel). Dat is toch een beduidend verschil met het aangekondigde gewicht, terwijl Sram gewoonlijk redelijk precies is in het meedelen van het juiste gewicht. Hoe dan ook, dit brengt hen duidelijk niet op kop in de race om de lichtste wielen, maar ze zitten wel in het goede gemiddelde.

Ter vergelijking: de Reserve 28 XC met DT Swiss 180-naven wegen 1350g, de Prymahl Polaris C25 Pro 1373 g, de Roval Control SL worden aangekondigd op 1240 g en we wogen een set Syncros Silverton SLen klokten af op 1290 g. Met Duke- of Asterion-velgen zou je naar een nog lichter gewicht kunnen streven en zelfs de grens van één kilogram kunnen benaderen met wielen die zijn uitgerust met textielspaken van het type Berd of PiRope. Maar zoals het merk vanaf het begin aankondigde: “Het is niet alleen het gewicht dat telt!” En dat gaan we controleren …

Qua prijs moet je voor een paar 1Zero HiTop S rekenen op een bedrag tussen de € 750 en € 850, terwijl het SW-model, dat luxueuzer is, ongeveer 300 euro duurder zal zijn, met een prijskaartje tussen € 1050 en € 1150, afhankelijk van de specificaties. Merk op dat de TyreWiz 2.0 standaard bij het topmodel wordt geleverd, terwijl er € 180 extra zal betaald moeten worden om het S-model ermee uit te rusten (€ 145 voor de TyreWiz zelf en € 35 voor de kit met compatibele ventielen).

Zipp 1Zero HiTop SW: de terreintest

We monteerden de Zipp 1Zero HiTop S-wielset op onze Scott Spark RC, die regelmatig als basis dient voor tests van onderdelen. Deze perfect eigentijdse 120 mm XC-bolide is zeer comfortabel bergaf en lijkt bij het programma van deze nieuwe Zipp te passen. Om de informatie compleet te maken, kunnen we nog zeggen dat die fiets achtereenvolgens al werd ingezet voor tests van wielen van Erase/Duke, Reserve (28XC) en custom TopWheels van 1 kg met Berd-spaken (test binnenkort beschikbaar). We hebben dus enkele vergelijkingspunten op dit platform. We hebben ook Pirelli Scorpion XC RC-banden gemonteerd met een breedte van 2.4 inch, in overeenstemming met het droge terrein van het grootste deel van deze test.

We probeerden eerst een indruk te krijgen van het rendement en de acceleraties. Het is duidelijk dat we ons niet op het niveau bevinden van de lichtste wielen die we op deze Spark hebben geprobeerd, maar de Zipps doen het best goed! Ze zijn gemakkelijk te vergelijken met bijvoorbeeld de Reserve 28 XC. Je zult echt naar heel specifieke ambachtelijke assemblages moeten gaan om veel beter te vinden. Kortom, het begint best goed, vooral omdat het niet per se een criterium is waar Zipp veel nadruk op legt, ook al moet het onvermijdelijk voorkomen in de specificaties van elk zichzelf respecterend XC-wiel.

Wanneer we meer power uitoefenen op de pedalen, reageren ze goed en komen ze vlug op snelheid. We voelen al een zekere indruk van robuustheid doorkomen en kunnen ons voorstellen dat ze geschikt zijn voor redelijk krachtige coureurs, liefhebbers van sprints en krachtige acceleraties. Lange glooiende beklimmingen liggen minder in hun comfortzone, maar ze slagen toch met vlag en wimpel voor de test.

Waar ze zich bij lage snelheden in weten te onderscheiden, is hun vermogen om te vervormen en zich aan te passen aan de contouren van de grond om de bestuurder grip te geven. We vinden echt het DNA van de 3Zero Moto enduro terug. Andere onlangs geteste wielen, zoals de EvoRide of de Reserve, zijn ook uitstekend op dit gebied, en de Zipp 1Zero HiTop behoort tot onze favorieten op dit criterium van het gemak waarmee kracht kan worden overgebracht naar de grond. Dat is voor ons heel belangrijk bij het verkrijgen van een paar wielen met belonend gedrag, want zoals de slogan luidt: “Zonder controle is macht niets.”

Ook in ruige afdalingen vinden we het DNA van Zipp-wielen terug, met velgen die parasitaire trillingen kunnen absorberen. Ook hier hebben we het gevoel dat de grip gemakkelijk te vinden is en dat de reacties van de wielen heel natuurlijk zijn. Wat betreft het absorberen van frontale obstakels zijn ze niet de meest tolerante (de Reserve-wielen bijvoorbeeld zijn daarin iets beter), maar hun laterale vervormingsvermogen behoort tot de beste in het segment. De erfenis van de 3Zero Moto enduro is duidelijk en de handling op off-camber paden overtreft alles wat we hebben getest in XC-wielen.

De Zipp-wielen behouden een zeer mooie dynamiek wanneer we de druk op de wielen van links naar rechts verleggen of omgekeerd, zonder ooit verraderlijke reacties te vertonen. Dit zijn wielen waarvan de voorspelbare kant erg geruststellend is, maar ze behouden de ‘levendige’ kant waar Zipp zegt naar op zoek te zijn. De persmap heeft inderdaad niet gelogen!

De Zipp-wielen geven een echte indruk van robuust te zijn, al moet dit aspect over een langere periode getest worden dan een trimester. Er zit geen enkele slag in de wielen en er zijn gebruikssporen op de velgen te zien ondanks dat we af en toe stevig in contact kwamen met de grond. De sensaties aan het stuur zorgen ervoor dat we niet aarzelen om ze mee te nemen op enduropaden (nog steeds op een fiets met een veerweg van 120/130 mm). Alleen de decals op de velgen hielden het niet al te lang vol. Is het omdat we met een pre-productieversie reden? Hoe dan ook, ze zagen er al snel rommelig uit op een paar wielen van deze prijs.

Verdict

Zipp heeft een klassieker pad gekozen om het XC-segment aan te pakken, maar we zien duidelijk het DNA van het merk, gedefinieerd door de e-bike/enduro-wielen van het merk, de 3Zero Moto (die ook tot onze voorkeurswielen voor dit gebruik behoren). Deze genen zijn die van krachtige maar tolerante en robuuste wielen, die je ertoe aanzetten bergaf gas te geven terwijl je, voor een XC-programma, over de nodige eigenschappen beschikt om ook te reageren als het gaat om klimmen of accelereren.

Hoewel ze niet de lichtste wielen in het XC-segment zijn, behoren deze Zipp 1Zero HiTop toch tot de meest homogene en veelzijdige. Dit zijn ook wielen waarvan we niet aarzelen om ze aan te bevelen aan rijders die goed gebouwd zijn en/of op agressief terrein rijden. Kortom een ​​high-end product dat in ieders hand past.

Meer info via www.sram.com

 

DoorAdrien Protano