Bike Check XC 2024 | De fietsen van de profs voor het nieuwe seizoen

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Bike Check XC 2024 | De fietsen van de profs voor het nieuwe seizoen

Twee maanden voor de eerste manche van de wereldbeker XCO, openden heel wat renners in het Spaanse Chelva het nieuwe seizoen. Met een nieuwe fiets? Met nieuwe kleuren? Op een prototype? We waren benieuwd naar wat de paddocks van een van de eerste races van dit olympische seizoen voor ons in petto hadden en gingen er rondsnuffelen:

Met zijn technisch parcours en de aanwezigheid van enkele van de beste internationale renners is de XCO van Chelva een prima keuze als voorbereidingsrace. Over deze spannende wedstrijd vertelden we al in dit artikel: XCO Chelva 2024 | Dascalu en Blunk aan de macht, ereplaatsen voor Tauber en De Froidmont.

De wedstrijd is ook een kans voor het publiek om de fietsen van hun favoriete renners in het echt te zien en te ontdekken hoe een teampaddock in de wereldbeker eruitziet. Wij van onze kant, gingen voorafgaand aan de wedstrijd langs bij enkele renners en hun mecaniciens, en polsten naar hun uitrusting voor het volgende seizoen.

De Specialized S-Works Epic LTD van Peter Sagan

Onder strenge bewaking is het moeilijk om de Specialized S-Works Epic van superster Peter Sagan te benaderen, maar zelfs met een bewaker van de Guardia Civil is het onmogelijk om het verschil te missen met het productiemodel dat momenteel op de markt is. Zie jij het?

En hier? Kleine tip, we zagen dit systeem voor het eerst tijdens het WK in Les Gets op de fiets van Nino Schurter … Inderdaad, we hebben het over de SID-veringen die zijn uitgerust met een Flight Attendant (zie Spyshot | Komt er een elektronische RockShox SID?). Dit elektronische en draadloze systeem om de veringen te beheren, werd iets meer dan twee jaar geleden onthuld, maar was toen alleen gereserveerd voor de trail- en endurovorken van het merk … Er lijkt dus iets te broeden!

De Mondraker F-Podium RR SL van het Primaflor Mondraker Racing Team

De Mondraker F-Podium, die in oktober 2023 werd onthuld, is aanzienlijk geëvolueerd met deze nieuwe versie. Naast het vergroten van de veerweg tot 120 mm vooraan en 110 mm achteraan, is het de architectuur van de ophanging die een transformatie onderging (zie Nieuw | Mondraker F-Podium: een tweede generatie die matuurder wordt). Hier zien we een duo van Rockshox (SID/SIDLuxe Ultimate) met 3 standen.

Verrassing echter tijdens de race! Want ook op de fiets van Ondrej Cink zagen we duidelijk dat de crosscountryversie van de Flight Attendant er zit aan te komen!

Het tweede punt dat onze aandacht trok bij dit model is te vinden bij de remmen, waar we Sram Level-remmen met 2 zuigers herkennen die gecombineerd worden met HS2-schijven, verre van de meest voorkomende remschijven bij XC vanwege hun zwaardere gewicht dan de Centerline X (zie: Test nieuw | Sram Level en Code Stealth-remmen: veranderen zonder te veranderen).

De rest van de onderdelen is bekender, met met name een Sram AXS-ecosysteem, bestaande uit een XX SL T-Type aandrijving (zie: Test | Sram Eagle AXS 2023: zonder gelijke) en een RockShox Reverb AXS-telescopische zadelpen. Er moet ook worden opgemerkt dat Ondrej Cink met beschermingen op de cranks rijdt, zowel tijdens de trainingen als tijdens de wedstrijd, wat niet gebruikelijk is.

De Tsjechische renner rijdt ook met de cockpit uit één stuk van OnOff, het onderdelenmerk van Mondraker, dat tegelijkertijd met de nieuwe F-Podium werd onthuld. De stuurpen is verkrijgbaar in een lengte van 55-75 mm, terwijl het stuur 760 mm breed is.

De Canyon Lux Trail CFR LTD van Canyon CLLCTV XCO

De Canyon Lux is ondertussen al genoegzaam bekend, met dank aan Loana Lecomte en Luca Schwarzbauer die met deze fiets vaak naar het podium reden. Toch zien we hier niet de Canyon Lux WC die vorig seizoen in de wereldbeker werd gebruikt door de atleten van Canyon CLLCTV, maar wel degelijk de Lux Trail. Maar let op, want waar het merk enkele maanden geleden een nieuwe versie onthulde (zie: Nieuw 2024 | Canyon Lux Trail: update voor het onstuimige kleine broertje), gaat het hier wel degelijk nog om het oude frame.

De Canyon Lux Trail neemt het DNA van zijn gelijknamige WC-versie over, maar doordrenkt hem met zijn downcountry-invloeden. En dus gaat deze fiets op pad met een veerweg van 120 mm (voor) en 110 mm (achter). De fiets op onze foto’s behoort trouwens toe aan Thibaut Francois Baudry, de U23-renner van het team.

Geen verrassingen aan de kant van de aandrijving met een Sram XX SL T-Type groep. Remmen doet Baudry met een paar Sram Level-remmen met twee zuigers gecombineerd met Centerline X-schijven.

Rond het achterwiel merken we een prototype van een Schwalbe-band op, herkenbaar aan de blauwe ‘First Ride’-markering. Zonder meer informatie te hebben, lijkt deze het Super Race-karkas van het merk te delen en is het Addix Speed-rubber duidelijk zichtbaar. Aan de voorkant zien we een klassieke Racing Ray.

Wat de kleine details betreft, zien we dat Thibaut Francois Baudry de voorkeur lijkt te geven aan de oude Sram AXS-bediening. Hoewel velen de nieuwe AXS-bediening waarderen die tegelijkertijd met de T-Type aandrijving werd geïntroduceerd, is het duidelijk dat heel wat renners de oude versie behouden.

De Orbea Oiz van het Orbea Factory Team

Een paar dagen voor de race onthulde het Orbea Factory Team het nieuwe tenue voor het seizoen 2024 en de nieuwe kleuren van de teamfiets. Net als vorig seizoen werd gekozen voor een zwart-groene combinatie, maar het is toch anders … Wat ons betreft is dit geslaagd!

Over de Orbea Oiz hadden we het recent nog in onze test: Duurtest | Orbea Oiz M-Team XTR: de zekere waarde.

Even aandacht voor de details van dit frame, hier op de wedstrijdfiets van de Spaanse renner David Campos.

Voor de rest is de fiets identiek aan de keuze die het Factory team van het merk vorig seizoen maakte: zo zien we een Fox 34 SC Factory-voorvork, een Fox Float DPS Factory-demper, een Shimano XTR-aandrijving en -remmen, Oquo MP30 LTD-wielen en Fox Transfer-dropper post.

Dit is overigens een van de weinige fietsen in de paddocks waarvan het mogelijk is een identieke versie aan te schaffen, want het M-LTD model heeft exact dezelfde kleuren en uitrusting als de fietsen die gebruikt worden door de renners van het team, met uitzondering van de zwarte vork op het seriemodel (en niet oranje) en de Rekon Race-banden (en niet de Aspen).

Het is onmogelijk om deze fiets voorbij te lopen zonder er bij stil te staan. De kleuren zijn een eerbetoon aan de Belgische titel van Pierre de Froidmont.

De Trek Supercaliber van Trek Factory Racing Pirelli XC

De Trek Supercaliber was behoorlijk succesvol in Chelva, met winst voor Vlad Dascalu bij de elites en Albert Philipsen – die vorig seizoen in Glasgow bij de junioren wereldkampioen werd op de weg en op de MTB – bij de junioren en een 5de plek voor Jolanda Neff bij de vrouwen-elites.

Met zijn sterk karakter heeft de Trek Supercaliber ons na onze test met een bijzonder gevoel achtergelaten, waardoor we zelfs twijfelden aan het belang van een hardtail in vergelijking met een dergelijk frame: Test | Trek Supercaliber: heb je echt meer veerweg nodig?

Ook de fiets die door het Trek Factory Racing Team wordt gebruikt, is uitgerust met RockShox-veringen en de Flight Attendant, waarover we je hierboven al hebben verteld.

Net als een meerderheid van de renners in Chelva, rijdt Albert Philipsen (en het Trek Factory Racing Team in het algemeen) met een Sram XX SL T-Type aandrijving. We merken de discrete vermogenssensor op ter hoogte van het kettingblad, zoals bij alle Sram-rijders die dit raceweekend aanwezig zijn.

Aan de kant van het onderstel toont de Trek Supercaliber van Albert Philipsen een paar Bontrager Kovee RSL-wielen, geschoeid met Pirelli Scorpion XC RC-banden. Het remmen wordt verzorgd door Sram Level Ultimate Stealth-remmen met 4 zuigers, gekoppeld aan Centerline X-schijven.

Wat een genot voor het Spaanse publiek om hun favoriete renners te ontmoeten, ermee te praten en eventueel een selfie te maken.

De Giant Anthem Advanced van het Giant Factory Off-Road Team

Het Giant Factory Off-Road Team was in Chelva aanwezig met twee renners, namelijk Jens Schuermans en Carter Woods.

Op onze foto’s zie je de fiets van Jens Schuermans, met zijn vrij originele decoratie! De fiets van de Belg ligt vrij dicht bij het productiemodel, met Fox Factory-veringen en Shimano XTR-aandrijving/remmen. Schuermans gebruikt wel Dura-Ace remschijven, het topmodel op de weg, in plaats van XTR-exemplaren.

Waar de high-end versies van het productiemodel zijn voorzien van de elektronische Fox Live Valve-vering, kiest Jens Schuermans liever voor een klassieke lockout met kabel. Deze beslissing vereist het combineren van de Fox-lockout van de veringen met de bediening van de dropper post. Beiden staan links op het stuur gemonteerd, en zeer dicht bij elkaar om direct geactiveerd te kunnen worden.

Het XC-team gebruikt Cadex-wielen (uit de stal van Giant) met 30 mm brede carbon velgen. Ze zijn hier geschoeid met een Maxxis Aspen aan de achterkant en een Reckon Race aan de voorkant. Waar alle andere coureurs met Maxxis-banden de 120 tpi-versies met klassieke EXO-versterking gebruiken, gebruikt het Giant Factory Off-Road Team de prototypes die gereserveerd zijn voor atleten met een 170 tpi-karkas met EXO-versterking.

De Rockrider Race 940 S van het Decathlon Ford Racing Team

Moeten we deze fiets echt nog aan je voorstellen? De Rockrider Race 940 S van het Decathlon Ford Racing Team – waarvan de productieversie net werd gelanceerd, trekt de aandacht met zijn mooie groene kleur.

Trouwe lezers zullen zich vast herinneren dat we al eerder met deze Team-versie op pad zijn geweest, toen we de fiets van Belgisch kampioene Emeline Detilleux een dag mochten lenen: Eerste test | Rockrider Race 940 S: meesterwerk in voorbereiding! Recent reden we ook al met het gloednieuwe productiemodel: Test nieuw | De productieversie van de Rockrider Race 940 S is (eindelijk) klaar.

Hoewel de veringen van Manitou op middellange of lange termijn te koop zullen zijn voor het grote publiek, zijn ze momenteel nog steeds in de ontwikkelingsfase en daarom enkel gereserveerd voor de rijders van het merk.

De TRP Slate X2-remmen zijn wel al beschikbaar en zijn ook te vinden op het productiemodel van de Rockrider Race 940 S. De mooie koperkleur is echter voorbehouden aan het Decathlon Ford Racing Team. Jammer …

De renners van het Franse team profiteren van deze start van het seizoen om prototypes van Hutchinson-banden uit te proberen, uitgerust met een nieuw karkas. Vorig seizoen waren de fietsen van het team uitgerust met banden met beige flanken, wat niet langer het geval is. Deze zijn niet gevuld met carbon black, in tegenstelling tot banden met zwarte zijwanden, waardoor ze flexibeler zijn (carbon black heeft de neiging het karkas enigszins te verstijven). Op zoek naar meer steun en/of bescherming of simpelweg een andere weefstructuur van het karkas …?

De Specialized Epic WC van Trinity Racing MTB

Als er een titel zou bestaan ​​voor de meest kleurrijke fiets van het weekend, zou de Specialized Epic WC van Adrien Boichis een serieuze kanshebber zijn! Naast het Factory Racing-team, met onder meer Peter Sagan, ondersteunt het merk uit Morgan Hill ook het Trinity Racing-team, een soort ontwikkelingsstructuur gewijd aan jonge talenten, waaronder de Fransman Adrien Boichis.

De Franse rijder is een fan van zeer lichte en nerveuze fietsen en is behoorlijk technisch begaafd. Hij is vooral dol op zijn Specialized Epic WC en geeft er de voorkeur aan boven de grotere Epic Evo.

We zijn gewend om de Fransman met een vaste zadelpen te zien rijden, maar hier zien we dat zijn fiets is uitgerust met een Rockshox Reverb AXS-dropper post. Voor zijn nieuwe Sram XX SL T-Type aandrijving koos Adrien Boichis ook voor de oude AXS-bediening.

Wat de banden betreft, koos Adrien Boichis voor de Specialized Renegade aan de voorkant, gekoppeld aan de Captain, nog meer rollend, voor de achterkant. Deze laatste wordt niet door het merk te koop aangeboden, omdat hij als te exclusief wordt beschouwd. Gezien het technische circuit en de talrijke stenen speelde Adrien op veilig door te kiezen voor het versterkte Control-karkas en niet voor de lichtste S-Works versies. De achterband is een T5/T7 dual-compound versie (harder/betere rolweerstand in het midden, zachter op de zijnoppen), terwijl de voorband van T7-rubber is.

Meer over de Specialized-rubbers vertellen we in dit artikel: Test | Specialized-banden Renegade, Fast Trak & Ground Control: in al hun versies uitgebreid getest!

De Canyon Lux WC van Sam Gaze (Alpecin-Deceuninck)

Na een moeilijke periode met blessures en depressies, keerde Sam Gaze in 2022 terug in de spotlights met een wereldtitel XCC en XCM. En dat op een tijdspanne van drie weken, inclusief een gebroken sleutelbeen tussen beide wedstrijden in! In 2023 werd de Nieuw-Zeelander opnieuw wereldkampioen XCC en eindigde hij als tweede in het WK XCO.

Na een periode bij Specialized Racing vervoegde Sam Gaze in 2020 het team van Alpecin Deceuninck (voorheen Alpecin Fenix). Dat team wordt ondersteund door Canyon en dus vertrekt de XCC-wereldkampioen in de wedstrijden op een Canyon Lux WC.

Waar het Canyon Cllctv XCO Team Sram en RockShox als partners heeft, is dat bij Alpecin Deceuninck (waar ook Puck Pieterse en Mathieu van der Poel voor rijden) Fox en Shimano. We zien dus een Fox 34 SC-voorvork gecombineerd met een Fox Float DPS-schokdemper, evenals een Shimano XTR-aandrijving en -remmen op zijn fiets.

Sam Gaze is niet alleen groots in zijn talent en prestaties, hij is ook een grote kerel van 1m89! Dit blijkt uit de zeer bijzondere zitpositie van de rijder met deze lange vaste zadelpen en de cockpit uit één stuk met (zeer) lange stuurpen. Geïnspireerd door voormalig teamgenoot Jaroslav Kulhavy (bij Specialized)? Sam Gaze was overigens de enige internationale rijder die met een vaste zadelpen reed, aangezien al zijn rivalen voor een telescopische zadelpen hadden gekozen.

Ook vorig jaar publiceerden we naar aanleiding van de World Cup XCO een uitgebreide Bike Check van de fietsen van de profs, die artikels vind je hier:

Deel 1: Bike Check | De fietsen van de wereldbeker XC 2023

Deel 2: Bike Check | De fietsen van de wereldbeker XC 2023

DoorAdrien Protano