Andalucia Bike Race 2022: Race Preview en Gear Check
Door Jeffry Goethals -
De Andalucia Bike Race is een klassieker onder de meerdaagse MTB wedstrijden en gaat dit jaar voor de 12de keer door. Door de gekende pandemie moest de wedstrijd vorig jaar uitgesteld worden tot begin mei. Dit jaar neemt de Andalucia Bike Race weer haar vertrouwde stek in op de kalender van 21 tot 26 februari en daarmee vormt de wedstrijd de opener van de UCI MTB Marathon Series. Op het menu staan 300 km en 10000 hoogtemeters verspreid over 6 etappes doorheen de Zuid-Spaanse provincies Jaén en Cordoba. Deelnemers mogen zich verlekkeren aan zon, singletracks, lange klimmen en knappe afdalingen.
Net als vorig jaar maakt de race deel uit van de UCI MTB Marathon Series, een reeks van acht marathon wereldbekers, en wordt de race in duo gereden. De Andalucia Bike Race is niet alleen de eerste manche van de Series, maar is samen met de Cape Epic en de 4 Islands Stage Race (lees hier ons verslag van vorig jaar) een van de drie wedstrijden die zich over meerdere dagen spreiden. De rest van de kalender kun je nalezen op de site van de UCI.
Voor een “wereldbeker” mag je natuurlijk de nodige kleppers verwachten. Bij de Elite mannen heb je als absolute blikvanger wereldkampioen Andreas Seewald die samen met Martin Stošek zal rijden (Canyon Northwave MTB Team). Voor Team Bulls staan met de Zwitser Urs Huber en de Duitser Simon Schneller de laureaten van de vorige editie aan de start. Ook XCM legende Alban Lakata en Hansueli Stauffer zijn van de partij. Albanator is met zijn 42 lentes één van de oudste profs op de deelnemerslijst, maar blijft als drievoudig wereldkampioen een te duchten concurrent.
Ook het nieuwe team van Wout Alleman, het vernieuwde Wilier Triestina-Pirelli team, maakt zijn opwachting. Onze Belgische kampioen zal samen met regerend Italiaan kampioen Fabian Rabensteiner strijden voor de overwinning. In 2021 reed Alleman aan de zijde van meervoudig Europees kampioen Tiago Ferreira (we zullen hem dit jaar weliswaar niet in die trui zien, want die is ook in het bezit van Andreas Seewald). Het duo kende jammer genoeg heel wat pech, al wisten ze wel de laatste rit te winnen. Zowel Alleman als Ferreira zullen gebrand zijn op revanche. Deze laatste zit nog steeds bij het DMT Racing Team en rijdt dit jaar met de Spanjaard Miguel Muñoz.
Als outsiders zijn er nog Nederlands kampioen Hans Becking van het Buff Megamo Team die zoals gewoonlijk samen met José Dias een duo vormt. Beiden hadden een korte winter, want ze reden nog tot laat in het 2021 seizoen. Onder de laaglanders staan ook een reeks Belgen aan de start met Frans Claes (samen met de Oostenrijker Manuel Pliem), Sebastien Carabin (met zijn Franse ploegmaat Pierre Billaud) en Erno McCrae (met Jochen De Vocht). We konden maar één Nederlands team spotten op de deelnemerslijst, bestaande uit Teus Ruijter en Tim Smeenge (KMC).
Bij de vrouwen is de bekendste naam in het deelnemersveld natuurlijk Ariane Luthi, zij rijdt samen met de Zuid-Afrikaanse Amy Wakefield. Maar het is ook uitkijken naar titelverdedigster Janine Schneider die met Irina Lutzelschwab (vorig jaar derde) rijdt, Katazina Sosna (vorig jaar tweede) en Greta Karasiovaité van het Torpado Factory Team, Stefanie Dohrn (vorig jaar tweede met Sosna) en Lelja Tanavic van Canyon Northwave en het Italiaanse duo Fasolis Costanza en Claudia Peretti van Olympia.
Daarnaast zijn er nog de andere categorieën met de Masters 30, 40 en 50, waar het altijd moeilijk is om favorieten aan te duiden. Hoewel wij wel eentje hebben bij de jongste masters (zie op het einde van het artikel). Er is ook nog de Mixed en een Master categorie voor de dames. Oud hoeven ze daarvoor wel niet te zijn. Want als beide vrouwen dit jaar 30 worden mogen ze reeds in die categorie rijden.
Het parcours
De eerste etappe is meteen een stevige opener met 61,7km en ruim 2700 meter klimmen. Startpunt is de pas geopende Olivo Arena in Jaén waar er plaats is voor 10000 toeschouwers. Net als het voorbije jaar begint de etappe met de mythische klim naar El Pincho van een 20-tal kilometer. De klim leidt naar 1497m, het hoogste punt van de volledige race, en er moeten daarvoor een 1000-tal hoogtemeters overwonnen worden. Hierna volgt een rollercoaster van technische afdalingen en korte klimmen langs het zuiden van Jaén om terug te finishen in de Olivo Arena.
Ook de cijfers van de tweede etappe zijn niet van de poes: 66,22km en 2525 hoogtemeters. Net als voor de eerste etappe vormt de Olivo Arena de vertrekbasis van de etappe. Het eerste stuk van de startklim stijgt geleidelijk. Daarna volgt een steiler stuk van een paar kilometer, om na een korte afdaling terug stevig te klimmen tot 1303m hoogte richting het Sierra Mágina massief. De top van de klim ligt op 24 kilometer. Daarna volgt een zeer knappe singletrack die de deelnemers via La Guardia de Jaén terug naar de finish voert.
Met de derde etappe zitten we ondertussen halverwege de race. De etappe heeft 70km en 1900 hoogtemeters in petto en leidt naar Andújar, een stadje ten noorden van Jaén. Zij die de voorbije jaren aan de start stonden, zullen zich ongetwijfeld de adembenemende trails van deze etappe herinneren. In het tweede deel van de etappe liggen een paar uitdagende downhills die het uiterste vergen van de deelnemers. De laatste afdaling is die van La Bajada de los Caballos en laat toe om verschillende lijnen te rijden waardoor dit wel eens bepalend zou kunnen zijn voor de dagoverwinning. Hierna moeten we ons met de auto verplaatsen naar de regio rond Cordoba.
Anders dan voorgaande jaren is de tijdrit van 30km en 900 hoogtemeters niet de eerste, maar wel de vierde etappe. We moeten er geen tekening bij maken dat een tijdrit na drie zeer stevige etappes en een dag voor de koninginnenetappe het klassement overhoop kan gooien. De vermoeidheid begint toe te slaan en het is niet ongewoon in meerdaagse wedstrijden dat je op dag drie of vier een mindere dag kent. De etappe is een aaneenschakeling van snelle trails en korte, snedige klimmen waar geen ruimte is om te verpozen.
Dag vijf: de Queen stage! Met 80km en 1900 hoogtemeters de langste etappe van de race. Bij de start gaat het richting La Canchuela over een mix van singletracks en brede, snellere wegen en naar de eerste lange afdaling van de dag: La Torre de las Siete Esquinas. Dan volgt de bekende klim El Reventón richting Cerro Muriano. Na het doorkruisen van de stadskern volgt er een passage door een oude spoorwegberm die de deelnemers door een tunnel leidt. Als afsluiter nog een laatste keer knallen over een technische afdaling en dan zit de Queen stage erop.
De zesde en laatste etappe is een korte en intense etappe waar er weinig recuperatiemogelijkheden zullen zijn. Het klassement ligt nu waarschijnlijk grotendeels vast, maar misschien kunnen er nog kleine tijdsverschillen geslagen worden.
Iedereen zit ondertussen op zijn tandvlees, de vermoeidheid beïnvloedt ook het concentratievermogen dus het zal zaak zijn voor iedereen om zijn/haar hoofd erbij te houden. Een fout is immers snel gemaakt en kan gemakkelijk voor de nodige averij zorgen.
De etappe leidt ons via de veeleisende trail van Arroyo de la Gitana naar een bikepark waar we als afsluiter nog een paar mooi aangelegde trails voorgeschoteld krijgen. Opletten maar ook genieten geblazen dus! Aan de finish zal duidelijk worden welke duo’s bij de dames en bij de heren als laureaten van de Andalucia Bike Race 2022 over de meet bollen.
Meer informatie: www.andaluciabikerace.com
Foto’s zonder watermerk: © Andalucia Bike Race/Sportograf
Tekst tot stand gekomen in samenwerking met Egon Mutsaerts
Ook Vojo staat dit jaar aan de start (samen met Bikehigh) in de Masters 30 categorie. Als je wilt weten welk materiaal wij gekozen hebben om dit 6-daags avontuur te beleven, kun je dit uitpluizen in onze Gear Check!
Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar onze Gear Check te gaan >>>
Een meerdaagse mountainbike marathon rijden in het ruwe zuiden van Spanje, dat doe je niet zomaar. Enerzijds moet je heel wat kilometers in de benen hebben en voorzien zijn van de nodige technische bagage en ervaring, maar ook de juiste fiets en bijhorende uitrusting spelen een belangrijke rol. In deze Gear Check bespreken we het wat en waarom van het materiaal en de accessoires waarmee we aan de start zullen staan van de Andalucia Bike Race.
We hebben gekozen voor een agressieve en lichte XC full-suspension. De BH Lynx Race Evo bestaat zowel in een 100mm als een 120mm versie. Wij kozen voor het laatste, zodat we het nodige comfort hebben en ook iets veiliger en behouden snel kunnen afdalen. In dat opzicht rijden we bijna vanzelfsprekend met een dropper post, in de vorm van de superlichte BikeYoke Divine SL. Omdat ons zadel slechts op 68,5cm hoogte staat, hebben we die bijna maximaal kunnen afzagen zodat we nog eens 100 gram (van de oorspronkelijke 400 gram) hebben kunnen besparen. Ons frame wordt beschermd tegen opgooiende rotsen door een laagje RideWrap. Zie hier de video van hoe we die hebben aangebracht.
Naast het chassis is ook de bandenkeuze van uiterst groot belang. Je wilt zo snel mogelijk kunnen bollen, tegelijk voldoende grip hebben zowel bij het klimmen als dalen en lekrijden is absoluut te vermijden. Binnen het nieuwe XC-gamma van Specialized was voor de droge en rotsige ondergrond van Spanje de Control T5 Renegade in 2.35 sectie (gemonteerd op een velg met 30mm binnenbreedte) achteraan een no-brainer. Het profiel is supersnel, het Control karkas geeft ons de nodige bescherming en de T5 compound is gericht op snelheid en slijtvastheid.
We rijden met 90ml verse Orange Seal in elke band als anti-lekvloeistof. Zo zijn we niet alleen beschermd tegen doornen, maar ook tegen gaatjes en scheurtjes tot 6mm.
Bij de voorband hadden we meer keuze. We monteerden uiteindelijk de Fast Trak in 2.35 S-Works uitvoering. Dit uitgesprokener profiel en soepeler karkas geeft meer grip en in tegenstelling tot de Control-reeks, hoef je niet te kiezen uit T5 of T7. Bij de S-Works hebben de middelste reeks noppen immers de snelle T5 compound, terwijl de zijnoppen uit de zachtere T7 bestaan. We offeren in ruil voor die extra (zijdelingse) grip wel een beetje lekbestendigheid op. We rijden met 90ml verse Orange Seal in elke band als anti-lekvloeistof. Zo zijn we niet alleen beschermd tegen doornen, maar ook tegen gaatjes en scheurtjes tot 6mm.
Onze geliefde SR Suntour Axon Werx 34 heeft simpelweg een gesloten en open stand. Maar van onze RockShox SIDLuxe hebben we de compressie mogelijkheden gehacked. Via de DT Swiss Two-in-One remote hendel hebben we een tussenstand (naast geblokkeerd en volledig open) verkregen, waarbij we achteraan tot anderhalve centimeter demping hebben terwijl de werking van de vork geen beperkingen opgelegd krijgt. Het efficiënte Split Pivot design van de BH Lynx zorgt ervoor dat we deze niet veel moeten gebruiken, maar in de enkele gevallen waar we liefst met een hardtail (met een beetje comfort) op pad waren geweest, is dit echt een meerwaarde. Dit zijn bijvoorbeeld heel steile klimmen waar we graag zo hoog mogelijk zitten in de achtervering, terwijl we vooraan maximaal onze sag gaan indrukken. Maar ook bij een opeenvolging van technische bochten, waar we in de bocht vooraan contact met de grond willen houden en tegelijk hard rechtopstaand willen kunnen accelereren bij het uitkomen ervan.
Ons magnifiek Bontrager RSL (Race Shop Limited) stuur in één stuk met de stuurpen is 74cm breed, heeft een stuurpen van 70mm, een strijdlustige negatieve hoek van -13° en brengt 220g op de weegschaal. De aandachtige lezer zal ondertussen ook al gezien hebben dat we met de uitstekende Hope XCR remmen zijn bewapend.
Je zult je waarschijnlijk afvragen waarom we een niet helemaal passende Garmin houder hebben en vooral … waarvoor het gaatje dient midden in het stuur? Via de Blendr mount, kunnen we op deze manier netjes en makkelijk een Go Pro monteren voor onze Garmin en kunnen we dus onderweg filmen!
Extra’s & accessoires
Door de vele uren die we gaan doorbrengen op de fiets, houden we best alles verzorgd en gesmeerd. Voor ons achterwerk kiezen we met veel vertrouwen voor het Engelse Happy Bottom Bum Butter. De plantaardige “boter” ruikt aangenaam, is simultaan verfrissend en verzorgend, blijft niet kleven in je koersbroek en zorgt voor een goeie bescherming van de huid.
Onze ketting hebben we consciëntieus behandeld met de Pro Team Lube & Protect Chain Coating. Deze kettingolie met magnetische nano-partikels dringt diep door tot in de schakels en zorgt hiermee voor een buitengewoon smerend effect. Je voelt echt de ketting soepeler lopen en die blijft dat ook veel langer dan gewoonlijk doen. Een bijkomend effect is dat er eveneens bijna geen vuil en stof op de ketting blijft hangen.
Aan onze voeten hebben we de stijlvolle en comfortabele Mavic Crossmax Boa schoen. De zool is stijf, maar niet zo hard dat je er niet mee kunt wandelen. Het profiel is ook nog eens voorzien van de nodige rubberen uitsteeksels. De bovenkant van de schoen is zacht en flexibel en zorgt hiermee voor een heel comfortabele fit. Dankzij de enkelvoudige Boa L6 sluiting kunnen we handig de schoen wat harder aanspannen (bij een sprint) of lossen (bij gezwollen voeten). Bijpassend beschermen we ons hoofd met de eveneens zwarte Mavic Crossmax SL Pro MIPS helm. Deze kost net als de schoenen 120 euro en is compact, licht en goed verlucht.
De zonnebril die we gaan dragen is de Scicon Aerowing. Deze is heel goed in uitgestrekte landschappen met helblauwe lucht en een stralende zon. En dat is de weersverwachting komende week in Andalusië!
Het totaalgewicht van de fiets zit op 10,620kg (met Garmin Rally XC pedalen en Fidlock drinkbushouder). Hadden we nog ergens gewicht kunnen besparen? Ja, eigenlijk wel. De DT Swiss XMC wielen waren 6 jaar terug goed genoeg voor Nino Schurter om een gouden medaille te behalen in Rio, maar nu kun je gelijkaardige wielsets vinden van 200 tot zelfs 300g lichter. Maar of die ook een Mountain of Hell zouden kunnen overleven zoals we met dit paar hebben gedaan … Zelf mogen we beslist nog wat kilo’s kwijt, maar het is nog vroeg op het seizoen. En buikvet smelt naar het schijnt als sneeuw voor de zon!
De Andalucia Bike Race gaat door van 21 tot en met 26 februari en hier op Vojo zul je dagelijks de resultaten en ervaringen van de toppers en het Vojo-Bikehigh team kunnen volgen. Vamos!
[summary
Andalucia Bike Race 2022: Race Preview en Gear Check













