Test | Pirelli Scorpion Trail S & E-MTB R/M: top of flop?
Door Olivier Béart -
De naam Pirelli is je zeker niet onbekend, aangezien het Italiaanse merk een zeer lange geschiedenis heeft in de autowereld. Het merk is aanwezig in meer dan 400 gemotoriseerde kampioenschappen en heeft daarin duizenden overwinningen behaald. Pirelli is ook de huidige officiële bandenleverancier voor het Formule 1-kampioenschap! De hausse in het wielrennen trok niettemin hun aandacht en zette de Italiaanse groep aan tot grote belangstelling voor de tweewielmarkt, maar een compleet aanbod gewijd aan mountainbiken is er pas sinds enkele maanden. Op papier lijkt Pirelli de nodige middelen te hebben ingezet om het juiste te doen en snel een speler te worden die er toe doet.
De XC-band van het merk bespraken we al eerder (www.vojomag.nl/test-pirelli-scorpion-xc-rc-2-2-lite-wedstrijdband-met-verbazend-veel-grip), vandaag schenken we aandacht aan de trailband en de banden die bedoeld zijn voor mountainbikes met elektrische ondersteuning.
Een korte kennismaking
We moeten teruggaan naar 2016 om in het peloton voor het eerst banden van Pirelli te zien opduiken. Die raceband luisterde naar de naam P-Zero en stond synoniem voor hoge prestaties en een rubber dat ook werd aangetroffen onder de mooiste supercars in de autowereld. De eerste MTB-banden verschenen twee jaar geleden onder de naam Scorpion, een beroemde naam in de offroad-wereld (rally, Dakar, enz.). Sinds vorig jaar heeft het merk een volledig assortiment voor alle MTB-disciplines.
Als je naar het ontwerp van de Pirelli MTB-banden kijkt, zie je dat ze een originele oplossing gebruiken, anders dan die van de meeste andere grote spelers op de markt. We zijn inderdaad gewend aan merken die benadrukken dat ze op het loopvlak 2, 3 of zelfs 4 verschillende dichtheden van rubber combineren om zo te profiteren van de sterke punten van elk rubber op de juiste plaats: hard rubber in het midden om goed te rollen, zacht rubber op de zijkanten voor grip, enz. Bij Pirelli vind je echter maar één rubbersoort op het karkas. De productmanager verklaart: “Waar onze concurrenten de voorkeur geven aan het mengen van zeer eenvoudige rubbersoorten in complexe assemblages, geven wij er de voorkeur aan om ons te concentreren op het ontwerpen van chemisch zeer geavanceerd rubber voor elke discipline en de assemblage te vereenvoudigen.” Dit is wat het merk SmartGrip Compound noemt.
Pirelli deed een beroep op zijn enorme Italiaanse R&D-afdeling (waar racebanden voor auto’s worden ontwikkeld) om een serie banden te ontwerpen voor elke MTB-discipline. De voorbereiding vindt plaats in de Pirelli-fabrieken, waarna een onderaannemer het rubber op het karkas van de banden plaatst. Die onderaannemer is niemand minder dan Lion Tyres, een bekende bandenfabrikant die voor heel grote namen werkt en ook een eigen merk heeft: Vittoria. “Maar Lion Tyres zorgt alleen voor de assemblage”, benadrukt onze gesprekspartner. “Het hoofdbestanddeel, het rubber, is exclusief en komt van ons.” En hij geeft ons ook een primeur: “De fietsenmarkt wordt duidelijk steeds belangrijker voor ons en we zijn van plan de productie binnenkort naar Italië te repatriëren, naar een van onze fabrieken die momenteel autobanden produceert. Deze fabrieken moeten periodiek gemoderniseerd worden en we zullen van deze modernisering profiteren om deze volledig om te zetten naar de productie van fietsbanden om zo het proces van A tot Z te beheren.”
Ten slotte moet ook worden opgemerkt dat Pirelli de ontwikkeling van MTB-banden op dezelfde manier benadert als die van autobanden. Het merk heeft op Sicilië zijn eigen testbanen voor mountainbikes, waar een klein team van twee piloten en een ingenieur fulltime worden ingezet om tests uit te voeren die wetenschap en gevoel combineren. Zij moeten de nieuwe rubbers en de nieuwe profielen valideren voordat ze in productie gaan en zelfs voordat de piloten die door het merk worden gesponsord ze gebruiken en hun feedback geven.
Het assortiment bestaat uit 4 families (XC, Trail, Enduro en E-MTB), elk met een lettercode waarmee je begrijpt voor welk gebruik en/of type terrein elk rubber is bedoeld. Bijvoorbeeld: H = hard terrein (dus zachte compound), M = gemengd terrein, S = zacht (losse ondergrond en harder rubber), R = geoptimaliseerd voor het achterwiel (een lagere rolweerstand, een profiel dat is ontworpen om goed te presteren bij het remmen en niet te snel te slijten). RC duidt dan weer de banden aan voor wedstrijdgebruik. Meer info vind je hier: www.vojomag.nl/news/scorpion-mtb-pirelli-introduceert-een-bandenserie-voor-de-mountainbike.
Na al deze mooie woorden is het nog maar de vraag wat dat in de praktijk oplevert. Eerder reden we al met het pure XC-competitiemodel, vandaag is het de beurt aan het trail-model en de banden bedoeld voor montage op mountainbikes met elektrische ondersteuning. Met die drie tests samen krijg je een overzicht van wat Pirelli te bieden heeft voor onze mountainbikes. We begonnen deze test aan het eind van vorige zomer, tijdens het persevenement Bike Connection in de Dolomieten. Daarna werkten we de test verder af in onze eigen contreien.
Beginnen doen we met de Pirelli Scorpion Trail S, klik in het menu hieronder om naar de review te gaan >>>
Foto’s copyright MTB Connection – Ruppert Fowler & Luigi Setili
Pirelli Scorpion Trail S: een troef voor losse ondergrond
Het veelzijdige Trail-gamma van Pirelli moet vooral diegenen overtuigen die op zoek zijn naar banden die zich goed uit de slag trekken op ruw terrein. Maar deze banden mogen ook niet te zwaar zijn of aan de grond blijven kleven wanneer er op de pedalen moet getrapt worden. In deze familie staan er vier versies op het programma en wij pikten daar de S-versie uit voor onze test. Die S staat voor een losse en zanderige ondergrond. Deze versie bestaat overigens ook in de endurofamilie maar dan wel met een verstevigd HardWall-karkas over het hele oppervlak van de band.
Bij dit type band zijn er veel valkuilen die je moet vermijden. Je mag de noppen niet te zacht maken, opdat je geen te slappe band krijgt door de neerwaartse druk waardoor de band niet in staat is om door de bovenlaag te dringen. Maar ze mogen ook niet te hard zijn, want anders zul je geen grip vinden op de wat hardere ondergrond of op de wortels en stenen die je onvermijdelijk wel een keer tegenkomt.
De band is enkel verkrijgbaar met een breedte van 2.4″. Het vrij ronde profiel van het karkas geeft de indruk dat de band smaller is, maar na controle kunnen we bevestigen dat dit getal klopt. Het karkas is enkel op de flanken versterkt (Pro Wall) om het gewicht binnen de perken te houden. Dat gewicht duikt nog net onder de grens van 1 kilogram (974 gram).
Daarmee zitten we bij een merk als Maxxis in het gemiddelde van deze bandencategorie en komen we iets lichter uit dan de laatste Schwalbe-banden uit de Super-serie die rond de 1100 gram schommelen (nieuwe Nobby Nic 2.35 Speedgrip).
Pirelli Scorpion Trail S: de terreintest
Ook al gaat het om een trailband, toch konden we het niet laten om de Trail S onder een endurofiets te monteren: een Orbea Rallon met een veerweg van 170/160 millimeter. Vermits we vaak in België rijden – korte afdalingen en een ondergrond die toch minder veeleisend is voor het rubber dan in de bergen – leek ons dat een goede keuze. En we werden niet ontgoocheld.
We monteerden de banden probleemloos op onze Santa Cruz Reserve- en Zipp-velgen en gebruikten een eenvoudige vloerpomp om ze onder druk te zetten. Eens op de fiets, viel de lage rolweerstand – voor dit type band – als eerste op. Ze doen de naam Trail alle eer aan en we voelen op vlot berijdbare stroken duidelijk het verschil met endurobanden.
Vervolgens stellen we vast dat ze zich inderdaad op hun gemak voelen op een losse ondergrond. Ze bijten zich vast in de grond, wat je zowel voelt bij het remmen (weinig slippartijen) als wanneer we de fiets op zijn zij gooien in de bochten (veel grip), een situatie waarin ze geweldig zijn. Qua tractie is het dan weer zeer moeilijk om ze te laten doorslippen in modder. Het is overigens niet enkel in de winterse modderpoelen dat ze zich thuis voelen, ook in veen- en zandgronden trekken ze zich goed uit de slag.
Het mag dan wel niet hun primaire roeping zijn, toch doen ze het ook best goed op harder en rotsachtig terrein. Wat wel soms verontrustend is, is het zeer uiteenlopende rijgedrag op de verschillende soorten ondergrond. Wat de overgang van het ene terrein naar het andere soms bemoeilijkt. Op een volledig droge weg voelen we hun gedrag goed aan en biedt de band een geruststellende grip, maar als we over nattere stukken rijden, moeten we overschakelen naar de modus ‘gecontroleerd rijden’. Dat leek ons moeilijker dan bij andere banden van hetzelfde type waaraan we gewend zijn (we denken bijvoorbeeld aan de Maxxis DHF). Aan de andere kant verloopt de overgang van modder naar wortels/natte kiezels veel harmonieuzer en wordt de overgang van grip in losse ondergrond naar grip op hard terrein prachtig beheerd.
Ondanks dat er enkel op de zijflanken versterkingen aanwezig zijn, is de band toch sterk. We zijn slechts één keer lekgereden na een hevige landing op een scherpe steen waarbij onder een nop een gaatje opdook. De flanken bleven echter intact. De algemene slijtage van de band mogen we goed noemen. De noppen vertonen na een test van drie maanden nog geen tekenen van zwakte. Als je toch op zoek bent naar een stevigere band, vergeet dan niet dat er ook een enduromodel bestaat.
Verdict
Specifieke banden voor een losse ondergrond liggen niet dik bezaaid en moeten vaak ook veel toegevingen doen om in deze omstandigheden te presteren, waardoor ze minder in hun sas zijn op wortels of stenen. Dat is hier niet het geval en het Pirelli-rubber doet zijn werk wanneer de grote noppen niet langer diep in de ondergrond kunnen dringen. Een leuke verrassing dus en deze Pirelli Scorpion Trail S-banden weten we zeker tijdens het winterseizoen te waarderen of op een ondergrond die niet enkel uit rotslagen bestaat.
Pirelli Scorpion Trail S
€ 59,90
974 g
- Uitstekend op losse of zanderige ondergrond
- Zeer lage rolweerstand in dit segment
- Makkelijk te monteren
- De overgang naar nat terrein verloopt soms wat delicater
- Niets te melden
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via https://velo.pirelli.com/en/ww/scorpion-mtb/trail
Foto’s copyright MTB Connection – Ruppert Fowler & Luigi Setili
Pirelli Scorpion E-MTB R en M: gebrek aan noppen
Het inmiddels ruime assortiment van Pirelli bevat nu ook banden speciaal voor e-mountainbikes. Pirelli stelde vast dat veel bikers, vanwege de sterkte en het houvast van de zijwanden, een DH-band monteerden op hun elektrische fiets. Vandaar dat het merk op zoek ging naar een band die de interessante eigenschappen van een downhill-band zou behouden maar de nadelen overboord zou kieperen.
Om stevige banden te bekomen waarmee je toch met een lage druk kan rijden, ontwikkelde Pirelli een speciaal karkas. De verstevigingen zijn exact hetzelfde als op de endurobanden, al kreeg deze band een “Hyper Wall”-inzetstuk van 30 millimeter (tegenover 10 millimeter op de endurobanden) om de flanken beter te ondersteunen wanneer je met een lage druk zou rijden.
Daarnaast is er ook nog een “bead flipper”, een versteviging ter hoogte van de hieldraad. Daarvoor haalde men de inspiratie in het motorwereldje. Hiermee wil men voorkomen dat de meerdere lagen van het karkas onder spanning loskomen.
Er zijn drie versies verkrijgbaar van deze band voor de e-MTB. Naast de “S”-versie (op de vorige pagina getest op de trailband) is er ook nog een veelzijdige M-versie en een specifieke versie voor de achterband (R).
Ook deze banden mochten van Pirelli niet overdreven zwaar worden. Natuurlijk moeten deze banden versterkt zijn, de bedoeling is nu eenmaal dat ze veel kilometers verslinden. Met een gewicht van 1250 gram (29×2.6) zijn dit geen pluimgewichtjes maar ze zijn wel 200 gram lichter dan de Schwalbe Eddy Current. Het prijskaartje van 69,90 euro lijkt aan de hoge kant maar behoort tot het gemiddelde van wat specifieke banden voor e-mountainbikes kosten.
Pirelli Scorpion E-MTB R en M: de terreintest
We gaan de spanning er niet te lang inhouden, want waar we bijzonder tevreden waren over de lichte XC-banden en de Trail S, vielen de twee e-bike banden ons lichtjes tegen. In de werkplaats begon alles nochtans goed. Net zoals alle Pirelli-banden die we eerder hebben getest, verliep de montage vlot (op velgen van 30 millimeter) wat niet altijd zo is bij e-bike banden met een versterkt karkas.
Maar op het terrein wisten ze ons minder te overtuigen. Zelfs met een lage bandendruk van 1.2 bar (vervolgens 1.1 en zelfs 1 bar) voelde het karkas nog zeer stijf aan en had de band het moeilijk om te vervormen en de glooiingen van het terrein te volgen. Als er op het loopvlak grotere en soepelere noppen hadden gestaan, had het misschien een ander verhaal geweest, maar de huidige noppen zijn aan de lage kant en hebben moeite om grip te vinden, behalve op een harde ondergrond en in zeer droge omstandigheden.
Het profiel van de voorband vonden we te rond en de zijnoppen waren niet hoog genoeg om voldoende grip te vinden in bochten. Gelukkig waarschuwt de band tijdig dat hij begint te slippen. Maar we hadden graag extra noppen gehad die in losse ondergrond, modder en natte omstandigheden het heft in handen zouden nemen.
Het profiel van de MTB R biedt een correcte tractie maar we hadden toch meer verwacht van een band die specifiek voor het achterwiel werd ontwikkeld. In droge omstandigheden heeft hij voldoende grip maar ook hier wordt de band bestraft door het zeer stijve karkas dat moeite heeft het reliëf van het terrein te volgen. Idem bij het remmen: de band presteert goed maar niet uitzonderlijk. Aan de andere kant is de zijdelingse grip prettig en de band maakt het mogelijk om mooie gecontroleerde slides te maken.
Qua weerstand tegen slijtage en lekke banden is het verdict erg goed. De zijwanden zijn intact gebleven, het rubber is nauwelijks gemarkeerd en we hebben geen lekke banden ervaren tijdens onze vier maanden durende test. Op dit punt is Pirelli een stevige reputatie aan het opbouwen. Een ander punt waarop deze banden goede resultaten opleveren: het rendement. Wat bij een elektrisch ondersteunde mountainbike geen bijkomstigheid is, omdat dit de autonomie met een paar procent beïnvloedt … wat niet te verwaarlozen valt.
Verdict
Sterk, licht, gemakkelijk te monteren (wat geen sinecure is voor banden die bedoeld zijn voor montage op e-mountainbikes) … en toch stelden deze banden ons teleur. Na de verbluffende prestaties van de XC- en Trail-modellen, hadden we zeer hoge verwachtingen van deze laatste bandenfamilie, maar zelfs wanneer al de ingrediënten er aantrekkelijk uitzien (interessant ontwerp van het karkas, rubber waarvan we weten dat het elders goed presteert), geeft de assemblage niet de verwachte resultaten. Er is geen chemie tussen het stijve karkas en de lage noppen. Noch aan de voorkant, noch aan de achterkant. Jammer. Zou je er toch zelf graag een keertje van proeven, dan raden we de S-serie aan die ook voorkomt in de E-MTB familie en die we op prijs stelden op het Trail-model. Die versie lijkt ons veel geschikter dan de twee versies die we hier getest hebben en die naar onze mening enkel geschikt zijn om rustig te toeren.
Pirelli Scorpion E-MTB R & M
€ 69,90
1260-1272 g
- Stevig en slijtvast
- Makkelijk te monteren
- Te stijf karkas
- Te lage noppen die te dicht bij elkaar liggen voor dit segment
- Gebrek aan zijdelingse grip en tractie
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via https://velo.pirelli.com/en/ww/scorpion-mtb/e-mtb
Foto’s copyright MTB Connection – Ruppert Fowler & Luigi Setili
[summary