Test | Cervélo ZFS-5: comfort en prestaties zijn geen antoniemen

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Cervélo ZFS-5: comfort en prestaties zijn geen antoniemen

Na een crossfiets, een gravelbike en een crosscountry-hardtail is het nu het full-suspension mountainbikesegment dat Cervélo aanspreekt! De Cervélo ZFS-5 is verkrijgbaar in twee versies met 100 en 120 mm veerweg en streeft ernaar de snelste in de paddock te zijn. Een hoogwaardig carbon frame, een geometrie ontworpen om te racen en een dienovereenkomstig gekozen uitrusting: wat is de eerste full-suspension van het legendarische wielermerk waard? Dit is ons verdict:

Na een succesvolle entree met zijn hardtail-model (zie: Test | Cervélo ZHT-5: in alle discretie) wachtte het publiek ongeduldig op de komst van een full-suspension bij het legendarische merk!

Het was Milan Vader in hoogsteigen persoon die vorig jaar tijdens de Roc d’Azur suggereerde dat er binnen het merk uit Toronto een full-suspension zat aan te komen (lees: Interview | Milan Vader: ”Het plan heeft even on-hold gestaan, maar is niet veranderd!”) voordat hij een paar maanden later officieel werd onthuld: Cervélo ZFS-5: daar is het full-suspension model. Net als bij Pinarello, Wilier en Factor lijkt crosscountry van toenemend belang te zijn voor grote merken die gespecialiseerd zijn in wegmodellen.

Laten we meteen ter zake komen: deze full-suspension van Cervélo heeft inderdaad enkele overeenkomsten met de Blur, een crosscountrymodel van Santa Cruz. De twee merken maken deel uit van dezelfde groep (Pon Holdings) en Cervélo kon uiteraard rekenen op de geweldige ervaring van het Californische merk in de mountainbikewereld. Deze gelijkenis beperkt zich echter tot het algemene uiterlijk; bij nader onderzoek komen vele verschillen aan het licht in de constructie van het frame, met name in de vorm van de liggende en staande achtervork, maar ook in het gebruikte type carbon en de manier om dit te implementeren.

We konden gedurende meerdere weken de twee neven grondig met elkaar vergelijken om de verschillen te kunnen aanwijzen die in het veld naar voren kwamen (of niet). Spoiler: de twee frames hebben hun eigen persoonlijkheid en zijn verre van een tweeling, ook al kunnen we de familiegelijkenis niet ontkennen! Houd ons in de gaten, we komen de komende weken nog tot in de kleinste details terug op deze vergelijking. Vandaag concentreren we ons op de Cervélo ZFS-5.

Frame 

Net als bij het hardtailmodel van het merk is de ZFS-5 gebouwd op een frame dat volledig uit carbon bestaat.

In tegenstelling tot zijn neef, de Santa Cruz Blur, is de ZFS-5 alleen verkrijgbaar in één soort carbon. Cervélo wilde geen goedkopere carbon versie ontwikkelen (zoals de carbon C bij Santa Cruz) en concentreerde zich alleen op het ontwikkelen van een zo licht mogelijk frame. Het merk kondigt aan dat het kale frame 1.472 g weegt (zonder schokdemper), waardoor het een van de lichtste frames op de markt is. Ter vergelijking: de Santa Cruz Blur weegt ongeveer 200 gram meer, terwijl de Specialized Epic EVO een van de leiders in de categorie blijft, met een gewicht van ongeveer 1700 gram inclusief schokdemper, lak en bouten.

Aan de voorkant merken we dat de kabels via de headset rechtstreeks in het frame terechtkomen. Dit biedt niet alleen een schoner en gepolijster uiterlijk, maar voorkomt ook dat er gaten in het frame moeten worden geboord, met alle gevolgen van dien voor de stijfheid van het frame en de constructie ervan.

Het frame van de ZFS-5 is voorzien van bevestigingen voor twee bidonhouders in de voorste driehoek, evenals een extra bevestiging aan de onderkant van de bovenbuis. Verder zien we een discrete bescherming van de liggende achtervork aan de zijde van de aandrijving, evenals een minimalistische chain guard. Kleine doordachte details, ook al zijn het details, zijn naar onze mening van opmerkelijk belang in de algehele ervaring.

Veringen

Net zoals veel van zijn concurrenten op dit moment, is de ZFS-5 verkrijgbaar met twee opties wat betreft de veerweg: zo is er een wedstrijd- en marathonversie met een veerweg van 100 mm voor en achter, en een versie die geschikt is voor een vork van 120 mm, terwijl de achterkant een veerweg van 115 mm biedt.

Net als bij de Santa Cruz Blur, die verkrijgbaar is in een XC- of TR-versie, is het frame van de ZFS-5 hetzelfde, ongeacht de gekozen veerweg. Het verschil tussen de twee versies zit in de slag van de achterdemper (40 of 45 mm) en impliceert logischerwijs een verandering in de vork.

Qua architectuur van het frame koos Cervélo uiteindelijk voor iets vrij eenvoudig met een single pivot en een flexibele staande achtervork. Ook al is hij dezelfde (of op zijn minst de perfecte dubbelganger) als op de Santa Cruz Blur, toch willen we even de elegante afwerking van de link vermelden.

De duurste montage van de versie met 120 mm veerweg is uitgerust met Fox-veringen, maar de hele rest van de ZFS-5-familie is gemonteerd met RockShox. Onze testversie is uitgerust met een SID SL Ultimate-vork en een SIDLuxe Ultimate-demper, beide met twee standen (open/gesloten). Wat dit onderwerp betreft, betreuren we het dat de duurste versie van de ZFS-5 niet is uitgerust met de nieuwste RockShox-veringen met 3 standen die ons tijdens onze test zo goed bevielen (Test nieuw | RockShox SID 2024: wanneer iets goeds toch nog beter wordt). Alleen het terrein zal kunnen oordelen over deze keuze van Cervélo!

Geometrie

Qua geometrie wordt de ZFS-5 in maat M gekenmerkt door een liggende achtervork van 435 mm en een reach van 445 mm bij de versie met een veerweg van 100 mm, zoals het geval is voor ons testmodel. Bij de 120 mm-versie werd de reach 12 mm verminderd tot 433 mm. Het Canadese merk legt vervolgens uit dat “om een ​​snelle, efficiënte en uitgebalanceerde fiets te creëren, we hebben gekozen voor een balhoofdhoek van 67,8° gecombineerd met een rechte zitbuishoek van 76,3°.”

Onderdelen

Voor de duur van onze test ontvingen we de duurste versie van deze Cervélo ZFS-5 met 100 mm veerweg voor/achter (XX SL AXS).

Het ultieme zit hem in de aandrijving met een Sram T-Type XX SL groepset (lees: Test | Sram Eagle AXS 2023: zonder gelijke).

Sram zorgt ook voor de remmen met een paar Level Ultimate Stealths met 4 zuigers, gecombineerd met zwevende Sram CLX centerlock-schijven van 160 mm. Wil je onze mening over dit paar remmen lezen, klik hier: Test nieuw | Sram Level en Code Stealth-remmen: veranderen zonder te veranderen.

De schaduw van Santa Cruz zweeft over de wielen van deze Cervélo ZFS-5 aangezien hij is uitgerust met een paar Reserve 28XC’s! We gaan onszelf niet herhalen, we hebben je in een eerder artikel al het goede over dit paar wielen verteld: Test | Reserve 28 XC-wielen: tolerantie en prestaties.

Ze zijn geschoeid met Maxxis Rekon Race-banden in een breedte van 2.4″ met een EXO-karkas. Klein foutje tijdens onze fotoshoot van deze Cervélo ZFS-5, aangezien we hem fotografeerden met een paar Maxxis Aspen, die niet standaard zijn op deze Cervélo … maar wel op zijn neef, de Santa Cruz Blur. Jawel, we hebben met beide paar wielen/banden gespeeld om beide frames met een identiek onderstel te testen.

Race Face verzorgt de cockpit met een Next Carbon-stuur van 760 mm breed en een rise van 10 mm, terwijl de Next Carbon-stuurpen 60 mm lang is. Een Prologo Dimension NDR Nack-zadel maakt het geheel af. Let op, je ziet een telescopische zadelpen op deze ZFS-5, maar deze is er niet standaard mee uitgerust. We hebben hem voor onze test uitgerust met een telescopische zadelpen, omdat we op onze redactie meer dan overtuigd zijn van de voordelen van een telescopische zadelpen op dit type frame.

Versies en prijzen 

Zoals hierboven al uitgelegd, is deze Cervélo ZFS-5 verkrijgbaar in twee versies: één met een veerweg van 100 mm, de andere is een gespierde versie met een veerweg van 120 mm.

Van de versie met 100 mm veerweg staan ​​er 3 assemblages in de catalogus van het merk:

  • ZFS-5 GX Eagle (€ 5.399): RockShox SID SL Select-vork, RockShox SIDLuxe Select+-schokdemper, Sram GX Eagle-aandrijving, Sram Level Bronze Stealth-remmen, Race Face ARC27-wielen.
  • ZFS-5 GX AXS (€ 6.499): RockShox SID SL Select+-vork, RockShox SIDLuxe Select+-schokdemper, Sram GX AXS-aandrijving, Sram Level Bronze Stealth-remmen, Race Face ARC27-wielen.
  • ZFS-5 XX SL AXS (€ 11.299): zie dit artikel.

Ook met een veerweg van 120 mm worden er 3 assemblages aangeboden door het merk:

  • ZFS-5 120 GX Eagle (€ 5.499): RockShox SID Select-vork, RockShox SIDLuxe Select+-schokdemper, Sram GX Eagle-aandrijving, Sram Level Bronze Stealth-remmen, Race Face ARC27-wielen.
  • ZFS-5 120 GX AXS (€ 6.799): RockShox SID Select+-vork, RockShox SIDLuxe Select+-schokdemper, Sram GX AXS-aandrijving, Sram Level Bronze Stealth-remmen, Race Face ARC27-wielen.
  • ZFS-5 120 XO AXS (€ 9.499): Fox 34SC Elite-vork, Fox Float Elite-schokdemper, Sram XO Eagle-aandrijving, Sram Level Silver Stealth-remmen, Reserve 28XC-wielen.

Ter vergelijking: het prijskaartje van ons testmodel dat verkocht wordt voor € 11.299, ligt in lijn met de concurrentie. Bij de afmontages die vergelijkbaar zijn met deze Cervélo ZFS-5 XX SL AXS kost de Scott Spark RC WC € 10.999, de Specialized Epic Pro LTD € 9.000 (maar uitgerust met een XO-groep en niet met een XX) en de Santa Cruz Blur XX AXS RSV in CC-carbon € 11.999. Let op, in tegenstelling tot de Cervélo zijn de 3 bovengenoemde frames standaard voorzien van een telescopische zadelpen …

Cervélo ZFS-5: de terreintest

Je verwacht zeker en vast dat we met zo’n frame in onze handen in de eerste plaats over het rendement zullen praten … Het is ook het eerste element dat in ons opkomt als we aan deze Cervélo ZFS-5 denken, en het vat het eerste gevoel van onze testers ook goed samen: met een SAG ingesteld op 25% biedt de ZFS-5 comfort dat normaal gesproken te vinden is op trailmodellen met 20 tot 40 mm meer veerweg. De veringen van deze Cervélo filteren de trillingen wonderwel, alsof we over het terrein zweven waarop we onze wielen plaatsen.

Deze indruk beperkt zich niet tot de eerste omwentelingen van de wielen. Integendeel, het gevoel blijft bestaan ​​en wordt sterker op de ruigere trails en tijdens de afdalingen van onze testroutes. In de verschillende technische passages behoudt de ZFS-5 zijn kalmte en je zou kunnen geloven dat je met meer dan 100 mm veerweg onderweg bent!

Het moet gezegd worden dat de Reserve 28XC-wielen hier hun aandeel in hebben. Ze zijn zowel dynamisch als tolerant en zorgen voor een tikkeltje meer comfort, zonder aan precisie of stijfheid in te boeten. Zoals we je onlangs tijdens de test van dit paar wielen hebben uitgelegd, vielen de wielen op door hun vermogen om trillingen en schokken van het terrein te absorberen om de fiets meer efficiëntie te geven in technische passages (lees: Test | Reserve 28 XC-wielen: tolerantie en prestaties).

De Cervélo ZFS-5 blijkt daarnaast ook een zeer capabele fiets te zijn … soms zelfs tot het punt dat hij in serieuze afdalingen of sprongen terechtkomt die het programma van de fiets en zijn veerweg van 100 mm ver overtreffen. Ondanks zijn kleinere veerweg past de ZFS-5 goed in dit tijdperk van moderne crosscountry.

De grote gevoeligheid van de veringen en van de kinematica tijdens het eerste deel van de veerweg speelt een grote rol in dit gemakkelijke, stabiele en comfortabele karakter. De fiets is prettig om op de hellingen te piloteren en biedt goede sensaties en veel rijplezier, wat soms ontbreekt op dit type exclusief frame.

Met dergelijke downhill-capaciteiten zijn het uiteindelijk de Sram Level Ultimate-remmen die ons eraan herinneren dat we op een “kleine machine” zitten en dat het een kwestie is van ons geluk niet te hard te beproeven.

Dit comfort en rendement vind je ook als de helling steiler wordt! Je zit in een effectieve houding die je een hele tijd kunt vasthouden om tempo te maken. De fiets is gebouwd voor competitie en dat zie je: er gaat geen watt verloren in de strijd! Deze keer is het niet door het comfort van de vering dat we het gevoel hebben dat we vliegen, maar door het gemak waarmee we een aanzienlijk tempo kunnen neerzetten.

Helaas zal onze vrees over het ontbreken van een tussenpositie op de veringen werkelijkheid worden. Op meer technische beklimmingen, waar de lockout niet de nodige grip biedt, blijft de open positie de enige optie. Maar dit leidt ertoe dat je te maken krijgt met een fiets die de neiging heeft door te zakken. Resultaat ? We verliezen het trapritme, een echte sleutel tot het overwinnen van bepaalde technische beklimmingen of beklimmingen op natte grond.

Er moet ook aan worden herinnerd dat de Cervélo ZFS-5 een fiets is die is ontworpen en bedoeld voor wedstrijden. Als hij (zoals we je een paar regels hierboven hebben uitgelegd) veel comfort biedt, blijft het toch ook een veeleisend en soms zelfs “grillig” frame om mee te rijden. Aan lage snelheid lijkt het alsof je op eieren rijdt, zodat je altijd moet opletten … net als tijdens een race.

De ZFS-5 is de goede metgezel zolang je in de game zit, maar waar je bij een fout niet op hem moet rekenen.

Dit is een karaktereigenschap die ook terug te vinden is tijdens de langste ruige afdalingen: de ZFS-5 is de goede metgezel zolang je in de game zit, maar waar je bij een fout niet op hem moet rekenen. Het frame van deze Cervélo is niet ontworpen om fouten te vergeven en de voorkant van de fiets kan wat vermoeiend zijn, vanwege de noodzaak om hem correct te positioneren en de vrij stijve cockpit.

Cervélo heeft zijn missie zeker vervuld: een snelle en capabele fiets creëren, waarmee zijn atleten op het internationale podium kunnen presteren. Maar het Canadese merk is in veel meer geslaagd dan dat, want naast het samenstellen van een competitieve fiets blijkt de ZFS-5 een fiets met persoonlijkheid, prettig te rijden en zeker comfortabel. Met de moderne geometrie waardoor je je snel zelfverzekerd voelt, blijkt de ZFS-5 nauwkeurig en capabel, zelfs voor gewone stervelingen zoals wij. We betreuren echter het ontbreken van een tussenpositie om de veringen te vergrendelen, wat leidt tot een te flexibel gedrag op technische beklimmingen. Jammer! Deze geteste versie is verkrijgbaar in twee versies (100 of 120 mm) en is bedoeld om de lichtste en meest efficiënte te zijn, maar ook de meest veeleisende om te rijden. Dit is een fiets ontworpen om te racen, dat mogen we niet vergeten.

CERVÉLO ZFS-5 RACE XX SL AXS

11.299,00 €

10,340 kg (zonder pedalen en telescopische zadelpen)

  • Zeer comfortabel
  • Zeer capabel op technisch terrein
  • Rendement
  • Zeer precies en reactief frame
  • Vrij stijve stuurpost
  • Ontbreken van tussenpositie op vering met 2 standen
  • Standaard vaste zadelpen

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorAdrien Protano