Dossier | Fietsverlichting: 11 lampen voor meer licht in de duisternis
Door Jurgen Groenwals -
Wie nog nooit in het donker met de mountainbike door het bos heeft gereden, willen we graag uitnodigen daar eens werk van te maken. Rijden in het donker geeft een totaal andere dimensie aan mountainbiken. Het is goed voor je techniek, het geeft je een heel andere kijk op de omgeving – zelfs op trails waar je goed mee vertrouwd bent – en met een goed setje fietsverlichting hoeft het zelfs helemaal niet veel trager te gaan dan gewoon overdag.
Wie geen zin heeft zich doorheen onze intro te worstelen en meteen naar de verschillende lampjes wil, kan via de links hieronder zonder verdere omwegen naar zijn of haar favoriet lampje springen. De lampjes in deze test zijn overduidelijk gemaakt met ‘zien’ als doel. Er is namelijk nogal een flink verschil tussen ‘zien’ en ‘gezien worden’. Rij je gewoon in de stad of op de weg, dan is het van levensbelang dat je goed gezien wordt. Ga je echter in het bos rijden of wil je deelnemen aan 24-uurs races of nightrides, dan is een goed verlicht pad van het grootste belang. Natuurlijk kan je de hier geteste lampjes ook gewoon in de stad gebruiken, maar hou er dan wel even rekening mee dat de maximale lichtopbrengst verblindend werkt voor het verkeer. Op de foto’s bij de verschillende lampen hebben we steeds dezelfde testopzet gebruikt om duidelijk te maken hoe breed en ver de lamp schijnt. We hebben kegels geplaatst op 2,5 meter van elkaar, de verste kegel staat op 25 meter verwijderd. De lamp is steeds gericht op de tweede kegel en dus op 5 meter afstand.
Lumen zijn niet heiligmakend
De kracht van deze verlichtingssets wordt bijna steeds uitgedrukt in lumen. Het devies lijkt wel: ‘hoe meer lumen, hoe beter’. Een woordje duiding. Lumen is de eenheid van lichtstroom en is de maat voor de totale hoeveelheid zichtbaar licht van een lichtbundel die in alle richtingen wordt afgegeven. Die totale hoeveelheid zichtbaar licht kan heel geconcentreerd zijn – denk in dat verband bijvoorbeeld aan een laserstraal – of net heel verspreid, een gloeilamp bijvoorbeeld. De lichtstroom is dan weer de totale hoeveelheid licht in een lichtbundel en is afhankelijk van het vermogen van de lichtbron. Lux is de lichthoeveelheid die op een oppervlakte terechtkomt. Lux en lumen verschillen in die zin van elkaar doordat lux ook rekening houdt met de oppervlakte waarover de hoeveelheid licht (lumen) verspreid wordt. ‘Hoe meer lumen, hoe beter’ is dus een motto dat wel een indicatie geeft, maar niet helemaal correct is. Stel dat jouw lamp van 1500 lumen een heel erg smalle bundel aan licht geeft, dan zal dat ongetwijfeld een erg fel licht zijn, maar op de trails minder bruikbaar dan mijn lamp met 1000 lumen die een erg breed oppervlak belicht. De lens van je lamp zorgt voor de verstrooiing van het licht en als je bundel wat breder is, is de trail nu eenmaal beter verlicht. De lenzen en spiegels in je verlichting zijn dus minstens van even groot belang als het aantal lumen. Eigenlijk is lux de meest bruikbare waarde, maar omdat er in de fietsindustrie geen standaarden zijn opgelegd hoe licht gemeten wordt, pakt iedereen graag uit met zoveel mogelijk lumen. Dat leidt er natuurlijk toe dat ook wij in deze test de kracht van de verlichtingssets uitdrukken in lumen.Hoe hebben wij dan de lichtopbrengst gemeten?
Voor elke foto hebben we uiteraard dezelfde settings van het fototoestel gebruikt. Want ja, ook met een fototoestel kunnen we de verlichting van deze of gene lamp flink doen verschillen. Een langere sluitertijd of een andere ISO-waarde maakt een wereld van verschil in beeld, maar natuurlijk niet in de praktijk. Op de twee bovenstaande foto’s zie je duidelijk het verschil wat er gebeurt wanneer we de sluitertijd en de ISO-waarde van ons fototoestel aanpassen zodat er meer licht binnenkomt in onze lens.
Daarom hebben we ons fototoestel op een statief geplaatst en voor alle foto’s dezelfde instellingen gebruikt. We kozen voor ISO 100, een diafragma van f/8 en een sluitertijd van acht seconden. Ook de brandpuntafstand van onze lens (24 millimeter) bleef tijdens de shoot onveranderd.
Led
Het mag duidelijk zijn dat alle verlichtingssets in deze test gebruikmaken van led-technologie. Led staat voor Light Emitting Diode en is een elektronische halfgeleidercomponent die bij stroomdoorgang licht uitstraalt. De behuizing waar leds in zijn ingebouwd, fungeert tevens als lens. Door de langere levensduur, het lagere energieverbruik en de hogere schokbestendigheid worden almaar meer traditionele lampen vervangen door leds. Een naam die je vaak ziet terugkomen wanneer het over led gaat, is die van het Amerikaanse CREE, veruit de grootste led-fabrikant ter wereld.
Stuur of helm
Voor beide manieren van bevestigen valt wel een lans te breken. Het voordeel van een lamp op je helm is dat de richting waarin je kijkt, verlicht wordt. Je kijkrichting is – voornamelijk net voor je een bocht aansnijdt – vaak net even anders dan je rijrichting. Het nadeel aan de lamp op je helm is vaak het extra gewicht en – bij een externe batterij – hinderlijke kabeltjes richting batterij rond je hoofd. Zit je batterij in de rugzak, dan ben je eigenlijk steeds genoodzaakt ook je helm af te zetten wanneer je even in je rugzak moet zijn. Monteer je een lamp op je stuur, dan kan je vaak een wat zwaarder en dus krachtiger exemplaar monteren. Idealiter is een combinatie van beide.
Interne of externe batterij
Ook hier zijn voor beide systemen voor- en nadelen te bedenken. Het voordeel van een externe batterij is dat je die makkelijk kan losklikken voor een laadbeurt, terwijl je lamp gewoon kan blijven zitten. Externe batterijen zijn vaak ook iets krachtiger dan de interne variant. Maar die externe batterij is meestal ook een stuk zwaarder dan die interne. Zeker wanneer je een helmlamp gebruikt, is gewicht toch wel van belang. In het laatste geval is het zaak na te kijken of de meegeleverde kabels lang genoeg zijn om de batterij in je achterzak of rugzak op te bergen. Dan kan je meteen ook een reservebatterij meenemen. Zo rij je nog langer in het donker.
Waterdicht
Winter staat niet enkel voor vroeg donker, maar ook voor nattigheid, modder en vuil. Een fikse regenbui hoeft niet meteen het einde van je nightride te betekenen. Een lampje dat behoorlijk waterdicht is, is geen overbodige luxe. Om waterdichtheid te klasseren, is een IP-codering in het leven geroepen. IP staat voor International Protection Rating. Die IP wordt dan gevolgd door één of twee cijfers. Het eerste nummer verwijst naar de mate van bescherming tegen het indringen van objecten en loopt van 0 tot 6. Het tweede cijfer slaat op de beschermingsgraad tegen vocht en loopt van 0 tot 8. Hoe hoger het getal, hoe beter de bescherming. Stel dat een product een rating van IP67 krijgt, dan betekent dat dat het product helemaal stofdicht is en dat er geen water binnendringt wanneer het wordt ondergedompeld. Bij de lampen merken we dat er vaak slechts één cijfer wordt gebruikt. Dat slaat dan op de waterdichtheid. Op de plaats van het eerste getal verschijnt dan vaak een X. Een lamp met waterdichtheid IPX6 kan je als waterbestendig beschouwen, wat zoveel betekent als dat je er prima mee door een fikse regenbui kan rijden. IPX8 is dan weer helemaal waterdicht, die lamp zou je ook onder water kunnen gebruiken.
Wat zegt de wetgever?
Hoeveel lumen je nu al dan niet mag gebruiken op de weg, daar is de wetgeving niet bepaald helder over. Het is enkel belangrijk dat de verlichting voldoende licht geeft om je veilig door het verkeer te bewegen. Beetje kort door de bocht geeft een lamp van 2000 lumen zeker en vast méér dan voldoende licht om je door het verkeer te bewegen. Zelfs met 100 lumen ben je al voldoende zichtbaar in het verkeer. De wetgever staat er niet bij stil dat er onderhand bijzonder krachtige verlichting voorhanden is die zelfs meer licht geeft dan de grootlichten van een auto. Rij je op volle kracht met een lamp van 1000 lumen of meer op de openbare weg, dan ga je tegenliggers simpelweg verblinden. En in het Koninklijk Besluit (België) dat deze wetgeving regelt, lezen we ook dat je licht niet verblindend mag zijn. Eenduidig is het niet, maar we willen je toch sterk aanraden op de openbare weg je verlichting te dimmen.
Mag je eigenlijk ‘s nachts in het bos rijden? Ook daarover is de Belgische wetgever minder duidelijk. Via het Agentschap Natuur en Bos ontdekken we de toegankelijkheidsregels voor bos en natuurgebieden. Daarin lezen we onder meer dat het verboden is de rust te verstoren in het bos (artikel 97 Bosdecreet) en dat er een verbod is op het verstoren van dieren en hun jongeren, eieren, nesten of schuilplaatsen in openbare bossen (artikel 20 en 30 Bosdecreet). Dieren gaan ‘s avonds en ‘s nachts op zoek naar voedsel en vinden het vast niet fijn wanneer ze in die activiteit gestoord worden. Voor de dieren is het dus niet wenselijk. In hoeverre dat opgaat voor de wetgever wanneer je met je mountainbike ‘s avonds door het bos rijdt, is een schemerzone. In Nederland bepaalt Staatsbosbeheer dat je tussen zonsondergang en zonsopgang eigenlijk het bos niet in mag. Vaak worden er ritten georganiseerd waarvoor de nodige vergunningen voorzien zijn. Vermijd gedoe (of eventuele boetes) en informeer je goed wanneer je ‘s nachts de Nederlandse trails aanvalt.
De avond valt, het wordt donker. We trekken een extra warm laagje fietskledij aan, checken of onze batterij opgeladen is, klikken een lampje vast en duiken het bos in. ‘s Nachts rijden blijft een aparte kick.
Tot daar de intro. Tijd voor onze bevindingen van de verschillende fietslampjes, klik daarvoor in het onderstaande menu >>
Exposure Lights Race MK14 (update 10/11/2020)
Het Britse Exposure Lights maakt deel uit van de Ultimate Sports Engineering groep waar ook USE Cycling Components toebehoort. USE is vooral bekend voor de fabricatie van onder andere sturen en stuurpennen, zadelpennen en een hele rits toebehoren voor bikes. Exposure Lights maakt verlichtingssets voor zowat alle doeleinden. In hun catalogus merken we niet enkel verlichting voor fietsers, ook schippers, duikers en outdoorliefhebbers komen aan hun trekken bij Exposure Ligths.
Deze Race MK14 richt zich tot de fervente nachtrijder en valt op door een erg geslaagd design. Een enkele drukknop zorgt voor een enorme lichtopbrengst. In de meest krachtige stand levert de Race MK14 maar liefst 2100 lumen, de standaardsetting is nog steeds goed voor 1450 lumen. En wat meer is, die 2100 lumen worden erg mooi en breed over de trail uitgesmeerd. Met de Race MK14 hoef je echt geen schrik te hebben dat het pad niet voldoende verlicht zal zijn.
Twee XP-L Cree led-lampjes leveren een bijzonder krachtige lichtstraal in een compacte behuizing op. De behuizing is een fraai staaltje van aluminiumbewerking. Het geanodiseerde 6063 aluminium kan daarbovenop wel een stootje verdragen. En met een IPX6 hoef je geen schrik te hebben wanneer je ermee in de regen gaat rijden. In tegenstelling tot sommige andere lampjes uit deze test, wordt de Race MK14 nooit echt al te warm. Gebeurt dat toch, dan zorgt een systeem dat de lamp automatisch dimt om zo opnieuw af te koelen.
186 gram voor enkel het lampje en 214 gram voor de totale set zijn niet van dien aard dat ze je stuurgedrag zullen gaan beïnvloeden.
Met de drukknop wissel je niet enkel tussen de verschillende modi, maar kan je ook de hele lamp gaan programmeren. Het vraagt wat Fingerspitzengefühl om al die functies met een knop te bedienen, maar eens je het in de vingers hebt, werkt het prima. Het laadpoortje is prima afgeschermd en kan eveneens dienst doen als powerbank om USB-devices mee op te laden.
In de Optimised Mode Selector kies je uit tien verschillende programma’s, afhankelijk van de duur van je rit en je eigen noden. In de Exposure Race MK14 huist een flink pak technologie. Door middel van twee thermistoren die de windkracht meten, een girometer die de hellingsgraad meet en een versnellingsmeter, bepaalt de lamp zelf welke mate van verlichting je nodig hebt. Deze Reflex++-technologie maakt dat tijdens het klimmen – wanneer je dus trager gaat en minder licht nodig hebt – de lamp automatisch dimt (enkel in de programma’s 1 tot en met 3). Gaat de snelheid omhoog, dan gaat de lamp opnieuw harder schijnen. Beweeg je een tijdje niet, dan dimt het licht naar de stand-by modus. Het is als het ware batterijmanagement zonder dat je er zelf over moet nadenken. In de andere programma’s wordt de hoeveelheid licht aangepast aan een vooraf ingestelde rijtijd (twee uur op vol vermogen in programma vier, drie uur in programma vijf…) om het zo lang uit te zingen. Alle programma’s staan bondig samengevat op de behuizing van de Race MK14.
Het display achteraan op de lamp is eenvoudig en goed afleesbaar. Het duidt aan in welke modus je rijdt en meteen ook hoelang je nog verder kan in die modus. De Race MK14 doet het met een interne Li-Ion-batterij van 5800 mAH. Die zou goed moeten zijn voor 36 uur licht wanneer je de lagere standen gebruikt. Als biker in het bos heb je echter niet zoveel aan de lagere standen. In de praktijk rij je bijna constant op maximaal vermogen. En dan is na twee uur rijden de pret over. Volgens Exposure Lights duurt opladen zes uur, wij namen de proef op de som en klokten af op net geen vijf uur (inclusief het uurtje extra zoals het merk aanbeveelt eens 100% opgeladen).
Montage op het stuur gaat uitstekend, snel en eenvoudig. De lamp blijft mooi op zijn plaats zitten en gaat niet schokken of rammelen op ruiger terrein.
Boven of onder het stuur maakt niet zoveel uit; mooi is dat het display zich ook in die zin aanpast. Een ruk aan de knop en je lamp komt los uit het schoentje van de beugel.
Tijdens het rijden worden we getrakteerd op een uitstekende en brede lichtbundel die enorm veel lichtopbrengst heeft. Met de Exposure Lights Race MK14 kan je ook ’s nachts het stevigere mountainbikewerk aanvallen. Het pad wordt zowel in de breedte als in de verte prima verlicht, met die bedenking dat je de lamp vooraf juist moet hebben afgesteld.
De eerste keren dat je licht automatisch dimt of feller wordt, voelt een beetje vreemd aan, maar het werkt wonderwel!
De eerste keren dat je licht automatisch dimt of feller wordt, voelt een beetje vreemd aan, maar het werkt wonderwel! Met dank dus aan de Reflex++-technologie. Toch maken we ons de bedenking of deze technologie wel nut heeft in het bos? Je wil in een technische afdaling bij lage snelheid toch niet plots je lichtstraal kleiner zien worden … Zelf verkozen we tijdens het mountainbiken dan ook één van de andere programma’s.
Deze Exposure Lights Race MK14 is ons uitstekend bevallen. Het is een fraai vormgegeven lamp met een enorme lichtopbrengst. De Reflex++-technologie functioneert optimaal en de programmeermogelijkheden staan helemaal op punt. De aftelklok op het display werkt accuraat, van zodra de klok op 0.00 staat heb je nog enkele minuten om je naar huis te reppen. Een autonomie van twee uur zal voor sommigen voor een nachtrit maar net voldoende zijn. Met die autonomie zit de Race MK14 in de middenmoot van deze test, dus inclusief de lampjes met een externe batterij. Vergelijken we de autonomie met die van de andere lampjes met een interne batterij in deze test, dan eindigt de Race MK14 echter mee bovenaan. En ja, kwaliteit kent zijn prijs.
UPDATE 10/11/2020: De Exposure Lights Race MK14 is als enige lamp uit deze groepstest niet langer verkrijgbaar. Zoek je in het gamma van Exposure Lights naar een vergelijkbare lamp, dan kom je uit bij de Race MK15 (300 euro).
Exposure Lights Race MK14
249,99 euro
186 g / 214 g (lamp / lamp + stuursteun)
- Lichtopbrengst
- Display
- Reflex++-technologie
- Uitstekende stuurbevestiging
- Lange oplaadtijd
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via exposurelights.com
Garmin Varia UT800
Wie Garmin zegt, zegt GPS-toestellen. Dat de Amerikaanse multinational in haar fietsgamma echter ook zowel een achterlicht als deze koplamp heeft, is veel minder bekend. De Garmin Varia UT800 is Garmins slimme fietslamp waarmee je zowel in de stad als op onverlichte paden uit de voeten kan. Dat slim slaat op het feit dat wanneer je deze lamp koppelt met een compatibele Edge-fietscomputer, de UT800 de helderheid automatisch aanpast.
De Garmin Varia UT800 is – wanneer we afgaan op de geleverde lumen – niet de krachtigste lamp uit deze vergelijkingstest. De 800 lumen worden afgeleverd door één Cree led-lampje. De totale lichtbundel van de Varia UT800 is behoorlijk geconcentreerd, wat maakt dat de omgeving niet meteen fel mee verlicht wordt.
Er zijn vijf verschillende lichtstanden waarbij de hoogste stand voor de 800 lumen zorgt, de gemiddelde stand doet het met 400 lumen en de laagste stand met 200 lumen. Verder zijn er twee, in intensiteit verschillende, knipperfuncties. Al die functies worden bediend met een drukknop aan de zijkant van het lampje. Wanneer je de hele cyclus van lichtmodi doorloopt en je wil terugkeren naar maximaal vermogen, dan moet je de lamp eerst even uitschakelen en dat is best een nadeel.
In de hoogste stand is de batterij goed voor minder dan anderhalf uur pret, wat niet overdreven lang is, hou daar rekening mee wanneer je het bos induikt.
Op de achterkant zit een standaard USB-laadpoort. Deze zit heel erg goed beschermd door middel van een rubber flap.
Kort gesteld, minder licht wanneer je trager rijdt, meer licht wanneer je de berg af dendert
Koppel je de lamp aan een compatibel Edge GPS-toestel, dan past de lamp zich automatisch aan omgevingslicht, batterijcapaciteit en snelheid aan. Kort gesteld, minder licht wanneer je trager rijdt, meer licht wanneer je de berg af dendert. Een prima manier om het maximum uit je batterij te halen. We stelden de proef op de som en het systeem werkt perfect, al stellen we ons ook hier het nut in vraag. Bij gebruik op de weg lijkt ons dit een prima systeem, in het bos hebben wij toch graag steeds zoveel mogelijk licht.
De Garmin Varia UT800 is met 132 gram bijzonder licht (210 gram inclusief de voorsteun en adapter met kwartslagsluiting) en met een waterbestendigheid van IPX7 hoef je geen schrik te hebben wanneer het onverhoopt begint te regenen.
Waar we echt enthousiast over zijn, is de meegeleverde Garmin-steun. Bovenaan komt je gps, aan de onderkant daarvan is plaats voorzien voor deze UT800.
Het systeem is kinderlijk eenvoudig: je zet de lamp erop, geeft een draai aan de ring en de lamp staat zo vast als maar kan. Het maakt echt niets uit hoe ruig of hobbelig het terrein is, de UT800 beweegt geen millimeter meer. Overigens, de onderkant van die steun is ook prima geschikt om bijvoorbeeld je actiecameraatje aan op te hangen.
In het bos zijn we niet helemaal overtuigd van de lichtopbrengst van de Garmin Varia UT800. Wanneer je trager rijdt of tijdens de klim is de lichtopbrengst ruimschoots voldoende, gaat het daarentegen hard dan ontbreken we toch een stukje helderheid. De trail voor je wordt mooi verlicht, maar de bundel is te geconcentreerd om op echte trails voldoende verlichting te voorzien. Langs de andere kant staat de lamp bijzonder stevig in de Garmin-steun en is ze bijzonder licht. Garmin voorziet optioneel een bevestiging voor op de helm. Als extra helmlamp in combinatie met een krachtigere stuurlamp zou deze Garmin Varia UT800 wel een uitstekend idee kunnen zijn. Overweeg je de Varia UT800, dan geven we je graag een tip mee. Koop de lamp met de universele stuurbevestiging en neem de helmbevestiging als optie. Scheelt een paar euro.
Garmin Varia UT800
169,99 euro
130 g / 210 g (lamp / lamp + stuursteun)
- Voortreffelijke bevestiging
- Compatibiliteit Edge-toestellen
- Minder dan anderhalf uur licht in de hoogste stand
- 800 lumen is net iets te weinig voor trailgebruik
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.garmin.com
Gloworm X2
Een gloeiwormpje uit Nieuw-Zeeland. Gloworm werd in 2001 opgericht door twee outdoorliefhebbers en mountainbikers met maar een doel voor ogen: kwaliteitsvolle, krachtige en gebruiksvriendelijke led-verlichting. Nightrides liggen echt in de roots van het bedrijf en dat merk je ook aan de producten die Gloworm fabriceert.
Met 1700 lumen zit de X2 in het midden van het Gloworm-gamma. De XS doet het met 2500 lumen, topmodel XSV met maar liefst 3400 lumen. De 1700 lumen van deze Gloworm X2 worden geleverd door middel van twee Cree U2 XM-L2 leds.
Binnen het Cree-aanbod zijn de XM-L2 leds de meest krachtige en betaalbare leds op de markt. De XM-L2 leds geven tot 20% meer lumen dan een standaard Cree-led. En ja, dat merk je. De Gloworm X2 geeft een erg mooie, krachtige en brede lichtbundel.
Ben je toch niet tevreden van de manier waarop het licht verspreid wordt, dan kan je een ander plaatje met lenzen monteren, waarbij de ene lens dan zorgt voor één lichtstraal en de andere voor een meer diffuus licht.
De Gloworm is een fraai staaltje CNC-freeswerk uit een blok 6061-T6 aluminium. Het is met amper 86 gram bijzonder licht en voelt toch sterk en stevig aan. Met een IP67 waterdichtheid speelt een plensbui geen rol.
De Gloworm X2 kan je zowel op je helm als op je stuur bevestigen. De helmbevestiging is vergelijkbaar met de steuntjes voor actiecameraatjes die tegenwoordig vaak op mountainbikehelmen voorzien worden. Met een beetje geluk kan je de Gloworm X2 dus zonder veel gedoe meteen op je helm bevestigen. Is dat niet het geval, dan kan je aan de slag met de meegeleverde helmbevestiging. Een verlengkabel zorgt ervoor dat je de batterij netjes in je rugzak kan wegsteken.
Dat mag ook wel, want de batterij is in tegenstelling tot het lampje behoorlijk aan het gewicht.
De bevestiging rond het stuur is een fraai staaltje nylon-carbon vakwerk. Het hele steuntje is amper tien millimeter breed en weegt slechts twintig gram. En ook al staan we aanvankelijk een beetje sceptisch en stellen we ons vragen bij het minuscuul sluitmechanisme, toch werkt het prima.
De Gloworm X2 doet het met drie verschillende modi. En eigenlijk is dat voldoende. We begrijpen die hele nood aan een veelvoud aan modi en knipperlichten op sommige andere lampjes niet zo goed. Een stand die de volle lichtopbrengst geeft, eentje daartussen en een lage modus voor de eerste of laatste kilometers op de weg, dat volstaat ruimschoots. Wil je meer? Dankzij de Intelligent Mode Technology kan je de Gloworm ofwel in de default settings plaatsen (prima wat ons betreft) of helemaal gaan personaliseren.
Bediening doe je ofwel aan het lampje zelf ofwel door middel van een prima functionerende Wireless TX Remote. Die installeer je zonder enige tools op je stuur. Leuk is dat je met één afstandsbediening meerdere Gloworm-lampjes kan bedienen.
De 4C batterij is een behoorlijk uit de kluiten gewassen 6800 mAh Li-ion model. Het grote voordeel aan deze batterij is dat je bijna drie uur op volle kracht kunt rondrijden (wij haalden 2u45). Heel kleine lampjes duiden de capaciteit van de batterij aan. Kabels en connectoren zijn erg degelijk en stevig uitgevoerd.
De Gloworm X2 presteert prima in het terrein. De lichtbundel is fel en breed en verlicht alle hoekjes en kantjes van trail, bos en veld. Zelfs op technische trails kom je geen licht tekort. De capaciteit van de batterij is daarbovenop ook voldoende zwaar om een meer dan gemiddeld lange nightride tot een goed einde te brengen. Monteer je de Gloworm op het stuur, dan valt op dat het lampje stevig op zijn plaats blijft staan en niet vervelend ligt te trillen.
Enkel het opbergen van de batterij in de voorste driehoek vraagt wat improvisatie. Met enkel de meegeleverde – korte – klittenband blijft die batterij niet steeds mooi op zijn plaats zitten. De wel heel erg kleine lampjes om het niveau van de batterij aan te duiden hadden wat ons betreft een stuk groter en duidelijker gemogen. De afstandsbediening doet wat het moet doen, al is er steeds een kleine vertraging tussen een druk op de knop en het veranderen van lichtsterkte op de lamp. Op de helm gemonteerd valt de Gloworm X2 dankzij het lage gewicht amper op; op voorwaarde natuurlijk dat je de batterij in je rugzak kan opbergen. Deze batterij is te zwaar om aan je helm te bevestigen. Dat beseft Gloworm gelukkig zelf ook en voorziet daartoe in een voldoende lange verlengkabel. Onze eerste kennismaking met het gloeiwormpje uit Nieuw-Zeeland kunnen we zeker en vast erg geslaagd noemen.
Gloworm X2
229 euro
106 g / 237 g (lamp + stuursteun / batterij)
- Laag gewicht lampje
- Sterke en brede lichtbundel
- Capaciteit batterij
- Gewicht batterij
- Erg kleine indicatoren voor capaciteit batterij
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.glowormlites.co.nz
Hope R4+ en Hope R2
De Britse CNC-specialisten van Hope verlichten onze geesten – maar toch vooral onze trails – met twee verschillende lampjes, de R4+ en de R2. Eind jaren tachtig begon Hope Technologies als onderaannemer machines te ontwerpen voor een aantal lokale luchtvaartbedrijven. Toen mountainbikes populairder werden, begon Hope met het ontwikkelen van schijfremmen.
Oorspronkelijk enkel bedoeld voor persoonlijk gebruik, zagen de eigenaars al snel in dat ook hier een aardige business mee opgebouwd kon worden. Door de snelle opkomst van het mountainbiken werd in 2000 beslist uitsluitend nog fietsproducten te ontwikkelen. Naven, balhoofden, stuurpennen, bottom brackets, wielen … in Barnoldswick draaien de CNC-machines op volle toeren.
Hope R4+
Met een power output van 1500 gemeten lumen en vier krachtige Cree XM-L2 leds zorgt de Hope R4+ voor een mooie lichtopbrengst.
De R4+ heeft twee verschillende standen, Race en Trail. Binnen elk van die standen krijg je dan drie verschillende modi van lichtsterkte. In Race gaat dat via 500 over 1000 naar 1500 lumen, in trailmode krijg je 300 of 600 lumen en een knipperlichtfunctie. Tussen al deze verschillende standen wisselen doe je door middel van een goed te bedienen drukknop bovenop de lamp. Afhankelijk van de modus waarin je lamp zich op dat moment bevindt, krijgt die drukknop een andere kleur. Dat is handig wanneer je onderweg niet helemaal zeker bent of je nu al dan niet op de meest krachtige stand aan het rondscheuren bent.
Het lampje is, zoals je mag verwachten van Hope, een erg mooi vormgegeven blokje aluminium.
Het lampje zelf weegt amper 81 gram en dat is voor een degelijk en stevig vormgegeven materiaal beslist een knappe waarde. Lampje en stuurbevestiging tikken af op 121 gram. Uiteraard is de R4+ waterdicht. Led-lampjes hebben de neiging om warm te worden en dat is hier niet anders, zonder echter heet te worden.
De Hope R4+ werkt met een bajonetsluiting en komt op een heel erg stevige steun rond het stuur te zitten. Je duwt het lampje in de steun, geeft er een halve draai aan en het klikt rotsvast op zijn plaats. De R4+ is ook voorzien voor gebruik op de helm. We kregen echter geen helmbevestiging meegeleverd en kunnen daar dus niet veel zinvols over vertellen.
Hope R2
De naam geeft het natuurlijk al een beetje weg en in tegenstelling tot de R4+ doet de R2 het met twee Cree led-lampjes. Die twee leds zijn nog steeds goed voor een gemeten 1000 lumen en zorgen voor een mooi en diffuus verspreid licht. Minder krachtig en fel dan grote broer R4+, dat wel.
Ook de Hope R2 doet het met twee verschillende standen en in die twee standen drie verschillende modi.
De Hope R2 is eveneens een knap staaltje ‘CNC-machinery, made in UK’. Alles voelt bijzonder stevig en degelijk aan, de kwaliteit staat buiten kijf.
En uiteraard hoef je ook met deze R2 geen schrik te hebben om doorheen een stevige plensbui te rijden. De bajonetsluiting werkt op net dezelfde manier als bij de Hope R4+, met net dezelfde knappe en stevige steun op het stuur.
Batterijen
Zowel de Hope R4+ als de Hope R2 komen met een batterijpak met daarin twee of vier cellen. Standaard is de zwaardere batterij voorzien voor de R4+, het pak met de twee cellen voor de R2. Maar vermits alle connectoren onderling wisselbaar zijn, kan je dus ook je R2 met een zwaardere batterij uitrusten. De ES2-batterij is compact en licht en zou je bijvoorbeeld aan je helm kunnen vastmaken.
De batterijen zijn van het Li-Ion type (ES4: 6400mAH, ES2: 3200mAH) en hebben een ingebouwde vermogensmeter. Een druk op de ‘Test’-knop leert je hoeveel jus er nog in de batterij zit. De batterijen zijn erg stevig verpakt en worden boven- en onderaan beschermd door een hard rubber.
Rij je met de Hope R4+ en de zwaarste batterij, dan krijg je op de felste stand 2u30 licht. De volledige laadduur van de ES4-batterij is zeven uur. Wanneer het vermogen van de batterij afneemt, gaat het licht automatisch dimmen.
De combinatie Hope R2 en de ES2-batterij is slechts goed voor een klein uurtje verlicht rijplezier op vol vermogen, gevolgd door nog een uurtje in de tussenstand. Daarna bleef de lamp nog probleemloos twee uur branden in de laagste stand. Eerlijk gezegd hadden we dit laatste liever wat korter gezien in ruil voor wat meer tijd op vol vermogen. Zoals gezegd, kan je de R2 ook aan de ES4-batterij hangen, wat de capaciteit meteen verdubbelt. De laadduur bedraagt hier ongeveer 3,5 uur.
Ondanks de indrukwekkende 1500 lumen kunnen wij ons in het donker in het bos niet van de indruk ontdoen dat de Hope R4+ net een tikje kracht tekortkomt. De trail is mooi en breed verlicht, maar in de verte schieten de vier leds en 1500 lumen net iets te kort. Gaat het echt snel op de afdaling kan dat wel eens tot spannende momenten leiden. Het wordt nergens vervelend of gevaarlijk, maar onze verwachtingen waren hoger gespannen.
De Hope R2 is een compact lampje dat toch behoorlijk veel kracht in huis heeft. Natuurlijk kan je de output van ‘slechts’ 1000 lumen niet gaan vergelijken met de krachtiger en grotere broer die de R4+ is, maar voor dergelijk compact lichtje is de Hope R2 toch een degelijke krachtpatser.
De steun op het stuur is voortreffelijk. Hoe ruig de ondergrond ook, nergens gaat het lampje beginnen dansen of – nog vervelender – het hoofd buigen en enkel je voorband belichten. Met de reputatie van Hope in het achterhoofd mag dat niet meteen een verrassing heten. De verschillende kleurtjes die je duidelijk maken in welke verlichtingsmodus je onderweg bent, doen het perfect in het donker en de knop om tussen de verschillende modi te wisselen is makkelijk te bedienen, zelfs met handschoenen aan.
De combinatie van beide Hope-lampjes lijkt ons de ideale – zij het behoorlijk kostelijke – oplossing. Met de Hope R4+ op het stuur gemonteerd heb je reeds een flinke lichtstraal waarmee je bijna probleemloos door bos en veld scheurt. Monteer daar de Hope R2 op de helm bij en je komt nergens nog licht tekort. Op voorwaarde natuurlijk dat je al die batterijen ook fatsoenlijk kan opbergen.
Hope R4+
285 euro (ES4-batterij), 255 euro (ES2-batterij)
121 g / 341 g (lamp + stuursteun / batterij)
- Kwaliteitsmaterialen
- Laag gewicht
- Uitstekende stuurbevestiging
- Capaciteit ES4-batterij
- Lichtopbrengst zou een tikje feller mogen
- Laadduur ES4-batterij
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Hope R2
215 euro (ES2-batterij), 250 euro (ES4-batterij)
136 g / 216 g (lamp + stuursteun / batterij)
- Kwaliteitsmaterialen
- Laag gewicht
- Compacte krachtpatser
- Uitstekende stuurbevestiging
- Weinig verschil in intensiteit tussen de verschillende standen
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.hopetech.com
JuVelo Saphir One
Een tagline voor je bedrijf als ‘Jewels for your bike’ en je product ‘safier’ noemen, is meer dan voldoende om onze nieuwsgierigheid te prikkelen. Het Duitse JuVelo werd in het leven geroepen door een aantal mountainbikers die niet tevreden waren met het bestaande aanbod aan fietsverlichting.
1000 lumen door middel van twee (blauwe lampje) of 1500 lumen (witte lampje) dankzij vier leds is een fraaie lichtopbrengst voor dergelijk compact en klein lampje. De lichtopbrengst van de Saphir One is fraai, maar niet indrukwekkend. Het licht is behoorlijk geconcentreerd wat maakt dat de trail voor je netjes verlicht wordt, maar de wijdere omgeving in het duister blijft.
In tegenstelling tot vele andere verlichtingssets in deze test doet JuVelo het met leds van het Duitse Osram. Niets verkeerd mee, Osram heeft een uitstekende reputatie en de leds die ze fabriceren zijn van prima kwaliteit.
Het design van de Saphir One is mooi, compact en erg degelijk in een mix van aluminium en kunststof uitgevoerd. De IP64 beschermingsfactor is niet de hoogste vergeleken met andere sets uit deze test, maar betekent niet dat je je tijdens een stortbui meteen zorgen moet gaan maken.
Met 78 gram is het een erg licht lampje. De volledige set – met inbegrip van batterij, stuursteun en kabeltjes – klokt nog steeds af op een fraaie 275 gram. Op de helm moet je rekening houden met een gewicht van 260 gram.
De Saphir One is beschikbaar in acht verschillende kleuren, eentje moet echt wel bij jouw bike en persoonlijke smaak passen.
Bedienen doe je door middel van twee grote drukknoppen op de achterzijde van het lampje. De drukknoppen zijn goed en makkelijk te hanteren en veranderen van kleur naargelang de gekozen lichtsterkte. Monteer je het lampje op je helm, dan kan je de verlichting van de drukknoppen ook als achterlicht laten fungeren. Komt de batterij aan het eind van haar krachten, dan word je door middel van een serie flashes tijdig verwittigd.
De Saphir One is voorzien van een sensor die meteen het licht dimt wanneer je in een verlichte omgeving komt
In de standaardmodus krijg je vijf verschillende lichtstanden en een knipperlichtfunctie. Je kan de Saphir One ook in een professionele modus gaan programmeren. In die modus kan je zelf de knipperfrequentie of de gewenste lichtopbrengst programmeren. Zelfs het verzenden van een sos-signaal kan je in de professionele modus programmeren. De Saphir One is voorzien van een sensor die meteen het licht dimt wanneer je in een verlichte omgeving komt – handig wanneer je in het verkeer komt – een manier waarbij ook bespaard wordt op de batterijen. Eerlijk toegegeven, wij hebben nogal wat zitten sukkelen met op knoppen drukken, ingedrukt houden, linker- of rechterdrukknop … Dat kan aan ons liggen, maar wij vinden de Saphir One nogal complex om te programmeren en af te stellen.
De Li-Ion batterij met 4800mAH is goed voor ongeveer drie uur rijplezier, met dien verstande dat de lamp zelf gaat dimmen wanneer je in een verlichte omgeving komt en wanneer ze aan het eind van haar kracht komt. De batterij zelf is klein en licht en zit goed beschermd. Laden doe je door middel van de meegeleverde kabel die in een USB-aansluiting past.
De JuVelo Saphir One is voorzien om als helmlamp te gebruiken, een stuursteun (34,95 euro) is optioneel verkrijgbaar. Wil je liever niet met het gewicht van de batterij op je hoofd rondrijden, dan verhelpt een optionele kabel van 95 centimeter dat euvel. JuVelo voorziet in een helmplaat waar je zowel lamp als batterij stevig aan kan vastmaken. De helmplaat maak je met een velcro-strip vast rond je helm. Hou er echter rekening mee dat dit niet op alle helmen mogelijk is.
De steun voor montage op het stuur functioneert voortreffelijk en vinden we zeer geslaagd. De manier waarop de batterij zijn plaats vindt op de steun is een voorbeeld voor de andere lampjes met een externe batterij. Hier geen gedoe met velcrostrips om batterijen rond het frame te binden.
In het bos blijven we een beetje op onze honger zitten met de JuVelo Saphir One. De lichtbundels – zowel in 1000 als 1500 lumen, zijn netjes, maar helemaal voluit over trails gaan, blijft een beetje hachelijk. Daarvoor wordt de rest van de omgeving te weinig verlicht. Niet dat het onveilig wordt, maar wil je echt trails gaan rijden in het donker, dan is de lichtopbrengst van de Saphir One net niet afdoende. Tijdens een van de testritten monteerden wij het lampje met 1000 lumen op de helm, het andere met 1500 lumen op het stuur. Samen zijn die dus goed voor 2500 lumen en dat is een prima combinatie. De vele instelmogelijkheden van de drukknoppen zijn vaak wat verwarrend. In het terrein volstaan drie standen ruimschoots.
JuVelo Saphir One
vanaf 159 euro (2 leds) of 169 euro (4 leds) + 34,95 euro (stuursteun)
144 g / 131 g (lamp + stuursteun / batterij)
- Compact en licht lampje
- Integratie batterij op stuursteun
- Vastmaken helmplaatje
- Beperkte lichtopbrengst
- Complexe programmatie
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via juvelo-germany.de
Lezyne 1000XL Connect Smart Pair
Laat bij fietsfanaten het woord Lezyne vallen en het gesprek gaat al snel over voortreffelijke producten in een knappe vormgeving. Professioneel triatleet Micki Kozuschek richtte eerst Maxcycles en vervolgens Truvativ op om in 2007 Lezyne boven de doopvont te houden. Het doel van Lezyne – Engineered Design – was premium producten van een hoge kwaliteit maken. Ondertussen is Lezyne uitgegroeid tot marktleider op het gebied van fietsaccessoires. In 2011 kwam er ook fietsverlichting in het gamma.
Lezyne blijft innoveren en pakt nu uit met een draadloos verlichtingssysteem, Connect Smart. In combinatie met de gratis Lezyne Led Ally-app kan je de Connect Smart-lampen via je smartphone instellen en bedienen. In de nabije toekomst wordt deze technologie verder uitgebreid naar de Lezyne gps-toestellen waardoor je via je gps je lichtstanden kan bedienen.
Het Connect Smart Pair dat we hier testen, is een combinatie van voor- en achterlicht. Vooraan krijgen we de Lezyne 1000XL, achteraan een KTV75. In een test waarin het draait om in het donker trails te rijden, is het uiteraard de 1000XL die de meeste van onze aandacht krijgt.
De 1000 in de benaming slaat – je kon het reeds raden – op 1000 lumen aan maximale lichtopbrengst. Die zijn afkomstig van twee leds en zorgen in de meest krachtige stand (Overdrive) voor 1000 lumen in een mooi wit en breed uitgesmeerd licht. Ook hier merken we echter dat 1000 lumen net een tikje onvoldoende zijn om in het donker voluit over échte mountainbiketrails te razen. De Maximum Optical Reflection lenzen daarentegen maken dat het licht wel heel erg mooi en evenredig verspreid wordt.
De behuizing is wat je van een merk als Lezyne mag verwachten. Het is een lichtgewicht, bijzonder mooi vormgegeven stukje aluminium. Aan de zijkanten is een soort vinnetjes aangebracht die de lamp helpen afkoelen wanneer ze te warm wordt. Wordt de lamp ondanks alles toch te warm, dan schakelt ze automatisch een standje lager om af te koelen. Opnieuw op de juiste temperatuur gaat ze terug naar de initiële instelling. De laadpoort is uitstekend afgesloten door een stevig rubber en de drukknop centraal op de lamp is eenvoudig te bedienen, ook met handschoenen aan. De Lezyne 1000XL doet het met een interne batterij die in ‘Overdrive’ goed is voor anderhalf uur licht.
Onder die drukknop programmeer je vier verschillende lichtstanden, waarvan je via de app de functie kiest. In de app krijg je dan acht verschillende standen die je aan de vier functies op de drukknop kan toekennen. Klinkt ingewikkelder dan het is, want in de praktijk is de app bijzonder eenvoudig en duidelijk in gebruik.
De verbinding tussen app en lampjes loopt via bluetooth en de totale set-up is in een oogwenk gepiept. In het eerste scherm van de app zie je de vier verschillende standen – zowel voor het voorlicht als het achterlicht – en hoelang de batterij nog meegaat. In het tweede scherm kan je de lichtstanden gaan programmeren. Is het toch niet duidelijk, dan helpen de video-instructies je zeker verder.
Het Connect Smart Pair opereert in duo. Kies je op de lamp vooraan een andere stand, dan gaat het achterlichtje meteen mee. Dat achterlichtje is goed voor 75 lumen, prima geschikt om je in het verkeer mee te bewegen en voldoende krachtig om goed gezien te worden. Zes lichtstanden, programmeerbaar via de app, laten ook hier weer een rits aan mogelijkheden toe.
Het KTV75-achterlichtje zou goed moeten zijn voor vier uur licht in zijn sterkste stand. Maar als je dat een beetje verstandig programmeert zodat het enkel brandt wanneer je in het verkeer komt, rij je vele uren met een achterlicht. Opladen doen beide via usb.
Montage op het stuur gaat via een stevige rubber strap, lang genoeg om ook rond 35 millimeter sturen te passen. Eenmaal gemonteerd kan je de lamp nog steeds helemaal ronddraaien. Je lamp staat meteen stevig.
De 1000 lumen van de Lezyne 1000XL zorgen op het terrein voor net iets te weinig lichtopbrengst, met name op technische trails of op snelle afdalingen hebben wij graag wat extra lumen aan boord. Wij zouden dan ook niet twijfelen en in het gamma van Lezyne gaan shoppen voor een straffer model, bijvoorbeeld de 1600XXL (129,99 euro). De bevestiging op het stuur is eenvoudig, licht en tegelijkertijd bijzonder stevig. De bediening functioneert prima en dankzij de app personaliseer je de Lezyne 1000XL helemaal naar jouw noden en smaken. Het mooiste houden we voor het laatst: met minder dan honderd euro voor zowel een voor-als achterlicht, kunnen wij alleen maar enthousiast zijn.
Lezyne 1000XL Connect Smart Pair
99,95 euro
153 g (lamp + stuursteun / batterij)
- Erg knappe vormgeving
- Eenvoudige bediening
- Duidelijke en eenvoudige app
- Prijs
- Lichtopbrengst zou wat krachtiger mogen
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via ride.lezyne.com
Lupine Piko R 4 SC
Oh, wat is die Lupine mooi! En klein! Zelfs de doos waarin het lampje en alle accessoires zitten, is een pareltje. De planten- en bloemenliefhebber kent lupine ongetwijfeld als een sierlijke en decoratieve bloem. Misschien is de vormgeving van hun producten wel op dat idee gebaseerd.
Lupine maakt lampen – uitsluitend lampen – voor fiets- en outdoorsportgebruik en dat maakt dat ze daar heuse experts in zijn. Lupine is Duits, alle producten en bijna alle onderdelen worden in Duitsland gemaakt, voor Lupine de enige manier om hun hoge kwaliteitsstandaard te garanderen.
De Lupine Piko R 4 SC is een lichtgewicht, hoogtechnologisch wondertje. Twee leds toveren maar liefst 1900 lumen uit een lampje de grootte van een luciferdoosje. Zelfs de meegeleverde batterij is licht en compact. Het licht is mooi en fel en verlicht de trail exact waar je licht nodig hebt. De lichtopbrengst is verbluffend, zowel in de lengte als in de breedte is jouw pad uitstekend verlicht.
De aluminium behuizing is – inclusief het stukje kabel – met 60 gram belachelijk licht. Samen met de stuurbevestiging ligt er nog maar 80 gram op onze weegschaal. En een externe batterij die 135 gram weegt, is ook al zo’n lichtgewichtje. Het lampje is een uit een stuk aluminium gefreesd CNC-pareltje. Met een IP68 als waterdichtheid betekent dat zoveel als dat de Lupine Piko R 4 tot twee meter onder water blijft functioneren.
Een IK09 standaard betekent dan weer dat de lamp tot twee meter hoogte tegen impact bestand is. Ook de kabels en de aansluiting met de batterij zijn voortreffelijk beschermd en stevig en degelijk uitgevoerd. Het lampje warmt behoorlijk snel op, maar wordt nooit te warm, net genoeg om even je handen aan op te warmen.
Standaard heeft de Lupine Piko R 4 drie standen die je ofwel via de drukknop op de lamp zelf bedient, ofwel via een erg eenvoudige bluetooth afstandsbediening. Zoals we reeds eerder schreven, volstaan drie verschillende standen voor mountainbikegebruik. Rij ik op snelheid in het bos, dan heb ik nood aan zoveel mogelijk licht. Ga ik wat trager tijdens een klim, dan kies ik voor een tikje minder licht. Kom ik in het verkeer, dan dim ik de lamp gewoon. De remote control functioneert snel en feilloos, die veelvuldig gebruiken is dan ook geen enkel probleem. Wil je meer? Wil je gaan personaliseren? Ook dat kan natuurlijk. Je blijft op de drukknop drukken tot je de gewenste functie krijgt en klaar-is-kees. Een rits speciale functies, zoals knipperen en sos kan eveneens geprogrammeerd worden.
Geen zin in gedoe met drukknoppen? Dan gebruik je gewoon de gratis app om je Piko R helemaal naar jouw persoonlijke smaak te gaan instellen. De app geeft informatie over het bluetooth-signaal en de batterij-output en laat je niet enkel toe verschillende profielen in te stellen, maar ook de lichtopbrengst per level aan te passen. Het blijft ons verbazen hoe Lupine erin slaagt om in dergelijk compact design niet enkel twee leds, maar ook nog eens een microprocessor te verstoppen. Indrukwekkend.
Ook de Li-Ion batterij is licht en compact en goed voor 3500 mAH. Mooi aan de batterij is het rood oplichtend display (enkel op de Piko R 4 SC) dat de batterijstatus aangeeft maar – bij gebruik als helmlamp – evengoed als mini-achterlicht gebruikt kan worden. Daar krijg je dan de keuze om de vijf lampjes continu te laten branden of bewegend. Zoveel lumen uit zo’n kleine lamp en dito batterij, dat leidt tot een beperkte batterijcapaciteit. Op volle kracht doe je ongeveer een uur en een kwart met de Piko R 4. Daarna gaat de lamp een standje lager. Wil je dus langer onderweg, dan zal je via de app aan het programmeren moeten met aangepaste lichtopbrengsten. Nu, de batterij is zo klein en licht dat een reserve-exemplaar makkelijk mee kan. Of je kan in het gamma van Lupine opteren voor de Piko R 7, die goed zou moeten zijn voor 2u30 licht op vol vermogen.
De Lupine Piko R 4 is van origine een helmlamp. Het kunststof voetje waar je de lamp in monteert voelt een beetje kwetsbaar aan maar heeft ons nergens in de steek gelaten. Eenmaal in dat voetje profiteer je van het ‘FrontClick’-systeem waarmee je het lampje snel en makkelijk in de verschillende houders schuift. Er wordt een hoofdband meegeleverd waarbij je achteraan ruimte hebt om de batterij in te plaatsen. Een reeks houders en velcro-strips maken dat je voor elk type helm een oplossing vindt.
Het beugeltje waarmee je de Piko R 4 op het stuur monteert is efficiënt in zijn eenvoud. En wat meer is, het lampje staat stevig en onverstoorbaar vast op je stuur. Let wel, dit beugeltje dien je optioneel aan te schaffen.
De Lupine Piko R 4 SC is een mini-krachtpatser. De lichtopbrengst is verbluffend, zelfs op de meest pittige delen van ons testrondje konden wij voluit blijven gaan. De bediening is dankzij de remote control erg eenvoudig. Monteer je de lamp op je helm, dan geniet je van het lage gewicht dat daarbovenop ook nog eens prima uitgebalanceerd is. Monteer je de lamp op je stuur, dan sta je ervan versteld hoe stevig dat kleine beugeltje zijn functie uitoefent. Akkoord, de capaciteit van de batterij is niet de grootste uit deze test, maar door het compacte formaat en het lage gewicht is een extra batterij geen onoverkomelijk probleem. De prijs van bijna 300 euro (voor het basismodel waarbij de batterij niet rood oplicht) zou dat misschien wel kunnen zijn. Daar moet je ook nog eens 32 euro bijrekenen voor de stuursteun. Auw …
Lupine Piko R 4 SC
289,99 euro (basismodel) + 32 euro (stuursteun)
80 g / 135 g (lamp + stuursteun / batterij)
- Prachtig vormgegeven
- Licht en compact
- Enorme lichtopbrengst
- Eenvoudig te bedienen en duidelijke app
- Autonomie batterij
- Stevige prijs
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.lupine.de/products/helmetlights/piko-r
Sigma Buster 2000 en Buster 700
Ondertussen meer dan 35 jaar lang produceert Sigma fietscomputers waarin het Duitse bedrijf haar oorsprong kent. Hartslagmeters, wearables en andere sportelektronica volgden al snel. Reeds in 1997 kwam Sigma met de Ellipsoid op de markt van de fietsverlichting piepen. In 2000 volgt dan verlichting voor de mountainbiker.
Sigma Buster 2000
De Buster 2000 is de meest krachtige lamp in het huidige gamma en zoals de naam van de lamp reeds weggeeft, tekent de Buster 2000 voor maar liefst 2000 lumen. Dat is – euhm – veel licht.
Drie Cree-leds zorgen voor deze immense lichtbundel die zowel in de verte als in de breedte de trail in een mooi wit diffuus licht oplicht.
Het driehoekig ontwerp is mooi afgewerkt, de geanodiseerde aluminium behuizing wordt echter na verloop van tijd erg warm. Hou daar dan ook rekening mee als je na drie uur rijden met blote vingers de lamp vastneemt. De drukknop is goed bereikbaar en functioneert prima. Een IP44-aanduiding wijst erop dat de Buster 2000 niet de meest water-resistente uit deze test is. Een plensbui mag geen probleem zijn, bij echt slecht weer of aanhoudende regen is de Buster 2000 misschien niet de beste keuze.
Zeven verschillende lichtstanden zijn bereikbaar via ofwel de drukknop op de lamp ofwel via een makkelijk te bedienen afstandsbediening. Zet je de lamp aan, dan staat die meteen in de meest krachtige stand, goed voor 2000 lumen. Een klikje op de knop geeft je een standje minder licht, nog een klikje is nog minder licht … tot je aan de drie verschillende knipperstanden komt. Werk je je daar doorheen, dan ben je aan het eind van de cyclus en kom je opnieuw op de meest krachtige stand. Je doorheen alle modi werken om terug de meest krachtige lichtopbrengst te hebben, is behoorlijk omslachtig.
Op zich is enkel de meest krachtige stand geschikt voor trailgebruik in het bos. De andere standen geven net te weinig licht om nog mee over trails te scheuren.
Dan werkt de remote control beter. Daar heb je twee knoppen, waarbij de knipperstanden onder een andere knop geprogrammeerd zitten dan de continue standen. Op zich is enkel de meest krachtige stand geschikt voor trailgebruik in het bos. De andere standen geven net te weinig licht om nog mee over trails te scheuren. Zowel de knop op de lamp als de twee knoppen van de afstandsbediening zijn mooi fluorescerend, wat goed is voor extra veiligheid in het verkeer.
De Sigma Buster 2000 wordt met een uit de kluiten gewassen 6400mAH Li-ion batterij geleverd. De batterij weegt 348 gram en dat is toch behoorlijk zwaar. Gelukkig zijn de meegeleverde kabels lang genoeg om de batterij in je rugzak op te bergen of ergens een plaatsje in je frame te geven. Een batterij-check leert je snel hoeveel jus er nog in zit. Als extraatje kan je de batterij ook als powerbank gebruiken. Er is een usb-poort voorzien waar je bijvoorbeeld je smartphone (of de Sigma 700) aan kan opladen. De behuizing en bescherming van deze batterij/powerbank is uitstekend. Een lege batterij helemaal terug opladen kost je ongeveer drie uur dertig via het stopcontact. Voordeel aan de grote en zware batterij is dat je een autonomie van net geen drie uur op vol vermogen krijgt. Daar kan je al een flink bos mee doorploegen.
De montage van de Buster 2000 kan zowel op de helm als op het stuur. Komt daar wel nog bij dat je ook de batterij nog ergens kwijt moet kunnen en je dus eigenlijk genoodzaakt bent met een rugzak(je) te rijden. Zelfs met montage op het stuur kom je uit op een gewicht van amper 135 gram.
Over de kunststof stuursteun met schroef zijn de meningen verdeeld, zeker voor een lamp van 199,95 euro. De twee rubberstrips die rond de batterij zitten, houden die netjes op haar plaats.
Sigma Buster 700
Kleine zus Sigma Buster 700 doet het met slechts een led die op maximale lichtopbrengst goed is voor 700 lumen.
Een lichtopbrengst van 700 lumen is echter niet voldoende groot om echt in het donker over mountainbiketrails te gaan rijden. Vier verlichtingsmodi, waaronder een knipperstand, zijn eenvoudig bedienbaar door de grote en centraal geplaatste drukknop. Druk je twee keer kort na elkaar, dan zit je ofwel op grootlicht ofwel in dimlicht. De kleur van de drukknop fungeert tevens als oplaadindicator.
De Sigma Buster 700 is onderaan voorzien van koelribben om zo overtollige warmte snel af te voeren. De interne Li-ion batterij met 3300 mAh geeft je op de sterkste stand net iets meer dan twee uur licht.
De Buster 700 is een helmlamp. Het gewicht van 147 gram is aanvaardbaar. De steun waarmee je de lamp aan je helm vastmaakt, werkt met een velcrostrip wat maakt dat die niet met elke helm compatibel is. Op het stuur kom je uit op een gewicht van 156 gram.
Sigma voorziet in een action cam adapter, misschien is die wel zonder meer compatibel met jouw helm.
Monteren op het stuur doe je door dezelfde stuursteun als die van de Sigma Buster 2000 te gebruiken (optioneel te verkrijgen).
In het terrein komt de Sigma Buster 2000 in de buurt van de verlichting van een voetbalveld. 2000 lumen is echt heel erg veel licht. Met de Buster 2000 ligt je snelheid ’s nachts amper lager dan overdag. Gemonteerd op het stuur staat de lamp bijzonder stevig en wordt de trail steeds uitstekend verlicht. Al rijdend doorheen het hele menu wisselen, is omslachtig. We willen dan ook aanraden om steeds de remote control te gebruiken, die maakt het een tikje eenvoudiger. Het vraagt een beetje zoeken en prullen naar een geschikte plaats voor de batterij, maar eens ze in je frame hangt, hangt ze daar ook gewoon vast. De autonomie van de Sigma Buster 2000 is geschikt voor wel heel erg lange nachtritten.
Gebruik je enkel de Sigma 700 dan kom je echt licht te kort om door het bos te gaan rijden. 700 lumen zijn niet voldoende om de trails en de omgeving in die mate te verlichten dat je ongeremd obstakels kan nemen. Op snelle afdalingen is 700 lumen echt te weinig. Combineer daarom de Sigma Buster 2000 met de Sigma Buster 700 als helmlamp (die je kan opladen aan de powerbank van de 2000) en je bent vertrokken voor een rit waarbij het verschil tussen dag en nacht zo goed als verdwenen is.
Sigma Buster 2000
199,95 euro
135 g / 348 g (lamp + stuursteun / batterij)
- Enorme lichtopbrengst
- Mooi afgewerkt product
- Afstandsbediening
- Powerbank aan batterij
- Autonomie batterij
- Behoorlijk zware batterij
- Steeds hele cyclus van lichtmodi doorlopen is te omslachtig
- Stuurbevestiging
- Wordt wel erg warm
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Sigma Buster 700
69,95 euro
156 g (lamp + stuursteun / batterij)
- Grote en centraal geplaatste bedieningsknop
- Zacht prijsje
- 700 lumen is niet voldoende voor mountainbike-gebruik
- Stuurbevestiging
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.sigmasport.com
Spanninga Thor 1100
Wist je dat het Nederlandse Spanninga reeds meer dan honderd jaar bezig is met fietsveiligheid naar een hoger niveau te tillen? Nee? Wel, wij ook niet. In 1918 wordt Spanninga Metaal BV opgericht door Hotso Spanninga. Aanvankelijk specialiseert het bedrijf zich in het smeden van edelmetaal en gedenkplaten. Al snel komt daar automotive- en fietsverlichting bij.
Reflectoren voor fietsen vormen lange tijd een groot deel van het zakencijfer van het bedrijf. In 2002 verkoopt Spanninga de automotive-tak om zich volledig op fietsverlichting te richten.
In het Thor-assortiment vinden we twee lampen terug, de Thor 800 en deze Thor 1100. Je raadt het zelf reeds, de 800 of 1100 slaat op het maximaal aantal lumen. De 1100 lumen van de Thor 1100 worden geleverd door één witte Cree XM-L2 led. Die levert een erg mooi en helverlichte bundel op.
Het design vinden wij heel erg geslaagd. Het is een klein, licht en compact lampje dat met veel zorg uit aluminium vervaardigd is. Het is robuust en sterk en met een IPX8-factor kan je er eigenlijk tot twee meter diepte onder water mee gaan. Het beschermkapje bovenaan maakt dat je ondanks de warmte de lamp toch nog steeds kan bedienen. De drukknop verandert van kleur naarmate de capaciteit van je batterij afneemt.
Eenvoud troef op de Thor 1100 met een grote en centrale drukknop en twee verlichtingsstanden. Met een druk op de knop dim of versterk je de Thor 1100 met 30%. Kom je in het bos, dan druk je op de knop en heb je meteen de volle 1100 lumen tot je beschikking. Druk je nog een keertje – wanneer je in het verkeer terechtkomt bijvoorbeeld – dim je met 30%. Niet teveel gedoe met verschillende modi en programma’s, gewoon rechttoe-rechtaan meer of minder licht.
Een 5200 mAH Samsung Li-ion batterij zit verpakt in een beschermende neopreen kous. Het moet echt al heel nat worden of bijzonder hard regenen, wil dat problemen opleveren. Sterker zelfs, je kan er perfect mee onder water.
Een test met een emmer water deerde op geen enkel moment. De autonomie van de batterij is met 6u30 bepaald indrukwekkend. Speel je een beetje met de eco-stand, dan moet de batterij goed zijn voor meer dan tien uur licht. Dat is een wel heel erg lange nachtrit. Een lege batterij laad je in zes uur opnieuw op.
De Spanninga Thor 1100 kan je opwel op je helm ofwel op je stuur bevestigen. Voor de bevestiging op het stuur zijn twee stevige rubber ringen van verschillende diameter meegeleverd die het lampje perfect op zijn plaats op je stuur houden. De batterij vond ook zijn plaats rond ons stuur, want de velcroband was te kort om rond ons frame te wikkelen.
Bevestigen op de helm doe je door middel van een meegeleverd helmplaatje en steuntje en opnieuw een van de rubber ringen. Het helmplaatje zelf kleef je op de helm. Andere mogelijkheid is het lampje op de meegeleverde action cam mount te bevestigen. Je merkt het, legio mogelijkheden om voor eenieder iets te vinden. Een verlengkabel maakt dat je de batterij in je achterzak of rugzak kan opbergen. De batterij is immers echt te kloek om ook aan je helm vast te maken.
In het terrein zijn wij aangenaam verrast door de lichtopbrengst en het mooie licht dat de Spanninga Thor 1100 oplevert. De trail wordt breed verlicht wat maakt dat je ook links en rechts van de trail voldoende zicht hebt. Monteren op je helm kost je even wat moeite en daar moet je toch echt wel de tijd voor uittrekken, maar eens gemonteerd staat het lampje stevig en ondervindt ze geen hinder van dansende of vervelende bewegingen. Op het stuur monteren gaat snel en vlot en ook daar word je beloond met een lamp die goed vast staat en de trail aangenaam verlicht. De Thor Spanninga is een compact en licht setje dat het met een prijs van 91,90 euro ook op dat vlak prima doet.
Spanninga Thor 1100
91,90 euro
95 g / 286 g (lamp + stuursteun / batterij)
- Mooi en fel licht
- Erg geslaagd design
- Robuust, sterk, waterdicht
- Eenvoudig te bedienen
- Autonomie batterij
- Prijs
- Lichtopbrengst beetje laag voor mountainbike-gebruik
- Montage op de helm
- Gewicht batterij
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.spanninga.com
Conclusie
Vele avonden en nachten na elkaar monteerden wij lampjes op sturen of helmen en reden wij vele donkere kilometers door veld en bos om ons een goed beeld te kunnen vormen van lampjes waarmee je als mountainbiker met een gerust gemoed de trails kan aanvallen. Een aantal zaken is ons bijgebleven. Ook al zijn lumen niet heiligmakend, toch geven ze een belangrijke indicatie over de lichtopbrengst. Om in veiligheid en op snelheid over echte mountainbiketrails te rijden, moet je toch al snel een minimum van 1000 lumen – of beter nog 1500 lumen – voorhanden hebben. Ga je voor minder lumen, dan is de trail vaak net niet voldoende ver en/of breed verlicht. Hou ook rekening met de breedte van je lichtstraal. In die optiek vinden wij de Maximum Optical Reflexion-lenzen van Lezyne een toonbeeld van hoe je met een beperkt aantal lumen toch veel lichtopbrengst creëert.
Wij pleiten voor eenvoudig te bedienen lampen. Zeker in de praktijk mag het niet al te veel gedoe betekenen om van lichtsterkte te wisselen. Ik wil niet op een trail met een hand los verschillende keren op een knop moeten drukken om voldoende licht te hebben. ‘Veel licht’, ‘minder licht’, ‘weinig licht’ en dat met een duw op één knop, kan ruimschoots volstaan. Een afstandsbediening op het stuur heeft onze voorkeur. Ga je op de lamp zelf duwen, loop je toch steeds het risico dat de lamp zich naderhand gaat verzetten en niet meer mooi op de trail schijnt. Niets mis met veel programmatie-mogelijkheden, maar steek ze dan in een duidelijke en eenvoudige app.
Een uitgesproken voorkeur voor interne of externe batterij hebben we niet meteen. Beide hebben voor- en nadelen. Als je een externe batterij goed kan opbergen, geniet je van de langere autonomie, maar sleur je wel het gewicht van die batterij met je mee. Een interne batterij heeft als voordeel dat je geen kabeltjes moet wegwerken, maar heeft vaak een beperkte autonomie. Waar we geen voorstander van zijn is een al te zware batterij bij gebruik van een helmlamp. Die batterij komt dan in je rugzak of je achterzak te zitten en dat werkt gewoon niet handig. Stel dat je even iets uit je rugzak wilt nemen, dan ben je bijna verplicht je helm ook af te zetten (en met je helm in de hand de inhoud van je rugzak te verlichten). Komt daarbij dat op een of andere manier die kabels toch steeds ergens in de weg zitten.
Idealiter kies je voor de combinatie stuur en helm. Op je stuur monteer je de lamp met de grootste lichtopbrengst, dan kan die externe batterij die je aan je frame vastmaakt ook niet zo heel veel kwaad. Op je helm bevestig je een kleine, compacte krachtpatser, bij voorkeur eentje met een interne batterij of met op zijn minst een erg lichte batterij die je ook aan de helm kan bevestigen. Op die manier is zowel de trail als jouw kijkrichting mooi verlicht. Verlies echter niet uit het oog dat de autonomie van stuur- en helmlamp sterk kan verschillen wanneer je kiest voor een stuurlamp met externe batterij en een helmlamp met interne batterij.
De diertjes in het bos kunnen opnieuw opgelucht ademhalen. Hun nachtrust wordt niet langer verstoord door ijverige Vojo-redacteuren met duizenden lumen aan licht op hun hoofd en stuur. Tenzij we morgen opnieuw zin hebben in een nachtelijke rit, natuurlijk.
[summary
































