Test | SKS Germany SPEEDROCKER-spatborden: ready to rock the gravel!

Door Jan Van Herck -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | SKS Germany SPEEDROCKER-spatborden: ready to rock the gravel!

Het van oorsprong Duitse merk SKS Germany behoeft bij een doorwinterde mountain-of gravelbiker weinig introductie. Ze staan namelijk bekend voor hun zeer degelijk, kwaliteitsvol gamma aan fietspompen, multitools, bikepacking-tassen en dergelijke meer. Duitse gründlichkeit wil men dat wel eens noemen. Vandaag getest: de SPEEDROCKER-spatborden. Voor een moddervrije gravel ride …

Zoals eerder aangegeven hebben we in het verleden al wel wat zaken van SKS Germany aan een grondige test onderworpen. Dat gaat van algemene zaken zoals pompen en bidonhouders, maar ook meer specifiek over bikepacking-tassen en de Mudrocker-spatborden voor de mountainbike.

Vooral die laatste test geeft ons al een goed beeld van wat we kunnen verwachten. Een spatbord dat vlot te monteren valt, passend is op verschillende frames en bovenal de modder weg houdt van het lichaam en het gezicht. En van de fiets natuurlijk!

De SPEEDROCKER is zoals aangegeven ontwikkeld voor gravelbikers, maar ook cyclocrossers en wegwielrenners kunnen hiervan gebruikmaken. De set die we hebben getest is specifiek bedoeld voor fietsen met schijfremmen. Voor wie nog met velgremmen op pad gaat, niet getreurd. In hun uitgebreide gamma zijn ook opties voor velgremmen te vinden. Maar meesurfend op de huidige trend testten we hun allernieuwste model.

Dit spatbord komt in een set en voor de prijs van 49,99 euro koop je dus zowel een voor- als een achterspatbord. De spatborden zijn gemaakt uit kunststof, wegen in totaal 408 gram en zijn geschikt voor een band die maximaal 42mm breed is (1.65 inch). Voor de doorsnee gravelbike is deze dus zeker geschikt en wie breder wil gaan, kan steeds in het gamma van de mountainbike zijn gading vinden.

Dubbele spoiler vooraan

Het spatbord vooraan bestaat uit 2 delen die je met velcro straps met elkaar verbindt en op die manier aan de voorvork vastmaakt. Omdat het zou kunnen dat je daardoor wat lakschade oploopt, heeft SKS Germany beschermingsfolie (doorzichtig) in het pakket gestopt. Na montage knip je de velcro straps op de juiste lengte zodat ze niet flapperen of tussen het wiel vast komen te zitten.

Doordat er dus een deel (21 cm) van het spatbord ook voor de voorvork uitsteekt, krijg je niet alleen bescherming voor het lichaam maar worden ook de slijtage gevoelige onderdelen van een gravelbike (zoals het balhoofd en de lagers) gevrijwaard van modder. Niets is zo vervelend dan water, zand en modder tussen deze onderdelen en het bespaart op termijn ook kosten. Wat dat betreft heeft men bij SKS zijn huiswerk goed gemaakt.

Lange vin achteraan

Het spatbord achteraan wordt (in tegenstelling met dat vooraan) vastgemaakt met spanrubber. Velcro vooraan, spanrubber achteraan. Bijkomend is het spatbord uit één geheel gemaakt en dat wordt op de achterbrug vastgegespt. Net zoals bij de mountainbike-versie wordt dit spatbord gekenmerkt door een lange achterkant. De lengte van het spatbord is standaard 75 centimeter en je kan zelfs nog kiezen om een telescopische extender toe te voegen om tot een totale lengte van 95 cm te komen.

Aanvullend is er een velcro strap voorzien om het spatbord tegen de staande buis te bevestigen. Men wil hier het klapperen van het spatbord tegen het frame mee voorkomen. Missie geslaagd, want de SPEEDROCKER zit strak tegen het frame en “bougeert” niet. Achteraan is trouwens alles uit rubber gemaakt waardoor je geen extra beschermfolie moet plakken om het frame te beschermen. Wij hebben deze spatborden gemonteerd met banden van 42 mm breed, door SKS Germany omschreven als de maximale breedte voor dit spatbord. Wat montage betreft, hebben we alleszins niet ervaren dat dit de limiet zou zijn.

Opgelet, er is wel een minimum aan ruimte nodig tussen de achterband en de verstevigingsbrug (als die er moest zijn) in de achtervork. Op onze gravelbike op de linkerfoto was er te weinig ruimte (slechts 9 mm), op de fiets rechts paste de SPEEDROCKER wel. SKS Germany geeft een minimum van 15 mm aan, nameten is dan ook de boodschap, vooral op de kleinste framematen!

SKS Germany SPEEDROCKER: de terreintest

De praktijk is toch nog steeds het belangrijkste deel van een test. In het algemeen gesteld: de spatborden werken verbluffend goed. Modderspetters worden zeer goed tegengehouden, toch nog steeds de essentie van een goed werkend spatbord. Zowel de benen als de rug en het zitvlak blijven modder- en spatwatervrij waardoor je langer aangenaam kan gravelen. Een zeer groot pluspunt wat dat betreft.

Enkel op de schoenen komen er wat spatten terecht, waarschijnlijk omdat de gravelbanden waarmee we aan het rijden zijn juist de maximaal toegelaten breedte van 42 mm hebben. Hoe breder de band, hoe meer modder er potentieel zijwaarts langs het spatbord kan vliegen. Waarschijnlijk is dit de reden waarom 42 mm als maximale breedte wordt geadviseerd terwijl er in theorie ruimte is voor een bredere band.

Tijdens het dokkeren over brute kasseiwegen of over dwars over het grindpad liggende boomwortels, blijven de spatborden waar voor hun geld geven. Vooral het achterste spatbord verroert geen vin en dat draagt bij tot een aangename fietservaring. Je hebt het gevoel op weg te zijn met kwaliteitsproducten.

Het enige minpunt, werkelijk het enige, dat we tijdens de test hebben ervaren is dat het voorste spatbord tijdens langere ritten na een paar uur enkele millimeters zakt op de voorvork en het spatbord heel licht tegen de band schuurt. Waarschijnlijk zit de velcro band niet helemaal juist of rekt deze wat ten gevolge van het water dat erop terechtkomt. Alleszins hebben we tijdens verschillende ritten het spatbord terug naar boven moeten trekken (op de voorvork) en de velcro terug moeten aanspannen om dat te voorkomen. Hier vragen we ons af waarom SKS vooraan ook niet voor een spanrubber heeft gekozen. De lak op onze voorvork zou er alleszins dankbaar voor zijn.

Verdict

De SKS Germany SPEEDROCKER is een subliem set spatborden voor de gravelbiker die door weer en wind, gedurende het hele jaar gravelplezier wil beleven. De montage verloopt vlot en snel en de spatborden houden veel modder en water tegen. Door de lengte blijft je rug gevrijwaard van vuiligheden en ook enkele delicate onderdelen zoals een balhoofd ervaren extra bescherming door de spatborden (in dit geval het voorste deel). Om het met de woorden van de fabrikant te zeggen: ready to rock the gravel! In alle omstandigheden …

Meer info via www.sks-germany.com

DoorJan Van Herck