Dossier | 7 paar gravelschoenen getest

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Dossier | 7 paar gravelschoenen getest

Over schoenen bestaan zeer veel uitspraken in ons dagelijks taalgebruik. Denk maar aan “wie het schoentje past, trekke hem aan” of “weten waar het schoentje wringt” of “iets in zijn/haar/hun schoenen schuiven”. Die veelheid aan wijsheden en gezegden duiden vooral op het belang van goede schoenen voor de mens. In een fietscontext verwoord: schoenen vormen een essentieel onderdeel van een geslaagd gravelavontuur. Hoog tijd om 7 paar schoenen uitgebreid te testen …

Wie geen zin heeft om zich doorheen onze intro te worstelen en meteen naar zijn of haar favoriete schoen wil springen, kan dat zonder verdere omwegen via de links hieronder:

Wat is een gravelschoen?

Het eerste wat we in onze schoenen geschoven krijgen, is de afbakening van een gravelschoen. Wat is een gravelschoen? Aan welke voorwaarden moet deze voldoen? En bijkomend, welke keuzes hebben we gemaakt? Net zoals bij de definitie van “gravel” als discipline tussen wegwielrennen en mountainbiken, is ook de definitie van een gravelschoen niet eenduidig te bepalen. En toch schuiven we een ruwe omschrijving naar voor. Een gravelschoen is een schoen waarmee je zowel op asfalt als tijdens offroadpassages vlot je ding kan doen. Bijgevolg moet de schoen een zekere stijfheid hebben, moet er profiel op de schoenzool aanwezig zijn (voor wandelpassages, enz) en moet je er ten volle een après bike mee kunnen beleven.

Wie het schoentje past, trekke hem aan

Kort gesteld: deze passage gaat over schoenmaten en het verschil daartussen. Op een schoen kan je namelijk verschillende maten terugvinden. In Europa, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk worden andere maten gebruikt waardoor het vinden van de juiste schoenmaat nodeloos gecompliceerd is. Voor dit dossier hebben we de lengte van de voet genomen (27,8cm) en dan omgerekend naar de schoenmaat (EU 43,5-44).

Tot zover de theorie, want in de praktijk moet je keuzes maken wanneer de schoenen tussen 2 maten vallen. Om een voorbeeld te geven: bij de merken DMT en Scott heeft ondergetekende maat 44, bij onder andere Specialized, Bontrager en Suplest maat 43. Om van het verschil in US en UK aanduidingen maar te zwijgen. Een aandachtspunt dat we alleszins meenemen is het feit dat je je niet mag miskijken op die schoenmaten. Het is te complex om te zeggen dat je een US 10 of maat 43,5 hebt. De maten verschillen en ook tussen de merken onderling is een 43 niet overal hetzelfde. De ene schoen valt klein uit, de andere zit wat ruimer. Hou daar zeker rekening mee …

In vergelijking met ons vorige schoenendossier, meer bepaald dat van de mountainbikeschoenen, valt er iets eigenaardigs op als het gaat over de sluitsystemen die gebruikt worden. Tijdens die test was een Boa-sluiting of een aanverwant systeem dé referentie en een absolute must have. Bij gravelschoenen ligt dat enigszins anders. Boa blijft een veelgebruikte optie, maar ook de klassieke schoenveters (Specialized en DMT) en een velcro strap (Fi:zi’k) behoren tot de mogelijkheden. Tot slot kunnen we alvast meegeven dat die “alternatieve” sluitsystemen niet moeten onderdoen voor de Boa.

Weten waar het schoentje wringt

Gravelschoenen testen doe je uiteraard door ermee te rijden. Wij zijn met ieder paar 300km op pad geweest onder wisselende omstandigheden. Enerzijds hebben we met ieder paar een vast parcours afgelegd waarin zowel asfaltwegen als kasseistroken als bosdreven als offroadstroken verwerkt zitten. Anderzijds hebben we met die schoenen ook deelgenomen aan events. Denk daarbij aan de Dusty Moon (Specialized), de Sanglier Gravier (Quoc) of de Gravelride 13 Chateaux met het paar van het Zwitserse merk Suplest.

Maar de weersomstandigheden kunnen verschillen en 300 kilometer is “maar” 300 kilometer en dus valt er over de duurzaamheid, de slijtvastheid en de waterbestendigheid niet altijd een vergelijkend oordeel te vellen. Wat dat betreft moeten we voorzichtig zijn in ons oordeel. Tot slot hebben we het pad van de wedstrijd gravelschoen verlaten en ligt de focus bij de gravel “grinder”. Een grinder wil plezier maken en genieten terwijl een racer graag snelheid wil maken en wil knallen. We zijn op zoek gegaan naar een allround gravelschoen waarbij zowel het gevoel op de fiets als tijdens de après bike belangrijk is.

Bontrager Evoke

Bontrager brengt als zusterbedrijf van fietsconstructeur Trek heel wat zaken op de markt. Denk maar aan wielen, sturen, zadels, kledij en dergelijke meer. En dus ook schoenen. Wij hebben de Evoke, een allround instapmodel, getest.

Mountainbike- en gravelschoenen liggen niet zo heel ver uit elkaar. Beide zijn ze gemaakt voor offroad doeleinden, beide hebben ze profiel op de onderkant van de zool om wandelstukken te overbruggen, beide moeten ze tegen een stootje kunnen. Binnen het gamma van Bontrager kan je een gravelschoen terugvinden, de GR2 met veters. Deze hebben we al gebruikt tijdens onze Elfstedenronde in Friesland.

En dus gingen we voor dit dossier met de Evoke op pad. Op de website van Bontrager staat hij officieel als mountainbikeschoen, maar de term “allround offroad” past wellicht nog beter want hij is ook voor gravel geschikt. De schoen heeft eerst en vooral een goede pasvorm en zit comfortabel aan hiel en wreef. De Boa-sluiting doet waarvoor hij gemaakt is en spant de schoen mooi rond de voet aan. Onderaan zitten er aanduidingen om de schoenplaatjes te monteren en dat weten we wel te appreciëren.

Wanneer we de schoen onderaan de zool bekijken, vallen de ruige noppen met veel profiel op. Die Tachyon-rubberzool, zoals ze het bij Bontrager noemen, geeft veel grip tijdens het wandelen of aan de bar bij de après bike. Onderaan de zool zijn ook kleine rubber bolletjes van een halve millimeter groot terug te vinden. Die bolletjes zorgen voor extra grip, maar zijn tegelijkertijd snel verdwenen (en dus minder slijtvast).

Wat wel heel slijtvast is, is de schoen op zich. Aan de teen en ter hoogte van de hiel heeft men gewerkt met een duurzame GnarGuard-rubbercoating die je voeten en tenen beschermt tegen steenslag en scherpe objecten. Het bovenwerk van de schoen bestaat uit geperforeerd synthetisch materiaal en zorgt enerzijds voor verluchting van de voet en anderzijds voor bescherming tegen vuil en modder.

De inlegzool is eenvoudig en minimalistisch uitgewerkt. De nylon zool op zich is duurzaam en richt zich op het comfort van de gravel grinder. Daardoor scoort deze schoen minder wat stijfheid betreft en dat voel je tijdens het rijden. Zeker wanneer het bergop gaat en je maximaal van je krachtefficiëntie gebruik wil maken. In omstandigheden waar de stijfheid van de schoenzool een bepalende rol speelt, scoort de schoen wat minder.

Tijdens het gravelen scoort de schoen hoog als het gaat over comfort. Je hebt een schoen aan je voeten die tegen een stoot en een steen kan, die duurzaam is en waar je ook naast de fiets perfect mee kan staan en goed mee kan wandelen. Als het bergop gaat of wanneer je een KOM op Strava wil aanvallen, ervaar je wel wat krachtverlies ten gevolge van de minder stijve schoenzool en het (relatief) hoge gewicht van de schoen ten opzichte van andere exemplaren uit deze test. Maar de prijs van net geen 135 euro maakt dan weer dat dit de goedkoopste schoen is.

Verdict

De Bontrager Evoke is een schoen die perfect past bij de gravel grinder die een comfortabele en duurzame schoen zoekt voor zijn gravelritten. Het enige minpunt is de relatief zachte zool met een verlies aan krachtoverbrenging tot gevolg. Maar de zachte prijs, de aangename pasvorm en de slijtvaste afwerking zorgen voor een prima prijs-kwaliteitverhouding.

Bontrager Evoke

€ 134,99

408 g (per schoen, inclusief schoenplaatje)

  • Duurzaam en slijtvast
  • Comfortabele pasvorm
  • Prima prijs
  • Stijfheid
  • Inlegzool

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.trekbikes.com

DMT GK1

Het Italiaanse merk DMT is als naam niet zo bekend als de “grote” merken maar de renners die met hun schoenen fietsprestaties leveren, zijn dat wel. Denk maar aan wegrenners als Tadej Pogacar en Elia Viviani, maar ook aan het mountainbike-team waar Wout Alleman en Hans Becking in het verleden deel van hebben uitgemaakt (DMT Racing Team).

Van bij de eerste aanblik heb je het idee dat je een speciale schoen aanhebt. Het in Verona gevestigde Italiaanse merk heeft er namelijk voor gekozen om de schoen niet te voorzien van een klassieke “tong”, maar van een mesh structuur die de schoen om je voorvoet knelt. Bijkomend kan je met veters de schoen aanspannen en heeft Michelin de rubberstructuur onder de schoen ontworpen.

Onze interesse is gewekt en vol enthousiasme trekken we de schoen aan. Dat verloopt de eerste keren opmerkelijk stroever dan bij schoenen met een klassieke “tong”. Je moet eerst je voet in de schoen wringen, waarna de mesh (een soort van stretch structuur) zich om de wreef van de voet knelt. Daarna ervaar je dat je veel ruimte hebt aan de bal van de voet en de tenen, terwijl de schoen aanspant ter hoogte van de wreef. Daar trek je de schoen nog eens extra aan met de veters.

De schoenplaatjes monteren verloopt vlot en het enige dat ontbreekt is een aanduiding onderaan om die plaatjes te monteren. Andere merken hebben dat wel en dat is toch wel handig om ze juist af te stellen. Onderaan de schoen zit er stevig uitgewerkt Michelin-rubber dat een robuuste en duurzame indruk geeft. Alleszins ervaar je veel grip en stabiliteit tijdens wandelpassages of bij de après bike.

Tijdens het gravelen wordt de druk van de mesh structuur over de voorvoet verdeeld, waardoor je het gevoel hebt dat de schoen goed blijft aansluiten. ook de bolletjes aan de hiel bieden houvast. Bijkomend is er vooraan in de schoen veel plaats en bijgevolg is deze schoen geschikt voor mensen met een brede voorvoet. De veters komen niet los en de druk blijft doorheen de gehele rit stabiel. Volgens DMT past de structuur zich zelfs een beetje aan aan de voet, waardoor de schoen beter gaat zitten naarmate de kilometers vorderen …

De inlegzooltjes zijn eerder minimalistisch uitgewerkt (een minder punt wat ons betreft), maar het is dan ook de mesh structuur die met de aandacht gaat lopen en voor het nodige comfort zorgt.

De schoen is relatief licht wat gewicht betreft (361 gram door ons nagewogen) in vergelijking met de andere schoenen uit de test. Bijkomend geeft de schoen een stijf gevoel met een hoge krachtefficiëntie tot gevolg. Je hebt met andere woorden niet het gevoel dat de krachtoverbrenging vanuit je voet wordt geabsorbeerd door de schoen maar in tegendeel wordt doorgegeven aan de pedaal. Tot slot is de afwerking van de schoen voldoende stevig en duurzaam afgewerkt waardoor hij tegen een stootje kan.

Verdict

De DMT GK1 is een gravelschoen voor de gravel grinder die een stevige, duurzame en speciale schoen wil. De zool is voldoende stijf en het Michelin-rubber geeft veel grip tijdens off bike momenten. Rijders met een brede(re) voorvoet gaan de ruimte in deze schoen weten te appreciëren. Bijkomend is de prijs niet overdreven, wat deze schoen zeker tot een topper uit de test maakt.

DMT GK1

€ 168,95

361 g (per schoen, inclusief schoenplaatje)

  • Comfortabele pasvorm
  • Mooi design
  • Goede grip
  • Stijfheid
  • Gewicht
  • Aanduidingen montage schoenplaatjes

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.dmtcycling.com

Fi’zi:k Terra Powerstrap X4

Fi’zi:k is het fonetische woord voor “fysiek” en betekent vrij vertaald de staat waarin het lichaam zich bevindt tijdens een inspanning. Het is dus niet verwonderlijk dat het bedrijf zich specialiseert in items (zoals bar tape, zadels en schoenen) die jouw inspanning naar een volgend level brengen. Wij bonden de Terra-gravelschoen aan en gingen op zoek naar fysieke uitdaging.

Van bij de eerste aanblik van de schoenen vallen vooral de brede zwarte velcro straps op. Geen veters of Boa-sluiting, je maakt de schoen vast via velcro. Dat werkt trouwens prima en de schoenen zitten zeer goed vast. Té goed zelfs. Na een tijd zetten we de straps wat losser want ze blijven zéér goed zitten. Die stevige dubbele strap springt direct in het oog, maar aan de binnenzijde van de tong van de schoen kan je met diezelfde velcro een extra aanpassing doen zodat de schoen mooi rond de voorvoet klemt.

Bijkomend is er een antisliplaag aan de binnenkant van de hiel verwerkt zodat deze mooi op zijn plaats blijft zitten. Rondom je enkel zitten zachte patches in de schoen verwerkt die een comfortabel gevoel geven. De inlegzooltjes zijn eerder beperkt en minimalistisch. Dat laatste is zowat het enige echte minpunt aan deze schoen.

Aan de onderkant van de schoen heeft Fi’zi:k voor hun zogenaamde X4 zool gekozen (ook aangeduid in de naamgeving). X4 staat voor een blend van nylon en rubber met als bedoeling het evenwicht te behouden tussen stijfheid, comfort en efficiëntie bij het stappen.

Onze testritten bevestigen dat. De schoen is gemiddeld stijf en biedt veel comfort. Bij het stappen en tijdens de après bike, scoort deze Terra wel iets minder dan de meeste andere schoenen uit de test.

Verdict

Tijdens het gravelen blijft de Fi’zi:k Terra waar voor zijn geld geven. Zoals eerder aangegeven waren we geneigd de strap wat losser te zetten naarmate de kilometers vorderen en naar alle waarschijnlijkheid heeft dat met een vooroordeel over velcro straps te maken. “Velcro zal wel lossen, maar niets is minder waar”. Gewoon een beetje aantrekken en de schoen zit perfect. En het oog wil ook wat. Het mooie minimalistische design, de duurzame afwerking en de power straps geven een stoere look aan deze schoen. Voor de prijs moet je de Fi’zi:k alvast niet laten, want met 159 euro zit hij bij de laagst geprijsde schoenen uit de test …

Fi'zi:k Terra Powerstrap X4

€ 159,00

378 g (per schoen, inclusief schoenplaatje)

  • Comfortabele pasvorm
  • Prima prijs
  • Mooi design
  • Velcro straps
  • Inlegzool
  • Grip (wandelen en après bike)

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.fizik.com

Quoc Gran Tourer II

Quoc is een jong, onafhankelijk Brits merk dat inzet op hoogwaardige schoenen zowel voor de wegrenners als de gravelaars. Bijkomend ontwerpen ze ook sneakers voor momenten zonder de fiets. Wij gingen op pad met de Gran Tourer II, de nieuwste versie van hun gravel- en bikepacking-schoen.

De eerste aanblik van de Gran Tourer II oogt mooi afgewerkt maar vooral eenvoudig wat design betreft. Navraag leert dat dit ook de filosofie van het bedrijf is. Contentment in simplicity, vrij vertaald “tevredenheid door eenvoud”. Die eenvoud zit hem in het design, niet in de gekozen materialen en afwerking. Die laatste parameters zijn namelijk hoogwaardig waardoor je een topschoen hebt wat materialen en afwerking betreft. Denk bijvoorbeeld aan de splash proof afwerking op de schoen die water- en modderschade moet voorkomen.

Het sluitsysteem werkt via een Boa-sluiting en vanaf het aantrekken van de schoen voel je dat je met een aangenaam exemplaar onderweg bent. De druk wordt gelijkmatig verdeeld over de wreef van de voet en voelt zeer goed aan. Deze schoen biedt ook vooraan veel ruimte en is zeker geschikt voor bikers met een brede(re) voorvoet.

Vanaf het eerste moment dat je de schoen aanhebt, springt dat comfortabele aspect naar voor. Aan deze schoen beleef je plezier wanneer je uren na elkaar wil gravelbiken of wanneer je een bikepacking trip wil aanvatten. De onderkant is zeer robuust uitgewerkt met een stevig profiel onderaan de schoen voor veel grip als je aan het wandelen bent (of onverwachts een river crossing moet trotseren). GravelGrip noemen ze dat bij Quoc.

De Boa-sluiting knelt op geen enkel moment. Het tegendeel is zelfs waar: na een uurtje rijden voel je de nood om de Boa wat beter aan te spannen. Dat komt niet noodzakelijk omdat de sluiting slecht werkt of loskomt, maar eerder doordat de bovenzijde van de schoen met soepel materiaal afgewerkt is. Daardoor zet de schoen zich tijdens het rijden naar de vorm van de voet en moet je de Boa een kwartslag aandraaien.

De inlegzooltjes zijn eerder beperkt en minimalistisch uitgewerkt. Ook bij de meeste andere merken is dat het geval. Wat ons betreft is dat een klein minpunt en is er zeker ruimte voor verbetering.

De soepele bovenzijde staat trouwens duurzaamheid niet in de weg. De afwerking van de schoen is zodanig gemaakt dat hij heel slijtvast is en tegen een stoot kan. Ook de onderkant van de schoen is duurzaam, slijtvast, comfortabel én je hebt het gevoel een “gewone” schoen aan te hebben tijdens de après bike. Dat laatste is een belangrijk gegeven voor multi-day bikepackers en andere gravelfanaten die zeer lang fietsschoenen aan hun voeten hebben.

Tijdens het rijden ervaren we dezelfde eigenschappen als hierboven omschreven. Comfortabel, stabiel, duurzaam en kwaliteitsvol. De zool van de schoen is in vergelijking met de andere schoenen uit de test niet stijf. Hij komt wat dat betreft in de buurt van de Fi’zi:k-gravelschoen. Maar ondanks het gegeven dat de schoen niet extreem stijf is, voel je wel direct de krachtoverbrenging naar de pedaal van de fiets. En dat is zeker een goed teken.

Verdict


Zowel tijdens de Sanglier Gravier als bij een rivercrossing tijdens een graveltrip in Finland gedroeg deze Quoc Gran Tourer II zich die naam waardig. Een betrouwbare partner tijdens langere ritten, stabiel, comfortabel, goed zittend en après bike proof. Een Gran Tourer zoals hij hoort te zijn. De gravel rider die graag een minder bekend maar kwaliteitsvol merk draagt, gaat hier zéker zijn gading in vinden.

Quoc Gran Tourer II

€ 224,20

378 g (per schoen, inclusief schoenplaatje)

  • Comfortabele pasvorm
  • Mooi design
  • Duurzaam en slijtvast
  • Goede grip
  • Inlegzool

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via quoc.cc

Scott Gravel Tuned

Van lopen over skiën tot mountainbiken en wegwielrennen: Scott is een immens populair merk dat in verschillende sportbranches thuis is. Of ze met de Gravel Tuned-schoen ook in de gravelmarkt thuis zijn, ontdek je hieronder.

Scott heeft meerdere gravelschoenen in het gamma, en wij pikten daar de Gravel Tuned met 2 Boa-sluitingen per schoen uit voor een test. Op die manier trek je de voorvoet én de wreef via een apart Boa-systeem aan en dat maakt deze schoen geschikt voor een heel breed publiek. Brede wreef, smalle wreef, ruime voorvoet, spitse voorvoet … De dubbele Boa-sluiting biedt verschillende opties en je trekt de schoen op de plaats waar jij dat wil hard aan.

Zoals bij alle schoenen in dit dossier worden de hiel en teen verstevigd om ze te beschermen tegen steenslag en andere zaken die pijn kunnen doen. Bijkomend heeft men bij Scott aan de binnenzijde van de schoen voor een zachte uitvoering gekozen waardoor de schoen comfortabel aanvoelt. De schoen heeft ook een zogenaamde Performance fit. Het verschil met de Racing fit zit hem in het feit dat de Performance meer ruimte aan de voet geeft en breder is (en dus minder knelt). Dit is dan ook de verklaring voor het comfortabele gevoel.

In tegenstelling tot andere schoenen vinden we bij dit Gravel Tuned exemplaar relatief weinig profiel onderaan de schoen terug. Tijdens après bike gelegenheden stapt de schoen gemakkelijk, tijdens offroadpassages ervaren we die beperkte grip in vergelijking met de andere schoenen uit de test. Om de schoenplaatjes te monteren zijn er geen aanduidingen terug te vinden op de schoen. Ook dat is wat ons betreft een gemiste kans.

Wat geen gemiste kans is, en waar Scott opnieuw de brede inzetbaarheid van de schoen toont, is de constructie van de inlegzool. Via velcro straps kan je de inlegzool op 2 manieren aanpassen om de optimale ondersteuning voor de voet te bekomen. Ergologic heeft men dat principe genoemd en het toont nogmaals de ambitie om een gravelschoen te maken voor het brede publiek.

De voetplaat bevat een mix tussen carbon en nylon, zorgt voor de stijfheid van de schoen en is een belangrijke schakel in de krachtoverbrenging richting pedaal/fiets. Wat de stijfheid betreft, scoort deze schoen niet hoog maar eerder gemiddeld in vergelijking met de andere schoenen uit de test. Die mindere stijfheid word je vooral gewaar tijdens het optrekken of wanneer je in een bocht meer druk gaat zetten op 1 voet.

Verdict

Tijdens het gravelen ervaar je in de praktijk wat hierboven beschreven staat. De schoen past goed aan, zit comfortabel en door de dubbele Boa kan je hem precies aantrekken waar jij dat wil. De druk wordt goed verdeeld over de schoen en de Airmesh zorgt voor voldoende ventilatie van de voet. Dit is een gravelschoen die vele grinders gaat bekoren. Scott is niet alleen van vele markten, maar ook van vele voeten thuis.

Scott Gravel Tuned

€ 199,90

388 g (per schoen, inclusief schoenplaatje)

  • Comfortabele pasvorm
  • Duurzaam en slijtvast
  • Inlegzool
  • 2 Boa-sluitingen
  • Grip (wandelen en après bike)
  • Aanduidingen montage schoenplaatjes

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.scott-sports.com

Specialized Recon Lace

Het merk Specialized hoeft nauwelijks nog een introductie. Van hoogwaardige bikes tot fietskledij, schoenen en dergelijke meer … ze hebben het allemaal in de catalogus staan. Het Amerikaanse bedrijf benadert de fietsindustrie sinds zijn oprichting in 1974 steeds volgens dezelfde filosofie: innoveren, inspireren en verbeteren. Met die info in het achterhoofd trokken wij de Recon Lace-gravelschoenen aan.

Vanaf het prille begin, vanaf het aandoen van de schoen, vanaf de eerste meters wordt er meteen veel duidelijk: wat een topkwaliteit! Aangevuld met een mooi ogend ontwerp, een tijdloze look en duurzaam gekozen materialen merk je meteen dat dit een hoogwaardige schoen is.

Kwaliteit heeft uiteraard zijn prijs en met 350 euro is deze schoen veruit de duurste uit de test. Maar ook de lichtste wat gewicht en de stijfste wat voetzool betreft. Kwaliteit en prijs gaan hier hand in hand. Het monteren van de schoenplaatjes op de titanium plaat verloopt vlot omwille van de aanduidingen onderaan de schoen. Aan de onderkant wordt ook de carbon structuur van de zool goed zichtbaar.

Ter hoogte van de teen en aan de hiel is de schoen verstevigd zodat de voeten beschermd worden tegen een impact zoals een wegspringende steen of tak. Aan de hiel maakt men bij Specialized gebruik van hun (zogenaamde) PadLock-concept. Kort samengevat zorgt men ervoor dat de hiel beter op zijn plaats blijft zitten tijdens de trapbeweging wat dan weer het acceleratievermogen ten goede moet komen.

De inlegzool is dun en uit licht materiaal gemaakt en baseert zich op hun eigen “Body Geometry” concept. Op basis van onderzoek naar de voetlengte, de vorm van de voorvoet en het middenvoetsbeentje van fietsers (en de druk die ze uitoefenen bij een fietsbeweging) is de inlegzool aangepast. Deze schoen heeft dus een inlegzool die de druk over de voet wil verdelen, de heup-, knie- en voetuitlijning wil optimaliseren en het risico op blessures wil verminderen.

Tel daarbij de lichte XC FACT carbon zool en het resultaat is een maximale krachtoverbrenging naar de pedaal/fiets. Dat laatste voelen we heel goed tijdens het gravelbiken. De schoen past prima aan en omdat hij zo licht is, denk je bij momenten dat je geen schoen aanhebt. Bijkomend reageert de schoen zeer direct richting de pedaal, bijvoorbeeld tijdens een bocht of bij het optrekken tot sprint.

Tijdens de testritten en de Dusty Moon gravelride valt vooral op dat dit de meest prestatiegerichte gravelschoen uit de test is. Licht, stijf en toch comfortabel. Zeker aan de voorvoet is er voldoende plaats en het bloed blijft tot in je tenen stromen. Tot slot zorgen de kleine perforaties bovenop de schoen voor voldoende verluchting.

Verdict

De Specialized Recon Lace is een mooie, duurzame en vederlichte gravelschoen ontworpen voor de meerwaarde zoekers onder de gravelaars. De meerwaarde ligt hem in het lage gewicht, de prima pasvorm en vooral de hoge stijfheid met een directe krachtoverbrenging tot gevolg. Gravel racers maar ook grinders die oog hebben voor esthetiek gaan hier veel plezier aan beleven. In vergelijking met de andere schoenen uit de test is deze de duurste uit het gamma. Kwaliteit heeft zijn prijs.

Specialized Recon Lace

€ 350,00

313 g (per schoen, inclusief schoenplaatje)

  • Comfortabele pasvorm
  • Mooi design
  • Stijfheid
  • Duurzaam en slijtvast
  • Gewicht
  • Prijs

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.specialized.com

Suplest Crosscountry Performance

Het Zwitserse merk Suplest, met Bern als uitvalsbasis, heeft onder andere ex-wielerkampioen Fabian Cancellara en jonge wielerheld Florian Vermeersch als ambassadeurs op de loonlijst. Daardoor verwerven ze heel wat credits wat wegwielrennen betreft en wij onderzoeken met de Crosscountry Performance of ze die credits ook waard zijn in de gravelwereld.

De naam Crosscountry Performance doet opnieuw vermoeden dat onze testschoen eveneens voor mountainbike doeleinden is bedoeld. Dat laatste klopt want er is ook een Gravel Performance schoen beschikbaar bij Suplest. Het enige verschil met de Crosscountry Performance is de kleur, hetgeen nogmaals bewijst dat er een overlap tussen mountainbike en gravel te vinden valt wanneer we spreken over extra’s zoals kledij, helmen en schoenen.

Deze schoen heeft een Boa-sluiting aan de zijkant van de schoen, waarbij de tong van de schoen schuin naar de buitenkant van de voet wijst terwijl er een dunne carbonlaag over de tong gegoten zit. Het is de bedoeling van die (door Suplest benoemde) Anatomic Wrap om een pasvorm te voorzien waarbij verschillende voetvormen een passende fit hebben. Wij hebben hem alvast als heel passend ervaren en ook bikers met een bredere voet gaan met deze Suplest-schoen hun gading vinden.

Het aantrekken van de Crosscountry Performance gaat ontzettend vlot en de schoenen zitten meteen comfortabel en knellen niet. Bijkomend vind je een inlegzool van het gerenommeerde merk Solestar terug die de kracht evenredig over de voet verdeelt. Die inlegzool is van zeer goede kwaliteit en het resultaat is een comfortabele, goed zittende schoen.

Aan de onderkant zijn er enkele robuuste noppen verwerkt met kleine rubberen bolletjes erop. Dat heeft men de naam SUP traction gegeven en vinden we onder andere ook bij de Bontrager-schoen terug. Die bolletjes zouden voor extra grip moeten zorgen, maar zijn anderzijds heel onderhevig aan slijtage. Die meerwaarde is volgens ons verwaarloosbaar.

Wat niet verwaarloosbaar is, is de carbon plaat in de voetzool van de schoen. Die zorgt samen met de inlegzool voor de stijfheid van deze Suplest-schoen. Tijdens het rijden hebben we de schoen niet zo stijf ervaren als de Specialized Recon Lace, maar eerder net boven het gemiddelde ten opzichte van de andere schoenen en zit hij in de buurt van de gravelschoen van DMT.

Het gedrag tijdens het rijden is goed. De schoen blijft mooi aan de voet zitten, knelt niet en voelt comfortabel aan. Bijkomend is de krachtoverbrenging goed en zit er voldoende ventilatie in de afwerking van de voorvoet van de schoen verwerkt. Wat het stappen of hiken met de fiets betreft zijn er wel betere schoenen te vinden in deze test. Hier scoort de schoen gemiddeld, maar indien je meer grip wenst kan je spikes monteren onder deze gravelschoen.

Verdict

De Suplest Crosscountry Performance is een zeer goed zittende, comfortabele en duurzame gravelschoen. Zowel de Solestar-inlegzool als de carbon plaat als de anatomische sluiting zorgen voor een goed comfort en een meer dan degelijke krachtoverbrenging naar de fiets. Met deze schoen haal je Zwitserse degelijkheid in huis …

Suplest Crosscountry Performance

€ 249,00

399 g (per schoen, inclusief schoenplaatje)

  • Comfortabele pasvorm
  • Mooi design
  • Stijfheid
  • Inlegzool
  • Grip (wandelen en après bike)

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via suplest.com

Conclusie: smaken en voorkeuren verschillen

Als mens zijn we allemaal anders en bijgevolg verschilt ook ieders smaak, voorkeur en budget. Wat dat laatste betreft is de Specialized-schoen veruit de duurste, die van Bontrager de goedkoopste. Uiteraard heeft dat verschil in prijs ook een effect op de gebruikte materialen (carbon in de duurdere schoenen) en het gewicht van deze schoenen.

Prijs zegt natuurlijk niet alles, ook de afwerking, pasvorm, stijfheid en de onderkant zijn voor een gravelaar belangrijk. Een aantal merken zoals Specialized, DMT en Suplest zetter hier expliciet op in en streven naar een comfortabele maar vooral ook stijve schoen. Quoc springt er uit als het gaat over comfort zowel op als naast de fiets terwijl bij Fi:zi’k de velcro straps kunnen bekoren.

Scott en Bontrager bieden een schoen die voor een breed publiek passend is, zowel naar pasvorm als naar prijs. Ook wat de schoenzool betreft, is er heel wat verschil met een absoluut positieve vermelding voor Suplest omdat ze gebruik maken van de kwaliteitsvolle inlegzolen van Solestar. Iedere schoen heeft zo zijn sterke en mindere punten. Het is vooral zoeken welk schoentje jou het best past …

[summary

Door Jan Van Herck